دلایل شایع پریدن فیوز برق و نحوه رفع این مشکل

همه ما تاکنون حداقل یک بار پریدن فیوز برق را تجربه کرده‌ایم. این اتفاق یکی از رایج‌ترین مشکلات برقی است که دلایل متفاوتی نیز دارد و موجب قطعی برق خواهد شد. اما در بعضی از موارد پریدن فیوز برق باعث ایجاد مشکل نمی‌شود و حتی می‌تواند از ایجاد مشکلات بزرگ‌تر نیز پیشگیری نماید. به هر حال ممکن است دلیل پریدن فیوز برق مربوط به مواردی مانند خرابی فیوز، وجود اتصالی در جریان برق و … باشد. اما توجه داشته باشید که باید حتماً دلیل ایجاد این مشکل را پیدا کنید و آن را برطرف نمایید. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم تا دلیل پریدن فیوز برق را بشناسید و به رفع آن بپردازید با ما همراه باشید‌

علت یا دلیل پریدن فیوز برق چیست؟

برای این که بتوانیم دلیل پریدن فیوز برق را مشخص کنیم ابتدا باید با تعریف فیوز آشنا شویم. در واقع می‌توان گفت در مدارهای الکتریکی از وسایل حفاظتی استفاده می‌شود که این مدار‌ها را در برابر خطراتی مانند انفجار، آتش سوزی و دیگر آسیب‌ها محافظت می‌نمایند. به طور کلی زمانی که جریان الکتریکی در یک مدار افزایش پیدا کند فیوز باعث قطع شدن این جریان می‌شود تا مدار مورد نظر آسیب نبیند. در کل می‌توان فیوز را یک سیم فلزی دانست که مقاومت بسیار کمی دارد و در درون محفظه نارسانا جای گرفته است. بنابراین زمانی که اندازه جریان الکتریکی افزایش پیدا می‌کند این سیم که مقاومت کمی دارد ذوب می‌شود و جریان در مدار الکتریکی قطع خواهد شد.

حال که با تعریف و معنی فیوز آشنا شدیم بهتر است به دلیل پریدن فیوز برق بپردازیم. در واقع عواملی مانند خرابی دستگاه‌های برقی، استفاده بیش از حد از برق و همچنین وجود اتصالی در سیم ‌کشی‌ها می‌تواند باعث پریدن فیوز برق گردد.

  • خرابی در دستگاه‌های برقی:

خرابی در دستگاه‌های برقی را می‌توان به عنوان اولین دلیل پریدن فیوز برق دانست. در واقع دستگاه‌هایی که برق زیادی مصرف می‌کنند یا این که سیم کشی آن ها دچار مشکل است باعث افزایش جریان الکتریکی خواهند شد. در این زمان برای محافظت از مدار الکتریکی فیوز می‌پرد ولی نکته حائز اهمیت استفاده از محافظ میباشد که باعث میشود لوازم برقی شما قبل از ورود جریان بالا محافظت شوند البته محافظ های کلی ساختمان از نظر هزینه به صرفه هستند. از جمله لوازم خانگی که باعث پریدن فیوز برق می‌شوند می‌توان به کولر گازی و فن، سشوار، اتو مو، چند راهی‌ها و همچنین یخچال و فریزرهای قدیمی اشاره کرد. بنابراین در هنگام استفاده از این وسایل باید احتیاط کنید.

برای مثال زمانی که یکی از خازن‌ها در کولر گازی دچار مشکل شود این موضوع می‌تواند باعث پریدن فیوز گردد. زیرا خازن‌ها از جمله وسایلی هستند که باعث می‌گردند جریان الکتریکی تنظیم شود. پس بروز مشکل در آن ها باعث پریدن فیوز خواهد شد.

  • استفاده بیش از اندازه از برق:

استفاده بیش از اندازه از برق که به آن اضافه بار نیز گفته می‌شود نیز به عنوان دلیل پریدن فیوز برق شناخته شده است. زیرا اگر از یک سیم یا رسانا جریان بیشتری عبور کند باعث می‌گردد تا دمای زیادی ایجاد گردد. در نتیجه این اتفاق باعث می‌شود تا انفجار یا آتش سوزی رخ دهد. به طور کلی زمانی که اضافه بار یا همان اندازه بار الکتریکی افزایش پیدا کند، پریدن فیوز باعث قطع جریان برق خواهد شد. البته از دلایلی که موجب افزایش بیشتر بار می‌شوند می‌توان به عدم طراحی مناسب برای مدار الکتریکی یا همان سیم کشی ساختمان‌ها و همچنین اتصال کوتاه اشاره نمود.

  • اتصالی در سیم کشی‌ها:

همه ساختمان‌ها دارای سیم کشی برق هستند. بنابراین وجود مشکل در این سیم کشی‌ها را نیز به عنوان دلیل پریدن فیوز برق مطرح کرده‌اند. مثلا اتصال کوتاه در سیم کشی ساختمان‌ها از جمله مواردی است که باعث پریدن فیوز برق خواهد شد. زیرا این مشکل موجب می‌گردد تا جریان الکتریکی دچار مشکل شده و از یک مسیر ناخواسته رد شود.

در نتیجه در مدار، جریان الکتریکی شدیدی عبور خواهد کرد و این موضوع باعث می‌گردد تا گرمای زیادی در آن ایجاد شود. پس در این زمان مدار دچار آسیب خواهد شد.پیشنهاد میشود مقاله علت آمپر کشید برق چیست را مطالعه کنید.

به طور کلی می‌توان گفت اگر عایق سیم در مدار نابود شود، بر روی مدار، یک رسانا قرار خواهد گرفت که موجب می شود یک مسیر ناخواسته و جدید برای عبور جریان الکتریکی ایجاد گردد؛ پس اتصال کوتاه رخ خواهد داد و پریدن فیوز اتفاق می‌افتد. در کل از جمله عواملی که باعث اتصالی در سیم کشی ساختمان‌ها می‌شوند را می‌توان شامل شل شدن سیم‌ها یا فرسوده و کهنه شدن آن ها، ضعف در خطوط سیم کشی یا حتی مشکلات سیم کشی مربوط به دستگاه‌های برقی دانست.

نحوه رفع پریدن فیوز برق:

حال که با دلیل پریدن فیوز برق آشنا شدید بهتر است بدانید‌ که چگونه باید این مشکل را رفع کنید. در واقع اگر فیوز برق بخاطر وجود نوسانات الکتریکی پریده است مشکل خاصی وجود ندارد و شما می‌توانید به سادگی فیوز را متصل نمایید. اما زمانی که فیوز به دلیل عواملی مانند فشار بیش از اندازه یا گرمای شدید ذوب گردد دیگر قابل استفاده نیست و باید آن را تعویض نمایید.

البته توجه داشته باشید که پیدا کردن دلیل پریدن فیوز برق برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل اهمیت دارد. پس باید سعی کنید علت آن را بیابید. مثلا اگر از وسایل پرمصرف استفاده می‌کنید که باعث پریدن فیوز برق می‌گردند دیگر از این وسایل استفاده نکنید و وسایل جدید را جایگزین نمایید.

علاوه بر این موارد بهتر است از چند راهی‌های باکیفیت یا محافظ‌های مناسب که تحمل جریان زیاد را دارند استفاده نمایید.

همچنین اگر می‌خواهید از وسایل پرمصرف استفاده کنید نباید آن ها را به چند راهی‌ها متصل کنید و بهتر است از یک پریز جداگانه برای آن‌ ها استفاده نمایید. درست است که چند راهی‌ها و محافظ‌های امروزی موجب پریدن فیوز نمی‌شوند اما به هر حال زمانی که دستگاه‌های پرمصرف به آن ها متصل گردد احتمال بروز آتش سوزی وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان آن به عنوان دلیل پریدن فیوز برق دانست استفاده از دستگاه‌های معیوب است. بنابراین شما می‌توانید وسایل برقی خود را بررسی کنید و اگر دستگاهی دچار مشکل است آن را از برق جدا نمایید. برای مثال می‌توانید به بررسی سالم بودن شارژر گوشی بپردازید. خوبه راجع به علت بوجود آمدن اتصالی برق هم بخونید.

دلایل شایع پریدن فیوز برق و نحوه رفع این مشکل
کنتور برق

نکته مهم:

در صورتی که هیچ یک از عوامل بالا دلیل پریدن فیوز برق نباشند باید برای پیدا کردن وجود مشکل ابتدا مدار مورد نظر را تست نمایید و در نهایت به بررسی تابلو برق بپردازید. در هر یک از این نواحی اگر آسیبی وجود داشته باشد باید مشکل را جدی بگیرید و حتماً از فردی متخصص برای رفع آن کمک بگیرید. اما در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد می‌توانید به راحتی کلید را بر روی No قرار دهید و جریان و برق را وصل نمایید.

توجه داشته باشید اگر پس از اتصال مجدد جریان برق فیوز دوباره دچار مشکل شود، این موضوع می‌تواند یک هشدار جدی باشد و نشان‌ دهنده اتصال کوتاه است. بنابراین تنها به تعویض فیوز اکتفا نکنید و حتماً به رفع اتصال کوتاه بپردازید.

یک نکته مهم دیگر آن است که دلیل پریدن فیوز برق در مکان‌هایی مانند کارگاه‌ها اهمیت بیشتری دارد. زیرا ممکن است نشانه‌ایی از بروز یک مشکل جدی در مدارها باشد. پس در این مواقع باید حتماً از یک برقکار ماهر برای رفع مشکل کمک بگیرید.

راهکارهای پس از پریدن فیوز برق:

تا اینجا در مورد دلیل پریدن فیوز برق اطلاعاتی ارائه داده شد و راهکارهایی برای رفع آن نیز داده شد. اکنون می‌خواهیم اطلاعاتی در مورد چگونگی عیب یابی راحت‌تر در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم.

همان طور که گفته شد دلیل پریدن فیوز برق می‌تواند مربوط به وجود خرابی در وسایل برقی، استفاده بیش از حد از برق یا اتصالی در سیم کشی‌ها باشد. پس باید در یکی از این سه مورد به دنبال علت بروز مشکل باشیم. بنابراین در ابتدا باید چند راهی‌ها را بررسی کنید. زیرا اگر از وسایلی که پر مصرف هستند را به چند راهی‌ها متصل کنید؛ این موضوع می‌تواند باعث مصرف بیش از حد برق شده و پریدن فیوز را به همراه داشته باشد.

در صورتی که چنین موردی وجود نداشته باشد در مرحله دوم باید به بررسی مشکل اتصال کوتاه بپردازید. در صورت بروز این مشکل باید حتماً محل اتصالی را مشخص نمایید.

البته دقت داشته باشید که سیم کشی‌ها در ساختمان‌های جدید و قدیم با یکدیگر متفاوت هستند. مثلاً برای ساختمان‌های قدیمی تابلو برق وجود ندارد و تمامی قسمت ها تنها به یک خط جریان الکتریکی متصل خواهند بود. در این صورت پیدا کردن اتصالی کار دشواری است و برای پیدا کردن اتصالی باید سه مرحله کلی را پشت سر بگذارید:

پیدا کردن دلیل پریدن فیوز برق در ساختمان‌های قدیمی:

مرحله اول:

زمانی که دلیل پریدن فیوز برق در ساختمان‌های قدیمی مشخص نباشد ابتدا باید همه وسایل برقی را از پریز جدا کنید. زیرا ممکن است وسایل برقی معیوب باعث پریدن پریز شده باشند. پس از آن دوباره جریان الکتریکی را متصل کنید. اگر جریان برق به درستی متصل شد مطمئن می‌شوید که مشکل مربوط به یکی از لوازم برقی خواهد بود. پس  بهتر است در این زمان هر یک از وسایل برقی را به صورت جداگانه تست کنید تا بتوانید وسیله معیوب را مشخص نمایید. اما اگر فیوز بلافاصله دوباره پس از اتصال دچار مشکل شد باید مراحل بعدی را انجام دهید.

مرحله دوم:

اگر دلیل پریدن فیوز برق مربوط به وسایل برقی نباشد باید شروع به بررسی پریزهای یا کلیدهای روشنایی لامپ نمایید. در این زمان باید تمامی لامپ‌ها را خاموش کنید. پس از آن فیوز را متصل کنید. در این هنگام اگر اتصالی مربوط به کلیدهای روشنایی باشد فیروز دوباره نمی‌پرد. زیرا تمامی کلیدها خاموش است. اما اگر مشکل مربوط به کلیدهای روشنایی نباشد باید به بررسی مرحله سوم بپردازید.

زیرا در صورتی که پس از وصل کردن جریان الکتریکی و روشن کردن لامپ‌ها فیوز دوباره دچار مشکل شود، مشخص می‌گردد که مشکل مربوط به کلیدها است. پس بهتر است هر یک از کلیدها به صورت جداگانه بررسی گردد و روشن شود تا کلید معیوب مشخص گردد. در این هنگام باید حتماً به تعمیر کلید بپردازید تا مشکل اتصال کوتاه برطرف شود.

مرحله سوم:

در مرحله سوم برای مشخص کردن دلیل پریدن فیوز برق در خانه‌های قدیمی باید تمامی کلیدهای برق مورد بررسی قرار بگیرند‌ زیرا ممکن است سیم‌هایی که داخل این کلیدها استفاده شده است فرسوده شده باشند و به دلیل برخورد با دیوار یا یکدیگر اتصالی ایجاد کنند. پس با باز کردن پریزها نیز می‌توانید مشکل اتصال کوتاه مربوط به آن را پیدا نمایید.

پیدا کردن دلیل پریدن فیوز برق در ساختمان‌های جدید:

پیدا کردن دلیل پریدن فیوز برق در ساختمان‌های جدید کار ساده‌تری است. زیرا در این ساختمان‌ها از تابلوی برق استفاده شده است. پس شما می‌توانید با کمک از این تابلوها مشکل را پیدا کنید.

در این زمان بهتر است تمامی فیوز‌هایی که بر روی تابلو برق قرار داده شده است را به سمت پایین بزنید. پس از آن فیوز اصلی را متصل نمایید. دقت داشته باشید اگر در این زمان فیوز دوباره پرید نشان می‌دهد که در سیم کشی‌های اصلی اتصالی ایجاد شده است. اما اگر فیوز دچار مشکل نشد باید دوباره با کمک از تابلو برق به پیدا کردن مشکل بپردازید. در این زمانه شما می‌توانید فیوز‌ها را یکی یکی متصل کنید. بنابراین اتصالی در هر قسمتی که باشد فیوز مربوط به آن ناحیه دوباره می‌پرد. پس می‌توانید به آنجا بروید و مراحلی که در مورد پیدا کردن علت در ساختمان‌های قدیمی توضیح داده شد را اجرا نمایید تا محل اتصالی را مشخص کنید.

شرکت خدمات برق ساختمان ویپان:

در نهایت می‌توان گفت فیوز از جمله وسایلی است که تجهیزات برقی و همچنین سیم کشی‌های ساختمان را در برابر آسیبات احتمالی محافظت می‌نماید. دلیل پریدن فیوز برق ممکن است مربوط به دستگاه‌های معیوب، اضافه بار یا اتصال کوتاه باشد. بنابراین پریدن فیوز برق را می‌توان یک هشدار جدی دانست که با برطرف کردن آن از مشکلات بزرگ‌تر مانند آتش‌سوزی یا انفجار جلوگیری می‌گردد.

توجه داشته پریدن فیوز برق اگر به دلایلی مانند استفاده از وسایل قدیمی و پرمصرف باشد مشکل جدی نیست و شما می‌توانید با تعویض این وسایل از پریدن مجدد آن جلوگیری کنید. اما اگر فیوز به دلیل مشکلاتی مانند اتصال کوتاه دچار مشکل گردد یا این که نیاز به تعویض داشته باشد باید حتماً از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. بنابراین شما می‌توانید با تماس با شرکت خدمات برق ساختمان ویپان تمامی امور تخصصی مربوط به برق ساختمان‌ها را دریافت نمایید. زیرا این شرکت به صورت حرفه‌ای و با کمک از مهندسین متخصص به ارائه خدمات برق ساختمان می‌پردازد.

4 نظرات
  1. احمد نامی می گوید

    سپاس استفاده کردم مفید ومختصر بود

    1. مدیر سایت می گوید

      ممنونیم از همراهی شما، خوشحالیم که براتون مفید بوده…

  2. علی سبزی می گوید

    خیلی کاربردی بود ممنون از مقاله مفید

    1. مدیر سایت می گوید

      جناب سبزی عزیز؛ از همراهی شما سپاسگزاریم و خوشحالیم که این نکته براتون مفید بوده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق