چگونگی رفع سوراخ کف کولر آبی با عایق‌کاری

بدنه کولر آبی از فلز ساخته شده که در تماس مستقیم با آب است. به زبان ساده‌تر یعنی بدنه کولر آبی، در معرض زنگ‌زدگی و پوسیدگی قرار دارد. شاید با پوسیدن کف کولر، به فکر تعویض آن بیفتید. اما راه‌حل ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر برای سوراخ کف کولر بر اثر پوسیدگی عایق کاری کف کولرتان است. اما اگر فکر میکنید. آماده انجام این کار نیستید میتوانید این خدمت پر زحمت را به شرکت خدمات برق ویپان بسپارید و به یاد داشته باشید با این کار قادر هستید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. ما در ادامه به انواع عایق‌، مزایای آن و مراحل ترمیم کف کولر آبی پرداخته‌ایم. 

عایق کولر آبی چیست؟

عایق رطوبتی کولر آبی، نوعی پوشش و محافظ لایه‌ای است که در مدل‌های رولی و لایه‌ای در بازار موجود است و برای جذب رطوبت کولرهای آبی و جلوگیری از نفوذ این رطوبت در دیواره و سقف ساختمان استفاده می‌شود. عایق‌ رطوبتی کولر آبی از ترکیباتی مثل پلی استایرن تشکیل شده است، به همین دلیل در برابر حرارت و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است. در واقع عایق کولر آبی برای نگهداری بهتر از کولر و همچنین برای ترمیم سوراخ کف کولر آبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه عواملی سبب ایجاد زنگ زدگی کف کولر آبی می شوند؟

  • وجود املاح در آب:

آب املاح و رسوباتی دارد که ماندن آنها در کف کولر آبی، سبب می شود کف آن دچار زنگ‌زدگی شده و در آن سوراخ به وجود بیاید. به‌خصوص در بعضی از شهرها که آب شور است، نمک موجود در آب آسیب زیادی به کف کولر می‌رساند، اگر آب شهرتان شور است، پیشنهاد می‌کنیم که هر چند وقت یکبار کولر آبی‌تان را تمیز کرده تا از رسوب املاح آب در آن جلوگیری شود و دوام بدنه آن افزایش پیدا کند.

  • فلز بی کیفیت بدنه:

ممکن است هنگام خرید کولر آبی متوجه شوید که دو برند کولرهای یکسانی دارند اما قیمت آنها با هم متفاوت است. این موضوع به دلیل جنس و کیفیت مواد به کار رفته در فلز بدنه آنها است. مثلا اگر فلز به کار رفته در بدنه کولر آبی، با کیفیت و مقاوم نباشد، خیلی زود دچار پوسیدگی کف کولر می‌شوید. پس کولرتان را  از برندهای معتبر تهیه کرده و به جنس بدنه آن هم دقت کنید که مقاومت مناسبی داشته باشد تا در آینده شما را گرفتار نکند.

  • تابش آفتاب:

شاید دور از انتظارتان باشد که تابش زیاد آفتاب هم می‌تواند به زنگ زدگی و پوسیدگی کف کولر آبی سرعت ببخشد. به همین خاطر بهتر است برای کولرتان سایه‌بان فراهم کنید تا آفتاب به طور مستقیم و شدید به آن نتابد. این موضوع هم در خنک کردن کولر آبی موثر است و هم موجب می‌شود سریعتر هوای خنک را دریافت کنید و هم در جلوگیری از زنگ زدگی کف کولر آبی تاثیرگذار است.

  • ماندن آب در کولر:

زمانی که فصل گرما به اتمام رسید و می‌خواهید کولرتان را جمع کنید، بهتر است آب موجود در آن را تخلیه کرده و آن را تمیز کنید تا کولر خشک شود و دچار زنگ زدگی نگردد. وجود آب راکد در کولر هم می‌تواند سبب ایجاد بوی بد در خانه  و هم موجب رسوب و زنگ زدگی و در نتیجه پوسیدگی کف کولر آبی‌تان را فراهم کند.

 

چرا از عایق کولر آبی استفاده می‌کنیم؟

ممکن است با زنگ زدگی و سوراخ شدن کف کولر، به جای ترمیم سوراخ کف کولر آبی به فکر تعویض آن بیفتید؛ این در حالی است که می‌توانید با صرف هزینه کمتر از عایق کولر آبی استفاده کنید. عایق رطوبتی کولر آبی، به منزله جلوگیری از نشت و به جای ماندن رد رطوبت بر ساختمان‌های مجهز به کولر آبی تهیه شده است. نفوذ رطوبت و نم دیدگی ساختمان از جمله مواردی است که علاوه بر ایجاد ظاهر ناخوشایند ممکن است عوارض زیادی را علاوه بر سوراخ شدن کفی کولر آبی، به همراه داشته باشد.

توجه به این مساله استفاده از عایق رطوبتی کولر آبی را به یک امر ضروری برای محافظت از ساختمان تبدیل کرده است. زمانی که بدنه کولر زنگ می‌زند و یا کف کولر آبی سوراخ می‌شود و آب از آن می‌چکد، باید به فکر عایق کاری کولر آبی باشید. با این کار برای مدت زمان بیشتری از کولر خود استفاده می‌کنید. این عایق، دارای انواع و ترکیبات متنوعی است که قادر هستید از فروشگاه‌های ابزار خریداری کنید در غیر این صورت نیاز به تعویض کفی کولرتان خواهید بود برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید مقاله آموزش نحوه تعویض کفی کولر آبی را دنبال کنید.

انواع عایق کف کولر

  • عایق قیر سرد
  • عایق اسپری قیر
  • عایق نانو الاستیک
  • عایق ایزوگام

با عایق‌کاری قسمت‌های زنگ زده کولر آبی، مانع از فرسوده شدن بدنه کولر تان می‌شوید.

  • عایق قیر سرد

نوعی عایق برای پوشاندن سوراخ‌ها و زنگ زدگی کولر آبی، قیر سرد کولر آبی است. این عایق مانند چسب، کف کولر را پوشانده و مانع از فرسوده شدن کف کولر می‌شود. استفاده از این عایق بسیار آسان است و به راحتی و با کمک ابزار دم‌دست، می‌توانید کولرتان را عایق کنید.

  • عایق اسپری قیر

یکی از کاربردی‌ترین و راحت‌ترین مواد برای تعمیر سوراخ کف کولر آبی و عایق کف کولر استفاده از اسپری قیر است که می‌تواند به سادگی آن را روی سطوح مورد نظر اسپری کرد. استفاده از این اسپری آسان است و برای سطوحی که در تماس مستقیم با آب هستند، کاربرد دارد.

برای استفاده از این اسپری، ابتدا آب کولر را تخلیه کرده و بگذارید تا کف کولر خشک شود. در صورت وجود زنگ زدگی و رسوب، ابتدا کف کولر را تمیز کرده و سپس با استفاده از این اسپری، تمام سطح موردنظر را بپوشانید.

  • عایق نانو الاستیک

یکی از انواع عایق‌های کولر آبی، عایق نانو الاستیک هست. این عایق پلیمری بعد از استفاده روی سطوح، بی‌رنگ و شفاف شده و برای پوشش بدنه و کف کولر آبی، گزینه مناسبی است.

عایق نانو الاستیک را در دو مرحله بر روی کفی کولر ریخته و  با کاردک صاف کنید. سپس تامل کرده تا لایه اول عایق خشک شود، بعد لایه دوم عایق را بر روی کفی بریزید.

  • عایق ایزوگام کف کولر

عایق ایزوگام بیشتر زمانی کاربرد دارد که سوراخ در کفی ایجاد شده است. اما در صورت مشاهده نشانه هایی از پوسیدگی و زنگ زدگی بهتر است، کفی کولر را با ایزوگام عایق کرد تا پوسیدگی بیشتر پیشروی نکند.

مزایای استفاده از عایق رطوبتی کولر آبی

از ویژگی‌های بارز عایق رطوبتی کولر آبی می‌توان به ساختار و عملکرد این نوع عایق‌ها اشاره کرد. در این قسمت به چند نکته مهم می‌پردازیم:

  • عایق رطوبتی کولر آبی در کنار جذب رطوبت بعنوان یک عایق گرما و حرارتی که ناشی از تابش نور خورشید بر سطح کولر است کاربرد دارد. بنابراین عایق برای کولر‌هایی که در پشت بام قرار دارند، مناسب است.
  • عایق رطوبتی کولر منجر به افزایش طول عمر پوشال کولر و کاهش نیاز به تعویض آن می‌شود.
  • این نوع عایق به دلیل وزن کمی که دارد به راحتی قابل حمل بوده و در برابر ورزش باد و طوفان مقاوم است.
  • محافظت از بدنه کولر در برابر بارش باران و تابش مستقیم نور خورشید با عایق رطوبتی کولر آبی ممکن است.
  • استفاده از عایق رطوبتی بر میزان خنک‌کنندگی کولر آبی تاثیر دارد.
  • استفاده از عایق رطوبتی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.
  • برای انواع کولر آبی هم مناسب است.

مراحل ترمیم کف کولر با عایق:

1.  برای ترمیم کف کولر ابتدا باید شوره آن را رفع کنید. با استفاده از یک برس سیمی، شوره و زنگ زدگی بدنه و کف کولر را پاک کرده و سپس کولر را کاملا بشویید.

2. سوراخ کف کولر را با استفاده از یک لایه کارتن، پوشانده و به کمک یک قلمو و یا غلتک، سطح کولر را به مواد عایق آغشته کنید.برای کف کولر آبی، ابتدا مقداری از مواد عایق را روی سطح ریخته و سپس آن را یکدست و صاف کنید. این کار را با دقت انجام داده تا هیچ قسمتی بدون پوشش نماند.

3. بهتر است عایق کاری کولر آبی خود را در روزهای سرد سال انجام ندهید. مناسبترین زمان برای این کار بهار و تابستان است.

4. بعد از اینکه کف کولر را عایق کردید، تا ۲۴ ساعت روی سطوح عایق شده آب نریزید، و اجازه دهید تا تمام قسمت‌های سطح کولر خشک شوند.

عایق رطوبتی کولر آبی علاوه بر اینکه یک نوع پوشش محافظتی در برابر گرما و رطوبت است، برای ترمیم سوراخ کف کولر آبی هم کاربرد دارد و تا حد زیادی هم در استفاده بهینه از کولر آبی و هم در صرفه جویی در مصرف انرژی موثر است.

علاوه بر این محافظت در برابر رطوبت و همچنین در بالا رفتن کیفیت کارکرد کولر و در کاهش مصرف انرژی تاثیرگذار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق