همه چیز در ارتباط با کولر آبی سلولزی

با توجه به نزدیک شدن فصل بهار و گرما نیاز ما برای داشتن یک کولر آبی بیشتر می‌شود. با توجه به این که اما از بین انواع اقسام کولرها کدام یک بهتر است؟ از کجا باید تهیه کرد یا چگونه کولر آبی سلولزی با قیمت مناسب پیدا کنیم؟ برای نگهداری کولر آبی چه باید کرد؟

ما در این مجموعه قصد داریم در کمترین زمان ممکن و با بهترین بازدهی پاسخ سؤالات را در زمینه کولر آبی سلولزی و نکات آن در اختیار شما قرار دهیم. برای دریافت پاسخ سؤال‌های خود با ما همراه باشید.

کولرهای آبی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

کولرهای آبی دو نوع هستند

  • کولر آبی معمولی یا پوشالی
  • کولر آبی سلولزی

کولر آبی پوشالی چیست؟

در کولرهای معمولی از واسطه‌های پوشالی استفاده شده است. این پوشال‌ها آب را درون خود نگه می‌دارند تا به خنک شدن هوا کمک کنند.برای اطلاعات بیشتردر مورد این نوع از کولر ها آبی از مقاله همه چیز در رابطه با سرویس کولر آبی غافل نشوید.

کولر آبی سلولزی چیست؟

کولرهای آبی سلولزی مدل نوین کولرهای تبخیری هستند که عملکرد یکسانی با کولر آبی معمولی دارند با یک تفاوت که با استفاده از پدهای سلولزی کار می‌کند. کولرهای سلولزی با عبور آب و باد از واسطه‌ی تبخیری تعبیه شده در آنها هوای خنک را تولید می‌کنند که تفاوت عمده آن در میزان تراکم این پدهاست.

کارکرد این پدها این‌گونه است که با جذب مقدار زیادی آب، مرطوب شده و در هنگام وارد شدن هوای گرم و خشک انرژی گرمایی را با رطوبت خود مبادله می‌کند.

 

طراحی کولرهای آبی سلولزی چگونه است؟

اجزای اصلی یک کولر آبی سلولزی:

  • بدنه و کف
  • موتور
  • پمپ آب
  • پد سلولزی
  • فن یا دمنده

 

کولرهای آبی با توجه به نوع فعالیت به دو گروه تک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای تقسیم می‌شوند که کولر آبی سلولزی دومرحله‌ای تقریباً پیشرفته‌تر و نوین‌تر از تک‌مرحله‌ای است. اما به‌خاطر افزایش قیمت آنها نسبت به کولرهای تک‌مرحله‌ای طرفداران کمتری دارند.

قیمت انواع کولرهای آبی سلولزی

قیمت کولرهای آبی بین 1 تا 14 میلیون قرار دارند که ارزان‌ترین آنها مدل G2800 جنرال است با قیمت 14000000 گران‌ترین آنها کولر آبی سلولزی انرژی مدل EC1100 و با قابلیت هوادهی از بغل مناسب برای سازمان‌های تجاری و فرهنگی است. البته قیمت‌ها با توجه به زمان، نوع کولر، حجم و ظرفیت و مواردی از این قبیل متفاوت هستند.

تفاوت کولرهای سلولزی و کولرهای پوشالی

– کولر آبی سلولزی برای خنک‌سازی از یک هوای تازه که از بیرون می‌آید استفاده می‌کنند؛ در صورتی که بقیه سیستم‌های خنک‌کننده از هوای داخل محیط بهره می‌گیرند.

– مصرف انرژی کولرهای سلولزی 4/1 سیستم‌های خنک‌کننده است و قطعاً هزینه نصب کمتری نیز دارد.

 مزایای پدهای سلولزی

در کولرهای معمولی از واسطه‌های پوشالی استفاده شده است که در کولر آبی سلولزی از پدهای سلولزی استفاده کرده‌اند که تفاوت عمده آن در میزان تراکم این پدهاست.

کارکرد این پدها این‌گونه است که با جذب مقدار زیادی آب، مرطوب می‌شود و در هنگام وارد شدن هوای گرم و خشک انرژی گرمایی را با رطوبت خود مبادله می‌کند.

از مزایای این پدهای سلولزی می‌توان به قدرت جذب بالا و راندمان 80 درصدی نسبت به کولرهای پوشالی اشاره کرد. این پدها استحکام بالایی دارند و تغییر شکل نمی‌دهند. جنس این پدها مقاومت بالایی دارد و در مقابل با واکنش با آب مقاومت می‌کنند.

مواد تهیه کننده این پدها تجزیه‌پذیر هستند و هیچ آلاینده‌ای تولید نمی‌کند و به محیط‌زیست هم آسیب نمی‌رساند.

  بهترین کولر آبی سلولزی چه ویژگی‌هایی دارد؟

و اما حالا که پی به فواید آن بردیم، بهترین کولر آبی سلولزی کدام است؟

برای انتخاب بهترین کولر آبی لازم است به یک سری نکات توجه کنید.

  • جنس بدنه: جنس بدنه کولرهای سلولزی پلیمری است که در مقابل با آب مقاوم هستند.
  • حجم کولر: سایز ابعاد کولرهای سلولزی در قیمت‌گذاری آنها مؤثر است.
  • قیمت: با توجه به هزینه در دسترس می‌توانید کولر مورد نظرتان را خریداری کنید.
  • مدل و برند کولر

از بهترین برندهای در بازار باید به کولر آبی سلولزی سپهر الکترونیک، آزمایش، انرژی و اینترنشنال نام برد.

1.      برند سپهر الکترونیک

سپهر الکترونیک با استفاده از ورق گالوانیزه و پوشش 19 میکرونی است و برای اطمینان مشتری از کلید محافظت از جان استفاده کرده و در برابر  UV مقاومت دارد.

2.      کولر سلولزی با برند انرژی

اولین کولر سلولوزی کشور متعلق به این برند است و گواهینامه استاندارد اروپا دارد.

3.      برند اینترنشنال

این برند برای اولین‌بار در کشور کولری با آبگیری شهری و دستی را تولید و روانه بازار کرده است.

از ویژگی‌های قابل توجه آنها می‌توان به داشتن یون نقره، قابلیت تسویه هوا و تنظیم شیار هوا به صورتی دستی و خودکار اشاره کرد. از مهم‌ترین این قابلیت‌ها می‌توان به کمترین نیاز به تعویض، سازگاری با محیط‌زیست، عدم رسوب‌گذاری و قابلیت شست‌وشو پدها اشاره کرد.

 

مراحل نصب کولر آبی سلولزی

حال که با مدل‌ها و برندهای کولر سلولزی آشنا شدیم به سراغ نصب و سرویس‌های آنها می‌رویم.

·         پیش‌نیازهای نصب کولر آبی

نصب کولر آبی پیش‌نیازهایی چون نصب برق کولر، موتور کولر کلید و جعبه تقسیم است. دقت داشته باشید که همه‌ی این مراحل به درستی صورت گرفته باشد. سیم‌کشی و برق‌کشی کولر جز ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌شود.

کولر برای هر کاری نیاز به برق و سیم‌کشی، جهت انتقال برق دارد. به این منظور شما باید سه رشته سیم نول، فاز و ارت (سیم ارت یا زمین که به دلیل محافظت در مدار قرار گرفته است) داشته باشید و در پشت کولر قرار دهید که تأمین‌کننده آنها جعبه تقسیم یا کنتور است. قطر این سیم‌ها باید 2/5 باشد.

برای سیم‌کشی تا محل نصب کولر باید از یک کابل پنج رشته‌ای استفاده کرد که یکی به منظور تند کردن کولر، یکی برای دور کند، دیگری هم برای پمپ آب و دو تا سیم دیگر هم به عنوان نول و سیم ارت استفاده می‌شوند.

در اتمام سیم‌کشی باید در محل نصب کولر دو مجموعه سیم که یکی سه رشته سیم و دیگری پنج رشته دارد داشته باشید.

·         راهنمای نصب کولر آبی سلولزی

برای نصب کولر بهتر است از راهنمای آن استفاده کنید.

کلید کولر دارای سه عملکرد است:

  • کلید اول پمپ آب کولر آبی که اغلب آبی رنگ است
  • کلید دوم خاموش و روشن کردن موتور غالباً قرمز رنگ است
  • کلید سوم کنترل سرعت کار که رنگ‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد.

·         نحوه نصب کولرهای سه پل

نصب کولر آبی سلولزی سه پل ساده است، اینگونه که کلیدهای آن چهار پیچ دارند که هر کدام سیم مخصوص و مناسب خود را دارد که علامت روی آن شما را راهنمایی می‌کند. فراموش نکنید که با نهایت دقت این کار را انجام دهید.

  • علامت F دور تند
  • علامت S دور کند
  • علامت P پمپ
  • علامت L فاز کولر

·         نصب کولر چهار پل

در کلید چهار پل در صورت کار نکردن کولر آبی سلولزی، اتصال نول به کولر را می‌توانید قطع کنید و این تفاوت باعث تمایز آن شده است.

از سری نکات مثبتی که این دستگاه دارد این است که ایمنی دستگاه را افزایش داده و مانع از اتصالات کوتاه می‌شود.

معمولاً در پشت این کلیدها شش پیچ وجود دارد که بعد از نصب کلیدها باید آنها را به جعبه تقسیم کولر نصب کنید.

  • SP علامت دور تند
  • SL علامت دور کند
  • P علامت پمپ آب
  • L علامت فاز
  • N پایینی علامت سیم نول ورودی
  • N بالایی علامت سیم نول خروجی

جعبه تقسیم کولر قسمتی از دستگاه است که غالباً در بالای کولر قرار دارد.

در پشت کولر ورودی پنج رشته سیم موجود است که محل ورود کابل‌ها به کولر است حالا با توجه به حروف اختصاری نوشته شده سیم‌ها را متصل کنید، دقت عمل را فراموش نکنید.

همه چیز در ارتباط با کولر آبی سلولزی
جعبه تقسیم کولر

روش‌های اتصال کانال به کولر

برای اتصال کانال به کولر چند روش وجود دارد:

1-کانال‌های برزنتی و منعطف با استفاده از چسب: در این روش لبه‌ها به هم دوخته شده و با استفاده از چسب همه‌کاره به هم متصل می‌شوند. برزنتی با عرض 30 سانتی‌متری باعث اتصال دهانه کولر و کانال می‌شود و فاصله بین آنها را پر می‌کند.

2-کانال انعطاف پذیر با پیچک، تسمه فولادی و پیچ خودکار

در این روش هم نیز یک برزنتی 30 سانتی‌متری بین کانال و کولر واسطه می‌شود و با استفاده از تسمه فولاد و پیچ و پیچک اتصالات صورت می‌گیرد.

3-کانال منعطف و گیره پلاستیکی: در این روش گیره پلاستیکی اتصال بین کانال و کولر را انجام می‌دهد که در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

نصب موتور کولر چگونه است؟

در ابتدا با خود موتور کولر سلولزی باید آشنا شویم.

موتور کولر از سه نوع سیم‌پیچ راه‌انداز، دور تند و دور کند ساخته شده است که روی بدنه آن کلید گریز از بخش خروجی سیم‌پیچ‌ها و کابل قرار دارد. روی بدنه موتور سه بخش  com/hi/lo  وجود دارد.

روی سر موتور نیز سه سر ورودی برق تعبیه شده که محل اتصال فیش‌ها است. برای نصب موتور باید جوری فن را تنظیم کنید که منافذ موتور رو به بالا باشند تا از برخورد رطوبت جلوگیری کند.

دقت کنید که تسمه نیز به سمت بیرون باشد دقیقاً در راستای آن پولی پروانه روی یاتاقان باشد . (پولی کولر آبی سلولزی جز اصلی‌ترین اجزاست که تسمه‌ای روی آن قرار دارد و حرکت می‌کند. پولی قادر به جابه‌جا شدن است. کولرهای آبی دو پولی دارند یکی برتی پروانه و دیگری برای موتور است.)

پس از آن باید تسمه را تنظیم کنید اطمینان حاصل کنید که زیادی سفت یا شل نباشد. حالا موتور را به پمپ متصل کنید.

توجه داشته باشید که برای عملکرد بهتر کولرتان برایش سایبان نصب کنید، همچنین سایبان باعث صرفه‌جویی انرژی می‌شود. برای نصب سایبان دقت کنید که دهانه نصب کولر و سایه در کدام جهت قرار دارند.

از دیگر مراحل نصب کولر، نصب دریچه کولر است. برای نصب آن ابتدا ابعاد آن را به طور دقیق اندازه بگیرید و سپس دریچه‌ای مماس با این ابعاد تهیه کنید. ملاک اندازه‌گیری شما باید قاب داخلی آن باشد. در نهایت روی دیوار یا سقف قرار بگیرد.

پس از همه این مراحل، نوبت به تست نهایی می‌رسد. ابتدا به سراغ پمپ آب بروید و آن را روشن کنید. پس از چک کردن آن دریچه کولر آبی سلولزی را ببندید و چک کنید که آیا پوشال‌ها به درستی خیس می‌شوند؟

بعد از گذشتن چند دقیقه و خیس شدن کامل پوشالی‌ها موتور را روشن کنید.

در صورت درست انجام دادن تمام مراحل، کولر شروع به خنک کردن می‌کند.

تعمیر و سرویس کولرهای سلولزی

در صورت هرگونه خطا و مشکل می‌توانید با نمایندگی کولر آبی سلولزی معتبر تماس گرفته و از آنان درخواست کمک کنید؛ شرکت ویپان در این زمینه به صورت حرفه‌ای آماده خدمت‌رسانی به شماست.

اگر خودتان هم فنی هستید با دقت به یکسری نکات می‌توانید کولر منزل خود را سرویس کنید. در ادامه این مقاله به این بحث خواهیم پرداخت.

کولرها به تمیزکاری در هر فصل نیاز دارند. کولرهای سلولزی به روتین نگهداری در فصل سرما نیاز دارد.

 

نکاتی برای نگهداری کولرهای آبی سلولزی

  • چک کردن منظم پدها در هر فصل
  • چک کردن موتور و روغن‌کاری
  • چک کردن آب و مخزن
  • تمیز کردن فیلترهای پمپ آب کولر آبی سلولزی
  • چک کردن تسمه و تعویض آن

شما باید آب‌های مانده در آن را خارج کرده و در صورت زنگ زدن بدنه از ضد زنگ استفاده کنید. تنها تفاوت سرویس و تعمیر کولر سلولزی با پوشالی در پدهای سلولزی آن است که باعث ایجاد تفاوت در مدت زمان تعویض می‌شود.

پدهای سلولزی بازه زمانی استفاده آنها  4 تا 5 سال یکبار است در صورتی که کولرهای پوشالی سالانه باید سرویس شوند. پس تعمیر و سرویس در آنها تفاوت چندانی ندارد.

برای سرویس کولر آبی سلولزی ابتدا باید از خاموش بودن کولر و نبودن فاز اطمینان حاصل کنید که با استفاده از فازمتر می‌توانید مطمئن شوید.

تعویض پدهای سلولزی کولر آبی ضروری است؛ زیرا هم باعث خنکی بهتر کولر می‌شود و هم بهبود کارکرد آن و حفاظت از محیط‌زیست و سلامت فردی می‌شود؛ بنابراین کافی است ابتدا آن را خیس کنید و در محل مخصوص قرار داده و در انتها شبکه سیمی مخصوص را روی آن، جا دهید.

اگر بخواهید موتور کولر را سرویس کنید لازم است بدانید که موتور دارای دو بخش پمپ و دینام است که به ترتیب وظیفه‌ی هرکدام گردش آب و گردش هوا است. عملکرد کولر با سالم بودن اینها رابطه مستقیم دارد.

همچنین باعث صرفه جویی انرژی می‌شود.

برای سرویس آن ابتدا باید گرد و غبار آن را بگیرید و سپس روغن‌کاری کنید. پیش از روشن کردن کولر از روان بودن پروانه اطمینان حاصل کنید.

سپس از محکم بودن پیچ و مهره‌ها یقین حاصل کنید و حتماً کف کولر آبی سلولزی را بشویید. دقت کنید که به رنگ آن آسیبی نرسانید. از بین رفتن رنگ آن باعث زنگ زدن آن می‌شود بنابراین در صورتی خرابی از قیر ایزوله استفاده کنید.

·         اتصال به کانال آب را هم چک کنید

شیرفلکه آب را ببندید و سپس به سه راهی مغزی وصل کنید و از یک طرف به شیرفلکه وصل کنید و تبدیل را به سمت دیگر شیر فلکه می‌بندیم. سایز تبدیل‌های باید 4/1 و 2/1 باشد. پس از این کار لوله مسی یا آلومینیومی را با مهره و مک به تبدیل متصل می‌کنیم.

قطر این لوله باید 6 میلیمتر باشد. از جهت دیگر لوله باید به شیر شناور متصل کنید. می توانید کار سرویس و تعمیر کولر آبی سلولزی را به شرکت ویپان بسپارید.

شرکت ویپان؛ خدمات بی نظیر سیستم‌های سرمایشی و کولر

ما اینجا هستیم تا یکی از معتبرترین و بهترین شرکت خدمات را به شما معرفی کنیم. بی شک تجربه کارآمدتر از علم است و شرکتی با داشتن بیش از یک دهه تجربه به ما این دلگرمی را می‌دهد که از کار آنها اطمینان حاصل کنید.

شرکت ویپان با 13 سال تجربه خدمت به مردم در زمینه‌های برق و روشنایی، تلفن و سانترل، ایمنی و امنیتی، برق صنعتی، کولر و آنتن و آیفون و…. یاری رسان بوده است.

با شرکت ویپان تجربه‌ای متفاوت خواهید داشت، نیروی کار این شرکت با دقت و نکته‌سنجی خاصی استخدام می‌شوند و همگی از نظر اخلاقی و حرفه‌ای ماهر و کاربلد هستند.

به شما این نوید را بدهیم که شما قادر به مقایسه قیمت با سایر شرکت‌ها هستند و به راحتی به‌صورت آنلاین می‌توانید ثبت درخواست کنید و قیمت نهایی را مشاهده کنید.

متداول‌ترین سؤالات درباره خدمات شرکت ویپان

  • تکنسین‌های ویپان چه خدماتی دارند؟

تعویض پوشال، شست‌وشوی کولر، تعویض اجزای مورد نیاز کولر و چک کردن برق آن

  • تهیه اجناس مورد نیاز کولر توسط شرکت صورت می گرد؟

تأمین و تهیه تمامی اجناس توسط شرکت ویپان نیز امکان‌پذیر هستند که در انتها با مشاهده فاکتور توسط مشتری پرداخت خواهد شد.

  • آیا شرکت در هنگام سرویس و تعمیر کولر آبی سلولزی صورت خراب بودن موتور سیم‌پیچی را انجام می‌دهد؟

قطعاً در صورت درخواست شما شرکت سیم‌پیچی را همراه با ضمانت انجام خواهد داد.

چگونه از خدمات ویپان استفاده کنیم؟

ویپان برای نخستین بار خدمات تخصصی خود را به صورت آنلاین ارائه داد؛ از ساعت 9 صبح تا 10 شب خدمات صورت می‌گیرد.

قیمت و هزینه نهایی توسط تکنسین‌ها محاسبه و به شما اطلاع داده می‌شود. در صورت دریافت خدمات کولر آبی سلولزی در محل بعد از اتمام کار محیط تمیز و مرتب به شما تحویل داده می‌شود.

شما می‌توانید از طریق تماس تلفنی نیز سرویس و تعمیر کولر آبی سلولزی را ثبت کنید. همچنین وب‌سایتی برای راحتی کار شما تعیین شده است که در صورت نیاز، کارشناسی را به شما معرفی می‌کند.

شما حتی در شبکه‌های مجازی همچون اینستاگرام می‌توانید خدمات و سوابق آنها را ببینید و با آنها در ارتباط باشید.

ارتباط با ویپان 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق