نحوه تنظیم آنتن رومیزی تلویزیون

می‌دانیم که برای مشاهده‌ی تلویزیون به آنتن وابسته هستیم. آنتن‌ها را می‌توان به عنوان یک وسیله مخابراتی محسوب کرد که وظیفه آن دریافت سیگنال‌های مخابراتی است. آنتن‌های امروزی تلویزیون به دسته‌های مختلفی مثل گردان، دیجیتال، رومیزی  و … دسته بندی می‌شوند.

آنتن رومیزی تلویزیون یک آنتن داخلی است که در فضای داخل خانه قرار داده می‌شود. در ساختمان‌های بلند و در طبقات بالای آپارتمان‌ها و برج‌ها از آنتن تلویزیون رومیزی استفاده می‌شود. به علت نصب در داخل و نزدیکی به تلویزیون، تنظیم جهت این آنتن آسان است.

در صورتیکه از تحت پوشش بودن منطقه خود برای دریافت امواج یو اچ اف و وی اچ اف مطمئن هستید، اقدام به خرید آنتن رومیزی تلویزیون و گذاشتن آن در فضای داخلی اتاق‌تان کنید تا بتوانید به شبکه‌های داخلی صدا و سیمای ایران دسترسی پیدا کنید.بهتر است پس از اتصال کابل این آنتن به تلویزیون خود با تغییر محل گذاشتن آن به دنبال بهترین مکان برای دریافت قوی‌ترین سیگنال بگردید تا بتوانید صدا و تصویر را با کیفیت مطلوب تماشا نمایید.

 به هر حال اگر تنظیم آنتن رومیزی تلویزیون تان کلافه‌تان کرده می‌توانید تنها با یک تماس از تکنسینهای ویپان کمک بگیرید.

آنتن رومیزی تلویزیون

نصب آنتن‌های پشت‌بامی برای اتصال به تلویزیون در برخی مواقع دشوار است،برای دانش بیشتر مقاله همه چیز در ارتباط با تنظیم آنتن تلویزیون را مطالعه کنید.
به دلیل ذکر شده سطر بالا  اغلب افراد و مخصوصا ساکنین مجتمع‌‍‌های آپارتمانی از آنتن رومیزی تلویزیون برای نمایش شبکه‌های صدا و سیما استفاده می‌کنند. دقت کنید که آنتن رومیزی پشت پنجره‌ای مانند آنتن‌های پشت‌بامی تنها در صورتیکه امواج UHF- VHF به خوبی به آنها برسد قادر به پخش کانال‌های تلویزیونی هستند.

همچنین این نوع آنتن‌ها دارای انواع مختلف با مارک‌های گوناگون است که هیچگونه گارانتی و مهلت تستی نداشته و در صورت کور بودن منطقه شما امواج را به خوبی دریافت نمی‌کند. حتی در صورت خرابی اولیه نیز این محصول فاقد گارانتی و یا تعویض می‌باشد. معمولا ساکنین آپارتمان‌هایی که امکان کابل‌کشی از پشت‌بام ندارند از این آنتن‌ها استفاده می‌کنند.

این آنتن‌های رومیزی را علاوه بر اتاق‌ها در پشت‌بام هم می‌توان قرار داد که قدرت دریافت سیگنال‌ها توسط آن بسیار قوی‌تر از زمانی است که آن را در داخل اتاق یا ساختمان خود قرار می‌دهید.

 

 

کاربردهای آنتن تلویزیون رومیزی :

  • قابل استفاده برای انواع تلویزیون‌ها ( ال.ای.دی – ال.سی.دی – پلاسما )
  • دریافت باند VHF-UHF
  • قابل اتصال به گیرنده‌های دیجیتال تلویزیون
  • قابل نصب و استفاده در داخل ساختمان و یا خارج ساختمان ( پشت‌بام، پشت شیشه پنجره،تراس )
  • به همراه فیش تلویزیون، کابل
  • دارای مدل‌های مختلف با مارک‌های گوناگون.

طریقه نصب و استفاده از آنتن رومیزی تلویزیون‌های سامسونگ، ال جی ، سونی ، اچ دی ویژن و گیرنده‌های دیجیتال :

اگر قبلا کانال‌های تلویزیونی خود را از طریق آنتن‌های دیگر (رومیزی یا پشت‌بامی) دریافت کرده‌اید و در حافظه تلویزیون شما کانال‌ها ذخیره می‌باشد کار شما ساده خواهد بود. کافیست کابل را به آنتن و تلویزیون نصب کرده و تلویزیون را روشن کنید، سپس با جابجایی آنتن به دنبال بهترین موقعیت برای دریافت شبکه‌ها با کیفیت بالا و بدون نویز بگردید و پس از پیدا کردن یک موقعیت مناسب آنتن را در همانجا قرار دهید.

اما اگر قبلا هیچ کانالی برای تلویزیون خود دریافت نکرده‌اید، ابتدا آنتن را به تلویزیون متصل کرده و بعد آن را در جایی نزدیک پنجره قرار دهید سپس تلویزیون را روشن کرده و از طریق منوی آن اقدام به جستجوی کانال‌ها کنید و پس از چند دقیقه می‌توانید کانال‌هایی که دریافت و ثبت شده است را مشاهده کنید.

نکته: اگر همه کانال‌های استانی و داخلی را نتوانستید با آن دریافت کنید، بهتر است آنتن را کمی جابجا کرده و مجدد اقدام به جستجو کنید، این مراحل را تا جایی ادامه دهید که بتوانید تمام کانال‌های مورد نظرتان را با کیفیت عالی دریافت کنید.

اگر به هر دلیلی مانند (ضعیف بودن امواج در منطقه مسکونی شما، کور بودن منطقه قرار گیری آنتن و…) موفق به دریافت کانال‌ها نشدید می‌توانید همین آنتن را به پشت‌بام برده و آن را در یک جای ثابت نصب کنید و یک کابل از آن به تلویزیون خود متصل نمایید و مجدد کانال‌ها را جستجو کنید. همانطور که گفته شد برای استفاده از آنتن‌های داخل اتاقی و رومیزی منطقه شما باید به خوبی تحت پوشش و دریافت امواج تلویزیونی باشد.

از این آنتن برای دریافت چه کانال‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

عملکرد این آنتن دقیقا شبیه به آنتن‌های پشت‌بامی بوده و در صورت نصب صحیح و پوشش دهی و دریافت مناسب امواج UHF- VHF در منطقه شما می‌توانید کانال استانی و کانال‌های داخلی صدا و سیمای ایران را بر روی تلویزیون خود دریافت کنید. این آنتن را می‌توانید به گیرنده دیجیتال خود و یا تلویزیون‌های ال ای دی، ال سی دی و پلاسما که گیرنده دجیتال داخلی دارند متصل و از آن استفاده کنید.

آیا آنتن رومیزی تقویت‌کننده هم دارند؟

اکثر آنتن‌های رومیزی معمولا یک تقویت‌کننده همراه خود در داخل جعبه دارند که باعث می‌شوند تا شما بتوانید سیگنال‌های قوی‌تری را دریافت کنید.

آیا این آنتن فقط مختص گیرنده‌های دیجیتال است؟

علاوه بر گیرنده‌های دیجیتال، تلویزیون‌های جدید ال ای دی یا ال سی دی ها و یا پلاسما نیز در سالهای اخیر مجهز به گیرنده‌های دیجیتال داخلی شده‌اند که نیاز به خرید گیرنده دیجیتال ندارد و می‌توان این آنتن را به طور مستقیم به آنها متصل و استفاده کرد. برای استفاده کافیست آنتن را در یک محل مناسب که امکان دریافت بیشترین امواج با قدرت بالا را داشته باشد قرار داده و تلویزیون خود را روشن کرده و اقدام به جستجوی کانال‌ها کنید.

مزایا و معایب آنتن‌های تلویزیون رومیزی و پشت‌بامی نسبت به یکدیگر:
  • نصب سریع و آسان آنتن‌های رومیزی برای افرادی که مستاجر هستند و یا به هر دلیلی امکان کابل‌کشی از پشت‌بام برای آنتن‌های پشت‌بامی ندارند.
  • تنظیم آسانتر با مشاهده نمایشگر تلویزیون در آنتن‌های داخل اتاقی یا پشت شیشه‌ای.
  • آنتن‌های پشت‌بامی نسبت به آنتن‌های رومیزی این مزیت را دارند که بتوانند سیگنال‌ها و امواج ضعیف را بهتر دریافت کنند.
  • حمل و جابجایی سریع آنتن‌های رومیزی.
  • آنتن‌های رومیزی تلویزیون به دلیل اینکه در مجاورت باد و باران نیستند به مراتب کمتر دچار خرابی می‌شوند.
  • از آنتن رومیزی تلویزیون می‌توان برای انواع تلویزیون سامسونگ، ال جی، سونی، اچ دی ویژن و… که گیرنده دیجیتال داخلی دارند استفاده کرد.
  • یکی از معایب قرار دادن آنتن در داخل اتاق و ساختمان کاهش قدرت دریافت سیگنال و امواج در آنها است، پس پیشنهاد می‌شود سعی کنید این آنتن‌ها را در جایی نزدیک به پنجره و همچنین در ارتفاعات قرار دهید.
  • ساکنین آپارتمان‌ها استفاده از آنتن‌های رومیزی را نسبت به مدل‌های پشت‌بامی بیشتر ترجیح می‌دهند چراکه استفاده از این مدل آنتن‌ها آسان است و نیازی به کابل کشی ندارد.

به طور کلی افرادی‌ که برای مدت طولانی در یک محل ساکن هستند معمولا از آنتن‌هایی که بر روی پشت‌بام نصب می‌شود استفاده می‌کنند، اما افرادیکه به طور موقت در یک محل ساکن می‌شوند با استفاده از آنتن‌های رومیزی علاوه بر اینکه مواردی چون کابل‌کشی از پشت‌بام به داخل اتاق، نصب پایه آنتن‌های پشت‌بامی و مراجعات متعدد به پشت‌بام برای تنظیم آنتن را ندارند حمل و جابجایی این آنتن‌های کوچک در نقل مکان‌ها برای آنها ساده‌تر خواهد بود.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. اگر همچنان به تنظیم آنتن رومیزی تلویزیون‌تان نیاز دارید می‌توانید از خدمات برق ساختمان ویپان کمک بگیرید. برای اینکار کافیست با شماره شرکت 02191013700 تماس گرفته و یا درخواستتان را در سایت ما ثبت نمایید تا در اولین فرصت همکاران ما به حضورتان برسند.

2 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام آیا این انت ها رو به مانیتور میشه وصل کرد

    1. مدیر سایت می گوید

      سلام وقت بخیر، مانیتورها صرفا نمایشگر هستند و هرچیزی بهشون متصل بشه رو نمایش میدن مثل دی وی آر، دی وی دی و… و در همین راستا امکان متصل کردن آنتن به مانیتور امکان پذیر نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق