"لامپ‌ها" وسیله‌ای هستند که شامل یک منبع نوری بوده که انرژی الکتریکی را به انرژی نوری تبدیل می‌کند؛ اما "چراغ" وسیله‌ای برای روشنایی است.

به زبان ساده، فرق بین چراغ و لامپ را می‌توان به این صورت توضیح داد: هر منبع نوری که سرپیچ ندارد، در دسته‌بندی چراغ‌ها قرار می‌گیرد. چراغ‌ها شامل لامپ و همچنین اجزاء دیگری مانند سوکت، سیم‌ها و بدنه هستند که به لامپ انرژی می‌دهند و منبع نور را کامل می‌کنند. این اجزاء همچون یک بستر برای نصب و استفاده از لامپ به‌شمار می‌آیند.

شاید تعریف لامپ و چراغ را می‌دانستید؛ اما آیا با انواع آن‌ها نیز آشنایی دارید؟

انواع لامپ

لامپ‌ها در انواع مختلف با وات‌ها و کاربردهای متعدد در بازار وجود دارند. به‌عنوان‌مثال موارد زیر از انواع لامپ‌ها به‌حساب می‌آیند که هرکدام نیز مناسب نیازها و محیط‌های مختلفی هستند:

·       لامپ‌های شمعی

·       لامپ‌های یخچالی

·       لامپ‌های سرپیچ معمولی

·       لامپ‌های گربه‌ای

·       لامپ‌های مهتابی

 

حالا که با انواع لامپ آشنا شدید؛ آیا می‌دانستید که لامپ‌ها هم تعمیر می‌شوند؟ برای نصب و تعمیر لامپ هم می‌توانید روی ویپان حساب کنید.

انواع چراغ

چراغ‌ها نیز به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

·       هالوژن

·       پنل‌های سقفی و دیواری

·       لوسترها

·       ریسه‌های شلنگی

·       لاینرهای نوری در کناف‌

·       چراغ خطی

 

تمام موارد بالا در دسته‌بندی چراغ‌ها قرار می‌گیرند و می‌توانند فضاهای مختلف را با نوری مناسب و زیبا روشنایی کنند. در ادامه در مورد دو نوع از چراغ‌های پرکاربرد که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرد، صحبت خواهیم کرد.

لاینرهای نوری

چراغ و نور خطی، ‌نوعی چراغ است که دارای منبع نوری دراز و بلند بوده و به‌صورت خطی نصب می‌شود. این نوع چراغ‌ها معمولاً با تکنولوژی LED  تولید می‌شوند و در دو نوع چراغ خطی توکار و چراغ خطی روکار وجود دارند. همچنین به‌دلیل طراحی خطی و بلندشان، امکان روشنایی طولانی‌تری را ارائه می‌دهند. چراغ و نور خطی به‌خاطر طراحی شکیل و قابل انعطاف‌پذیری، برای نورپردازی داخلی و خارجی بسیار مناسب هستند.

لاینرهای نوری یک نوع از چراغ‌های خطی و نورپردازی مدرن و زیبا در ساختمان‌ها هستند که در کناف‌ها یا سقف‌های کاذب نصب می‌شوند. این نوع نورپردازی با استفاده از نورهای مخفی و مخصوص، امکان ایجاد یک نور غیرمستقیم و همگن در سقف یا دیوارها را فراهم می‌کند که نتیجه‌ی آن به‌ارمغان ‌آمدن یک اثر بصری زیبا و شاداب در فضا خواهد بود.

این لاینرها عمدتاً از LED یا نورهای فلورسنت باکیفیت بالا ساخته می‌شوند که توانایی تولید نور یکنواخت و بدون تابش مستقیم را دارند. طراحی این لاینرها به‌گونه‌ای است که نور از پشت کناف یا سطح مخفی سقف یا دیوار تابیده و در اثر انعکاس از داخل کناف یا سقف به‌صورت یکنواخت پخش می‌شود. این باعث می‌شود نور مستقیم در چشم‌ها نیفتد و به‌طور ملایم و همگن فضا را روشن کند.

مزایای استفاده از لاینر

از مزایای استفاده از لاینرهای نوری در کناف‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       ایجاد نور محیطی همگن

·       حذف سایه‌ها

·       طراحی مدرن

·       کاهش مصرف انرژی

 

لاینرهای نوری برای تزیین دیوارها، سقف‌ها، کناف‌ها و حتی کمد‌ها و اجزاء مختلف دیگر فضاها استفاده می‌شوند. طراحی‌ها و اشکال مختلف لاینرهای نوری، امکان ایجاد اثرات ویژه‌ای مانند نورپردازی مسیرها، نقش‌ها و شکل‌های هندسی را نیز فراهم می‌آورد.

به‌طور خاص، استفاده از لاینرهای نوری در کناف‌ها برای نورپردازی ساختمان، می‌تواند فضاها را تبدیل به محیطی جذاب، دلنشین و بی‌نظیر کند و جلوه‌ای مدرن به آن‌ها ببخشد.

ریسه شلنگی

ریسه شلنگی یک نوع چراغ است که از چندین دیود نوری LED در یک خط‌خطی ساخته شده است. این چراغ‌ها اغلب از طریق یک بسته‌بندی محافظ به‌صورت ریسه شکل عرضه می‌شوند. ریسه‌های شلنگی قابل‌انعطاف بوده و به‌راحتی می‌توانند در اطراف اشیا، فضاها یا اجزاء مختلف نصب شوند. طول قابل‌تنظیم و قابلیت قطع و وصل این ریسه‌ها، انتخاب مناسبی برای نورپردازی داخلی و خارجی فضاها است. ریسه‌های شلنگی می‌توانند به‌صورت تک‌رنگ یا چندرنگ نصب شوند و اثرات نوری متنوع و جذابی ایجاد کنند. این نوع نورپردازی برای اجرای نور مخفی استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع لامپ و چراغ‌هایی که از آن‌ها در نورپردازی ساختمان و اماکن مختلف استفاده می‌شوند آشنا شدید. حتما توجه داشته باشید که برای انجام هرنوع کار نورپردازی و کار با برق، لازم است تا تخصص، تجربه و ابزارآلات استاندارد و مطمئن داشته باشید.

اگر برای منزل، محل کار، مغازه یا هرنوع فضای خانگی، اداری و تجاری نیاز به نورپردازی شیک و منحصربه‌فرد دارید، همین حالا از متخصصان ویپان کمک بگیرید. اگر نیاز به نصب و تعمیر انواع لامپ، چراغ و نصب لوستر نیز دارید، روی لینک مشخص‌شده کلیک کنید. ویپان ارائه‌دهنده خدمات درجه یک برقی در تهران و کرج است.