آموزش سیم‌کشی تلفن ثابت

تلفن در ابتدا وسیله‌ای برای انتقال پیام‌های صوتی تلقی می‌شد ولی امروزه سیم کشی تلفن ثابت ساختمان یک راه ارتباطی مهم برای تماس با دنیای بیرون محسوب می‌شود. این روزها صحبت کردن با تلفن تنها راه استفاده از این وسیله کاربردی نیست، خطوط تلفن و سیم‌کشی داخل ساختمان راهی برای برقراری خطوط اینترنت و ارتباط با جهان است که بدون آن زندگی با مشکل جدی روبرو می‌شود. خرابی سیم‌کشی تلفن داخل ساختمان یک معضل جدی برای بسیاری از افراد است.

تلفن هم در منازل و هم در ساختمان‌های اداری مهمترین وسیله ارتباطی و تماس شمرده می‌شود. خرابی سیم‌کشی خطوط تلفن می‌تواند ضررهای اقتصادی زیادی را برای شرکتهای بزرگ و شاغلین در منزل به همراه داشته باشد. عیب‌ یابی خط تلفن ثابت و رفع خرابی سیم‌کشی تلفن از خدمات ضروری و هزینه‌بر است. شما می‌توانید از خدمات شرکت ویپان در این زمینه با یک تماس از آن جلوگیری کنید.

نقشه سیم‌کشی تلفن ثابت

مهمترین مرحله ای که باید پیش از اقدام به سیم‌کشی داخلی تلفن ثابت ساختمان انجام دهید، تهیه نقشه سیم‌کشی تلفن می باشد. چون باید بدانید خطوط تلفن را از چه مسیرهایی در داخل ساختمان باید هدایت کرده و تعداد انشعابات و پریزها به چه صورت است.

نقشه سیم‌کشی تلفن ثابت می‌تواند با توجه به نوع ساختمان متفاوت باشد، با این توضیح که در ساختمان های ویلایی و یا مجتمع های مسکونی بزرگ شرایط برای سیم‌کشی تلفن ثابت کمی فرق می کند.

نقشه سیم‌کشی تلفن ثابت در منزل مسکونی تک واحدی یا ویلایی:

در چنین پروژه‌ای باید ابتدا محل پریزهای تلفن در داخل ساختمان مشخص شوند و چه بهتر که این محل ها را بر روی نقشه سیم‌کشی تلفن بنا پیاده کنید.

نصب پریز تلفن در سه نقطه از ساختمان بسیار مهم است:

الف) حال یا پذیرایی

اگر در ساختمان‌های مسکونی دقت کرده باشید حتماً دیده‌اید که پریزهای تلفن در کنار پریزهای آنتن، برق و ماهواره قرار گرفته‌اند.

ارتفاع نصب پریزهای تلفن در داخل حال یا پذیرایی حدوداً 40 سانتی‌متر از کف بوده و بسته به متراژ حال بین دو تا سه عدد پریز تلفن مورد نیاز است.

ب) اتاق خواب‌ها:

محل دیگری از ساختمان که باید برای آن پریز تلفن در نظر بگیرید، اتاق خواب ها هستند. معمولاً در هر اتاق خواب یک عدد پریز تلفن کفایت می‌کند که باز هم می‌تواند در کنار پریز آنتن و برق اتاق خواب باشد.

نکته مهم در خصوص محل پریز تلفن در اتاق خواب این است که نقشه را به صورتی طراحی کنید که پریز در پشت تختخواب، شوفاژ یا پشت درب اتاق قرار نگیرد.

پ) آشپزخانه

از نظر مجریان برقکار حرفه‌ای بسیار مهم است که در آشپزخانه هم یک عدد پریز تلفن در نظر بگیرید. بهترین محل برای نصب پریز تلفن در این محل بر روی اپن آشپزخانه و با ارتفاع 120 سانتی‌متری از کف آشپزخانه است.

توجه داشته باشید که نصب پریز تلفن در ساختمان ویلایی به مواردی که گفته شد محدود می‌شود و نیازی نیست برای حمام هم پریز تلفن در نظر بگیرید، مگر اینکه مشتری یا کارفرما از شما درخواست کند.

پس از آن که محل پریزها بر روی نقشه سیم‌کشی تلفن ثابت مشخص شد، نوبت به تعیین مسیر سیم‌کشی تلفن بر روی نقشه می‌رسد.

نکته با اهمیتی که در این مرحله وجود دارد این است که مسیر سیم‌کشی تلفن ثابت را به نحوی طراحی کنید که کمترین مقدار لوله و سیم مصرف می‌شود.

 

نحوه سیم‌کشی داخلی تلفن ثابت

سیم‌کشی تلفن ساختمان به دو بخش اصلی سیم‌کشی تلفن ثابت خارجی و سیم‌کشی تلفن ثابت داخلی قابل تقسیم بندی است.

قسمت سیم‌کشی تلفن ثابت ( خارجی )  ساختمان مربوط به کابل اصلی تلفن است که از نزدیک‌ترین کابل تلفن به محل ساختمان کشیده می‌شود و انجام سیم‌کشی های مورد نیاز آن جزو وظایف شرکت مخابرات منطقه می باشد.

اما سیم‌کشی داخلی ساختمان به عهده مالک ساختمان است که بهتر است توسط برقکار متخصص انجام شود.

ما در مرحله اول نقشه سیم‌کشی تلفن ثابت ساختمان را بر اساس نوع بنا مشخص کردیم و اکنون نوبت به اجرای سیم‌کشی تلفن ثابت می رسد، که در ادامه مراحل کار را برای شما توضیح می‌دهیم .البته برای انجام درست این کار نیاز به دانش در مورد رنگ بندی سیم تلفن ثابت دارید. بنابراین پیشنهاد میکنیم روی لینک کلیک کنید.

مراحل سیم کشی تلفن ثابت ( داخلی )  :

مرحله اول :

جای لوله‌ها و قوطی‌های تلفن را بر روی دیوار مشخص کنید. برای این منظور می‌توانید از دستگاه‌های شیارزنی استفاده کرده و بعد با تیشه جای لوله‌ها و قوطی‌ها را خالی کنید.

مرحله دوم :

حال بایستی قوطی کلیدها را در محل مختص خود بر روی دیوار نصب کنید که باز هم با کمک نقشه‌ای که از قبل آن را تهیه کرده‌ایم این کار بسیار ساده است. قوطی ها را با کمک گچ و به صورت هم سطح با دیوار بر روی دیوار قرار می‌دهیم

مرحله سوم :

پس از نصب قوطی ها باید لوله گذاری مختص تلفن انجام شود. برای تلفن می توان از لوله خرطومی و یا لوله PVC استفاده کرد. همانطور که گفتیم، کوتاه ترین مسیر را برای لوله گذاری انتخاب کنید تا مصرف سیم و لوله زیاد نشود.

مرحله چهارم :

از نزدیک ترین پریز تلفن به سمت درب حیاط که حدوداً کنار کنتور اصلی برق در ساختمان است، یک لوله برق قرار دهید.

مرحله پنجم : 

در قسمت پشت درب حیاط و در ارتفاع حدوداً 2 متری از کف حیاط یک جعبه تقسیم نصب کنید تا بتوانید کابل تلفن مخابرات را با کمک این جعبه تقسیم سربندی نمایید. به لوله تلفن در این محل و سیم داخل آن سر خط تلفن می‌گویند.

در این مرحله لازم است تا سیم کشی تلفن ثابت را از داخل لوله‌ها رد کنید. در داخل تمام لوله‌هاباید سیم دو زوج فویل دار که حاوی 4 رشته سیم می باشد، عبور داده شود. چنانچه تنها یک خط تلفن در ساختمان مورد نیاز باشد، سیم 4 رشته ای در نظر می گیرند تا در آینده بتوان یک خط تلفن دیگر نیز وصل کرد. اما ممکن است مشتری به خطوط تلفن بیشتری نیاز داشته باشد که در این صورت می توان بنا به درخواست او بیشتر از 4 رشته سیم از داخل لوله‌هاعبور داد. برای عبور دادن سیم های تلفن از داخل لوله‌هابایستی از فنر سیم‌کشی استفاده کنید. به این صورت که فنر را از داخل لوله‌ها عبور داده و سپس رشته‌های سیم را با کمک چسب برق به هم وصل می‌کنیم.

مرحله ششم : 

در ادامه جهت روند سیم کشی تلفن ثابت باید  رشته‌های سیم متصل به هم را باز هم با استفاده از چسب برق به یک سر فنر وصل کرده و فنر را از طرف دیگر آن می‌کشیم. به این ترتیب سیم‌ها در داخل لوله قرار می‌گیرند.

مرحله هفتم :

بعد از اینکه سیم تلفن را از داخل لوله برق مخصوص تلفن عبور دادیم، باید به داخل واحد منتقل کرده و سر خط مربوط به پریزهای تلفن را پیدا کنیم و سیمها را در داخل آن قرار دهیم. در نهایت سیمها را به پریز تلفن متصل کرده و پریزها را در درون قوطی‌ها ببندیم.

مرحله آخر: 

پس از اینکه کار سیم‌کشی تلفن ثابت به اتمام رسید، باید بوق خوردن تلفن چک شود. برخی از برقکاران از دو عدد کابل جداگانه برای تلفن استفاده می‌کنند که فقط یک زوج از آن ها به مخابرات وصل هستند و زوج بعدی به عنوان سیم رزرو استفاده شده است.

این روش در سیم کشی تلفن ثابت به سیم‌کشی توکار خطوط تلفن مربوط می‌شود، اما در سیم‌کشی روکار لازم است تا برای هدایت سیمها از داکت کشی استفاده شود.

نکته : گاهی علت بوق نزدن تلفن بعد از اتمام سیم‌کشی تلفن ثابت ساختمان این است که سیم‌هایی که به پریز تلفن وصل کرده‌ایم، همان دو رشته سیمی هستند که به سیم‌های انشعاب مخابرات وصل نیستند.

در پایان

سپردن سیم‌کشی تلفن به افراد متخصص این اطمینان را به ما می‌دهد که هرگز با مشکلاتی از قبیل ایجاد نویز بر روی خطوط تلفن و اینترنت و قطعی آن مواجه نخواهیم شد. اما پیدا کردن فرد باتجربه برای انجام سیم‌کشی تلفن ثابت شاید کمی برایمان سخت باشد، چرا که نمی‌توانیم به راحتی به تخصص او اعتماد کنیم.

ما در مجموعه ویپان از 9 صبح تا 9 شب از حرفه‌ای‌ترین افراد برای انجام پروژه‌های تاسیساتی از جمله سیم‌کشی تلفن استفاده می‌کنیم.

علاوه بر این به مشتریان خود 45 روز گارانتی خدمات  هم می‌دهیم تا مهر تاییدی بر کیفیت خدمات‌مان باشد.

پس اگر شما هم به دنبال یک تیم حرفه‌ای برای انجام سیم‌کشی تلفن ثابت خود هستید، همین الان فرم درخواست این خدمت را در سایت ما پر کنید و یا با شماره 02191013700  تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق