چگونگی سرویس کولر آبی

با شروع فصل گرما باید کولرها را سرویس کنیم و چنانچه نیازی به تعمیر داشته باشد دستی به سروروی آن بکشیم. هر چند بهتر است سرویس کولر آبی را به دست سرویس کار زبده بسپارید تا از بروز صدمات احتمالی به خود و وسایل برقی جلوگیری کنید؛ اما ممکن است گاهی اوقات هم مجبور شوید خودتان این کار را انجام دهید. پس با خواندن این مطلب با روش سرویس کولر آبی آشنا شوید.هر چند توصیه ما به شما این است که قبل از خواندن این مطلب سری به مقاله همه چیز در ارتباط با سرویس کولر آبی بزنید.

اجزا و قطعات کولر آبی

پیش از سرویس کردن هر وسیله‌ای بهتر است با اجزا و قطعات آن آشنا شویم. کولرهای آبی از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند. اولین بخش مربوط به گردش آب و بخش دومین مربوط به گردش هواست. وظیفه‌ انجام هر یک از این بخشها بر عهده‌ موتوری جداگانه است: گردش آب با پمپ و گردش هوا با دینام انجام می‌شود.
به طور کلی می‌توان قطعات کولر را به سه دسته‌ تقسیم‌ کرد:

  • مکانیکی: شامل تسمه، شناور و توربین هوا
  • الکتریکی: شامل موتور کولر، پمپ آب و کلید قطع و وصل جریان برق
  • ثابت: دریچه ها، بدنه، اتصالات شبکه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

چگونگی سرویس کولر

قبل از سرویس کولر، دریچه‌‎ها را باز کنید و یک دستمال مرطوب جلوی دریچه‌ها قرار دهید تا با روشن کردن کولر، گردوغبار و دوده در خانه پخش نشود.
کولر باید در بهترین وضعیت قرار داشته و تراز باشد. در اینصورت شناور به درستی عمل کرده و مشکلی برای پمپ و دینام بوجود نخواهد آمد.

  • کولر را خاموش کنید!

قبل از هر چیز لازم است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق اصلی (فاز) به کولر مطمئن شوید. برای این منظور کلید‌های کولر حتما در حالت خاموش بوده و فیوز مدار تغذیه کولر را نیز قطع نمایید و در نهایت با یک فازمتر از بی‌برق بودن جعبه تقسیم داخل کنتور مطمئن شوید.

  • پره‌های کولر را باز کرده و پوشال را تعویض کنید:

تمام پره‌های ورودی هوا را از بدنه اصلی جدا کنید. در صورتی که پوشال‌ها فرسوده باشند، باید آنرا تعویض کنید. پوشالها بهترین مکان برای رشد باکتری و قارچ هستند. به دلیل رطوبت پوشالها باکتری و قارچ به سرعت رشد خواهند کرد. تمیزی و نو بودن آن هم تاثیر زیادی روی خنک‌تر شدن باد کولر دارد.

تمام پوشال‌ها را از پره‌ها باز کرده و بدنه‌ پره‌ها را با فرچه تمیز کنید تا تمامی رسوب چسبیده به آنها جدا شوند. پوشال‌های جدید را ابتدا خیس کرده و روی پره‌ها قرار دهید و شبکه‌های سیمی را به آن ببندید. هنگام خرید پوشال به ابعاد کولر و سایز پوشال دقت کنید که متناسب با کولرتان باشد.
از هر پوشال بیش از دو سال استفاده نکنید. در صورتی که سال دوم الزامی برای تعویض پوشال نبود، باید هنگام سرویس کولر پوشال‌ها را بشویید.

شستشو پوشال

  • شست‌وشوی کولر

یکی دیگر از کارهایی که کولر شما به آن نیاز داشته باشد، شستشو و رسوب‌گیری کولر آبی است. اگر آب شهرتان املاح زیادی دارد که باعث ایجاد رسوب در کولر می‌شود، باید هر چندوقت یکبار کولر آبی‌تان را رسوب‌گیری کنید تا از  کارکرد نادرست آن جلوگیری شود.

برای سرویس کولر آبی تمام ستون‌های کولر و کفی آن را با استفاده از یک فرچه تمیز کرده و رسوب‌های روی بدنه را پاک کنید. خروجی کفی کولر را باز کرده تا آب کثیف از آن خارج شود. توری زیر پمپ آب کولر هم تمیز و رسوب‌گیری شود تا آب بدون هیچ مانعی وارد پمپ شده و به تمام بخش‌های کولر منتقل شود. تمام قسمت‌های کثیف کولر را شسته و در نهایت تمام پیچ‌هایش را هم با پیچ گوشتی سفت کنید. بعد از شست‌وشوی کامل کولر، درپوش کفی را بسته و کولر را از آب پر کنید و کنترل کنید که آبی از کولر نچکد.

  • شست‌وشوی مخزن حلزونی:

در صورت وزش باد و وجود گردوغبار در هوا، داخل قطعات کولر از این گردوغبار پر می‌شود و با روشن کردن کولر این ذرات به سمت کانال هدایت شده و در فضای خانه پخش خواهند شد. یکی از قسمت‌هایی که باید هنگام سرویس کولر تمیز کنید داخل مخزن حلزونی است.

اگر مخزن حلزونی تمیز نشود، با چرخش پروانه گردوغبار را به داخل خانه انتقال می‌دهد. البته تمام مخزن‌های حلزونی امکان شسته شدن ندارند. بلکه آن‌ دسته حلزونی‌هایی را که دارای حفره‌ای برای خروجی آب هستند می‌توانید بشویید.

  • دینام همیشه در گردش

گفتیم که گردش آب در کولر بر عهده‌ پمپ آب و وظیفه‌ گردش هوا بر عهده‌ دینام است. بهینه‌ بودن وضعیت موتورها موثرترین عامل بر کاهش مصرف انرژی کولر است. هنگام سرویس کولر آبی گرد و خاک موتورها را گرفته و آن‌ها را روغن‌کاری کنید.

  • جعبه‌تقسیم برق کولر

جعبه‌تقسیم برق کولر را که در زیر سقف قرار دارد باید بررسی کنید. این قسمت نباید آسیب دیده و سیم‌ها دچار فرسودگی شوند. پس قبل از روشن کردن کولر، از سالم بودن آن مطمئن شوید.

  • فن و تسمه کولر

تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین می‌بایست در یک وضعیت تعادلی باشد. یعنی نه خیلی سفت و محکم باشد که به موتور فشار وارد کند و نه چنان شل باشد که موتور دچار گیرپاژ شود. در صورتی که تسمه از حالت نرمال خود خارج شده و از اطراف آن نخ بیرون زد، لازم است آن را تعویض کنید.

فن کولر را هم تمیز و رسوب‌زدایی کرده و در صورت نیاز روغن‌کاری کنید.

  • بررسی پمپ آب

برای این قسمت پیشنهاد ما مطالعه مقاله مجود در همین سایت با عنوان آموزش نحوه نصب و تنظیم شناور کولر آبی را مطالعه کنید چرا که یک بخش مهم در کولرها پمپ آب است. اما به طور خلاصه می‌دانیدکه پمپ کولر فرایند گردش آب را انجام می‌دهد. بهتر است تمام قسمت‌های پمپ آب را که شامل ورودی آب پمپ، شیلنگ انتقال و سبد می‌شود کامل تمیز کنید.

  • روغن‌کاری یاتاقان‌های کولر

یاتاقان‌های کولر در دوسر محور مرکزی فن قرار دارند. در صورت شل و یا سفت شدن یاتاقان‌ها، هم عملکرد پروانه دچار ایراد می‌شود و هم صدایی ناهنجار تولید می‌کند. پس ابتدا یاتاقان‌ها را تمیز کرده، سپس آن را محکم کنید و در پایان روغن‌کاری هم فراموش نشود.

  • سیستم توزیع آب در کولر

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در سرویس کولر آبی، سیستم توزیع آب یا ناودانی پنجره‌های آن است که سبب خیس شدن پوشال‌ها می‌شود. پس مطمئن شوید که هیچ مانعی موجب مسدود شدن لوله‌های توزیع آب نشده است. بهترین کار استفاده از یک فنر نازک است که آن را داخل لوله‌ها فرو کرده تا اگر رسوبی در آنها وجود داشت، برطرف شود. شیلنگ انتقال آب از پمپ هم باید کامل رسوب‌گیری شود.

سرویس کولر آبی
سه راهی کولر آبی
  • تنظیم شناور کولر

شناور وسیله‌ای است که میزان آب ورودی به مخزن کولر را کنترل می‌کند تا وقتی سطح آب به اندازه‌ مشخصی می‌رسد جلوی ورود آب بیشتر را می‌گیرد. به همین دلیل مهم است که هنگام سرویس کولر آبی به درستی تنظیم شود.
شناور را ابتدا طوری تنظیم کنید که هیچ آبی از تشتک یا دریچه اطمینان کف بیرون نریزد. بعد فلکه‌ آب کولر را باز کرده و بررسی کنید شناور درست کار ‌کند. اگر نمی‌خواهید تا پر شدن کامل مخزن منتظر بمانید کافی است با دست آرام شناور را بالا بیاورید که ببینید جریان آب قطع می‌شود یا نه. اگر عمل قطع به درستی انجام نگرفت لازم است که شناور را تعویض کنید.
اگر شناور درست تنظیم شده باشد بعد از پر شدن مخزن، سطح آب باید یک سانتی‌متر پایین‌تر از ارتفاع شیر تخلیه‌ کف باشد. ضمنا دقت کنید که کولر باید نسبت به زمین تراز باشد، در غیر اینصورت آب یک گوشه‌ جمع شده و در عملکرد شناور اخلال ایجاد می‌شود.اگر میخواهید در مورد این قطعه مهم در کولر بیشتر بدانید مقاله آموزش نحوه نصب و تنظیم شناور کولر آبی را مطالعه کنید.

  • بررسی برزنت کولر

برزنت کولر که از دهانه کولر به کانال‌ها متصل است، وظیفه هدایت باد را به داخل کانال‌ها برعهده دارد. برزنت باید سالم و فاقد پارگی باشد. در صورت پارگی برزنت، فعالیت کولر بی‌فایده است و بادی که برای خنک شدن خانه تولید می‌شود، از حفره‌های برزنت خارج خواهد شد.
در این شرایط هم انرژی آب و برق هدر می‌رود، هم عمر کولر کاسته می‌شود. پس قبل از روشن کردن کولر از سالم بودن بست‌ها و برزنت اطمینان حاصل کنید.

  • نصب سایه‌بان کولر آبی

شاید به نظرتان سایه بان کولر چندان ضروری نباشد. سرویس کولرهای آبی شامل روغن کاری و تعویض قطعات آسیب دیده است. هر چند سایه‌بان شامل سرویس کولر نیست ولی از اهمیت زیادی برخوردار است. در اغلب ساختمان ها محل نصب کولر آبی روی پشت بام و در معرض آفتاب قرار دارد. با نصب سایه بان برای کولرتان، محیط مناسبی را برای دستگاه سرمایشتان ایجاد کرده و بر عمر آن می‌افزایید.

قدم نهایی

بعد از بررسی تمام اتصالات، رسوب‌زدایی و شستشوی کولر، باید تمام قسمت‌هایی را که نیاز به روغن‌کاری دارند روغن‌ بزنید. در صورتی که رنگ قسمت‌هایی از بدنه کولر پریده باشد، باید آن را ترمیم کرده و با رنگ این سطوح را بپوشانید؛ زیرا   رنگ پریدگی هم موجب زنگ‌زدگی بدنه خواهد شد.

بعد انجام تمامی مراحل بالا صبر کنید تا کولر آبگیری کند. بعد از این‌که تشتک کولر پر شد، پمپ آن را روشن کنید. همه قسمت‌های کولر را بررسی کرده تا آب به‌خوبی به پره‌ها منتقل شود. لوله انتقال آب را هم وارسی کرده تا نشتی نداشته و آب را بدون مشکل منتقل کند. شناور را هم کنترل کنید تا ورود آب را به داخل کفی، به‌موقع قطع و وصل کند.
پوشال‌های روی دریچه را کامل خیس کرده و دریچه‌ها را ببندید. توجه کنید که آب به‌خوبی روی دریچه‌ها پخش ‌شود. در صورتی که آب به تمام سطح دریچه نرسید، دریچه را باز کرده و پوشال‌ها را کمی جابه‌جا کنید.
برای این‌که مانع ایجاد رسوب در کولر شوید، محصولاتی با عنوان رسوب‌گیر در بازار عرضه می‌شوند که ظاهری شبیه توپک و یا قرص دارند. این محصولات را داخل تشتک کولر قرار دهید تا فرایند ایجاد رسوب در کولر به شکل چشمگیری کاهش ‌یابد. حالا می‌توانید کولرتان را روشن کنید!

در انتهای مطلب به شما توصیه می‌کنیم که این کار را به تکنسین های حرفه‌ای ویپان بسپارید. برای اینکار فقط کافیست با شماره 02191013700 تماس گرفته و یا درخواست خود را در سایت ما ثبت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق