رنگ‌بندی سیم تلفن ثابت

تلفن ثابت و سیم‌کشی تلفن ثابت از مواردی است که در هر کسب و کاری به آن نیاز دارید. حتی برای ایجاد یک شبکه سانترال یا پروتکل ویپ و … باز هم باید تلفن ثابت به عنوان زمینه اصلی، مورد استفاده قرار گیرد.

اولین کاری که برای استفاده از این تلفنها مورد نیاز است، سیم‌کشی‌های مربوط به آن است. معمولا همراه برق‌کشی، کابل تلفن نیز در ساختمانها تعبیه می‌شود. این کابل‌ها بر اساس مقرارت مخصوصی استفاده می‌شوند. در ادامه نکاتی را که برای رنگ‌بندی سیم‌کشی تلفن ثابت و اهمیت آنها مد نظر قرار می‌گیرد، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اما قبل از خواندن مقاله یادآور می‌شویم که اگر خواستید یک تیم حرفه‌ای کارتان را انجام دهد تکنیسینهای برق ساختمان ویپان از 9 صبح الی 9 شب آماده خدمت‌رسانی به شما گرامیان هستند.

ابتدا ببینیم چه نوع کابل تلفنی در سیم‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

کابل‌هایی که برای سیم‌کشی تلفن ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرند، اهمیت بالایی در ارتباط پایدار و پویا دارند. از نظر کارایی، کابل‌ها به موارد متعددی تقسیم بندی می‌شوند.

  • کابل شبکه
  • کابل تخت
  • کابل افشان
  • کابل آلومینیوم
  • کابل مفتولی
  • کابل آیفون و ….

از نظر جنس نیز کابل‌های مورد استفاده در صنعت مخابرات و ارتباطات، به دو نوع کابل مغزی مسی و فیبر نوری  تقسیم‌بندی می‌شوند. این کابل‌ها دارای یک روکش انعطاف‌پذیر و مستحکم است. اندازه و قطر کابل‌ها نیز با همدیگر متفاوت است. بسته به این که در چه ساختمان و برای چه نوع خطی از کابل استفاده می‌کنید، نوع مورد استفاده نیز ممکن است متفاوت باشد.

رنگ‌بندی سیم‌ها در سیم‌کشی تلفن ثابت

رنگ‌بندی سیم کشی تلفن و دانستن اتصالات مربوط به هر رنگ در کابل کشی به شما کمک ویژه‌ای می‌کند تا از این طریق بتوانید سیم‌کشی درستی در منزل خود داشته باشید. بنابراین رنگ‌بندی سیم تلفن در واقع  قدرت تشخیص برای سیم‌کشی درست را می‌دهد تا بتوانید این کار را با دانستن پیش زمینه‌های دیگر در این حیطه انجام دهید.

یکی از سوالاتی که برای اکثر افراد علاقه‌مند به این حوزه ایجاد می‌شود، نوع رنگ‌بندی سیم‌ها در سیم‌کشی تلفن ثابت است.

جواب ما به این سوال این است که استاندارد رنگ سیم‌های تلفن در ایران گاهاً رعایت نمی‌شود. یعنی شما در پروژه‌های مختلف ممکن است سیم‌های تلفن را به رنگ‌های مختلف سفید، خاکستری، قهوه ای، نارنجی، قرمز و صورتی مشاهده کنید. به بیانی دیگر رنگ بندی سیم تلفن ثابت متنوع است و به طور کلی کابل‌های تلفن دو شاخه اصلی و فرعی دارند.

 

رنگ بندی سیم تلفن ثابت

 

چرا رنگ‌بندی سیم‌کشی تلفن ثابت دارای قاعده خاصی است؟

سیم‌کشی تلفن در مناطق مسکونی و ادارای، در همان ابتدای کار انجام می شود. به همین علت، ممکن است پس از استفاده و سکونت افراد در این ساختمان ها، نیاز باشد تا انشعابات جدید از سیم‌کشی گرفته شود. همچنین خراب شدن بخش‌های مختلف یا حذف و اضافه کردن خطوط به وفور انجام می‌گیرد. از این رو نیاز است تا یک قاعده کلی و مشخص برای رنگ کابل تلفن ثابت تعیین شود. در این صورت، افرادی که بر روی کابل‌ها و انشعابات تلفن کار می‌کنند، بر اساس این رنگ‌بندی، می‌دانند که کدام کابل مربوط به چه بخشی از انشعابات است و وظیفه آن چیست.خواندن مقاله آموزش سیم‌کشی تلفن ثابت خالی از لطف نیست.

رنگ بندی سیم تلفن در سیم‌کشی تلفن ثابت و کاربرد آن ها

در داخل سوکت سیم تلفن، سیم‌هایی با رنگ‌بندی مختلف می‌بینید. چهار رشته سیم در داخل این سوکت قرار دارد که به کمک پیچ‌هایی بر روی آن قفل شده‌اند.

معمولا رنگهای سبز و قرمز، برای سیم‌های جفتی به کار می رود. دو سیم اصلی برای اتصال تلفن‌های عادی به کار می‌روند. اگر سوکت دارای ۴ رشته سیم باشد، رنگ زرد و مشکی هم در آنها دیده می‌شود. این دو رشته، برای جابجایی اطلاعات تلفن‌های هایبریدی به کار می‌روند. البته رنگ‌بندی کابل‌ها در تلفن ثابت، مشخص و ثابت است. در مخابرات، کابل‌ها دارای دو شاخه اصلی و فرعی هستند.

رنگهای اصلی در سیم‌کشی تلفن ثابت شامل، سفید، قرمز، زردو مشکی هستند. رنگ های فرعی نیز آبی، نارنجی، سبز، قهوه‌ای و طوسی را در بر می‌گیرند. به طور کلی ۲۵ زوج سیم در صنعت مخابرات داریم که برای ارتباطات مختلف به کار می‌روند.

در بحث رنگ‌بندی سیم تلفن ثابت هم‌چنین باید بدانید که سیم‌ها می‌توانند شامل دو رشته و یا چهار رشته باشند که استفاده از هر کدام و اتصالات آن‌ها با هم تفاوت دارند. به سیم تلفنی که دو رشته دارد و یا تک زوج است رانژه می‌گویند و در اتصال پورت یا ورودی کروز کاربرد دارد. هم‌چنین سیم تلفن دو زوج یا چهار رشته‌ای هم در ارتباط گوشی تلفن با پریز آن به کار می‌آید.

در ادامه برخی از رایج ترین روش‌های انتقال داده که عموم مردم از آن ها استفاده می‌کنند، بررسی می‌شود. در هر یک از این خطوط، رنگ کابل تلفن تقریبا مشخص است. در صورت داشتن تفاوت نیز، آنقدر فاحش نیست که قابل تشخیص نباشد.

رنگ بندی کابل تلفن اصلی

همانطور که قبلا اشاره کردیم کابل‌های تلفن مورد استفاده در سیم‌کشی تلفن ثابت به دو نوع مسی و فیبر نوری تقسیم بندی می شوند. کابل های مخابراتی بزرگ اکثرا از نوع مسی هستند. این کابل‌هابه رنگ مشکی و دارای مقاومت بالایی هستند. از این رو در برابر شرایط جوی و نامطلوب، می‌توانند به خوبی عمل کرده و مناسب باشند.

در سال های اخیر، برخی از خطوط مخابراتی در زیر زمین تعبیه شده است. همچنین در مناطقی که امکان انتقال هوایی وجود ندارد، از کابل‌های زیر سطحی استفاده می‌شود. در کابل‌های زمینی، رنگ طوسی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم‌های موجود در سوکت تلفن ثابت

در رنگ‌بندی سوکت سیم تلفن معمولا دو رنگ سبز و قرمز وجود دارند و اگر چهار رشته‌ سیم در سوکت باشد علاوه بر دو رنگ قبلی معمولا زرد و مشکی را هم می‌بینیم. دو رشته میانی که معمولا سبز و قرمز هستند در اتصال تلفن‌های عادی استفاده می‌شود و سیم‌های دیگر که معمولا زرد و مشکی هستند در جابجایی اطلاعات تلفن‌های هیبریدی به کار می‌آیند.

 اگر بخواهیم نگاهی تخصصی‌تر داشته باشیم، در اتصالات داخل شهر دو عدد سیم باعث ایجاد بوق می‌شوند. پس این دو سیم باید روی دو سیم وسطی پریز سوکتی قرار گیرند.

اتصالات تلفن انواع مختلفی دارند که در انواع مختلف تلفن، تفاوت‌هایی با هم دارند.

اتصالات در تلفن آنالوگ سانترال

در تلفن های آنالوگ، دو سیم مرکزی ۲و ۳ که رنگهای قرمز و سبز هستند، برای انتقال بوق به کار می روند. این دو سیم باید به دو سیم وسطی در پریز متصل شوند. در این صورت با دو پیچ وسطی در گوشی تلفن از طریق سیم گوشی اتصال پیدا می کنند.برای اطلاعات بیشتر در مورد سانترال پیشنهاد ما مطالعه مقاله همه چیز در ارتباط با سانترال است.

اتصالات سیم ها در تلفن سانترال هایبرید

در تلفن‌های سانترال هایبرید، علاوه بر سیم های وسطی که برای انتقال بوق به کار می روند، دو سیم دیگر نیز سایر اطلاعات را جابجا می‌کند. نحوه اتصال این سیم‌ها در سیم‌کشی تلفن ثابت بدین صورت است که سیم‌های میانی به پیچ ۲ و ۳ وصل می‌شوند و دو سیم دیگر به پیچ‌های ۱ و ۴ متصل شده‌اند.

در پایان ….

سپردن سیم‌کشی تلفن به افراد متخصص این اطمینان را به ما می‌دهد که هرگز با مشکلاتی از قبیل ایجاد نویز بر روی خطوط تلفن و اینترنت و قطعی آن مواجه نخواهیم شد. اما پیدا کردن فرد باتجربه برای انجام سیم‌کشی تلفن گاهی برایمان سخت می‌شود، چرا که نمی‌توانیم به راحتی به تخصص او اعتماد کنیم.

خبر خوب این که ما در مجموعه برق ساختمان ویپان از فنی‌ترین افراد برای انجام پروژه های تاسیساتی در حوزه برق منجمله سیم‌کشی تلفن استفاده می‌کنیم. علاوه بر این به مشتریان خود گارانتی 45 روزه  هم می‌دهیم تا خیالشان از بابت کیفیت خدمات ما راحت باشد. پس اگر شما هم به دنبال یک تیم مجرب برای انجام سیم‌کشی تلفن ثابت خود در شهر تهران هستید، همین الان فرم درخواست‌تان را در سایت ما ثبت کنید و یا با شماره 02191013700 تماس بگیرید.

1 نظر
  1. پرویزجهاندیده می گوید

    توضیحاتتون عالی است. اما رنگ های سیم مخابرات باسیم تلفنی که در مغازه می‌فروشند فرق دارد. اینترنت ما نویز دارد نمی دانیم از اینترنت استفاده کنیم🙏🙏

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق