آموزش نصب و تنظیم پمپ کولر آبی

تا چشم برهم بزنیم زمستان گذشته و بهار و تابستان عین برق و باد می‌رسد و نوبت سرویس کولر می‌رسد. یکی از مشکلاتی که ممکن است حین سرویس‌دهی کولر با آن رو به رو شوید، سوختگی پمپ می‌باشد. در چنین شرایطی نصب پمپ کولر آبی و بازیابی کارایی آن با پروسه‌ی تعویض حائز اهمیت است. اگر در مسائل فنی و تعمیراتی کولر تبحر چندانی نداشته باشید، راه‌اندازی پمپ کولر آبی به نظر دشوار خواهد آمد. در مقاله‌ی پیشرو قصد داریم به تشریح نکات اصلی فرآیند نحوه نصب پمپ کولر آبی بپردازیم. برای انجام این کار هم می‌توانید از تکنسینهای ویپان کمک بگیرید.

انواع پمپ کولر آبی

نوع پمپ کولر آبی براساس نوع استاتور، نیروی محرکه و چگونگی انتقال نیرو از پمپ به سیال تقسیم‌بندی می‌شود. اغلب پمپ‌های موجود در بازار  حدود 50 تا 70 وات هستند.

  • پمپ‌های دینامیکی

این نوع از پمپ‌ها می‌توانند به صورت همیشگی انرژی را به سیال انتقال دهند. پمپ‌های دینامیکی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ محوری و سانتریفیوژی. پمپ‌های دینامیکی سانتریفیوژی، ساختار ساده و توانایی تولید فشار یکنواخت دارند. هزینه خرید و نگهداری آن‌ها نیز به نسبت پایین است.

  • پمپ‌های مکانیکی

این نوع  از پمپ‌های کولر آبی که به نسبت جدید‌تر می‌باشند، بدون نیاز به انرژی برق موتور کولر آبی می‌تواند آب را به پوشال‌ها انتقال دهد.

  • انواع پمپ‌های کولر آبی بر اساس استاتور و نیرو محرکه

اگر بخواهیم پمپ کولر آبی را بر اساس استاتور آن دسته بندی کنیم؛ ما دو نوع استاتور داریم تک بویینی و دو بالشتکی. بر اساس نیرو محرکه، پمپ‌ها به مستقل از موتور و وابسته به موتور  تقسیم می‌شوند. نوع وابسته به موتور در واقع انرژی لازم برای کار کردن پمپ را از گردش موتور کولر آبی می‌گیرد.

اجزای پمپ کولر آبی

حیاتی‌ترین اجزای پمپ کولر آبی، قطعات کلاهک، پایه، پروانه، کفی پمپ، چپقی می‌باشد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • کلاهک

این قطعه در واقع مثل یک سایه‌بان برای موتور عمل می‌کند و از ورود آب به داخل موتور جلوگیری می‌کند.

  • پایه

پایه داخل آب موجود در کف کولر آبی قرار می‌گیرد و آب را به پوشال‌ها پمپاژ می‌کند.

  • پروانه

پروانه‌ها دارای 3 یا 4 پره می‌باشند و مانند یک توربین کار می‌کنند.

  • کفه

این قطعه زیر پایه و بدنه قرار دارد و در واقع آب‌بند کولر است.

  • چپقی

این قطعه یک لوله کوتاه است که پمپ را به شلنگ وصل می‌کند.

کلیه اجزاء پمپ کولر آبی، از دو بخش الکترومکانیکی و مکانیکی ساخته شده که بخش مکانیکی خود پمپ است و قسمت الکترومکانیکی شامل پروانه و موتور است.

جنس ورقه‌های پمپ از استیل یا آهن سیلیسدار می‌باشد.

آموزش لازم برای نصب و سیم‌کشی برق کولر آبی

کلید کولر آبی شامل ۳ پل است :

کلید پمپ آب : که معمولا آبی رنگ بوده و جهت راه اندازی پمپ آب و آب رسانی به پوشالها استفاده می‌شود.

کلید موتور:  برای روشن کردن موتور کولر است معمولا قرمز رنگ میباشد.

کلید دور تند و کند : رنگهای مختلفی ممکن است برای این کلید در نظر گرفته شده باشد اما کارایی آن تنظیم دور تند و کند موتور است

کابلهای برق کولر داری ۴ رشته سیم مفتولی هستند که هر کدام از این سیمها باید به یکی از سوکتهای پشت کلید کولر و سوکت هم نام داخل خود کولر وصل شود.برای اطلاعات بیشتر در رابطه با آموزش نحوه نصب کلید کولر آبی روی آن کلیک کنید

نکات حائز اهمیت در سیم نول

سیم نول برای کلیدهایی که مجهز به چراغ هستند به سوکت نول پشت کلید متصل می‌شود. می‌توان سیم نول کولر و نول اصلی برق منزل را بدون اینکه به سوکت پشت کولر متصل کنیم،به هم وصل کرد. در واقع نیازی به اتصال سیم‌های نول به کلید نیست. البته در این حالت چراغ کلید کار نخواهد کرد.

نحوه نصب پمپ کولر آبی : 

کارکرد همه کلیدهای کولر آبی یک شکل هست

کابل خارج شده از کلید به طرف کولر ۴ رشته دارد.

دو رنگ مختلف را به کلید دور کند و تند می‌دهید که در پنل کولر هم حتما باید برای تفکیک دور کند و تند رعایت شود.

در نحوه نصب پمپ کوار آبی یک رنگ را به پمپ آب ( قسمتی که تکی است و نه مشترک با کلید موتور ) و یک رنگ از ۴ سیم رو هم نول کلید وسط که همان کلید اصلی روشن و خاموش کردن کولر است (می‌توانید نول را وصل نکنید و بعد از مشخص شدن سیم فاز نول را مستقیم به سیمی بدهید که به طرف کولر می‌رود که معمولا کلیدهای جدید که با کلید و پریز ست هستند چراغ ندارند و لزومی هم به اتصال نول به کلید موتور نیست.)

آموزش نحوه نصب پمپ کولر آبی

در نحوه نصب پمپ کولر آبی مهمترین قسمت شناخت سیم هایی است که باید به آن متصل کنیم. با فازمتر وقتی فاز را مشخص کردیم به اتصالی که بین کلید موتور آب و موتور اصلی کولر مشترک هست وصل کنید. سیمهای قسمت پنل کولر را وقتی طبق راهنمای خود کولر وصل کنید کار تمام است. برای به یاد ماندن رنگها می‌توانید بعد از اتصال سیمها یک عکس از پشت کلید بگیرید و وقت وصل کردن پنل برق کولر رنگها را چک کنید.

چگونه پمپ کولر آبی را نصب کنیم؟

اگر پمپ کولر آبی آسیب جدی دیده بهتر است آن را تعویض نمایید. برای این کار ابتدا باید مکان دقیق پمپ آب را پیدا کنید که برای این کار کافی است صفحه کناری کولر را باز کنید تا پمپ آب را ببینید. ابتدا به آرامی شلنگ آب‌رسان پمپ به کولر را جدا کنید. سپس به جریان آب شلنگ توجه کنید. اگر در این مرحله نیاز بود باید برق کولر را جدا کنید و سپس به وسیله یک سیم چین گیره را در دو سمت شلنگ پمپ جدا نمایید.

حالا نوبت به حذف خط آب رسانی (بخش T شکل) میرسد. برای نصب پمپ جدید نیز کافی است گیره را به دو سمت شلنگ جدید وصل کرده و سپس شلنگ پمپ آب جدید را از یک سمت به بخش T شکل آب رسانی و از سمت دیگر به بخش توزیع‌کننده آب متصل نمایید. پس از اتمام کار و قرارگیری تمام اجزاء بر مکان اولیه‌شان می‌توانید کولر آبی را روشن نمایید.

چگونه پمپ آب کولر آبی را روغن کاری کنیم؟

روغنکاری پمپ کولر
روغنکاری پمپ کولر

پمپ کولر آبی را باید با توجه به نوع موتور آن روغن کاری کرد. این پمپ‌ها به طور کلی در دو دسته قرار می‌گیرند که دسته اول پمپ‌هایی با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین و دسته دوم پمپ‌هایی با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی می‌باشند. برای این کار ابتدا باید این پمپ‌ها را باز کرد و سپس بخش‌های بوشن‌های بلبرینگ‌دار و محورهایشان را روغن کاری کرد. در ادامه نحوه روغن کاری این دو نوع پمپ آب کولر آبی را برای شما توضیح داده‌ایم.

چگونه پمپ‌هایی با استاتور تک بویین را روغن‌کاری کنیم؟

 

برای روغن‌کاری کردن پمپ‌های کولر آبی با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین باید طبق این مراحل عمل کنید:

ابتدا برق کولر را قطع کنید سپس پمپ و سیم‌های متصل به آن را از کولر آبی جدا کرده و خارج نمایید. شلنگ آب را نیز از پمپ جدا نمایید و سپس سیم برق آن را جمع کنید. برای جدا کردن کلاهک پمپ می‌توانید از یک آچار بوکسی استفاده کنید و برای باز کردن پروانه یا فن پمپ نیز تنها کافی است با یک پیچ گوشتی تخت به آرامی و در جهت‌های مختف به آن ضربه بزنید تا باز شود. حالا درپوش موتور را به وسیله آچار تخت باز نمایید و سپس این درپوش را با روغن‌های مخصوص و مقاوم به رطوبت روغن‌کاری کنید.

در مرحله بعد باید استاتور تک بوبین پمپ را از روتور جدا و سر سیم‌های کابل را نیز به وسیله یک دم باریک جدا کنید. حالا کفی پلاستیکی پمپ را جدا کرده و سپس پروانه پمپ را به وسیله یک دم باریک از محور موتور جدا کنید. محور روتور را نیز باید از بوش درپوش پایین موتور جدا و در مرحله بعد پیچ پایه پمپ را باز نمایید.

سپس باید درپوش پایینی و قاب پلاستیکی را از پایه جداسازی کرده و بوشن روی درپوش را درآورد. حالا بوشن پایینی را نیز مانند بوشن بالایی با همان روغن مخصوص روغن‌کاری نمایید. بعد از روغن کاری نیز تمامی قطعات را رسوب‌زدایی کنید اما در هنگام انجام این کار مراقب سیم‌پیچی‌ها باشید. در پایان نیز تمامی قطعات را روی جای اولشان بگذارید.

نکته

در هنگام جداسازی سیم‌کشی های پمپ از کولر محل سیم‌ها را با ماژیک علامت گذاری کنید یا از آن عکس بگیرید تا در زمان متصل کردن دوباره آنها دچار مشکل نشوید. محور پمپ کولر آبی نیز یکی از بخش‌هایی است که حتما باید روغن‌کاری شود. پس از اتصال دوباره پمپ مقاومت آن باید عدد ۷.۴۴ را نشان دهد.

نحوه روغن کاری پمپ آب با استاتور دو بالشتکی

اگر پمپ آب کولر آبی شما از نوع موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی است باید طبق این مراحل عمل کنید:

 ابتدا کولر را از برق بکشید و مانند مرحله قبل سیم‌کشی‌ها را از ترمینال جدا کرده و محل آنها را با ماژیک مشخص کنید. پمپ آب را از کولر آبی درآورده و سیم‌کشی‌اش را جمع کنید. برای جدا کردن کلاهک پمپ باید مهره‌های روی نگهدارنده قاب را به وسیله آچار تخت باز کنید. درپوش را نیز به وسیله همین آچار باز کرده و سپس سیم رابط آن را جدا کنید. ضربه‌های آرامی را به استاتور وارد کنید تا از پمپ جدا شود و سپس کفی پلاستیکی پمپ را به وسیله یک انبر دست بیرون بیاورید.

حالا پروانه پمپ را از محور روتور بیرون کشیده و سپس پایه را از آن جدا کنید. حالا برای جدا کردن راحت موتور باید پیچ‌های میله‌ها را جدا نمایید. برای خارج کردن راحتتر بوشن بهتر است رسوبات را با یک محلول جرم‌گیر مناسب برطرف کنید. حالا بوشن، محور و محل تماس محور و بوش را با روغن مخصوص روغن‌کاری کنید. روتور را نیز به آرامی خارج کرده و روغن‌کاری کنید.

بهتر است تمامی قطعات به جز سیم پیچ‌ها را رسوب‌زدایی کنید. در صورتی که مقاومت عایق سیم پیچ با بدنه ۱۰ اهم بوده و مقاومت بالشتک‌ها نیز ۲.۱۲۹ اهم باشد می‌توانید همه قطعات را در جای اولشان قرار داده و پمپ را مجددا نصب کنید.

امیدواریم این مطلب برایتان کاربردی بوده باشد. در صورتی که برای نصب و یا تنظیم کولرآبی‌تان نیاز به کمک فنی دارید، تکنسینهای برق ساختمان ویپان آماده هر نوع خدمت‌رسانی هستند. برای اینکار می‌توانید با شماره 02191013700 تماس گرفته و یا درخواستتان را در سایت ما ثبت نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق