معرفی انواع آنتن تلویزیون و کاربرد آنها (هوایی، برقی، رومیزی)

آنتن تلویزیون یکی از مهمترین لوازمیست که برای تصویر شفاف لازم داریم. فرقی نمی کند که امواج در منطقه شما چقدر قوی یا ضعیف است بالاخره به یک آنتن نیاز داریم حال این آنتن می تواند یک آنتن هوایی، برقی باشد یا یک آنتن رومیزی ساده در کنار تلویزیون شما!

وقتی صحبت از انتخاب و تنظیم این وسیله در سطح حرفه‌ای باشد، موضوع جدی‌ است و پای تخصص به میان می‌آید. اینجاست که باید از تکنیسین‌های زبده بهره برد. در این صورت هم، جای نگرانی نیست و همه چیز برای انتخاب و تنظیم آنتن تلویزیون در ویپان مهیاست!

آنتن چیست؟

آنتن­‌ها جز کلیدی هر سیستم ارتباطی هستند و دو سیستم الکتریکی را به یکدیگر متصل می­‌کنند، از این رو نقش بسیار مهمی در یافتن مشخصات این سیستمها ایفا می­‌کنند. آنتن‌ها در سیستم­های مختلف با انواع مختلفی استفاده می­‌شوند. این بدان معناست که آنتن­‌ها به سادگی برای انتقال انرژی الکترومغناطیسی به صورت همه جهتی یا ارتباط­های نقطه به نقطه پیشنهاد شده‌اند که در آن­ها افزایش بهره و کاهش تداخلات مورد توجه است.

آنتن تلویزیون چیست؟

آنتن تلویزیون یکی از ابزارهای کاربردی است که باید هر خانه‌ای آن را داشته باشد، زیرا پای کیفیت و تماشای سریال‌های مورد علاقه شما در میان است، همان طور که می دانید، امواج تلویزیونی در قالب صدا و نور روی آنتن فرستاده می‌شوند، این امواج با طول موج‌های مختلف در اطراف شما در حال حرکت هستند، تلویزیون نمی‌تواند این امواج را همان گونه که فرستاده می‌شوند، دریافت کند، و به وسیله‌ای به نام آنتن تلویزیون دارد، آنتن تلویزیون این امواج را دریافت کرده و به صورتی که تلویزیون قادر به دریافت آن باشد، در اختیار تلویزیون قرار می‌دهد.

انتخاب بهینه آنتن تلویزیون

برای انتخاب یک آنتن مناسب باید بررسی کنید که چه آنتنی برای تلویزیون شما مناسب است و می خواهید به چه فرکانس هایی دسترسی داشته باشید تا یک آنتن بهینه را انتخاب نمایید. در راهنمای خرید یک آنتن خوب بهتر است به وزن، جنس، ابعاد آنتن، منبع تغذیه، نوع مشخصه گیرنده باند، امپدانس، تعداد خروجی، قابلیت گردش، دکمه روشن و خاموش آنتن، داشتن کابل کواکسیکال، نشانگر بدنه، قدرت تقویت‌کننده خروجی آنتن، دستگاه گیرنده دیجیتال و انواع تلویزیون را بررسی نمایید تا یک محصول استاندارد و با کیفیت را انتخاب نمایید؛

البته توجه داشته باشید که رعایت تمام این نکات ضروری نمی‌باشد و شما بر حسب قیمتی که پرداخت می‌کنید از مزایای یک آنتن نیز بهره‌مند خواهید شد ولی در حالت کلی به جنس و تعداد خروجی و تقویت‌کننده‌های سینگال توجه داشته باشید که از مشخصه‌های ضروری و مهم آنتن‌های تلویزیون می‌باشند. دقت کنید که در یک آنتن خوب بایستی مدارها در محفظه فلزی قرار گرفته باشند تا از هر گونه پارازیت و نویز جلوگیری شود.

 

انواع آنتن‌ها

در این قسمت شما با انواع آنتن‌های موجود همراه نوع کاربرد آن آشنا خواهید شد، یکی از مهمترین نکته ها برای خرید آنتن تلویزیون، تشخیص انواع آنتن‌ها می باشد. پس برای خرید هوشمندانه این بخش را با دقت مطالعه نمایید.

آنتن هوایی

آنتن‌های هوایی از اولین نسل‌های گیرنده امواج تلویزیونی هستند. اما این موضوع به آن معنی نیست که از ابتدا در تکنولوژی آن ها تغییری حاصل نشده است. برعکس، تکنولوژی ساخت و استفاده آن ها با گذشت زمان بهبود پیدا کرده است. اگر یادتان باشد، در قدیم آنتن‌های هوایی در سایزهای بسیار بزرگی تولید و عرضه می شدند. این در حالی است که ویژگی گیرنده بودن آن ها که مهمترین ویژگی یک آنتن خوب است، بسیار ضعیف تر از آنتن‌های هوایی موجود در بازار حال حاضر بود.

بعد از این ویژگی، آنچه برای آنتن‌های هوایی اهمیت دارد، جنس آن است. با توجه به اینکه آنتن‌های هوایی معمولاً در پشت بام خانه ها، مجتمع ها و مکان های مرتفع روباز قرار می گیرند؛ یعنی از جمله آنتن‌های مخصوص فضای خارجی هستند، بنابراین باید در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف (برف و باران و نور خورشید و …) مقاومت بالایی داشته باشند. آنتن‌های هوایی نسبت به آنتن‌های رومیزی که در فضای داخلی از آن ها استفاده می شود، سیگنال بهتری را دریافت می کنند.

به همین دلیل در جاهایی که سیگنال تلویزیونی در آن جا ضعیف است، توصیه می شود از این نوع آنتن‌ها استفاده شود. آنتن‌های هوایی با سیم آنتن از پشت بام به واحد مورد نظر رسیده و به تلویزیون وصل می شود. بنابراین در محاسبه هزینه آن باید بر خلاف آنتن‌های رومیزی، هزینه سیم آنتن را هم لحاظ نمایید. آنتن‌های هوایی در نوع آنتن هوایی ثابت و آنتن هوایی گردان تولید شده اند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

آنتن هوایی ثابت

آنتن‌های هوایی ثابت، آنتن‌هایی هستند که در فضاهای باز نصب مانند پشت بام خانه ها و مراکز تجاری و اداری نصب می‌شوند. اما استفاده از آن ها در جاهایی مرسوم است که سیگنال به صورت قوی و یا حداقل قابل قبول باشد. چرا که این آنتن‌ها، همانگونه که از اسم شان مشخص است، یک بار در فضای آزاد نصب و تنظیم و تثبت می شود و دیگر امکان تغییر در جهت های مختلف به منظور گیرندگی بهتر برای آن وجود ندارد. این نوع آنتن‌ها در دو نوع ساده و برقی تولید می شوند.

آنتن هوایی گردان

بر خلاف آنتن‌های هوایی ثابت، آنتن‌های هوایی گردان (چرخان)، آنتن‌هایی هستند که ضمن نصب شدن در فضای آزاد، این امکان را برای کاربر فراهم می کنند تا بتواند به صورت دستی یا اتوماتیک آنتن را در جهات مختلف حرکت دهد. این امر باعث می شود تا بهترین نقطه سیگنال دهی برای شبکه های مختلف را بیابد. با توجه به موارد فوق، آنتن‌های هوایی گردان مناسب جاهایی است که در آن ها سیگنال ضعیف بوده و نمی توان سیگنال را به راحتی دریافت کرد. در این محل‌ها می‌توان با استفاده از تنظیم دستی یا اتوماتیک آنتن هوایی گردان، تصویر ارسالی از فرستنده را جستجو کرده و دریافت نمود. چنین امکانی در آنتن هوایی ثابت وجود ندارد. بنابراین این نوع آنتن، بهترین آنتن تلویزیون برای نقاط کور می باشد.

آنتن سرخود

این آنتن‌ها برای تلویزیون‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه دیگر از این نوع آنتن‌ها استفاده نمی‌شود.

 

 

 

 

آنتن رومیزی

آنتن رومیزی نوعی آنتن است که برای استفاده‌های خانگی طراحی شده است. معمولا از این نوع آنتن در ساختمان های بلند یا طبقات بالای برج‌ها و آپارتمان‌ها استفاده می شود. از آنجایی که این آنتن در نزدیکی تلویزیون نصب می شود، به راحتی می توان آن را تنظیم نمود. در هنگام تهیه ی آنتن و نصب آن معمولا وقتی که از فرستنده‌ی اصلی دور هستید استفاده از آنتن هوایی منطقی تر است پیشنهاد ما برای اطلاعات بیشتر در مورد این آنتن خواندن مقاله نحوه تنظیم آنتن رومیزی تلویزیون است.

آنتن رومیزی و موارد کاربرد آن

در مکان هایی که آنتن هوایی ثابت نمی تواند سیگنال های هوایی را به خوبی دریافت کند آنتن‌های متحرک به کار گرفته می شود. آنتن رومیزی نسبت به آنتن‌های ثابت قیمت کمتری دارد و آنتن‌های ثابت نیز از آنتن‌های متحرک ارزان تر می باشند. اگر آنتن رومیزی بتواند کار شما را راه بیاندازد نه تنها از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود بلکه نیاز به صرف هزینه های مربوط به نصب نیز نخواهید داشت.

آنتن رو میزی دردسرهای مختلفی که کاربران با آنتن تلویزیون خود دارند را برطرف می کند و مزایای خوبی را برای آنها به ارمغان می آورد. این آنتن‌ها کاربران را از دردسر های مربوط به سیم کشی های طولانی و زمان بر از پشت بام یک خانه یا آپارتمان رها می کند و آسودگی بیشتری را فراهم می کند.

آنتن‌های رو میزی دارای قدرت های متفاوتی هستند که شما باید بسته به تلویزیون و شرایط محیطی بهترین آن را خریداری نمایید.

ویژگی‌های یک آنتن رومیزی خوب:
  • برخی از برندهای خوب و معتبر تولیدکننده‌ی آنتن رو میزی مجهز به فناوری LNA هستند.
  • در یک آنتن رومیزی خوب از قطعات مرغوب استفاده می گردد.
  • بهتر است از سیم های بلندتر به جای سیم های 1 متری در این آنتن‌ها استفاده شده باشد.
  • آنتن‌های خوب باید قدرت دریافت سیگنال های ضعیف را داشته باشند.
  • با استفاده از فیلترینگ توانایی حذف نویز محیط را داشته باشند.
  • از فرمت رزولوشن های بالا پشتیبانی کنند.
  • نصب و راه اندازی آن راحت باشد و کاربر را به دردسر نیاندازد.
  • بدون محدودیت‌های مکانی و جغرافیایی بتوان از این آنتن در همه جا استفاده نمود.

آنتن میله‌ای

این نوع آنتن‌ها که از نوع آنتن‌های هوایی است، برای فواصل کوتاه مناسب هستند، دقت کنید که این آنتن‌های میله ای فاقد تقویت‌کننده امواج هستند.

نکاتی درباره آنتن تلویزیون

آنتن داخلی جای نگرانی ندارد، فقط آن را دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی خود قرار دهید تا روی آنها نیفتند. البته باید بررسی کنید که هیچ گونه نشتی برق یا اتصالی وجود نداشته باشد. آنتن‌های بیرونی کمی بیشتر به مراقبت احتیاج دارند، زیرا در معرض شرایط جوی مختلف خارجی قرار دارند. اولین نکته در نصب این است که باید آنتن خود را محکم نصب و در جای خود تثبیت کنید و مطمئن شوید که در اثر شرایط طبیعی آسیب نمی بیند.

علاوه بر بارندگی و آفتاب بیش از حد، لازم است رعد و برق را نیز در سقف‌های بلند در نظر بگیرید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که هیچ ساختمان یا درخت بلندی وجود ندارد که با سیگنال‌های پخش تلویزیونی تداخل داشته باشد. همچنین، مطمئن شوید که آنتن را قبل از ثابت کردن‌اش حرکت دهید تا بهترین سیگنال را پیدا کنید.

راهنمای خرید آنتن تلویزیون و نکته‌های مهم

قطعا قبل از خرید هر محصولی داشتن آگاهی در مورد آن محصول یک امتیاز بزرگ محسوب خواهد شد، زیرا با داشتن آگاهی قبل از خرید محصول شما خرید هوشمندانه و به‌صرفه را تجربه خواهید کرد. از این رو ما در این بخش راهنمای خریدی مطمئن را برایتان آماده کرده ایم تا خرید به کام باشد.

اولین فاکتور مهم انتخاب نوع آنتن بر اساس فاصله شما با مرکز ارسال

انتخاب آنتن تلویزیون مناسب که نیاز شما را رفع کند می تواند بسیار مناسب و مهم باشد. این چند پیشنهاد ما را در نظر داشته باشید.

  • اگر در بیرون از مرکز شهر زندگی می کنید بهتر است از آنتن‌های برقی استفاده کنید.
  • برای تلویزیون‌های دیجیتالی که در نزدیک مرکز ارسال هستند، می توانید از آنتن‌های رومیزی استفاده کنید.
  • و اگر هم می خواهید آنتن مناسبی را خریداری کنید که در هر دو شرایط مفید باشد، از آنتن‌های هوایی استفاده کنید.

دومین فاکتور قدرت گیرندگی امواج

دومین فاکتور مهم قدرت گیرندگی امواج توسط آنتن می باشد، اما اینکه بر چه اساسی آن را خریداری کنید به میزان قدرت امواج در اطراف شما بستگی دارد، اگر از مرکز ارسال امواج دور هستید، بهتر است آنتن با قدرت بالا را خریداری نمایید در غیر این صورت آنتن با قدرت متوسط را بخرید. (میزان قدرت دریافت امواج بر روی جعبه آنتن نوشته شده است.)

سومین فاکتور نوع دریافت امواج

به طور کلی  دو نوع امواج وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • امواج آنالوگ: اگر تلویزیون شما آنالوگ است پس باید از آنتن مخصوص این موج استفاده کنید.
  • امواج دیجیتال: این موج معمولی‌ترین نوع است که تمامی تلویزیون های موجود از این موج استفاده می کند.

چهارمین فاکتور داشتن گارانتی

فاکتور مهم دیگر داشتن گارانتی است، زیرا گارانتی ضامن خرید مطمئن و هوشمندانه است.

پنجمین فاکتور برند آنتن

برند آنتن نیز برای انتخاب مهم است. کیفیت آنتهای مختلف بستگی به برندشان دارد.

ششمین فاکتور دارا بودن تقویت‌کننده

برخی از آنتن‌ها دارای تقویت‌کننده هستند و برخی دیگر فاقد این مزیت هستند. اما شما اگر از مرکز ارسال امواج دور هستید سعی کنید آنتنی را انتخاب کنید که دارای تقویت‌کننده است.

نتیجه گیری

درصورتی که شما از آنتن‌ها استفاده کنید، کیفیت بهتری را برای تلویزنتان شاهد خواهید بود و اما برای انتخاب آنتن مناسب باید به موقعیت خانه‌تان و میزان قدرت امواج در نزدیکی شما دقت کنید.

در پایان بار دیگر یادآور می‌شویم در صورتی که زمان، تخصص یا تمایل چندانی به انجام کارهای فنی مربوط به خرید، نصب یا تنظیم آنتن تلویزیون ندارید، کار را به کاردان بسپارید.

شرکت خدمات برق ساختمان ویپان با همکاری کارشناسان کارآزموده، در زمان کوتاه و به بهترین شکل این خدمات را به شما عرضه می‌کند. وجود کارشناسان و متخصصان باتجربه و علاقه‌مند در این مسیر نیز، در تأمین رضایت مشتریان موثر بوده است.

با ویپان خدمات پیشرفته و به‌روز برق و مخابرات را در کمترین زمان و با بهترین کیفیت دریافت کنید. با ما می‌توانید با شماره 02191013700 تماس بگیرید یا درخواستتان را در سایت شرکت ویپان ثبت کنید.

2 نظرات
  1. مسعود می گوید

    سلام
    ممنون بابت مطالب جامع و کامل شما. فقط اگر برای هر کدام از آنتن ها یک نمونه تصویر هم قرار داده می شد ، بسیار عالی می شد.

    1. مدیر سایت می گوید

      سلامت باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق