آسانترین روش برای نصب دوربین مداربسته

امروزه نصب دوربین مداربسته به عنوان یکی از ملزومات برای تامین امنیت خانه‌ها شمرده می‌شود. باید دانست که شما صرفا با به کارگیری دوربین‌های مداربسته، خیالتان از وضعیت ایمنی خانه خود آسوده نمی‌شود، و آن چیزی که به اندازه خود دوربین‌ها مهم است، روش نصب و کارگذاری آنهاست که باید با مهندسی دقیقی صورت گیرد. شما با استفاده از این سیستم، هر لحظه که بخواهید می‌توانید به طور آنلاین از شرایط ایمنی خانه خود با خبر شوید و تفاوتی ندارد که داخل خانه باشید و یا خارج از آن و یا حتی در مسافرت، در هر کجا می‌توانید امنیت خانه خود را در چشم برهم زدنی چک کنید.
لطفا این مقاله را تا انتها دنبال کنید، قرار است یک بار برای همیشه آموزش نصب دوربین مداربسته را فرابگیرید تا در آینده هیچ ابهامی درباره روش انجام این کار نداشته باشید.

خرید دوربین‌های مدار بسته

پروسه تحقیق، انتخاب، خرید و نصب سیستمهای امنیتی نظارت تصویر برای ما می‌تواند جذاب باشد، به طوری که مایل به نصب آن باشیم. از سوی دیگر اگر خودمان اقدام به خرید و نصب دوربین‌های مدار بسته کنیم، می‌توانیم هزینه‌‌ها را کاهش دهیم. خوشبختانه تیم ویپان این مژده را به شما می‌دهد که این امر غیرممکن نیست به شرطی که از منابع درستی تحقیق کنید و از مشاوران زبده‌ هم کمک بگیرید. با این حساب نصب دوربین مداربسته را خودمان انجام دهیم یا به متخصصان بسپاریم؟

پاسخ این سوال بسته به اطلاعات و توانمندی‌های شما بازمی‌گردد. اگر در مورد نحوه انتخاب دوربین و دستگاه مناسب جهت ضبط تصاویر آن اطلاعات مکفی دارید و تجهیزات مورد نیاز را هم در اختیار دارید این گوی و این میدان با مطالعه ادامه این مطلب به احتمال زیاد می‌توانید سیستم دوربین مدار بسته خود را نصب و راه‌اندازی کنید ولی این موضوع را مد نظر داشته باشید با کمی هزینه بیشتر می‌توانید از یک نصاب کارکشته بهره ببرید و اطمینان داشته باشید دوربین‌های شما بصورت استاندارد و اصولی نصب خواهد شد برای مشاوره این کار با ما در شرکت ویپان به شماره 02191013700 تماس بگیرید.

در ادامه شما را راهنمایی می‌کنیم که چگونه یک سیستم دوربین مداربسته نصب می‌گردد.

اقدامات لازم قبل از نصب دوربین مداربسته

فکر ایجاد حفره در دیوارهای خانه برای سیم‌کشی جهت نصب دوربین مدار بسته ممکن است کمی دلهره‌آور باشد اما نگران نباشید. در نصب دوربین مدار بسته می‌توان با استفاده از تجهیزات مانند داکت،لوله، سینی کابل و … و همچنین عبور سیم از سقف‌های کاذب، کناف، دو پوش، زیرنما یا زیرزمین سیم‌کشی را از دیدها مخفی کرد. بعضی سیستم‌های دوربین مدار بسته بصورت پکیج‌های بی‌سیم ارائه شده که نصب دوربین مدار بسته را برای مکانهای کوچک آسان می‌کند.

مهم‌ترین نکته‌ای که برای موفقیت در نصب دوربین مداربسته نیاز دارید:


تهیه لیستی از اهداف و طراحی نقشه نصب دوربین‌هاست. پس از آنکه تمام نیازها و اهداف خود را در لیستی نوشتید، باید آنها را اولویت‌بندی کنید تا بر اساس آن، به طراحی مسیر نصب دوربین و سیم‌کشی‌ها بپردازید.

 به یاد داشته باشید که زاویه دید استاندارد دوربین‌های مدار بسته برای ارائه تصویر استاندارد پس از نصب 90 درجه است . یعنی با نصب دوربین مدار بسته در گوشه یک اتاق مربع یا مستطیل کل فضا را پوشش می‌دهد.


توجه: توصیه‌های متخصصان در تنظیم اولویت‌بندی‌های شما می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

تست سلامت تجهیزات قبل از نصب دوربین مداربسته:


پیش از نصب دوربین، از سالم بودن تمام تجهیزات خود اطمینان حاصل کنید:

  • دوربین‌ها
  • کابل‌ها
  • فیش‌ها
  • دستگاه DVR

 کجاها باید دوربین‌های مدار بسته را نصب کنیم؟

درب ورودی، درب خروجی و پنجره رو به خیابان فضاهای داخلی خانه (آشپزخانه، پذیرایی و اتاق‌ها)، در مجتمع مسکونی : لابی، ورودی اصلی،حیاط، پارکینگ‌ها، اتاق حراست.  در دفاتر اداری: اتاق‌های انتظار، لابی،اتاق کارکنان. در محیط‌های صنعتی: سالن‌های تولید، انبارها، دفاتر کار، اتاق تاسیسات، برق، موتورخانه، آتش‌نشانی، راه‌پله‌‌ها و راهروهای خروج اضطراری،کوچه یا خیابانی که محل مورد نظر قرار دارد، باید نصبها انجام گیرد ولی در کل بهترین مکان‌ها نقاط کلیدی هستند که تکنسینهای ویپان به شما پیشنهاد می‌کنند.همچنین اگر نیاز به انتقال تصویر به موبایل دارید از مقاله روشهای انتقال تصویر دوربین مداربسته بروی موبایل غافل نشید.

مرحله اول: نصب دوربین مدار بسته (انتخاب دوربین مدار بسته)

با توجه به اندازه مکان مورد نظر و نقاط حایز اهمیت باید نوع دوربین مدار بسته را تعیین کنید. باید بدانید که فرآیند طراحی و اجرای انواع دوربین مدار بسته با توجه به مدل مختلف دوربین‌ها و سیستم ضبط تصویری که دارند، متفاوت است.

 

 

دوربین سیمی در مقابل دوربین مدار بسته بی‌سیم

این انتخاب بستگی به نیازهای خاص شما دارد. برای انعطاف‌پذیری و نصب آسانتر، از دوربین‌های امنیتیWiFi، به ویژه دوربین‌های باطری‌خور استفاده کنید. ضمن اینکه اگر کیفیت تصویر برایتان مهم دارد، به دنبال نصب دوربین مدار بسته IP باشید.

اگر می‌خواهید از شر کابل‌کشی و سوراخ‌کاری در هنگام  اتصال دوربین‌های مداربسته در خارج از منزل خلاص شوید. بهترین گزینه برای شما نصب دوربین مدار بسته بی‌سیم یا wireless است. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید در هر کجای منزل، روی یک قفسه یا میز به نصب دوربین مدار بسته wireless بپردازید.

مرحله دوم: تعیین مکان‌های نصب انواع دوربین مدار بسته

تصمیم بگیرید که در کجا می‌خواهید اقدام به نصب دوربین مدار بسته  آنالوگ یا نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه کنید.

باید در قسمتی اقدام به نصب کاور و پایه دوربین مدار بسته کنید که حداکثر کارایی دوربین را دریافت کنید. بهترین تصمیم موجب کاهش تعداد دوربین مداربسته می‌شود و در نتیجه هزینه نصب انواع دوربین مداربسته نیز کاهش پیدا می‌کند.

چه نکاتی در تعیین مکان نصب انواع دوربین مدار بسته باید توجه و رعایت کنیم؟

  • دوربین خود را در بالاترین قسمت ممکن متصل کنید. این کار موجب می‌شود که نمای واضح‌تر و گسترده‌تری دریافت کنید. همچنین با نصب تعداد کمتر دوربین در هزینه نهایی نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.
  • از نصب کاور و پایه دوربین مدار بسته در معرض مستقیم منبع نور خودداری کنید. چون با قرار دادن دوربین در معرض نور، تصاویر ضبط شده تار و بی‌کیفیت خواهند شد.
  • دوربین‌ها را در نزدیکترین مکان به پریز برق نصب کنید. حتی یک دوربین مدار بسته بی‌سیم نیز احتیاج به منبع تغذیه دارد.
  • در زیر یک محافظ، به نصب کاور و پایه دوربین مدار بسته بپردازید. این کار موجب محافظت از دوربین مدار بسته در فضای باز و در برابر هوای شدید و متغیر می‌شود.
  • دوربین امنیتی را در مکانی قرار دهید، که در دسترس سارقان و سایر افراد نباشد.
  • از نصب دوربین مدار بسته، بر روی مکان‌های خاص و حریم خصوصی دیگران خودداری کنید.

مرحله سوم: تجهیزات مورد نیاز نصب انواع دوربین مدار بسته را فراهم کنید

بطور کلی ابزارهای ضروری برای نصب انواع دوربین مدار بسته شامل پیچ، قلاب، کابل، آداپتور برق یا گیرنده، یک دریل برقی و موارد دیگر است. توصیه می‌کنیم، اگر مایل به نصب و اجرای دوربین مدار بسته برای مکان‌های محدود هستید، از پک کامل دوربین مدار بسته استفاده کنید. این پک شامل دوربین مدار بسته،DVR، آداپتور و غیره در داخل آن است که به سهولت قابل نصب هستند.

مرحله چهارم: نحوه‌ی نصب دوربین مدار بسته بی‌سیم و با سیم 

برای نصب دوربین مدار بسته بی‌سیم یا وایرلس پیشنهاد می‌کنیم، تنظیمات WiFi آن را قبل از شروع به نصب تنظیم کنید. در حالی که برای نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه IP نیازی به انجام این کار نیست.

برای نصب کاور و پایه دوربین مدار بسته، ابتدا بر روی محل مورد نظر سوراخ ایجاد کنید. پس از نصب کاور و پایه دوربین مدار بسته، باید دوربین خود را در موقعیت و زاویه درست قرار دهید و تنطیم کنید.

مرحله پنجم: سیمها و کابل‌ها را برای نصب دوربین مدار بسته آماده کنید

به نظر می‌رسد که مشکل‌ترین قسمت در نصب انواع دوربین مدار بسته، بخش سیم‌کشی است. اغلب اشتباهات در هنگام نصب انواع دوربین مداربسته در این قسمت اتفاق می‌افتد.

قبل از شروع کار، شما باید مسیر سیم‌کشی دوربین مدار بسته را برنامه‌ریزی کنید. به خصوص هنگامی که قصد نصب چند دوربین را به یک DVR دارید. باید شروع به داکت‌کشی و عبور سیم از قسمت‌های تعیین شده کنید. باید نقشه‌تان جوری طراحی شود، که کوتاه‌ترین فاصله را تا  DVR و منبع تغدیه داشته باشد.

هر یک از کابل‌های دوربین مدار بسته  نیز از دو سیم با اتصالات مجزا تشکیل شده است. یکی از سیم‌ها برای منبع تغذیه مناسب در نظر گرفته شده است. سیم دیگر نیز برای دی وی آر در نظر گرفته شده است. برای وصل به منبع تغذیه یا برق، می‌توانید یک منبع تغذیه واحد برای سیم‌ها ایجاد کنید. یا هریک از آنها را در پریزهای مختلف وصل کنید. پس از اتصال سیمها به دستگاه ضبط کننده DVR / NV، اکنون به مانیتور وصل می شوید. در اینجا می‌توانید تمام تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ها را مشاهده کنید.

نکته مهم در نصب برق دوربین مداربسته:

پیشنهاد شرکت ویپان به شما در هنگام نصب دوربین مدار بسته این است که اگر دوربین شما از آداپتور برق DC استفاده ‌کند. به این معنی است که منبع تغذیه نزدیک دوربین الزامی است. ساده‌ترین راه این است که منبع تغذیه را داخل آن وصل کنید و سیم ولتاژ کم را به دوربین برسانید.

مرحله شش: تست کنید که دوربین مداربسته روشن شود

بعد از فرایند سیم‌کشی، مرحله بعدی در نصب دوربین مدار بسته منزل روشن کردن دوربین است. بررسی کنید که آیا می‌توانید از منبع تغذیه به طور کامل جریان برق دریافت کند.

یادتان باشد که DVR و مانیتور نیز نیاز به منبع تغذیه دارند که می‌توانید آنها را به پریزهای مجزا نصب کنید؛ یا به همان منبع تغذیه دوربین‌ها متصل کنید.

آموزش نصب دستگاه DVR و تنظیمات انتقال تصویر از دوربین مدار بسته به دستگاه ضبط تصاویر

همه شرکت‌های تولید‌کننده سیستم‌های امنیتی برای دستگاه DVR کاتالوگی در کنار محصولات خود جهت آشنایی و تنظیمات دستگاه قرار می‌دهند. دستگاه‌های DVR معمولا در تعداد کانال‌های 4،8،26،24، 32 تولید می‌شوند و با توجه به امکانات خود داری کیفیت تصویرcif – D1  WD1 می‌باشند. همچنین این دستگاه‌ها محل قرارگیری هارد دیسک SATA هارد DVR دارند و با توجه به تعداد کانال و کیفیت تصویر می‌توان برای دستگاه دی‌وی‌آر هاردهای مختلف (هارد 1 ترا – هارد 2 ترا و …) استفاده کرد.

نکته: دستگاه DVR را با توجه به کیفیت دوربین مداربسته و تعداد دوربین مورد نیاز تهیه نمایید.

موارد زیر در جعبه دستگاه DVR وجود دارد:

  • آداپتور دستگاهDVR (منبع تغذیه)
  • موس (با سیم یا بی‌سیم)
  • کابل اتصال تصویر (کابلVGA)، (کابلHDMI)
  • دفترچه راهنما DVR
  • ریموت (کنترل)
موارد زیر را ممکن هست فروشنده با دریافت هزینه در کنار دستگاه بگذارد:
  • هارد دیسک sata (هارد DVR)
  • (کاور و پایه دوربین مداربسته) در صورتی که دوربین در محوطه بیرونی نصب شود
  • (کابل تصویر ارجی 59) کابل کوکسیال 
  • فیش اتصالات (فیشBNC)
  • دزدگیر و میکروفن (در صورت نیاز)

آشنایی با اتصالات دستگاه DVR

موارد زیر در پشت دستگاه قرار دارند:
  • خروجی تصویر HDMI: این خروجی در بیشتر دستگاه‌های DVR موجود می‌باشد از خروجی HDMI به ورودی HDMI تلویزیون یا مانیتور را همراه صدا و تصویر با کیفیت بالا را دارد (ارسال تصویر با کیفیتFULL HD)
  • خروجی VGA: این خروجی نیز در اکثر دستگاه‌های دی وی ار موجود می‌باشد. خروجی VGA فقط انتقال تصویر را انجام می‌دهد. (کیفیت پایین‌تر HDMI)
  • ورودی برق دستگاه (DVR منبع تغذیه) DVR: کابل پشت دستگاه قرار دارد که باید متصل به برق شهری شود.
  • اتصال LAN یا اینترنت: مکان اتصال کابل شبکه یا اینترنت جهت انتقال تصاویر دوربین مداربسته
  • Video Input (ورودی تصویر): کابل ورودی تصویر دوربین مداربسته به دستگاه DVR  اتصال کابل دوربین به دستگاه با فیش BNC می‌باشد.
  • Video Output (خروجی تصویر): خروجی تصاویر دوربین مداربسته در دستگاه‌های تولید جدید استفاده نمی‌شود.
  • Audio Input (ورودی صدای میکروفن /Audio Output) خروجی صدا میکروفن
مراحل نصب دستگاه DVR
  • بعد از اطمینان از روشن بودن دوربین مداربسته کابل برق دستگاه را متصل و روشن کنید.
  • کابل VGA یا HDMI متصل کنید و خروجی این دو را به ورودی مانیتور متصل کنید.
  • مانیتور را در کانال HDMI یا VGA قرار دهید تا بتوانید تصاویر را مشاهده کنید.
  • کابل دوربین مداربسته را به پشت دستگاه یعنی ورودی تصویر (Video Input) متصل کنید.
  • بعد از اتصال دوربین مداربسته به دستگاه و اتصال کابل باید تصاویر دوربین مداربسته در کانالهای تعیین‌شده ببنید.
  • مووس دستگاه را متصل کنید و از طریق تصویر از حرکت کردن آن اطمینان حاصل کنید.
  • برای تنظیمات تاریخ و تصاویر به تنظیمات دستگاه DVR مراجعه کنید.

امیدوارم این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد. بار دیگر یادآوری می‌کنیم که اگر مهارت یا وقت لازم جهت نصب دوربین مداربسته خود را ندارید فقط کافی است، روی لینک سایت ویپان کلیک کرده یا با شماره 02191013700 تماس گرفته و سفارش خود را ثبت کنید تا متخصصان مجرب ما در اسرع وقت در نقاط مختلف شهر تهران برای نصب آن به حضورتان رسیده و در کمترین زمان و بالاترین کیفیت به ارائه خدمت بپردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق