مشخصات فنی و قسمت‌های موتور کولر آبی

با توجه به گرمای بیش از حد کره زمین و طولانی شدن فصول گرما، بیشتر افراد وادار می‌شوند از کولر برای خنک کردن منزل یا محیط کار استفاده کنند. مسئله گرم شدن جو زمین نیز به حدی جدی است که حتی شهرهای کوهستانی ایران نیز به دنبال خرید کولر هستند. برای انتخاب کولر مناسب، بهتر است ابتدا درباره موتور کولر آبی اطلاعات لازم را به دست آورید. آن گاه با تکیه بر این اطلاعات می‌توانید سایر کولرها را مورد ارزیابی قرار دهید، البته پیشنهاد میشود جهت خرید مناسب کولر مقاله معرفی بهترین کولر آبی را از دست ندهید.

موتور کولر آبی چیست؟

موتور کولر آبی را با نام‌های مختلف دیگری مثل دینام کولر، موتور کولر و الکتروموتور کولری نیز می‌شناسند. نحوه کارکرد این نوع موتورها به‌گونه‌ای است که با روشن شدن شروع به چرخش می‌کنند. چرخش موتور شرایط برای تولید سرما را فراهم می‌کند.  در کل این موتورها با دو دور تند و کند و توان‌های مختلف عرضه و تولید می‌شوند. ساختمان دینام آن‌ها نیز دارای یک کلید گریز از مرکز برای چرخش موتور بوده و همچنین یک روتر از نوع قفس سنجابی دارد. روتور با حرکت درآوردن پره‌‌های خود شرایط مناسب برای خنک کردن موتور را به وجود می‌آورد.

توان‌های مختلف الکتروموتور کولری

  • کولر 7000 فوت مکعب بر دقیقه، سه چهارم اسب بخار قدرت دارد.
  • کولر ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ فوت مکعب بر دقیقه یک دوم اسب بخار قدرت دارد.
  • کولر ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ فوت مکعب بر دقیقه یک سوم اسب بخار قدرت دارد.
  • کولر ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ فوت مکعب، دارای یک چهارم اسب بخار توان است.

انواع مختلف الکتروموتور کولر بر مبنای کارکرد

الکتروموتور کولری از انواع مختلفی برخوردار است. نمونه‌ای از آن‌ها با خازن دائم کار می‌کنند. در چنین موتورهایی برای کارکرد از خازن استفاده می‌شود. عملکرد متکی بر خازن باعث شده که این نوع موتورها در کارکرد خود دچار نوسان برقی نشوند. ساختار این نوع موتور کولر آبی نیز به‌گونه‌ای است که برای هر دور کند و تند یک خازن، یک سیم پیچی کمکی و یک سیم پیچی اصلی در نظر گرفته شده است.

برخی از موتورهای کولر آبی  نیز دارای سیم پیچ راه‌انداز هستند. این نوع موتورها نیز در دو مدل خازنی و مقاومتی و و انواع سیم پیچ عرضه می‌شوند.

  • دور تند: 4 قطب
  • دور کند: 6 قطب
  • راه‌انداز: 4 قطب

عملکرد آن‌ها نیز بدین شکل است که ابتدا موتور فعالیت خود را آغاز می‌کند. در ادامه نیز با راه‌اندازی سیم پیچ دور کند و دور تند از مدار خارج می‌شود. برای تکمیل این عملیات سرعت نامی باید به ۷۵ صدم درصد برسد.

اجزای دینام کولری

  • سیم پیچ استاتور
  • پره‌های خنک‌کننده سر روتور
  • ورقه‌های هسته استاتور
  • بوش موتور
  • روتور با پوشش روی
  • محور موتور
  • بدنه لعاب‌کاری شده
  • حلقه‌های اتصال کوتاه قفس‌ها روتور با جنس آلومینیوم
  • استاتور روکش شده با لعاب سخت
  • روزنه‌های محوری روتور برای تهویه مناسب روتور
  • روزنه‌های بدنه استاتور برای تهویه بهتر موتور کولر آبی
  • پایه الکتروموتور
  • درپوش آلومینیومی
  • ورقه‌های هسته استاتور که نسبت به هم عایق شده‌اند
  • پلاتین و صفحه کلید
  • کلاهگ گردگیر با محافظ انتهایی(این کلاهک از جنس روی است)
  • لاستیک لرزه‌گیر
  • قسمت متحرک مربوط به کلید گریز از مرکز
  • بست فلزی نگهدارنده موتور به پایه

انتخاب موتور کولر آبی چه زمانی منطقی به نظر می‌آید؟

موتور کولر آبی دارای راندمان بیش از 90 درصد است. به عبارتی، بخش زیادی از انرژی الکتریکی وارد شده به این دستگاه تبدیل به خروجی مکانیکی می‌شود. تقریباً 10 درصد باقیمانده از خروجی الکتریکی نیز به شکل گرما از دست می‌رود. این نوع عملکرد برای افرادی که به دنبال موتورهای قدرتمند برای کولر هستند، گزینه‌ای مناسب و ایده‌آل به حساب می‌آید.

موتور کولر آبی مزایای بسیاری برای خرید دارد اما متاسفانه با گرمای شدیدی نیز مواجه می‌شود. برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، باید این گرما دفع شود. برای دفع گرما، روش‌های مختلفی وجود دارد. موتورهای خنک نشده گرما را به داخل محفظه‌ی دستگاهی که روی آن نصب شده‌اند، می‌کشند و از طریق همرفت به محیط اطراف پخش می‌کنند. همچنین موتور کولر آبی دارای یک فن بوده که هوا را به محفظه موتور می‌دمد و در نتیجه آن را خنک می‌کند. موتورهای خنک‌کننده سیال با آب یا روغنی که از طریق کانال‌های خنک‌کننده در موتور جریان می‌یابد خنک می‌شوند.

عملکرد موتور کولر آبی چگونه است؟

خنک‌کننده سیال موتور کولر آبی را می‌توان به روش‌های مختلفی تبدیل کرد. اصولاً همیشه در استاتور موتور مجراهایی وجود دارد که عمدتاً آب از طریق آن‌ها هدایت می‌شود. چرا که آب بهترین ضریب حرارت را دارد. لوله‌های خنک‌کننده را می‌توان در یک پوشش مخصوص قرار داد.

موتور کولر آبی با خنک‌کننده پوششی باعث می‌شود که موتور به فضای بیشتری نیاز داشته باشد. در صال، آب به‌سادگی از طریق موتور پمپ می‌شود و بارها و بارها توسط یک واحد خنک‌کننده خنک خواهد شد. در این حالت موتور خیلی داغ نمی‌شود و می‌تواند خروجی مطلوبی را ارائه دهد.

قاعده کلی: هرچه جریان بیشتری به موتور وارد شود، موتور بیشتر گرم می‌شود و خنک‌کننده نیاز به عملکرد بیشتری دارد.

دلایل انتخاب الکتروموتور کولر

انتخاب روش خنک‌کننده مناسب ساده نیست. عوامل زیادی در تصمیم‌گیری دخیل هستند و دلیل انتخاب الکتروموتورهای کولر می‌تواند متفاوت باشد.

پویایی

دینامیک به روشی اطلاق می‌شود که در آن پروسه خنک‌سازی نیاز به عملیات شروع-توقف سریع با مکث‌های کمی دارد. هرچه دینامیک بیشتر باشد، جریان بیشتری باید تامین شود و درایو سریعتر گرم می‌شود. موتورهای الکتریکی آبی در دفع این گرما بهتر از سایر موتورها عمل می‌کنند و در نتیجه فرآیندهای پویاتری با آن‌ها امکان‌پذیر است. به دلیل عملکرد خنک‌کنندگی بهتر، خروجی موتور نیز تا 50 درصد بیشتر از موتورهای خنک نشده است. این بدان معنی است که در بسیاری از موارد موتورها می‌توانند ابعاد کوچکتری داشته باشند. موتورهای کوچکتر اینرسی جرم کمتری دارند. بنابراین امکان دینامیک بیشتر را نیز فراهم می‌کنند. در این حالت عرضه موتور کولر آبی با دینامیک بالا، کاهش زمان چرخه و افزایش بهره‌وری را ممکن می‌کند.

گشتاور بالا

سطح گشتاورهای اسمی و استال موتور کولر آبی به انرژی قابل عرضه بستگی دارد. خنک‌کننده آب، گرما را در سیستم به طور موثر دفع می‌کند. به طوری که می‌توان مقدار زیادی انرژی را تامین کرد و در نتیجه به سطوح گشتاور بالایی بدون گرم شدن بیش از حد موتور دست پیدا کرد.

گشتاور بالا به‌علاوه دینامیک بالا

معمولاً لازم است بین الزامات دینامیک و گشتاور مصالحه ایجاد شود. موتورهای کوچکتر به معنای دینامیک بهتر اما گشتاور کمتر هستند. موتورهای بزرگتر گشتاور بالایی ارائه می‌کنند، اما امکان پویایی کمتری را فراهم می‌کنند. زمان سفارش موتور کولر آبی، هر دو نیاز را می‌توان برآورده کرد: در این نوع موتور، اندازه کوچک برای دینامیک بالا به‌علاوه گشتاور بالا به لطف خنک‌کننده بهینه مهیا می‌شود.

سرویس و تعمیر کولر آبی

اگر ناخالصی‌های هوا در محل دستگاه وجود داشته باشند، به‌عنوان مثال الیاف پنبه در صنعت نساجی، این‌ها می‌توانند باعث کثیف شدن موتورهای انواع خنک‌کننده شوند. فن‌های کثیف شده از خنک شدن موثر موتور جلوگیری می‌کنند. این نوع موتور و فن‌ها به تمیز کردن منظم نیاز دارند و هزینه‌های خدمات و سرویس بالایی را نیز به همراه دارند.

موتور کولر آبی نیازی به تمیز کردن ندارد و در نتیجه سرویس و تعمیر کولر آبی حداقل هزینه خدمات را متحمل می‌شود. مشکل وجود الیاف نساجی در محیط، اشتعال‌پذیری آن‌هاست. الیاف پنبه می‌توانند در دمای بیشتر از 80 درجه سانتیگراد مشتعل شوند. از آنجایی که گرما مستقیماً از خنک‌کننده آب روی موتور پخش می‌شود، دمای بالا حتی در سیستم تولید نمی‌شود و سطح موتور نسبتاً خنک‌تر می‌ماند. با این وجود، خرید موتور کولر آبی در صنعت نساجی مزایای کمی دارد.

دمای محیط بالا

زمانی که دمای محیط در محل تولید بالا باشد، بیشتر موتورهای خنک‌کننده دیگر نمی‌توانند به خروجی مطلوب برسند. چرا که هوا دیگر نمی‌تواند گرما را به‌اندازه کافی جذب کند. در نتیجه یک ضعف عملکرد اتفاق می‌افتد. این در حالی است که عملکرد موتور کولر آبی به دمای محیط بستگی ندارد و تحت تاثیر آن قرار نمی‌گیرد.

نصب و صرفه‌جویی در فضا

خروجی موتور کولر آبی در مقایسه با سایر روش‌های خنک‌کننده، تا 50 درصد بیشتر است. این بدان معنی است که در بسیاری از موارد موتورها می‌توانند ابعاد کوچکتری داشته باشند و در نتیجه فضای کمتری اشغال کنند. همچنین این موتورها نیز می‌توانند نزدیک به هم نصب شوند، چرا که هیچ خطری وجود ندارد که آن‌ها باعث گرم شدن بیش از حد یکدیگر شوند.

حساسیت به دما

خنک شدن مستقیم موتور باعث جذب گرمای کمتری در دستگاه می‌شود و این بدان معنی است که محصولات حساس به دما نیز قابل پردازش هستند.

آب و روغن از قبل در سیستم موجود است

زمانی که آب و روغن از قبل استفاده می‌شوند، به‌عنوان مثال در کاربردهای هیبرید سروو هیدرولیک یا شاید در پردازش فلز، هزینه‌های بالای واحد خنک‌کننده نیز کم می‌شود. این موضوع  سیستم را به طور قابل توجهی اقتصادی‌تر می‌کند و مزایایی مانند خروجی بالا و فشردگی را به همراه دارد.

فراهم کردن استانداردهای بهداشتی

در تولید مواد غذایی و دارویی، الزامات بهداشتی سختگیرانه است. فن‌های موجود در موتور کولر گازی، هوای چرخشی تولید می‌کنند که منجر به انتشار اسپورها و میکروب‌ها می‌شود. این مشکل با موتور کولر آبی قابل برطرف کردن و کنترل است.

تولید صدای کم

موتور کولر آبی بدون استفاده از فن صدای کمتری تولید می‌کند. البته عملکرد فن نیز بخشی از فرآیند فعالیت تکمیلی این دستگاه است و باید در نظر گرفته شود.

قیمت موتور کولر آبی

امکانات موتور کولر آبی
  • موتورهای کولر آبی تا سایز قاب 280 از چدن خاکستری با لوله‌های خنک‌کننده یکپارچه ریخته‌گری تولید می‌شوند. سازه‌های فولادی جوش داده شده دوجداره نیز از اندازه قاب 315 طراحی شده‌اند.
  • جعبه های ترمینال، سپرهای انتهایی، عایق سیم پیچ، نوع حفاظت و طرح رنگ مطابق با پیکربندی استاندارد طراحی از دیگر مشخصات این موتورهاست.
  • مزیت سفارش موتور کولر آبی کاهش انتشار نویز در مقایسه با موتورهای سه فاز است.
  • گرمای اتلاف این موتورها بدون هیچ تاثیری بر محیط از بین می‌رود و اصل خنک کنندگی آن‌ها، خروجی بالاتر و بهترین میرایی ارتعاش را تسهیل می‌کند. در حالی که طراحی این موتورها به شکل فشرده باقی می‌ماند.

جزییات فنی موتور کولر آبی

  • سایز قاب 225 – 355
  • محدوده توان خروجی 37 – 500 کیلو وات
  • طبقات بازده مطابق با  IEC 60034-30 با توجه به VO(EG) 640/2009 ، این موتورها در پیکربندی‌های طراحی زیر موجود هستند:
  1. بدون طبقه‌بندی کارایی،
  2. بازده استاندارد IE1،
  3. IE2 با راندمان بالا،
  4. پریمیوم کارایی IE3
  • سرعت 3000; 1500; 1000; 750 دور در دقیقه، طرح‌های قابل تعویض میله در صورت درخواست در دسترس هستند.
  • انواع حفاظت IP 55 ، به صورت اختیاری IP 56  ، IP 65 مطابق با  EN 60034-5 (IEC 60034-5)
  • نوع طراحی IM B3، IM B35،   IM B5و طرح‌های مشتق شده بر اساس  EN 60034-7

آیا موتور کولر آبی گران‌ است؟

بله، خرید موتور کولر آبی نسبت به سایر موتورهای الکتریکی خنک‌کننده هزینه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. با این وجود، هزینه نگهداری و تعمیر و سرویس کولر آبی پایین، خرید آن را بهینه و اقتصادی می‌کند.

جمع‌بندی

شرکت ویپان یک شرکت معتبر است که افتخار سال‌ها فعالیت در زمینه عرضه و فروش انواع کولر آبی در برندهای مختلف را دارد. شما می‌توانید سفارش موتور کولر آبی را با توجه به نوع نیاز محیطی خود خصوصی‌سازی کنید. همان طور که می‌دانید هر کدام از این کولرها دارای گشتاوری، ظرفیت، توان و ویژگی‌های متفاوتی هستند. به همین خاطر مشتریان برای خرید موتور کولر آبی نیاز به مشاوره و تحقیق و تفحص دارند. شرکت ویپان در این زمینه نیز خدمات رایگان ارائه می‌کند. ضمن اینکه امکان بهره‌مندی از تعمیر و سرویس کولر آبی در این شرکت وجود دارد. کلیه این خدمات با گارانتی به مشتریان عرضه می‌شوند.

 

 

1 نظر
  1. شرکت مهرصنعت دیارنون می گوید

    باعرض سلام و احترام
    با توجه به اضافه شدن الکتروموتورهای BLDC کولر آبی به سبد مصرف کنندگان در ایران، بهتر است در مقاله مذکور به این نوع الکتروموتورها که در مصرف برق و انرژی صرفه جویی بالای ۶۰% دارند اشاره نمایید. دوام و طول عمر این نوع موتورها بخاطر حذف جاروبک ها و همچنین کنترل کاهش دمای داخلی موتور بیشتر می باشد.
    درضمن شرکت مهرصنعت دیارنون بعنوان اولین تولیدکنند الکتروموتورهای BLDCکولر آبی همشکل الکتروموتورهای قدیمی قفس سنجابی، توانسته الکتروموتورهای BLDC تولید کند که بتوان از آن بجای الکتروموتورهای قدیمی در کولرهای دارای تسمه و فولی استفاده نمود.
    باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق