آموزش نحوه تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی

در صورتی که در خانه خود از کولر آبی استفاده می کنید و از عملکرد آن راضی نیستید باید به بررسی قطعات کولرتان بپردازید. خشک شدن یاتاق‌ها، شل شدن فولی‌های موتور و پروانه، خرابی موتور کولر و تعویض بوشن موتور از دلایل ایجاد سر و صدای زیاد کولر آبی هستند. در این بین خرابی تسمه کولر هم ممکن است باعث ایجاد سرو صدای زیاد کولر یا حتی خنک نشدن کولر آبی باشد پس بهتر است نحوه تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی را بیاموزید.

اما قبل از خواندن مقاله یادآوری می‌کنیم که ما در شرکت خدمات برق ساختمان ویپان با استفاده از تکنسینهای زبده در زمینه سرویس کولرتان می‌توانیم یاری‌سان شما باشیم. 

تسمه کولر آبی چیست؟

تسمه یکی از قطعات کولر آبی است که قیمت چندانی ندارد ولی در کارکرد کولر تاثیر زیادی دارد. تسمه کولر آبی یک قطعه مکانیکی کولر است که باعث انتقال نیرو چرخشی از موتور به سمت پروانه کولر می‌شود. تسمه در کولر آبی برای لغزش‌های جزئی کولر طراحی شده است که به کارکرد بهتر آن کمک می‌کند.

تسمه جزء قطعاتی است که خیلی زود فرسوده می‌شود، به همین دلیل نیاز به تعویض تسمه کولر آبی زیاد است. تسمه یکی از قطعاتی است که از داغ شدن و سوختن دینام جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، اشکال در این قطعه و تنظیم نبودن تسمه کولر آبی، می‌تواند روی عملکرد سایر قطعات کولر هم موثر باشد.

زمانی که سر و صدای کولر زیاد شود یا باد خنک نمی‌زند ممکن است اشکال از تسمه باشد و باید چک شود. البته علت صدای کولر آبی، لزوما به دلیل تسمه آن نیست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

اهمیت تنظیم تسمه کولر آبی چیست؟

تنظیم تسمه کولر آبی، از آن جهت اهمیت دارد که، شل یا سفت بودن آن، باعث خرابی دینام و از همه مهمتر سوختن موتور کولر آبی می‌شود؛ و از آنجایی که هزینه خرید یک موتور کولر بسیار زیاد است، پس توجه و بررسی این موضوع هم مهم است.

تسمه‌ها در سایز و اندازه‌های مختلفی وجود دارند و اندازه آنها به صورت شماره روی بدنه تسمه نوشته شده است. هنگام خرید تسمه باید توجه کنید که تسمه مناسب اندازه کولر شما باشد.

نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

 تسمه باید به شکلی در کولر باشد، که نه خیلی کشیده شود، که باعث پارگی و سخت کار کردن آن شود و نه حالت افتادگی داشته باشد. برای تنظیم تسمه کولر آبی، کافی است دو سمت تسمه را به هم نزدیک کنید، در نزدیک فولی کوچک، این دو باید به اندازه یک بند انگشت از هم فاصله داشته باشند.

اگر بعد از بررسی نیاز به تنظیم تسمه کولر آبی داشتید، کافی است که پیچهای پایه الکترو موتور را کمی شل کنید و با تکان دادن پایه‌ها، تسمه را تنظیم کنید. تسمه را به صورتی تنظیم کنید که نه زیاد شل باشد که روی فولی کوچک و بزرگ کمانه کند و نه زیاد کشیده شده باشد که محور را تحت فشار قرار دهد.

زمانی که کولر نیاز به تنظیم تسمه کولر و تعویض داشته باشد؛ صدای خشکی از کولر خارج می‌شود و اعلام می‌کند که زمان تعمیر کولر آبی رسیده است. سعی کنید مدام تسمه کولر را چشمی بررسی کنید و اگر نیاز به تنظیم و یا تعویض داشت، به سرویس کار کولرتان اطلاع دهید. 

 

تسمه کولر آبی
تسمه کولر آبی

آموزش نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

یک تسمه درست تنظیم شده نباید کشیدگی و یا افتادگی داشته باشد. اگر قطعه‌ای با طول و ضخامت مناسب را تهیه کرده‌اید، پس از نصب نباید مشکلی باشد. برای تنظیم تسمه باید پیچ‌های پایه الکتروموتور را کمی شل کنید. به این ترتیب با کمی جا به جا کردن پایه، تسمه کاملا تنظیم می‌شود. معیار تنظیم تسمه هم دست‌تان است. با دو انگشت دست تسمه را به هم نزدیک کنید. در نزدیک فولی، تسمه باید تقریبا یک بند انگشت با هم فاصله داشته باشد. یک راه ساده‌تر برای تشخیص تنظیم تسمه اینست که موتور کولر را روشن کرده و پس از چند دقیقه کولر را خاموش کنید. به فن نگاه کنید حداقل فن ۵  دور می‌زند و سپس متوقف می‌شود. توقف ناگهانی فن یا چرخش بیشتر، به معنای عدم تنظیم تسمه کولر آبی است.

سفت بودن تسمه کولر

اگر تسمه کولر بیش از حد، کشیده شده و به اصطلاح سفت بسته شده باشد، باید این مشکل اصلاح شود. سفتی بیش از اندازه تسمه کولر آبی به قطعات موتور دستگاه آسیب وارد می کند. هم سفتی و هم شل بودن زیاد تسمه در نهایت موجب سوختن موتور کولر می شود. بنابراین تنظیم تسمه کولر آبی اهمیت زیادی دارد. هزینه تعمیر کولر خیلی بیشتر از قیمت سرویس آن است. اگر با روشن کردن کولر، دود مشاهده کردید احتمالا تسمه سفت بوده و به زودی پاره خواهد شد. برای تنظیم تسمه کولر آبی با ما در ویپان تماس بگیرید. این قطعه قیمت چندانی ندارد و به سادگی می‌توان آن را تعویض کرد.

علت پاره شدن تسمه کولر آبی چیست؟

دلایل متعددی وجود دارند که موجب پاره شدن تسمه کولر آبی می‌شوند و ناگفته نماند که پاره شدن تسمه کولر آبی، آسیب جدی به دینام کولر وارد می‌کند. پس بررسی دوره‌ای تسمه کولر آبی را در دستور کار خود قرار دهید و یا اینکه اگر صدایی ناهنجار از کولر شنیدید، سریع آن را خاموش کرده و تسمه را بررسی کنید.

البته یکی دیگر از علت هایی که باعث صدای ناهنجار میشود یاتاقان کولر میباشد برای آشنایی با آن بهتر است مقاله آموزش نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی را مطالعه کنید.

دلایلی که موجب پاره شدن تسمه کولر آبی می‌شوند شامل:

  1. بی‌کیفیت بودن تسمه کولر آبی
  2. فرسوده شدن تسمه کولر آبی
  3. بیش از حد سفت بودن تسمه کولر آبی
  4. استفاده از تسمه نامناسب برای کولر آبی
  5. وجود لبه‌های تیز در قسمت فولی موتور کولر آبی، که موجب آسیب به تسمه می‌شود
  6. برجستگی‌های تیز اطراف فولی هم می‌تواند موجب پاره شدن تسمه شود.

 

علائم شل بودن تسمه کولر آبی چیست؟

  1. ایجاد صداهای ناهنجار

  2. لرزش کولر آبی

  3. لغزش موتور کولر

  4. باد گرم کولر آبی

تنظیم درست تسمه، موجب حرکت روان محور می‌شود.

رگلاژ کردن تسمه کولر

مورد  مهمی که باید در رابطه با تعویض تسمه کولر آبی به آن توجه شود، چگونگی تنظیم آن در زمان رگلاژ کردن است. در صورتی که بعد از رگلاژ کردن تسمه کولر، تسمه زیادی سفت و یا حتی شل باشد، هم در حرکت پروانه و موتور اختلال ایجاد می‌کند و هم ممکن است صداهای ناهنجار ایجاد کند.

برای رگلاژ کردن تا ۴ پیج که در زیر دینام (موتور)  قرار دارد را باز کنید. برای سفت کردن دینام را بالاتر و برای شل کردن، دینام را پایین تر بکشید و بعد پیچ ها را ببندید. پیشنهاد میشود برای آشنای بیشتر با دینام کولر مقاله آموزش نصب، تعویض و تنظیم موتور (دینام) کولر آبی را دنبال کنید.

علت خیس شدن تسمه در حین کار کولر

اگر پوشال درست نصب نشده باشد، آب از طریق پوشال روی تسمه میریزد. در هنگام کار کولر بر روی دور تند، خیسی تسمه باعث لغزش آن می‌شود. برای پیدا کردن دلیل ریزش آب روی تسمه می‌توانید در سمت موتور را بسته و در دیگر را باز بگذارید. سپس کولر را روشن کنید و چک کنید آب روی تسمه به چه شکل و از کجا ریخته می‌شود.

آموزش نحوه تعویض تسمه کولر آبی 

وقتی این قطعه  مستهلک شده باشد چاره‌ای جز عوض کردن آن باقی نمی‌ماند. جا انداختن تسمه کمی دشوارتر از خارج کردن آن است ولی خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

چک لیست تعویض تسمه کولر آبی 

  1. کولر را خاموش و جریان برق اصلی دستگاه را قطع کنید و مراقب سیم‌کشی کولر آبی باشید.
  2. قسمتی که تسمه به روی پروانه افتاده به سمت بیرون کشیده و نیم دایره بچرخانید تا تسمه بیرون بیاید.
  3. بعد از تهیه کردن همین نمونه مشابه تسمه قبلی، قسمت بالای تسمه جدید را  به روی فولی موتور انداخته و یکی از قسمتهای پایین تسمه را بر روی فلکه پروانه گذاشته و پروانه را بچرخانید، با این کار تسمه در جای مناسب خود قرار می‌گیرد.
  4. سفت بستن این قطعه باعث  می‌شود که تسمه به درستی کار نکند و این امر باعث تأثیر منفی بر روی چرخش موتور کولر و آسیب رساندن به یاتاقان دستگاه می‌شود.
  5. در مورد شل بستن تسمه نیز، این امر باعث می‌شود که تسمه بر روی فولی‌های قطعه تعادل نداشته باشد و بلغزد که این عدم کارکرد درست، باعث ایجاد مشکلاتی برای کولر خواهد شد.
  6. از این رو به درست تنظیم کردن تسمه کولر آبی و عملکرد درست آن توجه لازم را داشته باشید.
  7. بعد از اتمام عمل تعویض تسمه دریچه کولر طبق طریقه تعویض تسمه کولر آبی، بعد از چند دقیقه دستگاه را روشن کنید. اگر سروصدایی متوجه نشدید، طریقه تعویض را به درستی انجام داده‌اید.

نتیجه گیری 

برای جلوگیری از بروز  مشکلات عنوا ن شده ، بهتر است که هر ساله قبل از استفاده از کولر، سرویس‌های لازمه را برای عملکرد درست این دستگاه انجام دهید.

چک کردن این قطعه هزینه بالایی ندارد،اما از صرف هزینه‌های دیگر چون تعمیر موتور و دیگر موارد جلوگیری خواهید کرد.

شناسایی خرابی تسمه کولر آبی اغلب کار ساده‌ای است اما اگر در تعویض آن نیاز به کمک دارید و یا اینکه می‌خواهید کولرتان را هم سرویس کنید بهتر است از کارشناسان ویپان در این زمینه کمک گرفته و با شماره 02191013700 تماس بگیرید و یا درخواستتان را در سایت ما ثبت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق