همه چیز در ارتباط با موتور کولر موتوژن

آشنایی با موتور کولر موتوژن

با شروع شدن فصل گرما استفاده از کولرهای آبی برای خنک کردن هوا بیشتر می‌شود. بنابراین خریداران به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد کولرهای آبی هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با موتور کولر موتوژن آشنا کنیم تا درصورت نیاز به خرید موتور کولر آبی موتوژن  بتوانید به راحتی محصول مورد نظر را خریداری کنید.

موتورکولر چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است با موتور کولر یا دینام کولر آشنا شویم. دینام کولر یک موتور تک فاز است که با توان‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود و خریداران متناسب با نوع کولر و اندازه‌ی آن موتور کولر مناسب را انتخاب می‌کنند. به طور کلی موتورهای مختلف سرعت‌های متفاوتی دارند و در دو نوع تند و کند در صفحه کلید کولر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از نکاتی که باید به خاطر داشته باشید این است که سرعت موتور را باید متناسب با نیاز خود خریداری کنید تا انرژی را بیهوده مصرف نکنید. به طور کلی دو نوع موتور کولر با کیفیت که استانداردهای لازم برای استفاده کردن در وسایل سرمایشی را دارند شامل موتورهای موتوژن و الکتروژن هستند که در ادامه به معرفی موتور کولر موتوژن می‌پردازیم.

موتور کولر موتوژن چیست؟

کولرهای آبی اجزای متعددی دارند اما موتور کولر به عنوان قلب آن شناخته می‌شود. دینام کولر موتوژن یکی از محصولات صنعتی است که بازدهی بالایی دارد و می‌تواند در کولرهای آبی مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول قابلیت‌های خاصی دارد که باعث می‌شود نیاز محصولات سرمایشی را تامین کنند.

درصورتی که از کولر آبی به شکل نادرست استفاده کنید، ممکن است موتور کولر دچار سوختگی شود. پس باید از موتور کولر آبی مراقبت کنید و درصورت نیاز به تعمیر این کار را به سرویس‌کاران با تجربه بسپارید. شرکت وپیان سرویس و تعمیر کولر آبی را در اسرع وقت و با کمترین هزینه برای شما انجام می‌دهد.

آشنایی با شرکت موتوژن

شرکت موتوژن یک شرکت معتبر ایرانی است که انواع الکتروموتورها را تولید می‌کند. این شرکت از سال 1352 با نام گلد الکتریک کار خود را شروع کرده است، اما در سال 1354 به موتوژن تغییر نام داده است. شرکت فوق الکتروموتورهای خانگی و صنعتی گوناگونی را به صورت سه فاز و تک فاز تولید و به بازار مصرف ارائه می‌کند.

شرکت موتوژن علاوه بر اینکه نیاز داخلی را به این محصول تامین می‌کند، توانایی صادرات محصولات خود را به کشورهای دیگر هم دارد.

انواع محصولات شرکت موتوژن

شرکت موتوژن در زمینه‌ی تولید الکتروموتور پیشتاز است. انواع محصولات موتوژن که در این کارخانه تولید می‌شود شامل موارد زیر است:

محصولات خانگی شرکت موتوژن که برای کولر های خانگی طراحی می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • الکتروموتور های کولری دو سرعته اسپلیت فاز

الکتروموتورهای دو ساعته SP همیشه در وضعیت دور تند راه اندازی می‌شوند. درصورتی‌که الکتروموتوردر وضعیت دور کند شروع به کار کند، ابتدا الکتروموتور در وضعیت دور تند راه اندازی می‌شود، سپس به  وضعیت دور کند تغییر پیدا می‌کند. گشتاور استارت الکتروموتورهای کولر اسپلیت فاز در وضعیت دور تند و دور کند همیشه یک مقدار ثابت است.

  • موتور کولر موتوژن دو سرعته

موتور کولر موتوژن CS دو سرعته-Capacitor Start نیز مانند الکتروموتورهای کولری دوساعته اسپلیت فاز همیشه در حالت تند راه اندازی می‌شود. درصورتی‌که این الکتروموتورها در وضعیت کند شروع به کار کنندف ابتدا الکتروموتور با وضعیت تند راه اندازی می‌شود و سپس به وضعیت کند تغییر پیدا می‌کند.

گشتاور استارت الکتروموتورهای کولری  دو سرعته Capacitor Start    در وضعیت دور تند و دور کند همیشه یک مقدار ثابت دارند.

  • موتور کولر موتوژن CRS

موتور کولر دو سرعته-Capacitor Run Start که به اختصار CRS نامیده می‌شود مانند مدل‌های SP و CS باید همیشه در وضعیت تند راه اندازی شوند. همچنین در صورتی‌که این الکتروموتورها در وضعیت کند شروع به کار کنند باید ابتدا الکتروموتور در وضعیت تند شروع به کار کند و سپس به وضعیت کند تغییر پیدا می‌کند. گشتاور استارت الکتروموتورهای کولری CRS نیز مانند موتورهی قبلی در وضعیت دور تند و دور کند همیشه مقدار ثابتی است.

موتور موتوژن
موتور موتوژن

اجزای تشکیل دهنده موتور کولر موتوژن شامل چه مواردی است؟

موتور کولر موتوژن از اجزای زیر ساخته شده است:

فریم موتور کولر موتوژن

اولین قسمت از موتور کولر موتوژن که باید از آن نام ببریم، فریم است. فریم  دارای سایز 56 و 75/0 اسب بخار است و جنس آن از فولاد است. با این حساب فریم در مقابل خوردگی و رطوبت مقاومت بالایی دارد. علت این مقاومت بالا این است که این فریم‌ها با استفاده از رزین پلی استری بی رنگ پوشانده شده است.

شفت موتور کولر موتوژن

شفت در موتورهای کولر موتوژن یک سر خروجی دارد که با لایه‌ای سیاه پوشانده شده که بتواند در مقابل رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد.

روتور موتور کولر موتوژن

روتور در الکتروموتورهای کولرها از نوع قفس سنجابی است و با استفاده از آلومینیم خالص تزریق می‌شود. سوییچ روتور بر روی براکت عقب آن قرار دارد. روی براکت عقب سیم ارت هم قرار دارد. محل قرار گرفتن سیم ارت با یک علامت مخصوص به شکل دایره‌ای که بر روی آن دو خط عمود روی هم  تعیین شده است.

پروانه‌هایی نیز به روتور متصل است که وظیفه‌ی خنک کردن موتور کولر را به عهده دارند. به این ترتیب هوا از کانال‌های براکت به سمت داخل مکیده می‌شود و از طریق سوراخ‌هایی که روی پوسته تعبیه شده است به بیرون هدایت می‌شوند.

براکت

یکی دیگر از قسمت‌های موتور کولر آبی موتوژن براکت است. براکت‌های عقب و جلو موتور از جنس آلومینیوم ساخته شده است. البته بهتر است بدانید که موتورهای کولر موتوژن  برای کولرهای آبی با گشتاور بالا راه اندازی می‌شوند و در آن‌ها تسمه دو دور به کار رفته است اما به سفارش مشتری می‌توان تسمه را تک دور آماده کرد.

درجه حفاظت موتور کولر موتوژن چقدر است؟

درجه حفاظت  موتورهای کولری با توجه به استاندارد NEMA-MG1 Part5 مساوی با IP22  است. معنی این عبارت این است که الکتروموتورهای فوق در مقابل اجسام صلب که قطر بیشتر از 12 میلی‌متر دارند و چکه‌های قطرات آب از بالای الکتروموتور محافظت می‌شود.

اقداماتی در جهت افزایش طول عمر موتور کولر موتوژن

کیفیت موتورهای کولر در طول عمر و ماندگاری آن‌ها نقش دارد. برخی از اقداماتی که در طراحی و ساخت موتور کولر موتوژن هم بکار رفته است نقش مهمی در افزایش طول عمر و ماندگاری این موتورها دارد. در ادامه به بررسی مواردی که در ساخت موتو کولر در نظر گرفته می‌شود می‌پردازیم و پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش بازدهی کولر آبی رو از دست ندهید.

عدم نیاز به روغن کاری موتور کولر موتوژن

اولین اقدامی که همیشه باید برای حفاظت از موتور کولرها انجام دهیم، روغن کاری آن است. اما موتورکولر موتوژن به روغن کاری نیازی ندارد. زیرا ساختار آن به گونه‌ای طراحی شده است که بین شفت و یاتاقان به شکل خودکار روان است و دیگر نیازی نیست که این قسمت روغن کاری شود تا موتور بتواند بهتر کار کند.

در حالی‌که اگر نیازی به روغن کاری وجود داشت، ممکن بود در اثر سهل انگاری برای روغن زدن عمر موتور کولر کم شود.

 خنک کاری موتور کولر

همان‌طور که می‌دانید خنک کردن موتورهای موتوژن با استفاده از پره‌های موتور انجام می‌شود. با این کار بر اساس استانداری تحت عنوان NEMA-MG1 Part6  انجام می‌شود و باعث می‌شود هر بار که روتور می‌چرخد هوا از داخل کانال براکت‌ها مکیده شود و از سوراخ‌های فریم خارج شود.

درجه حفاظتی کولر

یکی از ویژگی‌های موتور کولر موتوژن که باعث افزایش طول عمر آن می‌شود این است که در مقابل اجسام صلب که قطری بیشتر از 12 میلی‌متر دارند مقاومت بالایی دارد. به همین جهت مدت زمان طولانی‌تری می‌توان از این موتورها استفاده کرد.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های که به واسطه‌ی درجه حفاظتی موتور موتوژن ایجاد می‌شود این است که این موتورها در مقابل قطرات آب که از بالا و از زاویه‌ی 15 درجه چکه می‌کنند مقاومت بالایی دارد.

با این حساب بهتر است بدانید در بین مدل‌های مختلف موتورهای موتوژن، موتورهایی که قدرت ½ دارند در بین برندهای مختلف تولید کننده این محصول طرفداران زیادی دارند.  این موتورها برای کولرهایی که با قدرت 4000 و 5000 کار می‌کنند بسیار مناسب هستند. این موتورها بدون خازن کار می‌کنند و با استفاده از سیم پیچ راه اندازی می‌شوند. صدای تولید شده در این موتورها کم است.

از طرف دیگر بهتر است بدانید عمکرد موتور کولر موتوژن با توجه به سایز بزرگی که دارد به صورت بلبرینگی است و با کمک گرفتن از بلبرینگ در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاومت بالایی دارد.

مزایای انتخاب و خرید موتور کولر موتوژن چیست؟

از عوامل مهمی که بر خرید محصولات مختلف سرمایشی یا موتور کولرها تاثیر می‌گذارد، مزایای خرید آن وسیله است. در ادامه با مزایای خرید موتور کولر آبی موتوژن آشنا می‌شوید.

  • رده بندی مصرف انرژی

یکی از مورد مهمی که در انتخاب موتور کولر تاثیرگذار است، رده‌بندی مصرف انرژی است. یکی از مزایای خرید و استفاده از موتور کولر موتوژن  این است که مصرف انرژی در آن بسیار پایین است. لذا استفاده از این محصول هزینه انرژی بسیار پایینی دارد و استفاده از آن مقرون به صرفه خواهد بود.

  • کاربرد گسترده خانگی و صنعتی

دینام موتوژن در توان‌های مختلف تولید می‌شود به همین دلیل می‌توان این موتورها را هم برای مصارف خانگی و هم برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار داد.

  • قیمت موتور کولر موتوژن

قیمت موتور کولر موتوژن یکی دیگر از موارد با اهمیت برای سفارش موتور کولر آبی است. با توجه به اینکه  الکتروموتور کولر موتوژن نسبت به برندهای خارجی قیمت مناسب‌تر با عملکرد مطلوب و رضایت بخش دارند، می‌توان این مورد را به عنوان یک مزیت در نظر گرفت.

  • جنس بدنه چدن یا آلومینیوم

جنس بدنه موتور کولر موتوژن از چدن یا آلومینیوم ساخته شده است و همین امر باعث می‌شود، مقاومت بدنه موتور کولر در رطوبتی که در فضای کولر وجود دارد، بالا رود و دیگر در اثر روطبت دچار پوسیدگی نشود.

 

تطابق موتور کولر با برق سه فاز و تک فاز به عنوان یک مزیت مهم شناخته می‌شود که در استفاده کردن از آن تاثیر زیادی دارد. با توجه به اینکه موتور کولر موتوژن با جریان برق AC و با جریان برق  DC  کار می‌کند مشخص می‌شود این محصول با برق سه فاز و تک فاز همانگی دارد و قابل استفاده است.

  • فن قوی موتور کولر موتوژن

موتور کولور موتوژن در مدت زمان طولانی عملکرد مطلوبی دارد زیرا یک فن قوی در این موتورها به کار رفته است.

  • کم صدا بودن

یکی از مزایای مهم استفاده از دینام کولر موتوژن این است که صدای بسیار کمی دارد و هنگامی که روشن استف باعث ایجاد سر و صدای اضافی نمی‌شود. به همین جهت استفاده از این موتورها در کولرهای آبی پر قدرت یا در مصارف خانگی بسیار مناسب است.

  • دسترسی سریع به لوازم یدکی

یکی از موارد مهمی که در خرید موتورهای کولر اهمیت دارد این است که درصورت خراب شدن یکی از قطعات، بتوان سرویس و تعمیر  کولر آبی را انجام داد. به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از موتور کولر موتوژن می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که لوزام یدکی این موتورها در دسترس هستند و به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد و موتور را تعمیر کرد.

معایب استفاده از موتور کولور موتوژن چیست؟

موتور کولرهای موتوژن برای استفاده کردن معایب زیادی را به همراه ندارند. تنها عیب استفاده از این دینام‌ها این است که قیمت بالایی دارند. البته اگر بالا بودن قیمت را در کنار مزایای استفاده از کولر و عملکرد آن قرار دهیم، متوجه می‌شویم که پرداخت این هزینه مقرون به صرفه است.

برای انتخاب موتور کولر موتوژن به چه مواردی باید دقت کنیم؟

قبل از خرید هر محصول الکتریکی یا سرمایشی لازم است اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید و نکات مهمی را قبل از خرید در نظر داشته باشیم تا انتخاب خوبی انجام دهیم و بتوانیم از آن وسیله تا مدتی طولانی بدون خرابی استفاده کنیم.

انتخاب موتور کولر مناسب با  قیمت مقرون به صرفه و منطقی داشته باشد و مشخصات فنی مطلوب اهیمت دارد اما در کنار توجه به این عوامل لازم است بدانید که موتور کولر موتوژن حتماً باید توسط افراد متخصص و با مهارت نصب شود.

در صورتی‌که برای نصب یا تعمیر یا سفارش موتور کولر آبی نیاز به کمک دارید، می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای و با تجربه شرکت ویپان درخواست کنید تا این خدمات را با قیمت مناسب برای شما انجام دهند.

موارد با اهمیت در انتخاب موتور کولر موتوژن شامل موارد زیر است:

  • توان دینام موتور

قبل از خرید موتور کولر آبی موتوژن  باید به این نکته توجه داشته باشید که موتور کولر دارای یک توان حرکتی است و این توان باید متناسب با سایز کولر انتخاب شود. یعنی هر چه قدر سایز کولر بزرگ‌تر باشد باید موتور کولر پر قدرتی را هم انتخاب کنیم.

  • انتخاب خازن راه‌انداز

باید به این مسئله توجه داشته باشید که در صورت خرید موتور کولر ۳⁄۴ یا ۱/۲ باید موتوری را بخرید که مجهز به خازن باشد. چون اگر به این مسئله توجه نکنید مدتی بعد از استفاده از کولر، موتور آن دچار سوختگی  در سیم‌پیچ‌ها می‌شود.

  • توجه به دو دور سیم‌پیچ

برای موتور کولرهایی که قدرت  ۱/۳ یا ۳/۴ دارند، نیازی به موتورهای خازنی نیست و می‌توان برای راه اندازی کولر از موتور موتوژن با دو دور سیم پیچ استفاده کرد. با توجه به اینکه تمام موتورهای کولر موتوژن سیم پیچ مسی دارند، انتقال الکتریسته به موتور بهتر و قوی‌تر انجام می‌شود.

  • قیمت موتور کولر موتوژن

یکی دیگر از موارد مهمی که در انتخاب دینام موتوژن تاثیر گذار است قیمت آن است که باید مناسب باشد و حتماً قبل از خرید به آن توجه شود.

  • نشان استاندارد

لازم است بدانید یکی از موارد مهمی که در انتخاب کولر حتماً باید به آن توجه شود،  اجزاء سازنده محصولات موتور کولر موتوژن است که باید نشان استاندارد داشته باشد و تمام قطعات از لحاظ کیفی تست شده باشند.

چگونه از سوختن موتور کولر جلوگیری کنیم؟

برای بالا بردن عمر موتور کولر و جلوگیری از سوختن موتور کولر باید در استفاده کردن از آن نکاتی را در نظر داشته باشیم.

یکی از راه‌های بالا بردن بهروری موتور کولر آبی این است که روی آن را با محافظ پاشش آب بپوشانید. این حفاظ باعث می‌شود آب به داخل سیم پیچ موتور کولر نفوذ نکند و در اثر پاشیدن آب احتمال سوختن موتور کولر آبی کم شود.

دومین اقدام برای جلوگیری از سوختن موتور کولر این است که به صورت دوره‌ای باید مورد بازدید قرار بگیرد یا به اصطلاحی سرویس شود.

درصورتی که می‌خواهید سرویس‌کاران حرفه‌ای و با تجربه، موتور کولرهای شما را بازدید کنند و سرویس و تعمیر کولر آبی را انجام دهند، به شما پیشنهاد می‌کنیم با شرکت ویپان تماس بگیرید.

یکی دیگر از مواردی که احتمال سوختن موتور کولر را پایین می‌آورد، استفاده کردن از موتور کولرهای خازن‌دار است که در مقابل نوسانات برق مقاومت بالایی دارند و با احتمال کمتری دچار سوختگی می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق