همه چیز در ارتباط با تنظیم آنتن تلویزیون

آنتن تلویزیون را همه ما دیده‌ایم و با تأثیر آن در برقراری ارتباط با کانال‌های تلویزیونی و عملکرد آن تا حدودی آشنایی داریم. از پشت بام منازل تا سقف ادارات، همه‌جا نمونه‌هایی از این وسیله برای دسترسی بهتر به امواج صدا و تصویر نصب شده است. اما وقتی صحبت از نصب و تنظیم آنتن در سطح حرفه‌ای باشد، موضوع جدی‌تر شده و پای تخصص به میان می‌آید.

اینجاست که باید دست‌به‌کار آموزش شد و اصول ابتدایی و کارشناسی را یک‌به‌یک از سر گذراند! با وجود این، در مواردی به دلیل کمبود زمان و موضوعات پیچیده فنی، می‌توان از مراکز حرفه‌ای و افراد کارآزموده کمک گرفت.

در این صورت، جای نگرانی نیست و همه چیز برای تنظیم و جهت یابی آنتن تلویزیون در ویپان مهیاست!

در مطالعه این مطلب با ما همراه شوید تا با هم به این موارد بپردازیم:

  • آشنایی با ساختار آنتن تلویزیون و نکات فنی آن
  • از تنوع آنتن‌های تلویزیونی چه می‌دانیم؟
  • تنظیم انواع آنتن تلویزیون: از آموزش تا عمل!
  • جهت یابی آنتن و اهمیت آن
  • از تنظیمات آنتن در تلویزیون های هوشمند بیشتر بدانیم!

آنتن تلویزیون چیست و چه تأثیری در عملکرد آن دارد؟

آنتن تلویزیون، به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار دریافت امواج تلویزیونی به کار می‌رود.

مانند تلویزیون که تنها روشن کردن آن کافی نیست و نیاز به تنظیماتی دارد، آنتن نیز نیازمند نصب، جهت یابی و تنظیماتی است که بدون آنها نمی‌توان برنامه‌ها را به‌خوبی دریافت کرد.

اما این وسیله به‌ظاهر ساده، بخش‌هایی دارد که با امواج صدا و تصویر و فرکانس‌های مربوط به آن مرتبط است. همین بخش‌هاست که کار تنظیم آنتن تلویزیون را به کاری فنی تبدیل کرده است.

اما آنتن چیست و با چه مکانیسمی این ارتباط را برقرار و تقویت می‌کند، البته قبل از آن مطالعه مقاله معرفی انواع آنتن تلویزیون و کاربرد آنها (هوایی، برقی، رومیزی) را پیشنهاد میکینم.

آنتن تلویزیون و عملکرد آن در دریافت امواج صدا و تصویر!

واژه آنتن (Antenen) ریشه فرانسوی دارد. این کلمه به معنای افزاری مخابراتی برای تبدیل سیگنال‌های الکتریکی به امواج الکترومغناطیسی (به‌عنوان یک فرستنده) و تبدیل آنها به سیگنال‌های الکتریکی (به‌عنوان یک گیرنده) است. این مراحل با توجه به ولتاژ مصرفی و دریافت و تبدیل آنها در یک بسامد (فرکانس) مشخص صورت می‌گیرد که موردی کاملاً تخصصی است و توسط کارشناسان و تولیدکنندگان این دستگاه تنظیم می‌شود.

هدف از تنظیم آنتن تلویزیون چیست؟

 

تنظیم آنتن تلویزیون
تنظیم آنتن تلویزیون

 

پس از نصب آنتن، ادامه کار با جهت یابی و تنظیم دستگاه توسط فرکانس‌های ارسالی از طرف شبکه‌های تلویزیونی ادامه می‌یابد. گرچه الزام خاصی در تطبیق کامل و موبه‌موی این فرکانس‌ها با یکدیگر وجود نداشته و عمل القاگری با افزودن یک یا دو خازن به آنتن نیز صورت می‌گیرد.

به‌طور خلاصه، این تنظیمات کمک می‌کند تا بهترین ارتباط بین دستگاه گیرنده یا همان تلویزیون و سیستم فرستنده یا کانال تلویزیونی برقرار شده و صدا و تصویر باکیفیت قابل قبولی دستیابی شود.

مواردی نظیر طول و جنس آنتن نیز در حوزه کارشناسی است. اما اگر بخواهیم اشاره‌ای به آنها داشته باشیم باید گفت جنس این وسیله از فلزات سبک نظیر آلومینیوم با رسانایی کافی انتخاب می‌شود. به‌طوری که خواص رسانای بالایی داشته و امواج را به‌خوبی منتقل کند. هم‌چنین طول این وسیله، اغلب برابر با نصف طول موج درنظر گرفته می‌شود.

مشکلات رایج در نصب و تنظیم آنتن

گاهی در مسیر داشتن یک تصویر صاف و شفاف در تلویزیون مشکلاتی پیش می‌آید که به نصب آنتن مربوط است. هر یک از موارد به کار رفته در این بخش می‌توانند دلیل این مشکل باشند. برای مثال، اگر کابل مخصوص، اسپلیتر، امپیلی فایر، و رابط گیرنده یا فیش دچار نقص و ایرادی باشند، در دیدن تصاویر اختلال ایجاد می‌شود.

علاوه بر تهیه نمونه‌های سالم این اجزای کار، لازم است به شیوه نصب و ایراداتی که در این زمینه ممکن است رخ دهد نیز توجه کافی داشته باشیم.

در این بخش به برخی از این مشکلات که ممکن است اختلالاتی در دریافت سیگنال توسط آنتن ایجاد کند، اشاره می‌کنیم.

کابل غیراستاندارد یا فرسوده:

کابل آنتن از جمله الزامات و بخش‌های مهم در انتقال تصویر شفاف است. این نوع کابل ویژه، دارای دو بخش داخلی شیلد و مغزی است که هر دو هادی جریان الکتریسیته هستند. سالم بودن این دو و عدم اتصال سیم مغزی به رشته‌های شیلد، از شروط اساسی برای یک نصب صحیح به شمار می‌آیند. وجود اشکال در هر یک از این دو بخش، می‌تواند مشکلات جدی در کار اتصال به وجود بیاورد. علاوه بر این، غیراستاندارد یا فرسوده و قدیمی بودن کابل هم از دیگر مشکلاتی هستند که کیفیت سیگنال‌ها و در نتیجه تصویر دریافتی را ضعیف می‌کنند.

اتصالات ضعیف:

برای داشتن سیگنال قوی، لازم است اتصالات کامل و مقاوم در برابر عوامل خارجی وجود داشته باشد. نفوذ باران و رطوبت، گردوخاک و دیگر عوامل خارجی، دریافت سیگنال‌ها را با مشکل روبرو می‌کند. در این صورت، حتی با وجود آنتن و تلویزیون سالم، تصویر جالبی دریافت نخواهد شد.

وزش باد و حرکت ناخواسته آنتن:

اگر آنتن تلویزیون به‌صورت متزلزل و لرزان نصب شده باشد، با وزش باد شدید از جای خود حرکت خواهد کرد. جابه‌جایی آنتن و چرخش آن، تصاویر را دچار اختلال کرده و کیفیت دریافت آن را به طرز جدی پایین می‌آورد. دلیل اصلی این موضوع، نرسیدن سیگنال‌ها به زاویه جدید آنتن است.

حتی اگر از آنتن‌های متحرک استفاده می‌کنید، ثابت و محکم ماندن پایه آن شرط مهمی برای دریافت تصویر خوب و باکیفیت است.

بهره مناسب آنتن:

این عبارت از پارامترهای مهمی است که با واحد دسیبل تعیین شده (dB) و اغلب عدد آن بر روی بسته‌بندی آنتن ذکر می‌شود. اگر قصد دارید کار خرید و نصب آنتن را خودتان انجام دهید، هنگام خرید دقت داشته باشید که بالاتر بودن این عدد به معنای کیفیت بهتر تصویر دریافتی در آنتن‌های مرکزی می‌باشد که با توجه به تعداد واحدها و تقسیم‌ها مشخص می‌شود.

در ادامه مطلب با این نوع آنتن بیشتر آشنا می‌شویم.

آنتن مرکزی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در بسیاری از مجتمع‌های آپارتمانی و ساختمان‌های بزرگ، برای پیشگیری از نصب تعداد زیادی آنتن با ورودی کابل‌های جداگانه و بدشکل و نازیبا شدن بام ساختمان، از سیستم آنتن مرکزی استفاده می‌شود. این سیستم شامل تجهیزات دریافت، تقویت‌کننده‌ها، منابع تقسیم و انتقال سیگنال‌های تلویزیونی است که در یک مجموعه ارائه شده و توسط تعداد زیادی از کاربران قابل استفاده است.

از مزایای مهم این تجهیزات، صرفه‌جویی در فضا، صرفه اقتصادی، امکان ایجاد شبکه و نگهداری و تعمیر آسان و ارزان‌قیمت است.

چرا جهت یابی آنتن تلویزیون تا این حد مهم است؟

همه ما خواهان داشتن تصاویر کامل و واضح و صدای باکیفیت هنگام تماشای تلویزیون هستیم. اما شرایط نصب و تنظیم آنتن تلویزیون برای همه ما یکسان نیست! در ساختمان‌های بلند مرتبه و واحدهای آپارتمانی واقع در طبقات فوقانی و محیط‌های باز، به دلیل عدم وجود موانع مختلف، دریافت امواج تلویزیونی به‌راحتی صورت می‌گیرد. در چنین مواردی، کاربرد آنتن رومیزی و تنظیم آن کار دشواری نیست.

اما اوضاع همیشه به این صورت نیست! تراکم ساختمان‌ها و تداخل امواج گوناگون در ازدحام بناهای شهری، در بسیاری موارد دسترسی به کانال‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و تنظیم آنتن تلویزیون را به چالشی فنی بدل می‌کند!

تنظیم آنتن به شکل صحیح با صرف حوصله و زمان کافی قابل انجام است. اما اگر زمان کافی برای انجام این کار در اختیار ندارید، می‌توانید این مورد را به شرکت ویپان بسپارید.

در مجموع باید گفت خرید آنتن مناسب با برند معروف، تهیه کلیه مقدمات کار و نصب و سایر مراحل، تنها در صورتی به داشتن تصاویر شفاف و صدای باکیفیت از تلویزیون منتهی می‌شود که جهت یابی آنتن نیز به‌درستی انجام گرفته باشد.

از انواع آنتن تلویزیون بیشتر بدانیم!

 

آنتن تلویزیون شاخه ای
آنتن تلویزیون شاخه ای

 

در مورد تنوع آنتن‌ها نیز می‌توان به مدل‌های شاخه‌ای، تک‌قطبی، تلسکوپی، میکرو استریپ، آنتن‌های بشقابی و شیپوری و آنتن یاگی، نیم‌هرتز و مارکونی و آنتن کار و غیره اشاره کرد. مدل‌های آنتن سرخود، هوایی برقی، آنتن میله‌ای و رومیزی نیز از دیگر انواع شناخته شده این وسیله هستند که با کاربرد همگانی در بازار لوازم الکترونیک موجودند.

ناگفته پیداست که آشنایی با نوع و شیوه عملکرد چنین تنوع بالایی، نیازمند کسب اطلاعات بالا و کاملی در این زمینه است که در مطلبی به این کوتاهی نمی‌گنجد. اما برای آشنایی کاربران مشتاق و علاقه‌مند به تنظیمات آنتن در تلویزیون های هوشمند، در این بخش به معرفی رایج‌ترین نوع این لوازم یعنی آنتن یاکی یا شاخه‌ای و نیز آنتن‌های دیجیتال می‌پردازیم.

آشنایی با آنتن شاخه‌ای!

این نوع آنتن که سال‌هاست بام بسیاری از خانه‌های ایرانی را پر کرده، به دلیل سادگی ساختار، بسیار عمومیت پیدا کرده است. در تعریفی مختصر و ساده، در این وسیله، یکی از شاخه‌ها دریافت‌کننده امواج و سایرین جهت‌دهنده آن است. دیگر شاخه‌های موجود در این نوع آنتن که ساختار آرایه‌ای دارند، از نظر طول و نوع قرارگیری نسبت به یکدیگر نیازمند تنظیم هستند. هرقدر این شاخه‌ها بیشتر باشند، تحلیل این مسئله دشوارتر و تنظیم آن نیازمند افراد حرفه‌ای با دانش فنی است.

در ادامه این مطلب، مختصری درباره هر یک از مدل‌های موجود این وسیله مخابراتی و نحوه راه‌اندازی آنها می‌خوانیم.

آنتن هوایی:

این وسیله همان‌طور که از نامش برمی‌آید، در ارتفاع نصب می‌شود و فاصله آن با تلویزیون کم نیست. کابل‌های آنتن مخصوص این کار از محل نصب تا گیرنده تلویزیونی، وسیله دریافت شبکه‌های آنالوگ است. برای تنظیم آن باید به محل نصب رفته و به‌شکل چرخش دستی، زاویه مناسب برای بهترین حالت دریافت امواج نور و صدا را تنظیم کرد.

آنتن هوایی برقی:

نمونه دیگری از این محصولات است که با داشتن یک بخش الکتریکی برای چرخش، قابلیت تنظیم از محل تلویزیون را داراست. در این مدل نیازی به رفتن تا محل نصب آنتن نیست و تنظیمات از داخل اتاق یا محل قرارگیری گیرنده انجام می‌شود. این نوع به دلیل سهولت کاربرد، از اقبال بیشتری بین عموم برخوردار است.

آنتن رومیزی:

این نمونه به نسل تلویزیون‌ها و گیرنده‌های دیجیتال تعلق دارد. قدرت دریافت امواج در این مدل نسبت به فاصله دستگاه تلویزیون تا مرکز ارسال امواج تنظیم شده و در نمونه‌های مختلف با یکدیگر فرق دارد. مدل‌های حاوی USB در این تولیدات، مناسب دریافت امواج از فواصل بسیار دور بوده و گیرایی لازم را در چنین شرایطی دارد. در صورتی که به مرکز ارسال امواج نزدیک باشید، می‌توانید از مدل‌های ساده و ضعیف‌تر این نوع آنتن نیز بهره ببرید.

اشاره‌ای به نکات خرید آنتن …

بسته به اینکه چه نوع گیرنده یا تلویزیونی در اختیار دارید، نوع آنتن تلویزیون مناسب برای شما متفاوت خواهد بود. لازم است پیش از خرید آنتن، نسبت به الزامات کاربری خود توجه کافی داشته باشید. همچنین اگر در این زمینه تخصص ندارید، با دادن مشخصات دستگاه گیرنده خود به فروشنده یا کارشناس فروشگاه اینترنتی، نسبت به انتخاب و خرید آنتن مناسب اقدام کنید.

در این زمینه می‌توان به مواردی مانند نوع باند، قدرت گیرنده، برند سازنده و نوع آنتن اشاره کرد. قیمت محصول و خدمات و گارانتی محصول نیز از دیگر مواردی هستند که دقت در انتخاب آنها به یک خرید موفق کمک می‌کند.

در بسیاری از سایت‌های معتبر فروش آنتن تلویزیون، قیمت محصولات به‌طور مداوم به‌روزرسانی شده و حتی به‌صورت لحظه‌ای، قابل دریافت است.

شما هم می‌توانید با مراجعه به چنین مراجع معتبری و مشاهده و مقایسه قیمت‌ها، نمونه مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

 

آنتن رومیزی
آنتن رومیزی

نصب آنتن تلویزیون دیجیتال در ۷ گام!

با آنکه سال‌ها از کاربرد تلویزیون و نصب آنتن برای آن می‌گذرد، اما به دلیل تنوع مدل‌های گیرنده یا دستگاه تلویزیون و نیز تنوع آنتن‌ها، بسیاری هنوز با شیوه نصب آن آشنایی ندارند. در این بخش از مطلب، شما را با شیوه نصب گام‌به‌گام آنتن تلویزیون دیجیتال آشنا می‌کنیم. با این توضیح که تنظیمات آنتن در تلویزیون های هوشمند موردی کاملاً تخصصی و دارای مراحل گوناگون و فنی است. پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به نتایج مفید، انجام این کار را به افراد کار آشنا بسپرید.

برای نصب آنتن دیجیتال، لازم است این مراحل را به ترتیب اجرا کنید:

  • ابتدا نوع آنتن مورد نیاز را خریداری کنید.
  • محل مناسب برای نصب را انتخاب و آماده و آنتن را در محل مورد نظر قرار دهید که معمولاً بر روی میله آنتن موجود در پشت بام نصب می‌شود.
  • از اتصال صحیح سیم به فیش‌ها و آنتن و قطعی نداشتن آن در سرتاسر مسیر اطمینان حاصل کنید.
  • تلویزیون را روشن کرده و از منوی موجود در برنامه، به قسمت تنظیم آنتن بروید. توجه داشته باشید محل این بخش در دستگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و لازم است ابتدا آن را جستجو و پیدا کنید.
  • فرکانس پیش‌فرض را که در تلویزیون وجود دارد اعمال کنید تا خط نمودار به شکل سیگنال دریافتی ظاهر شود.
  • موقعیت آنتن را مدام تغییر دهید تا بهترین حالت و قوی‌ترین موقعیت دریافت امواج را شناسایی کند.
  • اکنون آنتن را در همین حالت محکم و در جای خود ثابت کنید.
  • در آخرین مرحله، شبکه‌های مورد نظر خود را جستجو و دریافت کنید.

لازم به ذکر است این نوع تنظیمات آنتن تلویزیون، نیازمند صرف زمان و حوصله زیادی است که همه افراد از آن بهره‌مند نیستند. در صورتی که به نصب آنتن و تنظیم آن نیاز دارید، اما فرصت و اطلاعات فنی مربوطه را در اختیار ندارید، می‌توانید از خدمات برق ساختمان ویپان استفاده کنید.

کارشناسان این مرکز در کوتاه‌ترین زمان و با داشتن تخصص لازم و تسلط به مراحل کار، نصب و جهت یابی آنتن، تنظیمات آنتن در تلویزیون های هوشمند و سایر موارد درخواستی و مورد نیاز شما را به انجام می‌رسانند.

تهیه کلیه لوازم مربوطه، از کابل آنتن تا قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای انجام و تکمیل کار نیز در این مرکز به‌آسانی انجام می‌شود.

و در پایان، چند پیشنهاد ساده، اما مهم!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در انجام یک کار فنی، با وجود صرف زمان، حوصله و هزینه زیاد، به نتیجه دلخواه نرسید! در چنین مواردی اغلب سرخوردگی و کسالت ناشی از بی‌نتیجه ماندن این تلاش، خستگی را به تن افراد باقی گذاشته و آنها را از تلاش‌های بعدی منصرف یا از انجام آزمایش موارد بعدی دلسرد می‌کند.

با این حال، با ایجاد تغییرات کوچک اما مؤثر، نتیجه به‌طرز جالبی عوض می‌شود!

در این بخش شما را با چند پیشنهاد کاربردی آشنا می‌کنیم که کار نصب آنتن و تنظیمات آن را به‌مراتب آسان‌تر و رسیدن به نتیجه دلخواه را عملی‌تر می‌کند:

  • پیش از آغاز کار، لیستی از لوازم مورد نیاز نوشته، آنها را تهیه و در دسترس قرار دهید. با این کار صرفه‌جویی زیادی در زمان انجام کار صورت می‌گیرد و از رفت‌‌وآمدهای بیهوده جلوگیری خواهد شد.
  • از خرید لوازم ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت پرهیز کنید. این ملزومات از سطح کیفی کار کم کرده و به‌زودی با خراب شدن و نیاز به تعویض، هزینه و صرف زمان مضاعفی به شما تحمیل می‌کنند.
  • قبل از شروع، اطلاعات فنی خود را بالا ببرید. آگاهی از فوت و فن و ریزه‌کاری‌های فنی، کمک بزرگی به انجام کامل و بی‌دردسر کار خواهد کرد. اینترنت منبع خوبی برای دریافت این آگاهی‌ها و آموزش‌هاست.
  • ابزار و لوازم مورد نیاز نظیر انواع سیم چین، پیچ‌گوشتی، دریل و سایر لوازم فنی را تهیه و سپس شروع به کار کنید. در نبود ابزار لازم، کار بی‌کیفیت و دشوار انجام شده و به‌طور قطع، نتیجه دلخواه را به شما نخواهد داد.

در پایان بار دیگر یادآور می‌شویم در صورتی که زمان، تخصص یا علاقه چندانی به انجام کارهای فنی مربوط به نصب و تنظیم آنتن تلویزیون ندارید، کار را به کاردان بسپارید.

شرکت خدمات برق ساختمان ویپان با همکاری کارشناسان کارآزموده و علاقه‌مند، در زمان کوتاه و به بهترین شکل این خدمات را به شما عرضه می‌کند.

وجود کارشناسان و متخصصین کارآزموده و علاقه‌مند در این مسیر نیز، در تأمین رضایت مشتریان بی‌تأثیر نبوده است.

با ویپان خدمات پیشرفته و به‌روز برق و مخابرات را در کمترین زمان و با بهترین کیفیت دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق