روشهای انتقال تصویر دوربین مداربسته بروی موبایل

امروزه پیشرفت جوامع در زمینه‌های کنترل یک محل بدون مراجعه و روند رو به رشد اتوماسیون در هر زمینه‌ای بارز و گریزناپذیر است. یکی از زمینه‌های اتوماسیون کنترلی و حفاظتی نصب دوربینهای مداربسته در یک محل و کنترل و بازبینی آنها از هر کجای دنیا از طریق بستر اینترنت بدون مراجعه به محل می‌باشد. بسیاری از افراد، به علت کیلومترها دور بودن از محیط خانه یا محل کار، ناچارند امر نظارت را از این طریق انجام دهند. با قابلیت انتقال تصویر دوربین ، به طور کلی در هر زمان و مکان به واسطه اینترنت شرایط نظارت و کنترل وجود دارد.

بعضی مواقع لازم است با استفاده از اینترنت نظاره‌گر تصاویر دوربین مداربسته خود باشیم، به‌ طوری که در هر زمان و مکان، حتی از راه دور بر دوربین مدار بسته نظارت و کنترل داشته باشیم. بهترین راه برای انجام این کار، بهره‌گیری از اینترنت و گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ است. بدین صورت که با نصب یک نرم افزار انتقال تصویر دستگاه DVR یا NVR روی گوشی موبایل اندروید یا ios خود می‌توانید از راه دور بر محیط‌های مسکونی، تجاری و اداری خود به بهترین نحو کنترل و مدیریت را فراهم آورید. لازم به‌ذکر است جهت انتقال تصاویر باید دستگاه DVR یا NVR نیز به اینترنت اتصال داشته باشد.

انتقال تصویر دوربین مداربسته چیست؟


به ارسال تصاویر دوربین‌های مداربسته نصب شده در یک محل، روی موبایل، تبلت، کامپیوتر و یا لپ‌تاپ از طریق اینترنت، انتقال تصویر دوربین‌ مداربسته می‌گویند. کیفیت انتقال تصویر دوربین‌ها معمولا با توجه به میزان ثبات و سرعت نرم افزارهای انتقال تصویر آنها مشخص می‌شود. برندهای بزرگ دوربین‌های مداربسته هزینه زیادی را برای ساخت و ارتقای نرم افزارهای خود پرداخت می‌کنند. شرکت ویپان با بهره‌مندی از متخصصان کارآزموده آمادگی نصب و انتقال تصویر دوربین‌های مداربسته به گوشی همراه یا کامپیوترتان را دارد.

چگونه تصمیم بگیریم از چه روش انتقال تصویر استفاده کنیم؟

توصیه می‌کنیم اگر هنوز سیستم نظارت تصویری خود را راه‌اندازی نکرده‌اید، ابتدا با متخصصان این حوزه مشورت کنید. تا آنها با در نظر گرفتن همه فناوری‌ها و گزینه‌های موجود به شما کمک کنند که شبکه دوربین مداربسته خود را مطابق با الزامات پروژه مورد نظرتان طراحی ‌کنید.

بسیاری از افراد از این موضوع آگاه نیستند که بخش اعظمی از تنوع انتخاب و کیفیت تصاویری که قرار است از طریق انتخاب روش انتقال تصویر شاهد آن باشد، بستگی به طراحی شبکه دوربین‌هایشان دارد.

نوع تجهیزات انتخابی، نوع دوربین، فاصله دوربین‌ها و مانیتور و نوع سیستم پردازش تصویر  (دستگاه DVR  و دستگاهNVR ) از مهم‌ترین معیارها برای تصمیم‌گیری و انتخاب روش انتقال تصویر دوربین است. سایر فاکتورهای انتخاب، شامل امنیت، هزینه، انعطاف‌پذیری و نیروی فنی و مجرب خواهد بود.

در این مقاله به معرفی 3 نوع اصلی انتقال تصویر دوربین می‌پردازیم و سپس با تشریح 5 نوع پرکاربردتر و مهم‌تر از روش‌های انتقال تصویر دوربین مداربسته، سعی می‌کنیم دید جامعی نسبت به این موضوع به شما بدهیم.

اگر ساختمان تان دارای آنتن مرکزی است و نیاز به انتقال تصویر دارید مقاله انتقال تصویر دوربین مداربسته بروی آنتن مرکزی را از دست ندهید.

انواع کلی روش انتقال تصویر در دوربین مداربسته

  • انتقال تصویر با سیم

 سیستم‌های مداربسته سیمی، از کابل برای اتصال دوربین به سایر اجزای دوربین مداربسته استفاده می‌کنند. در این روش دوربین‌ها می‌توانند در فاصله دوری از دستگاه‌های ضبط تصویر باشند و ویدئوها نیز کیفیت مناسبی دارند. به طور کلی از سه نوع کابل برای انتقال تصویر دوربین مداربسته استفاده می‌شود: کابل کواکسیال، کابل شبکه (UTP) و کابل فیبر نوری.

  • انتقال تصویر بی‌سیم

گزینه انتقال تصویر به صورت بی‌سیم به دلیل سهولت نصب و نبود الزامات کابل‌کشی در بسیاری از مواقع مفیدترین گزینه است. نگرانی اصلی در این روش امنیت سایبری آن است. انواع روش‌های انتقال تصویر بی‌سیم شامل انتقال تصویر دوربین مداربسته با وای فای، لیزر، مادون قرمز، فرکانس رادویی و ماکروویو است.

  • انتقال تصویر با شبکه IP

انواع دوربین تحت شبکه و مبتنی بر IP به دلیل گستردگی، جایگزین مناسبی برای تمام روش‌هاست. روش انتقال تصویر با IP به دلیل کارایی بالا، امنیت و هزینه مناسب می‌تواند بهترین روش انتقال تصویر دوربین‌ مداربسته باشد.

 

 

پنج روش‌ پرکاربرد انتقال تصویر دوربین مداربسته

انتقال تصویر دوربین مداربسته با آی پی استاتیک

با هر بار اتصال به اینترنت، از طریق ISP (ارائه دهنده سرویس اینترنت) یک IP متفاوت به شما اختصاص داده می‌شود. این مسئله با هر بار استفاده مجدد از اینترنت (مثل خاموش و روشن کردن مودم) تکرار می‌شود و شما هیچوقت IP ثابتی بر روی کامپیوتر خود ندارید. داشتن IP ثابت برای امکان انتقال تصویر دوربین مداربسته از طریق اینترنت و استفاده از IP الزامی است. برای این منظور فقط کافی است از ISP که اینترنت تهیه کرده‌اید درخواست IP static یا آی پی ولید بدهید. این اولین و مهم‌ترین گام در آموزش انتقال تصویر آی پی استاتیک است.

در مرحله بعد باید تنظیماتی روی مودم و دستگاه ضبط تصویر ( DVRیاNVR برای اختصار فقط از گزینه DVR استفاده می‌کنیم) انجام شود. تنظیمات بر روی مودم به منظور به اشتراک گذاشتن DVR  و تصاویر ضبط‌شده بر روی آن است. و تنظیم DVR برای انتقال تصویر، به وسیله تنظیمات IP بر روی DVR  برای هم رنج کردن آی پی DVR   و مودم انجام می‌شود. با این کار این امکان فراهم می‌شود که شما در هر نقطه‌ای که باشید با دانستنIP static، تصاویری که دوربین مداربسته ضبط می‌کند را مشاهده کنید.

انتقال تصویر با آی پی استاتیک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها مورد مهم و سخت در این روش که نمی‌توان جزء معایب آن به شمار آورد ولی مسئله قابل تاملی است، تخصصی بودن تنظیمات و راه‌اندازی این روش است. و نیاز به متخصص فنی و مجرب در این زمینه دارد. اما جای نگرانی نیست زیرا متخصصان ویپان به راحتی می‌توانند شما را راهنمایی و همراهی کنند.

 اما مزایای روش انتقال تصویر با IP static نیز غیر قابل چشم‌پوشی است.

مزایای انتقال تصویر دوربین مداربسته با  IP static

  1. فقط سیستمی که این IP یکتا و ثابت به آن اختصاص داده شده می‌تواند تصاویر را بازدید کند و نه شخص دیگری.
  2. سرعت انتقال تصویر در این روش به دلیل اینکه برای یک سیستم ارسال می‌شود بالاست.

انتقال تصویر دوربین مداربسته بدون آی پی استاتیک و به وسیله  DDNS

همانطور که در آموزش انتقال تصویر با آی پی استاتیک گفتیم، برای انتقال تصویر با IP static به دلیل تغییر مداوم آی پی در هر بار اتصال به اینترت، مجبوریم از آی پی ثابت یا استاتیک استفاده کنیم. تا بتوانیم تصاویر را دریافت کرده و ببینیم.

استفاده از DDNS نیز روش دیگری است برای زمانی که آی پی مدام تغییر می‌کند. در این روش،DDNS  و سرویس‌دهندگان این خدمات، با وجود آی پی پویا و متغییر، یک شناسه ثابت به شما ارائه می‌دهند که همان کار آی پی استاتیک را برای شما انجام خواهد داد.

روش کار به این صورت است که سرویس‌دهندگانِ این خدمات با توجه به آی پی متغییری که هر بار به صورت خودکار از جانب شما دریافت می‌کنند، یک نام و نشانی اینترنتی ثابت به شما تحویل می‌دهند. این شناسه هر بار و با تغییر اطلاعات آی پی، ثابت می‌ماند و تغییری نمی‌کند و به شما امکان می‌دهد که دیگر با شناسه یکتای خودتان مستقیم به دستگاه DVR  متصل شوید.

سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات DDNS متفاوت هستند و بعضی به صورت رایگان و بعضی با دریافت هزینه خدمات ارائه می‌دهند. برای استفاده از  خدمات این سرویس ها ابتدا باید در سایت آنها ثبت نام کرده و یک حساب کاربری ایجاد نمائید .

بعضی از انواع سرویس‌های DDNS :

ChangeIP.com
Noip.com
 DNSExit.com
 Afriad DDNS
Dyn

انتقال تصویر دوربین بر روی شبکه محلی

در این روش، انتقال تصویر دوربین با استفاده از کابل و توسط شبکه کامپیوتری موجود در محل صورت می‌گیرید. چون این روش به اینترنت نیاز ندارد، انتقال تصویر دوربین مدار بسته بدون اینترنت و خط تلفن نیز نامیده می‌شود.

روش انتقال بر روی شبکه محلی همان روش انتقال تصویر با آی پی استاتیک است. ولی اینبار به وسیله آی‌پی‌های ثابتی که در شبکه محلی وجود دارد اتفاق می‌افتاد و نه توسط آی پی شبکه جهانی اینترنت. برای همین است که آی‌پی‌ها متغیر نبوده و ثابت سِت می‌شوند. این روشی بسیار ایمن است ولی محدود به همان مکان است. و خارج از آن شبکه محلی امکان انتقال تصویر دوربین و دیدن تصاویر وجود ندارد.

انتقال تصویر از طریق پخش ویدیوی دیجیتالی_زمینی (DVB-T)  

بیشترین کیفیت فیلم در بین گزینه‌های انتقال فیلم دیجیتال، مربوط به روش انتقال تصویر DVB-T است. در مواردی که کیفیت فیلم یا مسیرهای انتقال پیچیده است استفاده از این روش انتقال تصویر مناسب‌ترین راه حل است. مشکلی که این روش دارد این است که نیاز به پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به روش استفاده از IP دارد. یعنی نیاز به پهنای باند چهار برابر بیشتر دارد. به این معنی که در یک پهنای باند مشابه، با استفاده از IP می‌توان 20 فیلم و با روش DVB-T می‌توان 5 فیلم منتقل کرد.

مسئله دیگر این است که DVB-T یک فناوری گران است. و اساساً یک سیستم یک‌طرفه است و برای دستیابی به انتقال دو طرفه به سخت افزار اضافی نیاز دارد. بنابراین اگر هزینه و قابلیت کنترل دوربین برایتان مهم‌تر از کیفیت فیلم باشد استفاده از روش انتقال تصویر دوربین با IP روش مناسب‌تری است.

انتقال تصویر دوربین مداربسته به روش P2P

 انتقال تصویر p2p بسیار آسان است و نیازی به تنظیمات و تجهیزات روش‌های قبل نیست.  در روشp2p، انتقال تصویر دوربین مداربسته بدون آی پی استاتیک صورت می‌گیرد. به سیستم p2p (Pear to Pear) ، فضای ابری یا  cloud server و یا سیستمFree DDNS   نیز گفته می‌شود.

در روش انتقال تصویر p2p  سرور واسطی وجود دارد. که معمولا شرکت‌های تولیدکننده دوربین‌های مداربسته آن سرورها را برای انتقال تصویر محصولات خود در کشوری ثالت ایجاد نموده‌اند. و کاربران با اتصال از راه دور به آن سرور از طریق پسورد (کد P2P منحصر برای هر دستگاه DVR یا NVR  ) می‌توانند تصاویر را مشاهده کنند.

آنچه که در آموزش انتقال تصویر p2p باید بدانید این است که؛ معمولا اکثر دستگاه‌ها و دوربین‌ها نرم‌افزارهای مخصوص خود دارند. این نرم‌افزار برای انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل اندروید یا انتقال تصویر دوربین مداربسته روی کامپیوتر است. مصرف‌کنندگان می‌توانند با نصب نرم‌افزار مربوطه، تصاویر دوربین‌های خود را روی کامپیوتر یا موبایل خود ببینند. به این صورت که با استفاده از شماره سریال و پسورد هر دستگاه یا دوربین،  IPلحظه‌ای آن دوربین یا دستگاه را در اختیار برنامه انتقال تصویر که روی کامپیوتر یا موبایل خود نصب کرده‌اند قرار می‌دهند.

تنها کاری که شما بعد از نصب نرم‌افزار بر روی موبایل یا کامپیوترتان انجام می‌دهید این است که کد P2P به همراه نام‌کاربری و رمز عبور را در نرم افزار وارد کنید. و یا بارکد QR کد دستگاه ضبط‌کننده را از طریق نرم‌افزار مربوطه اسکن کنید تا به دستگاه DVR انتخابی دسترسی پیدا کرده و تصاویر برای شما قابل مشاهد شود.

در این روش از هر نقطه با تلفن همراه خود در صورت وجود اینترنت، به تصاویر سیستم‌های دوربین‌های مداربسته دسترسی خواهید داشت.

مزایای طراحی P2P

  • استفاده و نصب در روش انتقال تصویر دوربین مداربسته p2p بسیار ساده و آسان است.
  • هزینه کلی ساخت و نگهداری این نوع شبکه به نسبت بسیار پایین است.
  • عدم وابستگی در روش انتقال تصویر p2p وجود دارد. به این معنی که عدم دسترسی یک کاربر، تاثیری بر عملکرد سایرین ندارد.
  • نیازی به مدیریت تمام وقت سیستم نیست و هر کاربری مدیر دستگاه خود است.

معایب طراحی  P2P

  • پایداری کم شبکهp2p ؛ با توجه به این که در این سرویس از یک سرور رابط استفاده می‌شود تا حدودی می‌تواند فرایند انتقال تصویر دوربین دستخوش تغییرات سرویس‌دهنده p2p قرار گیرد.
  • امنیت پایین انتقال تصویر P2P ؛ چون سرور واسط امکان دیدن تصاویر را، در صورت لزوم، دارد.
  • غیرمتمرکز بودن کل سیستم؛ یعنی یک نفر نمی‌تواند تنظیمات قابلیت دسترسی کل شبکه را تعیین کند.
  • مشکل زمان در انتقال تصویر دوربین مداربسته P2P؛ به این معنی که کاربران در این روش به زمان بیشتری احتیاج دارند.
  • ریکاوری داده و گرفتن فایل پشتیبانی در روش انتقال تصویر P2P بسیار سخت است.
  • نرم‌افزارهای مخرب می‌توانند به راحتی در طراحی سیستم P2P انتقال یابند.

در پایان اطلاعات ارائه شده در این مقاله بیشتر مقدمه‌ای است بر روش‌های انتقال تصویر دوربین‌های مداربسته، در صورت نیاز به جزئیات بیشتر یا کمک تخصصی، از طریق شماره 02191013700 با متخصصان فنی ما در ویپان تماس بگیرید، یا در سایت ما درخواستتان را ثبت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق