آموزش نحوه تعویض پروانه و شفت کولر آبی

تعویض پروانه و شفت کولر آبی از جمله اقداماتی است که هنگام استفاده و سرویس کولر آبی باید به آن توجه ویژه داشته باشید. توجه به وضعیت و عملکرد کولر آبی و سرویس به موقع آن قبل از راه‌اندازی دوباره بسیار اهمیت دارد. تعویض پروانه کولر آبی در صورت فرسودگی در کنار مواردی مثل مشاهده وضعیت یاتاقان کولر آبی، تنظیم تسمه کولر آبی، تعویض و نصب موتور کولر آبی از مراحل مهم در سرویس کولر آبی است.

باد خنک جریان یافته در کانال کولر حاصل فعالیت و چرخش پروانه کولر یا فن کولر در قطعه‌ای به نام حلزونی است. بنابراین تعویض پروانه کولر آبی و یا تعویض محور پروانه کولر آبی در هنگام از کار افتادگی یا فرسودگی و همچنین رفع سفت شدن پروانه کولر آبی ارتباط مستقیمی بر عملکرد مناسب این سیستم سرمایشی دارد.

سلامت تجهیزات کولر در بهینه‌سازی مصرف انرژی هنگام استفاده از این سیستم موثر است. توجه به وضعیت پروانه کولر آبی و تجهیزات وابسته به آن مثل حلزونی کولر و تعویض پروانه کولر آبی در صورت فرسودگی در عملکرد و طول عمر کولر تاثیر مثبت دارد. پیش از خواندن ادامه مطلب یادآور می‌شویم اگر برای سرویس کولر آبی تان نیاز به یک متخصص فنی در این زمینه داشتید تکنیسینهای ویپان آماده ارائه خدمت به شما گرامیان هستند.

چه زمانی باید پروانه کولر را تعویض کنیم؟

با گذشت زمان و استفاده از کولر آبی ممکن است، عوامل زیادی در فرسودگی تجهیزات سیستم خنک‌کننده نقش داشته باشند. ایجاد نقص در عملکرد یکی از تجهیزات کولر منجر به افت عملکرد مناسب آن شده و باعث افزایش مصرف انرژی و عدم بهره‌وری کولر آبی را به دنبال دارد. یکی از این قطعات کارا در نحوه عملکرد کولر، پروانه کولر آبی تعبیه شده در حلزونی کولر است.

با توجه به اینکه وظیفه این قطعه فراهم کردن جریان باد خنک برای انتقال به کانال‌های کولر است، تعویض و بررسی وضعیت آن روی کارکرد مناسب کولر تاثیر دارد. تعویض پروانه کولر آبی در هنگام سرویس کولر و یا در مواقع مشاهده ایراد در این قطعه کمک زیادی به بهبود عمکرد کولر آبی می‌کند. تشخیص به موقع فرسودگی و از کار افتادگی، در تعویض پروانه کولر آبی نقش بسزایی دارد.

علت سفت شدن پروانه کولر آبی چیست؟

سفت شدن تسمه کولر و خرابی فولی، در سفت شدن پروانه کولر آبی تاثیر دارد. تعویض پروانه کولر آبی در این مواقع از جمله موارد تاثیرگذار در بهبود عملکرد کولر آبی می‌باشد.شاید خواندن مقاله آموزش نحوه تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی خالی از لطف نباشد.

چه عواملی منجر به از کار افتادگی پروانه کولر آبی می‌شوند؟

عوامل خاص و مشخصی می‌تواند در نحوه عملکرد پروانه کولر آبی و نیاز به تعویض پروانه کولر آبی نقش داشته باشد. یکی از علل صدای ناهنجار و جیر جیر مانند کولر، ایراد و تاب برداشتن پروانه کولر آبی است. در این قسمت به بخشی از این نکات تاثیرگذار در عملکرد پروانه این سیستم خنک کننده می‌پردازیم.

  1. کیفیت نامطلوب محور نگهدارنده پروانه یا همان شفت کولر آبی که در صورت بروز ایراد، نیاز به تعویض شفت کولر است.
  2. نامیزان و تراز نبودن کولر آبی
  3. فرسودگی یاتاقان‌های کولر آبی
  4. خرابی فولی کولر آبی
  5. ضعیف بودن محور به نسبت قدرت موتور الکتریکی

توجه داشته باشید در صورت تاب برداشتن فن و پروانه کولر آبی، بهترین توصیه تعویض پروانه کولر آبی است. چنانچه محور نگدارنده پروانه کولر آبی دچار ایراد شده و آسیب ببیند، بایستی تعویض شفت کولر آبی انجام شود.

مراحل تعویض پروانه کولر آبی

اگر پروانه کولر آبی با مشکل مواجه شود، ابتدا بهتر است علت اصلی مشکل پروانه مشخص شود. برای تعویض پروانه کولر آبی، ابزار، مهارت و دانش کافی لازمه کار است. بنابراین در صورت نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه انجام این کار را به یک متخصص بسپارید.

قبل از هر چیز، باید عیب یابی پروانه کولر انجام شود و علت خرابی آن را مشخص کنید، اگر مشکل از قطعات دیگر مثلا، از یاتاقان کولر و یا شفت کولر آبی باشد، لازم است که اقدام به تعویض آنها کنید برای تعویض یاتاقان کولر آبی شاید  مقاله  آموزش نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی نیاز پیدا کنید. در ادامه به نحوه تعویض شفت کولر آبی هم می‌پردازیم.

 برای تعویض پروانه کولر آبی، نیز باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. حفظ امنیت کلید اساسی در تعمیر کولر آبی به شمار می‌رود، بنابراین ابتدا برق ورودی به کولر آبی را از منبع قطع کرده و مطمئن شوید، موتور دستگاه برق ندارد.
  2. با استفاده از پیچ گوشی تمام پیچ‌های سه عدد قاب اطراف بدنه کولر را باز کرده و قاب‌ها را برداشته و در کناری قرار دهید. سپس گارد نگهدارنده جلوی پروانه را نیز به طرف بالا بکشید تا برداشته شود.
  3. تسمه پروانه کولر آبی را با کمک دست باز کرده و کناری بگذارید، بهتر است دستکش محافظ به دست داشته باشید تا تسمه سبب بریدن دست شما نشود.
  4. سپس با استفاده از پیچ گوشتی پیچ‌های نگه دارنده محور را باز کرده و با کمک آچار آلن سایز 4 پیچ نگه دارنده فولی کولر را باز کنید.
  5. یاتاقان‌های کولر آبی را به خوبی بررسی کنید، چنانچه بلبرینگ‌های آن خراشیده و فرسوده شده بودند، بهتر است یاتاقان کولر آبی را نیز تعویض کنید.
  6. با کمک دست محور را گرفته و به بیرون بکشید، در این مرحله پروانه کولر به پایین محفظه می‌افتد. حال می‌توانید آن را از قسمت دهانه دمنده کولر که قبلاً گارد نگه دارنده آن را برداشته‌اید، به راحتی خارج کنید.

مراحل بیان شده در این قسمت شاید آسان به نظر بیاید اما حساسیت و پیچیدگی کار به گونه‌ای است که بهتر است برای تعویض پروانه و محور پروانه کولر آبی از یک تکنسین فنی برق در این زمینه کمک بگیرید.

 

پروانه کولر آبی
پروانه کولر آبی

نحوه نصب پروانه کولر آبی

بعد از آنکه پروانه قبلی و آسیب دیده از داخل محفظه حلزونی شکل خود خارج شد، نوبت به نصب پروانه جدید در درون محفظه می‌رسد. اما قبل از انجام این مرحله لازم است برای تهیه پروانه حلزونی کولر آبی متناسب و هم سایز با نمونه قبلی اقدام کنید.

برای نصب پروانه کولر آبی جدید خریداری شده بر اساس مراحل ذیل اقدام کنید:

  1. پروانه جدید را طوری در داخل محفظه قرار دهید، که پره‌های آن به سمت پایین باشد و دو طرف باز پروانه به سمت دو طرف باز بدنه کولر قرار بگیرد.
  2. حال نوبت به قرار دادن محور در داخل فضای خالی داخل پروانه می‌رسد. اما قبل از اقدام به نصب پروانه جدید، سلامت محور پروانه را نیز بررسی کنید، در صورتی که محور بیش از حد سابیده و فرسوده شده برای تعویض آن نیز اقدام کنید.
  3. برایتعویض محور پروانه کولر آبی کافیست، ابتدا یک محور با مشخصات و سایز نمونه قبلی تهیه کرده و سپس فولی را به آن متصل کنید. دقت کنید که فولی کولر آبی دارای درز و شکاف می‌باشد، که باید برای نصب صحیح آن خال به طور کامل در داخل شکاف قرار بگیرد.
  4. محور را طوری در دست می‌گیرید که فولی در دست باشد و سپس آن را از داخل فضای خالی وسط پروانه عبور داده و در انتها به داخل یاتاقان از طرف دیگر وارد می‌کنید.
  5. در این مرحله بهتر است از یک نفر دیگر برای تراز کردن درست پروانه کمک بگیرید.
  6. حال نوبت به بستن دوباره پیچ‌های نگه دارنده محور و سفت کردن اتصال یاتاقان‌ها می رسد.
  7. تسمه پروانه را از یک طرف به دور فولی موتور چرخانده و از طرف دیگر به فولی پروانه می‌بندیم. در این مرحله مطمئن شوید که تسمه پروانه نه خیلی سفت و نه خیلی شل بسته شده است.
  8. در نهایت سلامت پمپ آب کولر آبی، میزان کارایی پوشال‌ها و تمیز بودن آب داخل کفی کولر بررسی شود.
  9. چنانچه هیچ مشکلی وجود نداشت، پیچ‌های قاب کولر را بسته، گارد نگهدارنده را در جای خود قرار داده و دستگاه را روشن می‌کنید.

شفت کولر آبی چیست؟

در قسمت مرکزی کولر، یک قطعه فلزی می‌بینید که شبیه به حلزون است، که به آن حلزونی می‌گویند. بخش حلزونی دارای محو مرکزی و یک پروانه فلزی است، که به دور این محور می‌چرخد و چرخش همین پروانه باعث تولید باد خنک در کولر می‌کند.

محور مرکزی که پروانه کولر به دور آن می‌چرخد را شفت کولر آبی می‌گویند. در صورت آسیب دیدن محور پروانه، نیاز به تعویض شفت کولر آبی می‌باشد.

تعویض شفت کولر آبی چگونه است؟

  1. برای تعویض شفت کولر آبی، لازم است که به ترتیب و با دقت مراحل زیر را انجام دهید:
  2.  به کمک پیچ گوشتی، پیچ‌های فولی یا فولی کولر آبی را باز کنید (قطعه‌ای که تسمه کولر روی آن سوار است) و سپس به کمک فولی کش، آن را خارج کنید.
  3. بعد پیچهایی که روی پروانه قرار دارد و سبب می‌شود که شفت کولر آبی هنگام چرخش پروانه هرز نچرخد باز می‌کنید
  4. سپس پیچ‌های یاتاقان راکه برای باز شدن راحت شفت کولر، کمی شل کرده بودید  با کمی چرخاندن شفت، از آن خارج کنید.
  5. شفت جدید را سر جای خود قرار دهید.
  6. دوباره تمامی پیچ‌هایی را که باز کردید را، به همان صورت ببندید.

نتیجه گیری 

تعویض به موقع و اصولی قطعات فرسوده کولر آبی از جمله پروانه و شفت کولر آبی در هنگام سرویس کردن این سیستم خنک‌کننده بسیار مهم است. تعویض پروانه کولر آبی در کنار تعویض شفت کولر آبی، رفع علت سفت شدن پروانه کولر آبی، بررسی وضعیت دریچه‌ها و چک کردن وضعیت پوشال‌ها از جمله موارد اساسی در بهبود جریان هوای خنک در فضای مورد استفاده است. تمامی این کارها از جمله خدمات تخصصی ما در شرکت خدمات برق ساختمان ویپان است، که از 9 صبح تا 9 شب از تکنسینها فنی ما می‌توانید تقاضا نمایید. برای این کار کافیست با شماره 02191013700 تماس گرفته و یا درخواستتان را در سایت شرکت ثبت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق