روش‌های تقویت آنتن تلویزیون

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که در حال دیدن مسابقه فوتبال، ناگهان تصویر تلویزیونتان پرش کند و یا با برفک و پارازیت مواجه شوید؟ آیا آنتن تلوزیون خود را تنظیم کرده‌اید ولی همچنان کیفیت تصویر بالا نیست ؟ آیا تا حالا راههای مختلفی را برای افزایش کیفیت آنتن انجام داده‌اید ولی به در بسته خورده‌اید و همچنان کیفیت سیگنال پایین است؟برخلاف انتظار ما، تقویت آنتن تلویزیون فقط به کیفیت خود آنتن بستگی نداشته و عوامل بسیاری به تقویت سیگنال کمک می‌کنند. اما چگونه آنتن تلویزیون را تقویت کنیم؟

اگر خوش‌شانس باشید، مکان مناسبی برای قرار دادن آنتن تلویزیون خود پیدا می‌کنید و تصویر HDبا کیفیتی را با یک آنتن معمولی در فضای آزاد دریافت کنید؛ درحالیکه در اکثر اوقات با چرخاندن آنتن به سمت‌های مختلف باید زمانی را برای پیدا کردن جهت مناسب صرف کنید. معمولا ما تنها روش تقویت آنتن تلویزیون را، تعویض یا دستگاری آنتن می‌دانیم. هرچند این مورد ممکن است قسمت زیادی از مساله را حل کند، اما دلایل دیگری هم در رفع مشکل دخیل هستند.

بسیاری از افراد از آنتن برای تلویزیون و گیرنده‌های دیجیتال خود استفاده می‌کنند. اما گاهی اوقات به دلیل نامناسب بودن محل آنتن و یا کم بودن ارتفاع آن، سیگنال آنتن تلویزیون و گیرنده دیجیتال ضعیف است و ممکن است برخی شبکه‌ها را نتوانید با کیفیت خوب ببینید. گاهی نیز سیم و کابل مستهلک یا نزدیکی کابل به مراکزی که امواج تولید می‌کنند مانند کابل فشار قوی و… بر مشکل دریافت می‌افزایند.

اگر آنتن تلویزیون شما به هر دلیلی دچار ایراد گردید می‌توانید از تکنسینهای برق ساختمان ویپان کمک بگیرید. با اینحال اگر حوصله به خرج دهید می‌توانید آنتن تلویزیون‌تان را با چند روش مختلف تقویت و مشکل‌تان را برطرف نمایید.

چگونه آنتن تلوزیون را تقویت کنیم؟

  • انتخاب و خرید آنتن مناسب

می توانید با توجه به محل زندگی خود آنتن رومیزی و یا آنتن هوایی که بیشتر روی پشت‌بام‌ها قرار می‌گیرند را تهیه کنید. آنتن‌های هوایی در بیشتر مواقع تصاویر با کیفیت‌تری را برای شما به نمایش می‌گذارند زیرا آنها، سیگنال‌ها را به صورت آسانتری بدون وجود مانع در پشت‌بام دریافت می‌کنند. اما در برخی نقاط نیز استفاده از آنتن رومیزی کافی است و تصاویر با کیفیت مناسب از تلویزیون پخش خواهد شد.

  • قرار دادن آنتن تلویزیون در محل مناسب

یکی از عوامل مؤثر در کیفیت سیگنال‌های دریافتی و کیفیت تصاویر پخش شده از تلویزیون، مناسب بودن محلی است که آنتن تلویزیون خود را در آن جا قرار داده‌اید. 

ارتفاع، عامل مهمی در تقویت آنتن تلویزیون است، زیرا امواجی که دربردارنده صدا و تصویر هستند به صورت مستقیم حرکت می کنند و اگر در مسیر حرکت آنها موانع قرار داشته باشند از قدرت این امواج کاسته می‌شود و امواجی با کیفیت ضعیف‌تر به آنتن ما می‌رسد، پس دقت داشته باشید که هر چه آنتن خود را در ارتفاع بالاتری نصب کنید کیفیت تصاویر پخش شده بیشتر خواهد شد.

جالب است بدانید که هر مانعی اعم از ساختمان‌ها، دیوار ها و … که مابین آنتن و مرکز پخش سیگنال‌ها قرار گرفته‌اند سبب تضعیف این سیگنال‌ها می‌شوند پس بهتر این است که در صورت امکان آنتن را در پشت بام یا بالکن نصب کنید و یا در صورت ممکن نبودن و دسترسی نداشتن به پشت‌بام حداقل کنار پنجره قرار دهید.

کارشناسان معمولاً نصب آنتن حداقل ۱۰ تا ۲۰ متر از زمین را توصیه می‌کنند. و سقف خانه شما معمولاً بهترین گزینه برای نصب با کیفیت آنتن است.

  • طول کابل آنتن

طول کابلی که آنتن را به تلویزیون متصل می کند نیز تا حدی به تقویت آنتن تلویزیون مربوط می شود. هر چه طول کابل کمتر باشد کیفیت سیگنال‌های دریافتی بیشتر خواهد بود.

پیشنهاد میکنیم مقاله برای آنتن تلویزیون چه کابلی را انتخاب کنیم را مطالعه کنید.

  • فویل را رها کنید

در حالی که این روش درمانی ارزان قیمت در قدیم باعث بهبود کیفیت آنتن بود و سبب تقویت آنتن تلوزیون بوده، اما فویل روی آنتن دیجیتالی خوب نیست.

با اتصال فویل به آنتن، شما از نظر تئوری با افزایش آنتن و اثر رفلکس روبرو بودید و گیرایی آنتن را افزایش می‌داد.

اگر اقبالتان بلند داشتید، این فویل برای بازتاب فرکانس‌های رادیویی ورودی اتفاق می‌افتاد و باعث دریافت بهتر سیگنال می‌شد. البته این ترفند ممکن است در گذشته کار کرده باشد. از طرف دیگر، به همان احتمال ممکن بود که دریافت سیگنال آنتن شما را برای کانالهای دیگر را خراب کند.

در عمل، احتمالاً وقت آن رسیده است که به دنبال آنتن قوی‌تری باشید یا از بقیه این راهنما پیروی کنید تا دریافت بهتری از آنتن تلویزیون داشته باشید.

  • قرار دادن آنتن در جهت مناسب

این که چه شما از آنتن لوله‌ای، آنتن گردان، آنتن خفاشی، آنتن شاخه‌ای و …  استفاده می‌کنید، اگر به برج انتقال (دکل تلوزیونی) نشانه نشود، هیچ فایده‌ای ندارد.

اگر با دریافت ضعیف آنتن مواجه هستید حتی چند درجه جابجایی می‌تواند تغییر ایجاد کند.

به سادگی با مشاهده نزدیکترین دکل تلوزیونی خود را پیدا کنید. سپس به آرامی آنتن را تکان دهید تا مستقیم آن را روی برج قرار دهید.

برای پیدا کردن یک نقطه مناسب، با آزمون و خطا همراه خواهد بود. اما هنگامی که یک سیگنال مستقیم دریافت می‌کنید، هیچ تلفات سیگنال را تجربه نمی‌کنید.

آنتن خود را دوباره به سمت دکل تلوزیونی برای افزایش سیگنال و تقویت آنتن تلوزیونی قرار دهید.

  • تنظیم مجدد تنظیمات تیونر گیرنده دیجیتال

این ترفند ۵ دقیقه‌ای ممکن است تمام تلاش شما برای دستیابی به تلویزیون بهتر باشد.

یک تیونر دیجیتال سیگنال‌های دریافتی شما را به یک قالب دیجیتال شناسه تلویزیون شما تبدیل می‌کند. اما هر از گاهی پخش کننده‌ها ابرداده خود را تغییر می‌دهند که می‌تواند در توانایی تنظیم‌کننده شما در درک سیگنال دخالت کند. 

وظیفه تیونر تقویت آنتن تلوزیون و تبدیل آن به تصاویر قابل پخش است. تنظیم کننده دیجیتال شما ممکن است از این داده‌های قدیمی استفاده می‌کند و بنابراین اطلاعات کانال صحیح را دریافت نمی‌کند.

آسانترین راه برای تنظیم مجدد یک تیونر، دنبال کردن این مراحل سریع است:

  • کابل کواکسیال را از تلویزیون خود جدا کنید
  • اسکن کانال را بر روی تلویزیون خود اجرا کنید
  • جعبه تلویزیون و یا مبدل را خاموش و جدا کنید
  • همه اتصالات را دوباره وصل کنید
  • یک اسکن کانال دیگر انجام دهید

این ممکن است تنها با چند مرحله تمام مشکلات شما را برطرف کند. یکی از وظایف تیونر تقویت آنتن تلوزیون است. تنظیم مجدد تنظیمات تیونر گیرنده دیجیتال سبب تقویت آنتن تلوزیون می‌شود.

 

  • از تقویت‌کننده آنتن ( آمپلی فایر ) استفاده کنید

گاهی حتی اگر ارتفاع آنتن خود را افزایش داده و تنظیم کنید، ممکن است سیگنال دریافتی کافی نباشد. در این حال شاید سیگنال خیلی دور یا خیلی ضعیف باشد تا یک تصویر واضح بدست آورید. در اینجاست که آمپلی فایر سیگنال می‌تواند به شما برای تقویت آنتن تلویزیون کمک کند.

البته شایان ذکر است که بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار در حال حاضر به صورت افزونه سخت افزاری، دارای تقویت‌کننده هستند، اما هنوز نیاز به نصب آمپلی فایر دارد.

ناگفته نماند نصب نادرست می‌تواند باعث:

  1. تشدید قدرت آنتن
  2. باعث تداخل سیگنال جدید
  3. اضافه بار
  4. تلفات بیش از اندازه

علاوه بر این، نصب نادرست حتی می‌تواند بر تداخل سیگنال تلفن همراه تأثیر بگذارد. بنابراین در اینجا باید با دقت نسبت به نصب تقویت کننده اقدام کنید.

  • یک آنتن کمکی نصب کنید

شاید آنتن شما درست کار کند، اما قادر به گرفتن سیگنال از چندین دکل مختلف نیست. یعنی زمان آن است که آنتن قوی‌تر یا کمکی استفاده کنید. با این کار اطمینان حاصل می کنید که از چندین دکل فرستنده تلوزیونی، انتقال سیگنال دریافت می‌کنید و تلویزیون شما بهترین سیگنال را برای هر ایستگاه انتخاب می‌کند. این مهم است که اطمینان حاصل کنید که آنتن‌ها را جمع نمی کنید و یا آنها را خیلی نزدیک به یکدیگر نمی‌بینید ، زیرا این همراه با مشکلات خاص خود است.

در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید حداقل بین ۱ تا ۲ متر بین آنتن‌ها فاصله داشته باشید. سپس به سادگی آنها را با استفاده از یک کانکتور سیگنال کواکسیال به یکدیگر وصل می‌کنید.

نکته دیگر این است که اطمینان حاصل کنید که از  کابل یک تکه کواکسیال بین آنتن‌ها و گیرنده استفاده می‌کنید تا از مشکلات فاز جلوگیری کنید. هنگام تنظیم آنها، حتما قبل از وصل کردن آن به کانکتور، هر دو آنتن را به طور مستقل از یکدیگر نصب کرده و بررسی کنید. به سادگی جستجو کانال را برای هر دو اجرا کنید و سپس آنها را ترکیب کنید.

این ترفند به تلویزیون شما فرمان می‌دهد تا ضمن اولویت دادن به بهترین‌ها از هر دو سیگنال استفاده کند.

امیدواریم با استفاده از راهکارهای بالا مشکل آنتن تلویزیونتان برطرف شود. اما اگر به هر دلیلی آنتن تلویزیونتان همچنان ایراد داشت می‌توانید با ما به شماره 02191013700 تماس گرفته و یا درخواستتان را در سایت شرکت ثبت نموده و از تکنسینهای ویپان کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق