راهنمای انتخاب کولر آبی رومیزی

خرید وسایل سرمایشی مانند پنکه و کولر با شروع فصل گرما پر رونق می‌شود و بسیاری از افراد به دنبال خرید کولر برای خنک کردن فضای اتاق‌های منزل یا محیط کار هستند. کولرها در مدل‌های مختلف و با قابلیت‌های متفاوت تولید می‌شوند. برای فضاهای بزرگ استفاده از کولرهای آبی که در پشت‌بام جایگذاری و نصب می‌شود رایج‌تر است. اما در فضاهای کوچک از کولر آبی رومیزی استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم یک راهنمای جامع برای خرید کولر آبی رومیزی را در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با انواع کولر آبی

کولرهای آبی در هوای گرم برای پایین آوردن دما کاربرد زیادی دارند و به خنک کردن هوا کمک می‌کنند. با توجه به کاربرد گسترده از این کولرها انواع مختلفی از آن برای محیط‌های مختلف با عملکرد متفاوت ساخته شده است. انواع کولر آبی شامل موارد زیر است:

  • کولر آبی پوشالی یا معمولی
  • کولر آبی سلولزی
  • کولر آبی قابل حمل یا پرتابل

شاید همه ما درمورد کولر های آبی معمولی آشنایی های لازم را داشته باشیم اما اطلاعاتمان در مورد کولر های سلولزی و کولر های رومیزی اندک باشد پیشنهاد ما درمورد کولر های سلولزی مطالعه مقاله همه چیز در ارتباط با کولر آبی سلولزی است و در مورد کولرهای آبی قابل حمل در مدل‌های مختلف با پایه با بدون پایه و کولر آبی رومیزی با ابعاد کوچک‌تر از کولرهای معمولی که تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد در این مقاله کمک تان خواهیم کرد.

آشنایی با مکانیسم خنک‌سازی کولر آبی رومیزی

کولرهای رومیزی با فرایندی شبیه به کولرهای آبی بزرگ فضا را خنک می‌کنند. در این کولرها تبخیر آبی که در مخزن است موجب پایین آوردن دمای محیط می‌شود. شیوه‌ی کار کولر آبی به این صورت است که آب موجود در مخزن کولر با هوای گرم محیط در تماس قرار می‌گیرد و می‌تواند هوای خنک را جایگزین کند.

در فرایند انتقال حرارت بین هوای گرم و هوای سرد به دلیل بالا بودن آنتالپی تبخیر آب در مقابل گرمایی که برای تغییر درجه حرارت  لازم است به همراه هوای خنک رطوبت محیط هم افزایش پیدا می‌کند.

با این حساب که کولر رومیزی رطوبت هوا را افزایش می‌دهد پس بهتر است در هوای شرجی مانند مناطق شمال ایران مورد استفاده قرار نگیرد. اما در برخی مدل‌های کولر آبی رومیزی از پدهای خنک کننده سلولزی استفاده می‌شود که باعث می‌شود میزان بازدهی خنک‌سازی کولر افزایش پیدا کند.

موتور کولر آبی رومیزی
موتور کولر آبی رومیزی

کاربرد کولر آبی رومیزی

کولرهای آبی در مناطق جغرافیایی گرم برای خنک کردن هوا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به فضایی که قرار است کولر در آن مورد استفاده قرار بگیرد از انواع و اندازه‌های مختلفی از کولر استفاده می‌شود. کولرهای آبی بزرگ برای نصب در پشت بام مناسب هستند. همچنین این کولرها را می‌توان روی دیوار یا پنجره نصب کرد.

واضح است با توجه به اندازه‌ی بزرگ این کولرها نمی‌توان آن‌ها را برای فضاهای کوچک مورد استفاده قرار داد، زیرا هم هوا را بیش از حد خنک می‌کند، به‌طوری که اگر در مقابل آن قرار بگیرید احساس سرما می‌کنید. از طرف دیگر استفاده از کولرهای آبی بزرگ در محیط‌های کوچک باعث مصرف انرژی بالایی می‌شود که ضرورتی ندارد.

با این حساب اگر فضای منزل یا محیط کار شما کوچک است می‌توانید به جای استفاده از کولرهای آبی بزرگ از کولر آبی رومیزی استفاده کنید. این کولرها نیز اندازه‌های متفاوتی دارند و با توجه به وسعت فضا می‌توانید از سایزهای مختلف این کولر استفاده کنید.  استفاده از این کولرها در آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق کار در ادارات، مطب پزشکان یا دندانپزشکان، داروخانه و سایر فضاهای کوچک که وسعت کمی دارند به راحتی می‌تواند فضا را خنک کند.

البته عکس این قضیه هم صادق است و  باید توجه داشته باشید که اگر اتاق کار یا فضای منزل بزرگ باشد، این کولرها نمی‌توانند محیط را خنک کنند، چون این کولرها به دلیل اندازه‌های کوچک و قدرت کمی که نسبت به سایر کولرهای آبی دارند، نمی‌توانند فضای بزرگ را خنک کنند.

مزایای استفاده از کولر آبی رومیزی

کولر آبی با هدف خنک کردن فضاهای گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه اصلی‌ترین کارکرد کولر رومیزی پایین آوردن دمای محیط است، اما استفاده از آن با مزایای بسیاری همراه است که اگر آن‌ها را بدانید با دید بازتری در مورد خرید کولر آبی رومیزی تصمیم می‌گیرید. مزایای استفاده از این کولرها شامل موارد زیر است:

جا گیر نبودن کولر آبی رومیزی

یکی از موارد مهمی که در انتخاب وسایل تاثیرگذار است، اندازه‌ی آن و میزان اشغال فضا در محیط است. با توجه به زندگی مدرن امروزی که منازل آپارتمانی هستند یا اتاق‌های کار کوچک هستند استفاده از کولر آبی رومیزی به دیل اینکه جای زیادی را اشغال نمی‌کند بسیار مناسب است.

این کولرهای رومیزی با اینکه در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند اما عموماً سایز بزرگی ندارند و جای کمی می‌گیرد. بنابراین در مکان‌های کوچک لازم نیست جای زیادی را به آن اختصاص دهید و نگران تنگ شدن جا باشید. چون در مکان‌های شلوغ که پر از وسایل گوناگون است، کولر رومیزی به عنوان یک وسیله اضافی و جاگیر محسوب نمی‌شود و به راحتی برای کاربران قابل استفاده است.

هزینه‌ی استفاده از کولر آبی رومیزی

یکی از موارد مهمی که هنگام خرید لوازم برقی مورد توجه خریداران قررار می‌گیرد، هزینه‌ی مصرف انرژی است. قطعاً خرید وسایل سرمایشی مانند کولر یا پنکه هم از این قاعده مستثنی نیستند و هنگام خرید آن باید به هزینه‌ای که بابت استفاده کردن از آن می‌پردازیم هم توجه کنیم. زیرا برای هیچ کس مطلوب نیست وسیله‌ای را انتخاب و استفاده کند که استفاده از آن منجر به پرداخت هزینه‌های بالا شود.

کولر آبی رومیزی به دلیل اینکه هزینه‌ی زیادی را به خریداران تحمیل نمی‌کند برای مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مدل‌های این کولر با برق کار می‌کند، در برخی مدل‌ها بدون مصرف آب و انرژی برق می‌توان با استفاده از باطری کولر را روشن کرد.

پس اگر فضای اتاق کار، اتاق خواب یا آشپزخانه کوچک است بهتر است از کولرآبی رومیزی در سایزهای کوچک استفاده کنید تا با استفاده از کولرهای آبی بزرگ انرژی را هدر ندهید و استفاده کردن از کولر برای شما مقرون به صرفه باشد.

قیمت پایین کولر آبی رومیزی

کولرهای آبی رومیزی نسبت به انواع دیگر کولرهای آبی قیمت پایین‌تری دارند. پایین بودن قیمت ارتباطی به پایین بودن کیفیت کولر ندارد. بلکه همانطور که گفتیم سایز این کولرها کوچک‌تر است و طراحی ساده‌تری دارند. پس طبیعی است که قیمت پایین‌تری هم داشته باشند. برای کسانی که بودجه‌ی کمی برای خرید کولر دارند قیمت کولر اهمیت زیادی دارد و درصورتی‌که  مکان مورد استفاده هم کوچک باشد، دلیل ندارد برای خرید کولر بزرگ هزینه شود.

دوست‌دار محیط زیست

برخی از وسایل سرمایشی مثل کولر گازی از گاز و مواد شیمیایی برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند، درحالی‌که کولرهای رومیزی به جای استفاده از مواد شیمیایی، برای خنک کردن هوا از فیلتر، پد سلولزی و فرایند تبخیر آب استفاده می‌کنند. در نتیجه استفاده از آن هیچ ماده شیمیایی را به محیط انتقال نمی‌دهد و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

پس اگر حفظ محیط زیست و آسیب نزدن به آن برایتان اهمیت دارد، می‌توانید به مزیت کولر رومیزی در این مورد توجه کنید و آن را در گزینه‌های خرید تجهیزات سرمایشی قرار دهید.

قابلیت حمل آسان کولر رومیزی

همانطور که گفتیم کولر آبی رومیزی سایز کوچکی دارد و قابل حمل است. پس می‌توانید به راحتی آن را جابه‌جا کنید و به اتاق دیگری ببرید. همچنین می‌توانید آن را داخل ماشین بگذارید و در سفر آن را حمل کنید.  حتی برخی مدل‌های کولرهای رومیزی وزن حدود یک کیلوگرمی دارند. وزن کم و سبک بودن کولر آبی رومیزی به عنوان یک مزیت بزرگ برای استفاده از آن تلقی می‌شود که همواره مورد نظر خریداران قرار می‌گیرد.

افزایش رطوبت هوا

یکی دیگر از مزایای استفاده از کولر آبی رومیزی این است که می‌تواند در فرایند تبخیر آب، میزان رطوبت هوا را افزایش دهد. بالا بودن رطوبت هوا از ابتلای افرادی که داخل اتاق هستند به آلرژی جلوگیری می‌کند و در تامین سلامت آن‌ها نقش دارد.  از طرف دیگر در فرایند کار کردن کولرهای آبی رومیزی هیچ هوا یا گرد و غباری از بیرون وارد فضای اتاق نمی‌شود که آلرژی را تشدید کند.

پس هزینه‌ای که بابت خرید کولر آبی رومیزی می‌شود، آسیبی به سلامتی نمی‌زند و مشکلاتی را برای افراد استفاده کننده ایجاد نمی‌کند.

عدم نیاز به نصب و راه‌اندازی کولر رومیزی

کولرهای آبی رومیزی نسبت به کولرهای آبی بزرگ که در پشت بام نصب می‌شوند این مزیت را دارند که نیاز به راه‌اندازی و نصب ندارند. بلکه به راحتی می‌توانید آن را در مکانی که در نظر دارید بگذارید، داخل مخزن آن را از آب پر کنید و بدون نیاز به نصب کولر آبی و متخصص آن را روشن کنید.

راه‌اندازی ساده و آسان این کولرها باعث می‌شود، خریداران تمایل بیشتری برای خرید آن داشته باشند. زیرا موجب به دردسر افتادن خریداران نمی‌شود.

استفاده و نگهداری راحت کولر رومیزی

همانطور که گفتیم کولر آبی رومیزی به راحتی قابل راه‌اندازی است و به همان نسبت استفاده‌ی ساده و آسانی دارند. خریداران این کولرها برای روشن کردن آن نیاز به دانش تخصصی ندارند و به سادگی می‌توانند از کولر استفاده کنند.

حتی هیچ کدام از انواع کولرهای رومیزی روش نگهداری و مراقبت خاصی هم ندارد و تنها با رعایت چند نکته می‌توانید تا مدت‌ها از این کولرها استفاده کنید. به طور مثال در کولرهای آبی ایستاده باید مخزن آب را به طور مداوم و با حجم بالا پر کنید، در حالی‌که در برخی مدل‌های  کولر رومیزی نیازی به این کار نیست.

گردش هوای چهار جهت

یکی دیگر از مزایای استفاده از کولر آبی رومیزی این است که این کولرها همانند سایر کولرهای آبی هوا را در چهار جهت به چرخش درمی‌آورند و همین امر باعث می‌شود تمام فضای اتاق خنک شود. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است برخی مدل‌های کولر این ویژگی را نداشته باشند، پس اگر این ویژگی برای شما اهمیت دارد، هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

استفاده از پدهای سلولزی در کولر

در مدل‌های کولر آبی رومیزی که از پد خنک کننده سلولزی استفاده می‌شود، علاوه بر اینکه بازدهی خنک کردن هوا افزایش می‌یابد، قارچ و آلایندها هم در داخل کولر رشد نمی‌کند، که این ویژگی برای این کولرها یک مزیت محسوب می‌شود. همچنین یکی دیگر از مزایای استفاده از پد سلولزی این است که کولر بوی نامطبوع نمی‌دهد.

دستورالعمل نگهداری از کولر آبی رومیزی

برای استفاده از هر وسیله سرمایشی یا گرمایشی باید شرایط ویژه‌ای را رعایت کنید تا محصول به خوبی کار کند. برای نگهداری بهینه از کولر آبی رومیزی باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • کولر رومیزی را نباید در مجاورت وسایل گرما‌زا یا وسایل الکترونیکی مانند موبایل و لب‌تاب قرار دهید.
  • بهتر است مکانی را که برای قرار دادن کولر انتخاب می‌کنید، تا یک متر از هر طرف خالی باشد و وسیله‌ای اطراف آن نباشد.
  • درصورتی‌که کولر رومیزی با آب کار می‌کند، هنگام ریختن آب مواظب باشید که آب روی بدنه و مدار کولر نریزد چون باعث خراب شدن آن می‌شود.
  • پدهای سرمایشی کولر رومیزی هر چند وقت یک بار باید تمیز شود.
  • در مواقعی که کولر را نیاز ندارید، آن را از پریز جدا کنید.
  • شرایط ایده‌آل برای استفاده از کولر آبی رومیزی مکانی است که درب یا پنجره‌ای داشته باشد و هوا داخل محیط جریان داشته باشد تا تهویه صورت بگیرد.
  • هنگامی که کولر روشن است نباید هوای خروجی آن به سمت وسایل الکترونیکی دیگر بخورد.
  • هیچ‌وقت با دست پره‌های کولر را تکان ندهید و حتماً از ریموت استفاده کنید.
  • فرقی نمی‌کند که کولر روشن باشد یا خاموش، به هر حال نباید هیچ وسیله‌ای را روی کولر قرار دهید.
  • تمیز کردن دوره‌ای، یا سرویس کولر را حتماً در شرایطی انجام دهید که کولر خاموش باشد و به پریز وصل نباشد.

 

درصورتی‌که شرایط نگهداری کولر را به دقت رعایت کنید، طول عمر و ماندگاری آن افزایش پیدا می‌کند و مدت زمان طولانی‌تر می‌توانید از هوای خنک آن استفاده کنید.

چند ساعت در روز می‌توان از کولر آبی رومیزی استفاده کرد؟

دغدغه‌ی برخی از خریداران این است که چند ساعت در روز می‌توانند از کولر رومیزی برای خنک کردن هوا استفاده کنند. واقعیت این است که یکی از محدودیت‌های استفاده از کولر آبی رومیزی این است نمی‌توان آن را در تمام ساعات شبانه روز و به طور مداوم مورد استفاده قرار داد و باید بین ساعت‌های استفاده وقفه ایجاد شود.

هنگام خرید کولر آبی رومیزی به چه مواردی باید دقت کنیم؟

قبل از خرید هر وسیله سرمایشی باید شرایط استفاده از آن را بررسی کنید و با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید بهترین نوع وسیله را انتخاب کنید. برای انتخاب کولر آبی رومیزی باید به موارد زیر توجه کنید و بر اساس آن کولر مناسب را انتخاب کنید.

انتخاب کولر براساس متراژ

مهمترین عاملی که هنگام خرید کولر رومیزی باید به آن توجه شود، اندازه فضا است. با توجه این که این کولرها در  فضاهای کوچک استفاده می‌شود، بهتر است از آن در فضاهای کوچکتر از 40 مترمربع استفاده شود.

سرو صدای کولر

پیش از خریدن کولر رومیزی به سرو صدای آن توجه کنید، چون بعضی از مدل‌های کولر رومیزی هنگام کار کردن سرو صدای زیادی تولید می‌کنند. به خصوص اگر قصد داشته باشید ان را برای فضایی مانند اتاق خواب یا اتاق کار که حتماً باید ساکت باشد استفاده کنید، به این مورد حتماً باید توجه کنید.

تخمین ظرفیت کولر

وسایل سرمایشی تبخیری با واحد کمی ظرفیت طبقه بندی می‌شوند. کولرهای آبی به عنوان یکی از وسایل سرمایشی با یکای مترمکعب بر ساعت طبقه بندی می‌شوند که نشان می‌دهد آن کولر چقدر می‌تواند هوا را خنک کند. پس هنگام خرید کولر آبی رومیزی باید به این ویژگی هم توجه کنید تا وسیله مورد استفاده بیشترین راندمان را برای شما داشته باشد.

قابلیت‌های کولر

کولرهای آبی رومیزی که توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شود، قابلیت‌ها و شکل‌های متفاوتی دارند. به طور مثال در برخی مدل‌های کولر از پایه و چرخ استفاده شده است تا به راحتی قابل حمل باشند. در برخی مدل‌های دیگر پایه‌های کولر قابلیت جداسازی دارند و خریدار می‌تواند بدون نصب پایه کولر را روی میز قرار دهد.

همچنین سیستم کنترلی کولرها با هم متفاوت است و برخی از مدل‌های کولر ریموت دارند که باعث تمایز آن‌ها می‌شود. پس هنگام خرید باید به ویژگی‌های ظاهری و قابلیت‌های کولر توجه کنید و بر اساس آن خرید کنید.

گارانتی کولر آبی رومیزی

هنگام خرید انواع کولرهای رومیزی باید به گارانتی و خدمات پس از فروش آن توجه شود. کولرهایی که توسط شرکت‌های معتبر ساخته می‌شود، محصولات خود را ضمانت می‌کنند و از این طریق اعتماد خریداران را جلب می‌کنند.

قیمت کولر آبی رومیزی

کولر آبی رومیزی انواع مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارد که خریداران متناسب با نیاز می‌توانند محصول مورد نظر را انتخاب کنند. طبیعتاً مدل‌های مختلف کولر رومیزی قیمت‌های متفاوتی دارند که خریداران متناسب با بودجه می‌توانند مدل مناسب را انتخاب کنند.

برای راه اندازی یا سرویس کولرهای آبی رومیزی بهتر است از افراد متخصص و با تجربه کمک بخواهید. کارکنان شرکت وپیان خدمات سرویس و تعمیر کولر آبی رومیزی را با بهترین کیفیت، در اسرع وقت و با قیمت مناسب در خدمت متقاضیان قرار می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق