آموزش نحوه نصب و تنظیم شناور کولر آبی

به فصل استفاده از کولر، تنظیم شناور از کارهای ضروری سرویس کولر آبی است. اگر در حین کار موتور کولر از دریچه اطمینان زیر کولر آب چکه می‌کند، احتمالا بایستی تنظیم شناور انجام شود. اگر بعد از تنظیم همچنان آب چکه می‌کرد، نیاز به تعویض شناور کولر است. در واقع شناور کولر آبی از قطعات غیرالکترونیکی است که نقش مهمی در تامین آب کولر دارد. در صورت تنظیم نبودن شناور، ممکن است آب مورد نیاز کولر تامین نشود و یا حجم بالایی از آب کولر به هدر رود.

با نزدیک شدن از آنجا که کارهای سرویس کولر آبی نیاز به دانش خاص خودش را دارد و در صورت سهل‌انگاری هزینه زیادی را بر دوش شما می‌گذارد پیشنهاد می‌کنیم سرویس کولر آبی‌تان را به متخصصان ویپان واگذار کنید تا همکاران ما در هر نقطه از تهران به ارائه خدمت  به شما بپردازند.

شناور کولر آبی چیست؟

شناور کولر آبی، قطع و وصل کردن ورود آب به داخل مخزن را انجام می‌دهد. هربار که آب کولر کم می‌شود، شناور پایین رفته و آب با فشار بیشتری وارد تشتک کولر می‌شود. همچنین اگر آب در تشتک کولر به حدنصاب برسد، شناور بالا آمده و ورود آب به داخل کولر قطع می‌شود. تمام این موارد در صورتی که شناور در جای مناسبی تنظیم شده باشد، به‌درستی عمل کرده و میزان آب کولر در وضعیت ثابتی قرار می‌گیرد.قبل از آشنایی با شناور کولر آبی بهتر است اجزای اصلی کولر آبی را بشناسید.

 اجزای اصلی کولر آبی را بشناسید که شامل موارد زیر هستند:

  • کانال خروجی کولر:

این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری کرد، سرمای به وجود آمده،  کمتر تلف شده و راندمان خنک‌کنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت.

  • کانال داخلی کولر:

این کانال داخل کولر قراردارد و پروانه در مقابل آن می‌باشد.

  • بدنه کولر – پارچه برزنتی:

جهت جلوگیری از انتقال لرزش‌های کولر و کانال خارجی  باید از برزنت به عنوان سایبان کولر استفاده کنید. بدیهی است که این پارچه باید سالم باشد.

  • ناودان‌ها:

بر روی هر یک از درپوش‌های کولر مسیری جهت ورود و توزیع آب وجود دارد که به ناودانی معروف است.

  • پولی بزرگ و پولی کوچک:

توسط دو پولی و تسمه رابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل می‌شود. هم راستا بودن دو پولی بسیار مهم است.

  • یاتاقان کولر آبی:

 وظیفۀ یاتاقان‌ها نگهداری محور دمنده و انتقال نیرو ناشی از وزن و اصطکاک دمنده به بدنه است.

  • شناور کولر آبی (فلوتر):

 با استفاده از شناور میزان آب داخل مخزن کولر همواره ثابت است.

  • کابل رابط چهارسیم:

 جهت انتقال برق از کلید به کولرمیباشد.

  • فیوز:

جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار

  • جعبه ترمینال:

جهت ایجاد اتصالات ایمن و عایق از بدنه کولر

  • کلید مخصوص کولر:

جهت راه‌اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ می باشد که در صورت نیاز به آموزش نحوه نصب کلید کولر آبی روی لینک کلیک کنید.

  • الکترو موتور دوسرعته:

 جهت به چرخش درآوردن فن در کولر آبی

  • پمپ آب کولر:

به کمک واتر پمپ، آب از مخزن به سه راه آب منتقل و از آنجا به ناودان‌ها هدایت می‌شود. برای نصب پمپ میتوانید مقاله آموزش نصب و تنظیم پمپ کولر آبی دنیال کنید.

شناور کولر آبی چه وظیفه‌ای دارد؟

کولرهای آبی یک سینی دارند که آب مورد نیاز کولر آبی درون آن قرار دارد. آبی که برای خیس کردن پوشال‌ها و کارکرد کولر لازم است، از طریق همین سینی تامین شده و توسط همین شیر شناور کولر به قسمت‌های مختلف کولر پمپاژ می‌شود. به همین دلیل به این شیر، شناور می گویند که با تغییر سطح آب جابجا می‌شود و چون حبابی شکل است روی آب شناور می‌ماند. وجود این شیر شناور باعث می‌شود، میزان آبی که به کولر می‌رسد تنظیم شده آب بیش از اندازه مورد نظر به کولر وارد نشود.

شناور های قدیمی با دو قطعه پلاستیکی زانویی شکل توسط یک پیچ بهم متصل می‌شدند. در انتها یک حباب پلاستیکی بود. اما شناوهای جدید با شناورهای قدیمی متفاوت‌اند و در واقع بهتر از شناورهای قدیمی عمل می‌کنند.

شناور کولر آبی که امروز در بازار وجود دارد، روی حباب پلاستیکی‌شان اعداد از 1 تا 8 درج شده تا آب کولر با گرداندن این حباب تنظیم شود. از این رو به نظر می‌رسد که شناورهای جدید، راحت‌تر از شناورهای قدیمی هستند و دردسرهای آن را ندارند.

نصب و تنظیم شناور کولر آبی یکی از مواردی است که در سرویس کولر آبی انجام می‌شود. تنظیم و تعمیر شناور کولر آبی در صورت نیاز از مشکلات احتمالی در آینده برای کولر آبی شما جلوگیری می‌کند و در کارکرد مطلوب و خنک کردن کولر تاثیر بسزایی دارد. به دلیل اهمیت زیاد تنظیم شناور کولر آبی ، هنگام نصب کولر آبی از متخصص بخواهید که این موضوع را بررسی کند یا اگر خودتان میخواهید کولر خود را نصب کنید از آموزش نحوه نصب کولر آبی کمک بگیرید.

 

قطعات شناور کولر آبی

برای نصب شناور کولر آبی لازم است با قطعات آن آشنایی کامل داشته باشید. یک شناور کولر آبی شامل قطعات زیر است :

• مهره
• شیر بدنه
• پین
• واشر آب بندی
• مهره برنجی
• گوی شناور/ توپی
• سپر شناور
• اهرم/ بازو/ میله

وصل کردن شلنگ کولر
وصل کردن شلنگ کولر

در بیشتر مواقع این قطعات به هم وصل هستند اما بعضی از این قطعات لازم است باز شوند تا نصب شناور کولر آبی ممکن شود. قسمتهایی مانند مهره، گلویی و مهره برنجی یا چهارم به همراه یک واشر پلاستیکی، در انتهای شناور کولر آبی قرار دارد. برای نصب شناور کولر آبی به این موضوع دقت کنید که این اجزا به شناور وصل باشند. در صورتی که وصل بودند، آن ها را از هم جدا کرده، سپس شیر شناور به بدنه کولر آبی را که در پایین صفحه پشتی نزدیک تشتک کولر است نصب کنید.

لوله شناور را باید بعد از عبور دادن از مهره یک چهارم و گلویی مخصوص به پشت کولر متصل کنید. برای این کار لازم است لوله پس از عبور از گلویی حدودا 2 یا 3 میلیمتر بیرون باشد.
در مرحله بعد باید مهره، پشت کولر محکم شود. به این ترتیب لوله به پشت سپر شناور وصل می‌شود.

انواع شناور کولر آبی

شناورهای قدیمی از دو میله تشکیل می‌شدند که به هم متصل بودند و در انتها هم دارای یک حباب پلاستیکی بودند. برخی هم طراحی ساده‌تری داشته و از یک میله فلزی و حباب پلاستیکی تشکیل می‌شدند. اما شناورهای امروزی  بیشتر برای کولر آبی‌های با تراز ۳۰۰۰ به بالا کار می‌کنند مانند نوع قدیمی برای تنظیم کردن مشکل‌ساز نیستند. این سری شناورها با داشتن درجه‌بندی، بسیار آسان‌تر قابل تنظیم شدن هستند.
شناورهای کولر آبی براساس وزن و ابعاد از یکدیگر تفکیک می‌شود و بر همین اساس در بازار وجود دارند.  پرفروش‌ترین شناور کولر وزنی حدود ۱۵۰ گرم و ابعادی براساس ۳۵*۱۰*۱۰ را دارا هستند.

آموزش نحوه نصب شناور کولر آبی 

توصیه می‌کنیم که در هنگام سرویس‌ سالانه کولر، تعویض شناور کولرتان را هم انجام دهید. چون این قطعه به مرور زمان و استفاده مکرر، رسوب‌ها و آهک‌های آب گرفته می‌شود و باید یا این رسوبات و گرفتگی‌ها پاک شوند و یا در هنگام سرویس‌دهی دستگاه، تعویض شناور کولر صورت گیرد.

برای انجام نصب شناور کولر آبی طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  1. مطمئن شوید جریان آب متصل به کولر قطع باشد.
  2. پنل‌های کناری کولر را جدا کنید.
  3. به کمک آچار فرانسه مهره پشت پایه شناور را به آرامی باز کنید. مراقب باشید وزن گوی پلاستیکی سبب شکسته شدن پایه متصل به کولر نشود. چون شلنگ متصل به شناور خشک شده است آسیب نبیند.
  4. شناور نو را با کمک مهره و اتصالات جدید، جای شناور قدیمی نصب کنید. نباید مهره پشت شناور را بیش از حد بچرخانید. پیش از نصب شناور به کمک نوار تفلون از آب‌بندی اتصالا مطمئن شوید.
  5. شلنگ اتصال شناور کولر را به انتهای قطعه جدید متصل کنید. گوی پلاستیکی شناور باید به سمت کف کولر متمایل باشد اما نباید با کف کولر برخورد کند.
  6. با دست می‌توانید سطح شناور را تنظیم کنید. حواستان باشد اتصالات شل نشده و یا آسیب نبینند.

بعد از نصب شناور، جریان آب را دوباره وصل کنید و از سلامت شناور و کارکرد سیستم مطمئن شوید. اگر نمی‌خواهید بلافاصله کولر را راه بیندازید، فراموش نکنید جریان آب  متصل به کولر را قطع کنید.

عدم کارکرد صحیح شناور به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد:

  1. ممکن است عمر قطعات شناور به پایان رسیده باشد.
  2. ممکن است اتصالات شل یا خراب شده باشند.
  3. ممکن است عمر اتصالات به پایان رسیده باشد.
  4. ممکن است مشکلی در جریان آب ورودی یا خروجی کولر وجود داشته باشد.

قبل از اقدام برای تعویض شناور کولر، ابتدا باید از مشکل سر دربیاورید. اگر آب ورودی و خروجی به کولر متصل است اما مشکلی در ورود و خروج آب وجود دارد، از یک تکنسین فنی کمک بگیرید.

نکات مهم  در هنگام نصب شناور کولر آبی

  • بهتر است قبل از اینکه به نصب شناور کولر آبی اقدام کنید، کف تشتک کولر به خوبی تمیز شود و بعد از آن شیر تنظیم را وصل کنید. پس از این کار، برای نصب شناور کولر آبی اقدام کنید.
  • شناور کولر باید به گونه‌ای متصل شود که میله‌ای که فلوتر به آن وصل است، در حالت افتاده قرار بگیرد.
  • پس از محکم کردن مهره پلاستیکی شناور با واشر آب بندی، باید دقت کنید که میزان ورودی آب به کولر بیش از حد قطع کردن کردن شناور نباشد.

در پایان خاطرنشان می‌کنیم که تنظیم شناور کولر آبی به دانش و تخصص کافی نیاز داشته و از عهده هر کسی بر نمی‌آید. بنابراین برای سرویس کولر آبی و تنظیم شناور آن، می‌توانید از تکنسین‌های ماهر در ویپان یاری بخواهید. برای این کار کافیست با شماره 02191013700 تماس گرفته و یا درخواستتان را در سایت ما ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت به ارائه خدمت به شما عزیزان بپردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق