مشکلات رایج و نحوه تعمیر موتور کولر آبی

آشنایی با مشکلات کولر آبی

سیستم‌های تهویه یکی از ابزارهای ضروری برای تمام منازل و دفاتر کاری است. همه‌ی ما این تجربه را داریم که با گرم شدن هوا بدون کولر نمی‌توانیم فعالیت‌های عادی روزمره را انجام دهیم و اقدام به تهیه‌ی کولر می‌کنیم. یکی از سیستم‌های سرمایشی پرطرفدار کولرهای آبی هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با موتور کولر آبی و مشکلات مختلفی که برای آن ممکن است پیش بیاید آشنا کنیم.

کولر آبی چیست و چه اجزایی دارد؟

یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های سرمایشی مورد استفاده کولر آبی است. این دستگاه با تبخیر کار می‌کند. در واقع آب به عنوان یک سیال در این دستگاه عمل می‌کند و می‌تواند محیط اطراف خود را خنک کند. با توجه به اینکه استفاده از این وسیله ساده است و به راحتی می‌توان آن را نصب کرد خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای خنک کردم محل کار یا منزل خود از کولر آبی استفاده کنند. اجزای اصلی کولر آبی شامل موارد زیر است:

  • دریچه کولر

کولرهای آبی دریچه‌های بزرگی دارند که وظیفه‌ی ثابت نگه داشتن پوشال را به عهده دارند. این دریچه‌ها در سه سمت کولر قرار دارند و ورود هوا به داخل کولر را کنترل می‌کنند..

  • پروانه و تسمه

در ساختار کولر آبی تسمه و پولی موجب اتصال پروانه به موتور کولر آبی می‌شود. با چرخیدن دینام پروانه هم شروع به چرخیدن می‌کند و جریان هوا به سمت کانال هدایت می‌شود.

  • پوشال

پوشال به رشته‌های نازکی از چوب گفته می‌شود که در بسته‌های توری نگهداری می‌شوند. وظیفه‌ی اصلی پوشال این است که رطوبت را در خود جذب کند تا وقتی هوا از لابلای آن عبور می‌کند با کم کردن دما موجب خنک شدن آن شود.

  • جعبه تقسیم

برای روشن و خاموش کردن کولر لازم است جعبه تقسیم نصب و راه اندازی شود تا جریان برق به موتور کولر آبی قطع یا وصل شود.

  • اجزای آب رسانی

آبی که وارد کولر می‌شود و روی پوشال‌ها ریخته می‌شود برای عملیات سرمایش بسیار ضروری است و نیاز به یک پمپ آب و یک شبکه آبرسانی دارد.

  • موتور کولر آبی

دینام کولر یا همان موتور کولر آبی وسیله‌ای است که باعث می‌شود جریان الکتریکی به حرکت دورانی کولر تبدیل شود. موتور کولر باعث می‌شود فن به چرخش دربیاید و هوا به جریان بیفتد. کولر آبی یک نوع نیست و دو نوع مختلف دارد. که شامل موتور دو دور با خازن دائم و موتور دو دور با سیم پیچ راه انداز است.

بهتر است بدانید موتور با خازن دائمی برای هر دور کند یا تند چهار نوع سیم پیچی متفاوت دارند. اما موتورهای با سیم پیچ راه انداز سه نوع سیم پیچ دارند.برای اطلاعات بیشتر مقاله مشخصات فنی و قسمت‌های موتور کولر آبی را مطالعه کنید.

آشنایی با عیب‌یابی موتور کولر آبی

یکی از دغدغه‌های کسانی که کولر آبی دارند این است که مشکلی برای کولر پیش بیاید و نتوانند از هوای خنک آن استفاده کنند. برخی از مشکلات جدی نیستند و به راحتی می‌توان آن‌ را حل کرد، اما در برخی دیگر ممکن است قطعه‌ای از کار بیفتد. پس بهتر است برخی از مشکلات رایج کولرهای آبی را بشناسید.

خرابی موتور کولر آبی

کارکردن صحیح موتور کولر آبی باعث می‌شود شما بتوانید از هوای خنک کولر استفاده کنید. اما اگر هر کدام از موارد زیر بروز کند باید برای سرویس و تعمیر کولر آبی اقدام کنید.

  • ممکن است از موتور کولر دود خارج شود یا اینکه هنگام کار کردن سرو صدای اضافی از آن شنیده شود.
  • وقتی موتور کولر کار نکند یا اینکه لرزش‌های بیش از حد معمول داشته باشد.
  • احتمال سوختن سیم پیچی موتور کولر با نوسانات برقی

انواع سوختگی موتور کولر آبی

یکی از رایج‌ترین مواردی که باعث خرابی موتور کولرهای آبی می‌شود سوختن موتور آن است. اما سوختگی موتور یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد. به طور مثال ممکن است سیم پیچی موتور بیش از حد داغ شده باشد و موجب از بین رفتن تمام سیم پیچی شود.

یا اینکه یک فاز از سیم پیچی بسوزد و فازهایی که سالم هستند مجبور به تحمل جریان برق زیاد باشند. همچنین ممکن است یکی از کنتاکتورها دچار مشکل شود و موجب سوختن نصف سیم پیچی موتور شود. در نهایت اینکه که ممکن است کولر آبی دچار سوختگی لکه‌ای شود. این حالت وقتی اتفاق می‌افتد که جریان برق به بدنه متصل شود و یک نقطه در سیم پیچی کولر آبی بسوزد.

کارکردن موتور با یک دور

یکی از موارد خرابی موتور کولر آبی وقتی پیش می‌آید که موتور فقط با یک دور کار می‌کند. در این موارد برای آشنایی با عیب یابی کولر آبی باید این امکان را در نظر بگیریم که شاید سیم دور دوم از درون صفحه کلید قطع شده باشد و علت بروز این مشکل باشد.

علت دیگر بروز این مشکل این است که اتصال سیم‌‌ها قطع شده باشد. برای رفع این مشکل باید محل اتصال سیم‌ها را بررسی کنید و اگر یکی از آن‌ها قطع شد آن محل را لحیم کنید. در صورتی که این مورد هم مشکلی نداشته باشد باید کلیدها را بررسی کنید. چون ممکن است بر اثر گرم شدن اتصال‌ها به هم برخورد کنند و جوش بخورند.

برای این که این مشکل برطرف شود می‌توان ابتدا از سمباده استفاده کرد و مشکل را حل کرد. اما اگر با این کار عیب موتور کولر از بین نرفت باید سیم‌ها را تعویض کنید و سپس  موتور کولر را روشن کنید.

استفاده چند باره از کلید کولر برای روشن کردن آن

درصورتی‌که مجبور هستید برای روشن کردن کولر چند بار کلید آن را فشار دهید تا موتور آن روشن شود و شروع به کار کند، باید علت آن را در موتور جستجو کنید. پس برای رفع این مشکل ابتدا کلید را بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. اما اگر کلید سالم بود تسمه موتور را بررسی کنید. چون سفت بودن تسمه باعث می‌شود فشار مضاعفی به موتور کولر آبی وارد شود و شما مجبور باشید برای روشن کردن آن چند مرتبه کلید را فشار دهید.

اما اگر هر کدام از این موارد را بررسی کردید ولی مشکل همچنان پابرجا بود از سالم بودن موتور مطمئن شوید. چون این مشکل با نیم سوز شدن موتور هم ایجاد می‌شود.

روشن و خاموش شدن بی دلیل موتور کولر آبی

یکی دیگر از موارد خرابی موتور کولر این است که اورلود در راه سیم مشترک موتور تعبیه شده باشد. در چنین مواقعی اورلود نمی‌تواند جریان برق را به خوبی تنظیم کند. این مشکل در مواقع زیر پیش می‌آید:

  • با نیم سوز شدن موتور اورلود فعال می‌شود.
  • جدا نشدن سیم پیچ راه انداز از مدار و عدم فعال شدن سیم پیچ اصلی
  • سفت بودن بیش از اندازه تسمه و گیر کردن یاتاقان

بوی سوختگی کولر

یکی از مشکلاتی که برای موتور کولر آبی پیش می‌آید این است که هنگام کار کردن بوی سوختگی از آن به مشام برسد. برای عیب یابی این مشکل باید سوختن سیم پیچ راه انداز یا سیم پیچ دور تند و کند را بررسی کنیدف چون با سوختن این سیم‌ها از کولر بوی سوخته به مشام می‌رسد.

اگر مشکل از سیم پیچ‌ها نباشد باید پمپ کولر را بررسی کنید. چون سوختن آن هم می‌تواند موجب انتشار بو شود.

خرابی پمپ آب کولر

ممکن است شما هم این تجربه را داشته باشید که با روشن کردن کلید کولر آبی پمپ آب آن روشن نشود و کولر شروع به کار نکند. وقتی این اتفاق می‌افتد باید بدانید که ایراد از موتور کولر نیست و احتمالاً فیوز آن مشکل دارد.

یعنی ممکن است فیوز خراب شده باشد یا اینکه برق آن قطع شده باشد. پس برای سرویس و تعمیر کولر آبی ابتدا باید با فازمتر جریان برق ورودی یه کولر امتحان شود. اگز برق و فیوز به هم متصل باشند اما نتوانند اهرم را جابه جا کنند فیوز کولر مشکل پیدا کرده است و باید تعویض شود.

برای مشاوره و سرویس و تعمیر کولر آبی می‌توانید با شرکت وپیان تماس بگیرید.

خروجی باد گرم از کولر

یکی دیگر از مشکلات رایجی که برای کولرهای آبی پیش می‌آید این است که باد خنک از آن خارج می‌شود. در این مواقع نباید به خراب بودن موتور کولر آبی مشکوک باشید بلکه با احتمال زیادی  ایراد از پمب آب کولر است.

اگر به چند نکته توجه کنید می‌توانید متوجه ایراد کولر آبی شوید. پس اول به صدای کولر هنگام کار کردن دقت کنید. اگر صدای آن را می‌شنوید شاید ایراد از فشار آب باشد. چون در صورت کم بودن فشار آب پوشال‌ها خیس نمی‌شوند که باد خروجی از کولر خنک باشد.

اگر هیچ کدام از موارد بالا نتوانست مشکل را رفع کند، بهتر است با کارشناسان شرکت ویپان تماس بگیرید تا سرویس کاران کولر برای بررسی به محل اعزام شوند و مشکل را حل کنند.

نکات مهم هنگام خرید بهترین موتور کولر آبی که باید بدانیم  

موتور کولر آبی به عنوان قلب تپنده کولر است، زیرا بدون آن، کولر آبی نمی‌تواند به خوبی کار کند. در قسمت قبل در مورد مشکلات مختلفی که ممکن است برای کولر آبی پیش بیاید مطالبی را بیان کردیم. اما در این قسمت قصد داریم یک راهنمای جامع برای سفارش موتور کولر آبی ارائه کنیم، پس قبل از خرید موتور کولر آبی به موارد زیر توجه کنید.

موتور کولر

قدرت موتور کولر آبی باید با ظرفیت و سایز آن متناسب باشد

موتورهای کولرهای آبی قدرت‌های متفاوتی دارند و برای هر دستگاه متناسب با آن موتور مناسب انتخاب می‌شود. اگر قدرت موتور کولرهای آبی از ظرفیت کولر بالاتر باشد نمی‌تواند به خوبی کار کند و در دراز مدت باعث خراب شدن قطعات داخلی دستگاه می‌شود. همچنین اگر به این موضوع توجه نشود مصرف انرژی بالا می‌رود.

از طرف دیگر انتخاب موتور کولر آبی که کمتر از ظرفیت کولر باشد موجب کم شدن عمر موتور و خراب شدن سریع آن می‌شود. حتی با داغ شدن کولر ممکن است منجر به آتش سوزی هم شود.

موتور کولر آبی باید بی صدا باشد

عوامل مختلفی موجب ایجاد سرو صدا در موتور کولر هنگام روشن بودن آن می‌شود. یکی از علت‌های سر و صدا کردن روغن‌کاری نکردن موتور کولر است. اما یک علت مهم دیگر سر و صدا این است که  بوش یا بلبرینگ آن دچار مشکل شده است. درصورتی‌که از موتور کولر آبی کم قدرت استفاده شود بوش مسئول چرخش محور است. اما موتور کولرهای آبی که قدرت بالایی دارند بلبرینگ دارای ساچمه جای بوش را می‌گیرند. در واقع با بالا رفتن قدرت موتور کولر باید تعداد ساچمه‌ها در کولر بیشتر شود.

در موتور کولر آبی باید از کلاج استفاده شود

یکی از قطعات مهمی که در ساختمان موتور کولر آبی به کار می‌رود کلاج است. کلاج می‌تواند سرعت و قدرت چرخاندن موتور کولر آب را بالا ببرد. با اینهمه استفاده از این قطعه موجب بالا رفتن قیمت کولر آبی می‌شود اما صرف هزینه‌ی بیشتر و خرید موتور کولر آبی با این ویژگی مقرون به صرفه است.

مصرف برق کولر آبی زیاد نباشد

یکی دیگر از موارد مهمی که هنگام خرید کولر آبی باید به آن توجه شود مصرف انرژی است. اگر به این مورد توجه نکنید باید بابت مصرف انرژی هزینه‌ی بالایی بپردازید که اصلاً مقرون به صرفه نیست. بهترین توصیه در این مورد این است که به برچسب انرژی روی کولر آبی دقت کنید.

قیمت موتور کولر آبی مناسب باشد

در نهایت اینکه قیمت موتور کولر آبی جزو مهمترین موارد است که بر خرید تاثیر می‌گذارد. پس در خرید به قیمت آن توجه کنید. می‌توانید قبل از سفارش موتور کولر آبی ویژگی‌های محصول را بررسی کنید، قیمت‌ها و کیفیت را با هم مقایسه کنید و در نهایت با توجه به مطالبی که بیان کردیم خرید خود را نهایی کنید.

اگر در عیب یابی کولر مشخص شد که موتور آن باید تعویض شود می‌توانید از خدمات خرید موتور کولر آبی در  شرکت وپیان استفاده کنید و محصول مورد نظر خود را با قیمت مناسب خریداری کنید.

جمع بندی

کولر آبی یک یاز وسایل سرمایشی محبوب و پر استفاده است که در فصل گرم استفاده از آن متداول است. یکی از اجزای مهمی که باعث عملکرد صحیح کولر می‌شود موتور آن است. در این مطلب شما را با انواع موتور کولر آبی و شیوه‌های عیب یابی آن آشنا کردیم و نکات مهمی که هنگام خرید موتور کولر آبی باید به آن توجه شود را بیان کردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق