آموزش نحوه نصب یا تعویض برزنت کولر آبی

هوای خنک از طریق کانال کولر به داخل ساختمان وارد می‌شود. برای اتصال کولر به کانال از نوعی پارچه مخصوص به نام برزنت استفاده می‌شود. چنانچه موقع سرویس کولر متوجه سوراخ یا پارگی در برزنت شده‌اید بایستی نسبت به تعویض یا نصب برزنت کولر آبی اقدام کنید. کیفیت باد کولر بستگی به سالم بودن کانال و برزنت دارد. برزنت کولر و نحوه تعویض آن از نکات موثر در نگهداری و سرویس وسایل سرمایشی در ساختمان است.

در این بین جهت ممانعت از هدر رفتن باد کولر باید از پارچه‌ای به نام برزنت در حد فاصل دهانه کولر و دریچه کانال استفاده شود. جنس برزنت پارچه‌ای است، اما جنس این پارچه بسیار ضخیم بوده و لایه‌ای از پلاستیک نیز به منظور دفع نفوذ آب، نور خورشید و جلوگیری از خروج باد کولر بر روی این پارچه برزنتی قرار می‌گیرد. چنانچه از برزنت در مراحل نصب کولر آبی استفاده نشود، تمام انرژی مصرف شده کولر به منظور تولید سرما هدر شده و باد مناسب  وارد کانال نمی‌شود.

همچنین یکی از اهداف مهم استفاده برزنت بر روی دریچه کولر آبی دفع لرزش‌های دریچه در هنگام کار کردن دستگاه می‌شود، در واقع این قطعه به منظور لرزه‌گیری دریچه کولر نیز استفاده می‌شود.

چنانچه برای سرویس کولر آبی خود نیاز به یک فرد حرفه‌ای دارید، تکنسینهای برق ساختمان ویپان در هر نقطه از تهران آماده خدمت‌رسانی به شما گرامیان هستند.

برزنت کولر آبی چیست؟

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای نصب کولر آبی پارچه برزنت کولر برای هدایت مناسب هوای خنک به کانال کشی انجام شده است. همین طور از مواردی که در سرویس کولر آبی انجام می‌شود، می‌توان به تعویض برزنت کولر آبی و نصب سایبان کولر اشاره داشت. کولر آبی از نظر قدمت، قدیمی‌تر از سایر سرویس‌های سرمایشی بوده و هنوز هم در میان مردم، جایگاه خاص خود را دارد. این کولرها برای مناطقی مناسب هستند که هوا در تابستان گرم و خشک است. 

کیفیت برزنت کولر، تعویض برزنت کولر آبی در مواقع ضروری و در صورت آسیب یا پارگی در جریان هوای خنک از دریچه این وسیله سرمایشی نقش پر رنگی دارد. در صورت عدم توجه کافی به برند برزنت کولر آبی و نصب آن بر اساس اصول تعیین شده به مرور زمان با افت کیفیت و کارایی عملکردی کولر مواجه می‌شوید. 

بستن انواع برزنت کولر آبی

برزنت کولر آبی در سه نوع مختلف بسته می‌شود:

  1. برزنت کولر آبی کش دوزی شده با بست‌های پلاستیکی و یا فلزی
  2. برزنت کولر آبی قابل نصب با چسب مخصوص
  3. برزنت کولر آبی قابل اتصال با تسمه فولادی، پیچ و پیچک

نکته:

 نحوه جداسازی برزنت با پیچ و مهره یا بستهای فلزی به راحتی و با کمک آچار انجام می‌شود و دوام آن زیاد است ولی بستهای پلاستیکی بدلیل قرار گرفتن در برابر تابش خورشید، باد و باران زودتر آسیب می‌بینند. نصب برزنت با چسب مخصوص هم بدلیل اینکه کندن آن دشوار است بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از بست‌ها در زمان تعویض برزنت کولر آبی افزایش انعطاف‌پذیری آن است. به این ترتیب به دریچه کولر و کانال ورودی هوا هم آسیبی نمی‌رسد و کولر شما عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

نحوه تعویض برزنت کولر آبی

همه کولرهای آبی با هر ابعادی که باشند دارای دریچه‌ای برای خروج هوا هستند. ارتفاع این دریچه همیشه از ارتفاع دهانه کانال کولر پایین‌تر است. با استفاده از پایه فلزی می‌توان بین دریچه و کانال کولر، توازن ایجاد کرد. حالا کافیست برزنت کولر را در حد فاصل دریچه و دهانه کانال قرار دهید تا باد خنک به کانال کولر وارد شود. دقت داشته باشید که عدم تراز بودن کولر، موجب می‌شود که نتوانید برزنت را به راحتی نصب کنید پس از قبل این مورد را بررسی کنید.

نحوه نصب برزنت کولر آبی

 

نکاتی که باید در هنگام انتخاب و خرید برزنت کولر آبی توجه کرد:

اگر در هنگام سرویس کولر آبی با پوسیدگی، پارگی و جدا شدن اتصال برزنت به دریچه یا کانال کولر مواجه شدیم، باید برای تعویض برزنت اقدام کرد. برای این منظور ابتدا یک عدد برزنت جدید برای کولر آبی انتخاب و تهیه شود، توجه داشته باشید که هر نوع برزنتی برای این کار مناسب نیست. اگر جنس، کیفیت، سایز و اتصال برزنت نامناسب باشد، باز هم مشکل کولر آبی حل نمی‌شود.برای اطلاعات بیشتر مقاله چگونگی سرویس کولر آبی پیشنهاد میشود.

  • توجه به اقیلم آب و هوایی منطقه

توجه به شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که نصب کولر در آن انجام می‌شود اهمیت دارد. در مناطق آب و هوایی گرم و خشک به برزنتی نیاز دارید که لایه پلاستیکی و پارچه‌ای آن ضخیم باشد. ضخامت برزنت سبب می‌شود که مقاومت آن در برابر نور شدید آفتاب بیشتر باشد و دیرتر پوسیده شود. برای تعیین ضخامت پارچه برزنت جهت تابش نور خورشید به سمت کولر را نیز مد نظر قرار دهید.‌

  •  سایز برزنت

در هنگام انتخاب و خرید برزنت کولر آبی توجه به سایز برزنت الزامی است، چنانچه دقیقا برزنت اندازه دهانه و دریچه کولر نباشد نصب برزنت کولر به خوبی انجام نمی‌شود. در نتیجه باید از برزنت با سایز متناسب با دریچه کولر استفاده کنید. برای این منظور طول و عرض دریچه را اندازه زده و بر اساس آن برای خرید آن اقدام کنید، البته می‌توان این قطعه را با توجه به ظرفیت کولر آبی نیز تهیه کرد.

  • کیفیت جنس برزنت

جنس برزنت کولر آبی باید مقاوم در برابر نور خورشید، ضد آب، ضد باد، ضد پوسیدگی و انعطاف‌پذیر باشد تا بتوان سال‌های طولانی بدون هیچ گونه مشکلی در دستگاه مورد استفاده قرار بگیرد. تمامی این فاکتورها سبب بالاتر رفتن کیفیت برزنت کولر آبی می‌شوند. دقت کنید، اهمیت کیفیت جنس برزنت کولر آبی به قدری بالا است، که اگر از برزنت بی‌کیفیت استفاده شود، حتی پرقدرت ترین کولر آبی نیز راندمان پایینی خواهد داشت.

زمان تعویض برزنت کولر آبی

هر دو سال یک بار سرویس کامل کولر آبی را انجام دهید. بهتر است یک بار قبل از شروع فصل گرما و روشن شدن مجدد کولر آن را به‌طور کامل بررسی و سرویس کنید. اقدامات نگهداری شامل روغن کاری قطعات داخلی کولر، بررسی نشتی تشک کولر و تمیز کردن کثیفی و لجن احتمالی در اطراف بدنه کولر است. تعویض برزنت کولر آبی و پوشال‌ها هم در این زمان انجام می‌شوند.

 سرویس کولر آبی بعد از تمام شدن فصل گرما و شروع فصل زمستان انجام شود. در این مرحله باید ورودی آب بسته شده و کف سینی کولر تخلیه شود. تعمیر قطعات فرسوده هم در این مرحله انجام می‌شود. می‌توانید از پارچه برزنتی ضدآب برای محافظت از بدنه کولر در فصل سرما استفاده نمایید.

پارچه برزنتی محافظ با برزنت کولر متفاوت است. با این حال هر زمان که متوجه شدید در بافت پارچه برزنت کولر آبی شما پارگی یا سوراخی ایجاد شده باید سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

نکات مهم در تعویض و نصب برزنت کولر آبی

  1. برزنت نباید در حالت کشیده شده بر روی دریچه و کانال کولر وصل شود، در این حالت در اثر لرزه‌های کولر آبی برزنت کشیده شده و پاره می‌شود.
  1. برزنت کولر آبی را نیز نباید خیلی چروک و بزرگتر از حد یا روی هم جمع شده نصب کرد، زیرا مانع از حرکت درست باد در کانال می‌شود.
  2. دقت کنید قبل از نصب برزنت سوراخ یا پارگی نداشته باشد.
  3. در هنگام نصب برزنت دریچه کولر را با استفاده از چهارپایه فلزی با دهانه کولر هم‌تراز کنید. فاصله برزنت تا دریچه کولر باید حداکثر ۳۰ سانتی‌متر باشد.

استفاده از برزنت کولر آبی مزایای بسیاری دارد. از جمله مهم‌ترین مزایای آن در فصل گرما و سرما محافظت از بدنه آن در برابر تابش خورشید، باد و باران است. از دیگر مزایای آن افزایش راندمان کولر آبی است. برزنت بکار رفته در ورودی دریچه کولر و کانال هوا باعث بالا رفتن کیفیت هوای خنک کولر و جلوگیری از لرزش‌های احتمالی آن خواهد شد.

همانطور که اشاره کردیم انتخاب برزنت باکیفیت و مرغوب، هماهنگی ابعاد برزنت جدید با ابعاد دهانه ورودی کولر، تعویض به موقع و صحیح برزنت پوسیده و آسیب دیده و سرویس منظم و به موقع کولر آبی بیشترین اثر را روی کیفیت هوای خنک داشته و هوای مطبوعی را در روزهای گرم سال به شما هدیه می‌دهد. اگر برای تعویض برزنت کولرتان نیاز به سرویس‌کار حرفه‌ای دارید می‌توانید با شماره 02191013700 تماس گرفته و یا درخواستتان را در سایت ویپان ثبت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق