آموزش نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی

یاتاقان کولر آبی یک قطعه ساده در سیستم دستگاه می‌باشد، با این حال دارای اهمیت بالایی در روند کار دستگاه است. در ادامه به نحوه کار و زمان تعویض یاتاقان کولر آبی می‌پردازیم. اما اگر می‌خواهید با خیالی آسوده تابستان را بگذرانید کار تعویض یاتاقان را به متخصصان ویپان بسپارید.

وظیفه یاتاقان کولر آبی چیست؟

یاتاقان کولر آبی یکی از اجزای مهم کولر است که وظیفۀ آن نگهداری محور دمنده و انتقال نیرو ناشی از وزن و اصطکاک دمنده به بدنه است. بهترین یاتاقان کولر، یاتاقان های لغزشی (بوش) و بلبرینگی هستند که ظاهری متفاوت از یکدیگر دارند.

انواع یاتاقان کولر آبی و اجزای تشکیل دهنده آن

بهترین یاتاقان‌هایی که برای کولر آبی استفاده می‌شود، به شرح زیر است:

  1. یاتاقان‌های لغزشی : یاتاقان‌های لغزشی از دو رینگ فلزی و چندین ساچمه تشکیل شده‌اند؛ که این دو رینگ به کمک ساچمه‌ها روی یکدیگر می لغزند و باعث حرکت محور پروانه کولر می‌شوند.
  2. یاتاقان غلتشی : این نوع یاتاقان، نوعی از یاتاقان لغزشی است که در آن به جای ساچمه، از میله‌های کوچک فلزی استفاده شده است و همین میله‌های کوچک باعث حرکت دو رینگ و در نهایت چرخش محور اصلی پروانه می‌شوند.
  3. یاتاقان بلبرینگی : این نوع یاتاقان با دو مورد قبل، ظاهری کاملا متفاوت دارد و دو رینگ، به دور خودشان به چرخش در می‌آیند و خبری از میله فلزی یا ساچمه نیست.

حالا از کجا متوجه شویم که یاتاقان کولر خراب است و نیاز به تعویض دارد، برای اینکار بهتر است ابتدا با اجزای تشکیل‌دهنده آن آشنا شویم.

یاتاقان کولر شامل:

  1. درپوش روغن
  2. بدنه
  3. پوش گرافیتی
  4. ارتعاش‌گیر

دلایل و علائم خرابی یاتاقان کولر آبی

یاتاقان کولر آبی شفت کولر را بر بدنه کولر محکم نگه داشته و شفت داخل یاتاقان می‌چرخد و موجب گردش پره‌ها و ایجاد جریان هوا در داخل کولر آبی می‌شود. این قطعه با توجه به نقش مهمی که در کارکرد کولر دارد در طول زمان دچار فرسایش و خرابی شود. این خرابی‌ها ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. جدای از گذشت زمان و فرسوده شدن این قطعه به دلیل کارکرد زیاد، یک سری دلایل از جمله کارهایی است که باید مرتبا برای مراقبت از دستگاه کولر و قطعات آن مثل سرویس کولر انجام گیرد.

در عمل سرویس کولر آبی، قطعات روغن‌کاری می‌شوند. اگر میخواهید بیشتر در مورد سرویس کولر آبی بدانید مقاله چگونگی سرویس کولر آبی را مطالعه کنید.یاتاقان کولر هم جزو قطعاتی است که نیاز به روغن کاری دارد. این کار باید به طور مرتب انجام شود. وگرنه ممکن است دچار خوردگی و یا پوسیدگی شود. نقش اصلی این قطعه در به حرکت درآوردن پروانه کولر است. از طرفی، یه این قطعه محور کولر آبی هم می‌گویند. بنابراین حرکت مداوم و زیاد این قطعه به مرور زمان باعث فرسودگی آن می‌شود. در نتیجه، این قطعه هر ماه یکبار نیاز به روغن‌کاری دارد.

 علائمی که نشان‌دهنده خرابی یاتاقان و نیاز آن به تعویض دارند، عبارتند از:

  1. خراب شدن محور پروانه
  2. تولید صدای زیاد کولر آبی
  3. سخت و سفت کار کردن پروانه کولر آبی همراه با فشار زیاد
  4. سوختن موتور کولر آبی و احساس بوی سوختگی
  5. خراب شدن محور پروانه

اگر یکی از علائم بالا را مشاهده کردید به سراغ یاتاقان‌ها بروید و آنها را مورد بررسی قرار بدهید. به محض مطمئن شدن از خرابی یاتاقان، برای تعویض آن اقدام کنید.

 

تعویض یاتاقان کولر
تعویض یاتاقان کولر

 

آموزش نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی

یاتاقان کولر هم مانند دیگر قطعات کولر، گاهی اوقات نیاز به تعویض دارد و فقط تمیز کردن و یا روغن کاری آن کافی نیست. ما در ادامه مطلب به، آموزش تعویض یاتاقان کولر آبی می‌پردازیم. دقت کنید از جمله وسایل و تجهیزاتی که در روند تعویض یاتاقان‌ها، نیاز دارید، یک عدد آچار یکس و یک عدد آچار تختاست که به شما در باز کردن پیچ و مهره ها کمک می‌کنند. تمامی مراحل را با وسواس انجام داده و موارد ایمنی را رعایت کنید.

مرحله به مرحله تعویض یاتاقان 

  • مرحله خارج کردن یاتاقان قبلی :

  1.  آب ورودی به کولر آبی و برق سیستم را قطع را از منبع قطع کرده و پیچ های قاب های اطراف دستگاه را باز کرده و قاب ها را به کناری قرار دهید.
  2. در این مرحله باید تسمه پروانه کولر آبی را از جای خود خارج کنید تا فضا برای باز کردن یاتاقان باز شود، پس پیچ موتور را کمی سست کنید تا تسمه پروانه باز شود.
  3. حال نوبت به باز کردن فولی پروانه می رسد، برای این منظور با استفاده از آچار آلن و یا آچر تخت تمام پیچ های نگه دارنده فولی را باز کرده و با کمک فولی کش آن را بیرون بکشید.
  4. اکنون می‌توانید یاتاقان متصل به بدنه و محور پروانه کولر آبی را به خوبی ملاحظه کنید.
  5. برای باز کردن یاتاقان معیوب پیچ های نگه دارنده یاتاقان‌های در دو طرف دستگاه را باز کرده و محور و پروانه را کمی بالا بیاورید تا یاتاقان‌ها به راحتی از داخل محور خارج شوند.
  • مرحله نصب یاتاقان جدید:

  1. در این مرحله می توانید برای نصب یاتاقان‌های جدید هم سایز تهیه شده اقدام کنید. اما قبل از این کار حتماً با استفاده از روغن روانکاری محور و محل قرارگیری یاتاقان ها را چرب کنید.
  2. سپس ابتدا یک یاتاقان را در انتهای محور یک طرف کولر وارد کرده و پیچ‌های نگهدارنده آن را ببندید و بعد از آن یاتاقان بعدی را به طرف دیگر محور پروانه وارد کرده و به بستن پیچ‌های آن بر روی تکه گاه یاتاقان بر روی بدنه اقدام کنید.
  3. همانطور که اشاره کردیم یکی از اجزای یاتاقان درپوش روغن خور قطعه نیز می‌باشد، که برای روغنکاری آن مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین درپوش را برداشته و و آن قسمت را با روغن پر کنید.
  • مرحله آخر( چک نهایی) تعویض یاتاقان :

  1. چنانچه فولی دستگاه نیز فرسوده شده و حجم انبوهی از جرم بر روی آن انباشته شده، بهتر است در این مرحله به تعویض فولی کولر آبی نیز اقدام کنید.
  2. حتی می‌توانید تسمه کولر را بررسی کرده و اگر از کشش و توان آن کاسته شده، تسمه پروانه را نیز تعویض کنید.شاید برای این قسمت نیاز باشد آموزش نحوه تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی را مطالعه کنید.
  3.    تسمه پروانه را به دور فولی کوچک و سپس به دور فولی بزرگ چرخانده و با استفاده از پیچ تنظیم بر روی موتور میزان کشش تسمه را تنظیم کنید.
  4. در انتها قاب‌های اطراف کولر آبی را در جای قبلی خود قرار داده و جریان آب ورودی و برق دستگاه را وصل کنید تا کولر روشن شود.
  5. اما نکته مهمی که باید برای جلوگیری از خرابی یاتاقان به آن توجه کنید، این است که به صورت دوره‌ای یاتاقان و قطعات داخلی کولر را روغن‌کاری و تمیز کنید، از آنجایی که کولر در محیط باز قرار دارد، بیشتر در معرض گرد و غبار است.

روغن کاری یاتاقان کولر آبی

با توجه به اینکه کولر در فضای باز قرار دارد، تمامی قطعات آن در معرض گردوغبار هستند و باید گاهی نسبت به تمیز کردن و حتی روغن کاری قطعات داخلی کولر اقدام کنید. شاید تصور کنید که با وجود دریچه‌های کولر و پوشال‌های روی دریچه، گردوغبار به کولر راه پیدا نمی‌کند، که این تصور اشتباهی است. ذرات ریز گردوغبار از ریزترین منافد هم عبور می‌کنند.قبل از روغن کاری یاتاقان، آن را تمیز کنید.

یاتاقان‌ها هم از جمله قطعاتی است که به دلیل حرکت مکانیکی که دارند، باید هر دو ماه یکبار تمیز و روغن‌کاری شوند. در صورت کثیف شدن یاتاقان‌ها، دیگر کیفیت و عملکرد قبل را نداشته و موجب خرابی و آسیب سایر قطعات می‌شوند.

در مدل‌های جدید کولر آبی، یاتاقان‌ها دارای یک درپوش ریز برای تزریق روغن هستند. برای تزریق روغن به یاتاقان‌ها نباید وسواس به خرج داد و دست و دلباز عمل کنید. چون باید روغن به تمام قسمت‌های پروانه و محور منتقل شود.

ابتدا روغن مناسب برای این کار را انتخاب کرده و با استفاده از روغندان داخل حفره یاتاقان را پر کنید. به قدری روغن داخل حفره بریزید که سرریز شود. سپس با دست پروانه را بچرخانید تا روغن به تمام قسمت‌های پروانه و شفت منتقل شود. پیشنهاد میشود در مورد پروانه و شفت کولر با خواندن مقاله آموزش نحوه تعویض پروانه و شفت کولر آبی بیشتر آشنا شوید.

تزریق روغن به یاتاقان باید چندین بار انجام شود. بعد از اینکه مطمئن شدید به تمام قسمت‌ها روغن رسیده، درپوش یاتاقان را بسته و به سراغ یاتاقان دیگری که در سمت پمپ آب قرار دارد بروید.

نکات کلیدی در حفظ ایمنی و نگهداری یاتاقان کولر آبی

از قطع بودن جریان برق کولر مطمئن شوید. ورودی جریان آب به داخل محفظه کولر را هم ببندید. بعد از تعویض یاتاقان به نکات کلیدی برای مراقبت و نگهداری از آن دقت کنید. این نکات کمک می‌کند تا طول عمر این قطعه بیشتر شود. مثلا در هر بار سرویس کولر از تنظیم لوله‌های آبریز مطمئن شوید تا آبی روی یاتاقان‌ها نریزد. زیرا ریختن مداوم آب روی این قطعه به مرور زمان باعث خرابی آن می‌شود. نکته دیگر اینکه از سفت نبودن تسمه کولر مطمئن شوید. اگر تسمه کولر زیادی سفت باشد، به یاتاقان آسیب می‌رسد.

رعایت این نکات کلیدی کمک زیادی به مراقبت و نگهداری از یاتاقان‌ها و درنتیجه خود دستگاه کولر می‌کند. این کار باعث افزایش طول عمر کولر و کاهش هزینه کولر خواهد شد.

در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات جامعی را در رابطه با یاتاقان کولر آبی و نکات کلیدی در تعویض و نگهداری آن به شما عزیزان ارائه دهیم. با این حال اگر برای تعویض یاتاقان کولرتان نیاز به یک سرویس‌کار متخصص دارید می‌توانید درخواستتان را در سایت ویپان ثبت کنید و یا با شماره 02191013700 تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق