آموزش نحوه تعویض کفی کولر آبی

 راکد ماندن آب در کف کولر، سبب می‌شود که کولر دچار زنگ زدگی شده و این موضوع کم‌کم کف آن را دچار پوسیدگی و سوراخ کند در صورت وجود مشکل، آشنایی با نحوه تعویض کفی کولر آبی به عنوان بخشی از بدنه کولر، اهمیت بالایی دارد.

بدنه کولر از فلز ساخته شده و در تماس مستقیم با آب است. این یعنی بدنه کولر در معرض زنگ زدن و پوسیدگی قرار دارد. در این مقاله نحوه  تعویض کفی کولر آبی و نکاتی را هم که در انتخاب آن باید مدنظر قرار داد توضیح می­‌دهیم. البته شاید بتوانید این مشکل را از طریق عایق کاری کف کولر آبی حل کنید و در هزینه ها صرفه جویی کنید پس برای آموزش این مورد مقاله چگونگی رفع سوراخ کف کولر آبی با عایق‌کاری را مطالعه کنید.

نحوه تعویض کفی کولر آبی

روش تعویض کف کولر آبی به خودی خود مراحل چندان دشواری ندارد. مهمترین مرحله در نحوه تعویض کفی کولر آبی در میان نحوه تعویض قطعات کولر آبی، آشنایی با مدل­‌های آن و شناخت یک کفی خوب است. کولر آبی از قسمت­‌های متفاوتی تشکیل شده که بدون هر یک از آنها، عملکرد دستگاه مختل می­‌شود. یکی از این اجزای مهم در کولر آبی، کف کولر بوده که در زیر آن تعبیه شده است.

کفی کولر آبی مناسب طوری طراحی و تولید می‌­شود که بتواند حالت خود را برای مدتی طولانی حفظ کند و تغییر شکل ندهد. از طرفی، طراحی و تولید کفی کولر آبی باید به گونه‌­ای باشد که علاوه بر پیشگیری از هدر رفتن آب، از سوراخ شدن و یا پوسیدگی کف جلوگیری کند. همچنین، کف کولر آبی باید در برابر تغییرات جوی مختلف از مقاومت بالایی برخوردار باشد و به ذخیره‌­سازی بهینه آب نیز کمک کند.

انواع کفی کولر آبی

کولرهای آبی دارای سایزهای متفاوتی هستند که  هرکدام کفی مناسب به خود را دارند. کفی در سایزهای مختلف با توجه به سایز کولر آبی باید انتخاب گردد.

کفی کولر آبی و انواع آن با توجه به حجم آن دسته‌­بندی می­‌شوند:

  1. کفه مناسب کولر ۳۰۰۰
  2. کفه مناسب کولر ۵۰۰۰
  3. کفه مناسب کولر ۷۰۰۰

بهترین کفی کولر آبی

بهترین کفی کولر آبی علاوه بر این که باید با سایز و حجم کلی دستگاه هماهنگ باشد، مشخصات زیر را نیز داشته باشد:

  • وزن سبک و قابل حمل
  • دارای جنس محکم و بدون خراش
  • نصب آسان بدون نیاز به تبحر و تخصص
  • تولید شده از جنس گالوانیزه باکیفیت و مقاوم
  • دارای شکاف کوچک در زمان ذخیره­‌سازی بیش از حد آب

اگر تصمیم به تعویض کفی کولر آبی دارید، به نکات زیر توجه کنید:

  • توجه به جنس در نحوه تعویض کفی کولر آبی بسیار مهم است. کفی کولر باید از جنس بدنه دستگاه باشد، که گالوانیزه بهترین گزینه است.
  • برای عملکرد بهتری قسمت زیرین کولر یا همان کفی، بهتر است پس از تعویض کفی کولر آبی از یک پوشش رنگ مناسب و محافظت کننده استفاده شود تا از پوسیدگی و ساییدگی آن جلوگیری کند.
  • هنگام نحوه تعویض کفی کولر آبی باید در کفی انواع کولر آبی یک شکاف کوچک برای زمانی که دستگاه بیش از اندازه آب ذخیره کرده، تعبیه شود. این کار در روش تعویض کف کولر آبی مهم است، تا آب اضافه از کولر خارج شده و به موتور آسیبی نرساند.
همانطور که در بالا اشاره کردیم بهترین کفی کولر کفی است که علاوه بر اینکه با سایز و حجم کولر متناسب است  همچنین باید دارای ویژگی‌های زیر نیز باشد:
  • دارای نصب آسان بدون نیاز به تخصص باشد
  • دارای وزن سبک و قابل حمل باشد
  • از جنس گالوانیزه و محکم باشد
  • یک شکاف کوچک برای تخلیه آب اضافی در آن تعبیه شده باشد
  • بدون خراش و از جنس محکمی ساخته شده باشد

قیمت کفی کولر آبی

خرید و نحوه تعویض کفی کولر آبی هزینه زیادی را به شما تحمیل نمی‌­کند (خصوصا در مقایسه با تعویض پولی کولر آبی، تعویض محور پروانه کولر آبی، تعویض تسمه کولر آبی و تعویض موتور کولر آبی). با این وجود، عوامل زیر بر قیمت کفی کولر برای مدل‌های مختلف کولر تأثیرگذار هستند:

  • حجم کولر
  • استحکام و جنس کفی
  • قابلیت نصب و چفت شدن آسان

چرا باید جنس کفی کولر گالوانیزه باشد؟

چون کفی کولر باید همجنس با بدنه کولر باشد. گالوانیزه دارای مقاومت بالا و فلز باکیفیتی است که در برابر  خوردگی، ساییدگی و پوسیدگی مقاوم می‌باشد.

چه عواملی باعث ایجاد زنگ‌زدگی کف کولر آبی می‌شوند؟

علت زنگ زدگی کولر آبی به دلیل فعالیت کولر وابسته به آب موجود و خنک‌کننده هوا است و همچنین بدنه کولر از فلز ساخته شده است، به همین دلیل خطر پوسیدگی کولر آبی و رسوب‌گیری، کف کولر را تهدید به زنگ زدگی می‌کند. بنابراین از علل زنگ زدگی کف کولر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 – وجود املاح و رسوب در داخل آب:

تعویض کفی کولر
تعویض کفی کولر

آب املاح و رسوباتی دارد که ماندن آنها در کف کولر آبی، سبب می‌شود این قسمت دچار زنگ‌زدگی شده و در آن سوراخ به وجود بیاید. مخصوصا در بعضی از شهرها که آب شور است، نمک موجود در آب می‌تواند آسیب زیادی به کف کولر برساند، اگر چنین حالتی در شهر شما وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم که هر چند وقت یکبار کولر آبی خودتان را نظافت کنید تا از رسوب املاح آب در آن جلوگیری شود و دوام بدنه آن افزایش پیدا کند.

2- فلز بی‌کیفیت بدنه:

ممکن است هنگام خرید کولر آبی متوجه شوید که دو برند ظاهر یکسانی دارند اما قیمت آنها با هم متفاوت چشمگیری دارد. این موضوع به این دلیل است که جنس و کیفیت مواد به کار رفته در آنها، باهم متفاوت است.  به طور مثال اگر فلز به کار رفته در بدنه کولر آبی،باکیفیت و مقاوم نباشد، قطعا خیلی زود دچار پوسیدگی کف کولر خواهید شد و این موضوع می‌تواند شما را به دردسر بیاندازد. پس حواستان باشد هنگام خرید کولر  از برندهای معتبر کولر را تهیه کنید و به جنس بدنه آن هم توجه کنید که مقاومت مناسبی داشته باشد و در صورت تهیه کولر برای نصب آن میتوانید از مقاله آموزش نحوه نصب کولر آبی کمک بگیرید.

دلایل پوسیدگی کف کولر آبی

  • ماندن آب در کولر:

با پایان یافتن فصل گرما زمانی که می‌خواهید کولرتان را جمع کنید، بهتر است آب موجود در آن را تخلیه کرده و آن را تمیز و خشک کنید تا دچار زنگ زدگی نشود. وجود آب راکد در کولر هم می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در منزل‌تان شود و هم باعث رسوب و زنگ‌زدگی و در نتیجه پوسیدگی کف کولر آبی شود. بنابراین وقتی فصل تابستان تمام شد، بهتر است آب کولر را از کف آن خالی کنید و اطراف آن را با یک دستمال خشک کنید تا این قسمت کاملا خشک و بی‌آب شود و پوسیدگی در آن اتفاق نیفتد.

  • تابش آفتاب:

شاید به نظرتان عجیب باشد، اما باید بدانید که تابش زیاد آفتاب هم به زنگ‌زدگی و پوسیدگی کف کولر آبی سرعت می‌بخشد. به همین خاطر بهتر است برای کولر سایه‌بان بگذارید تا آفتاب به صورت مستقیم و شدید به آن نتابد. این موضوع هم در خنک کردن کولر آبی موثر تر است و می‌تواند باعث شود سریعتر هوای خنک را دریافت کنید و هم در جلوگیری از زنگ‌زدگی کف کولر آبی موثر است.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که کف کولر آبی خودتان را به خوبی تعمیر کنید و این مشکل را برای همیشه برطرف کنید. با اینحال همچنان می‌توانید روی تیم تخصصی ویپان برای انجام این کار حساب باز کنید. برای این کار کافیست با شماره 02191013700 تماس گرفته و یا درخواستتان را در سایت شرکت ثبت کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق