انواع نقشه های برق ساختمان

معرفی انواع نقشه‌های برق ساختمان

طراحی هر ساختمان یا مکانی جدید نیاز به تامین روشنایی دارد. بنابراین الگوهای روشنایی در هر محیط کوچک و بزرگ باید به‌درستی و به دقت طراحی شوند. ساختمان‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که برای تامین روشنایی نیاز به استفاده از نقشه‌های برق دارند. نقشه‌های برق ساختمان به‌گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی می‌شوند که بتوانند برق ساختمان را برای تمام ساختمان بدون تداخل و در نهایت هماهنگی تامین کنند.

انواع نقشه‌های برق ساختمان

نقشه‌های برق ساختمان از انواع مختلفی برخوردار هستند. این نقشه‌ها در نهایت هماهنگی، هیچ‌گونه تداخلی با هم ایجاد نمی‌کنند و شرایط مطلوب برای تامین برق ساختمان را به وجود می‌آورند.

 نقشه حقیقی

نقشه‌های برق ساختمان حقیقی برای نشان دادن محل نصب قطعات الکتریکی و همینطور نحوه اتصال بین قطعات طراحی می‌شوند. به نقشه حقیقی برق نقشه شماتیک نیز گفته می‌شود.

 نقشه مسیر جریان

از جمله نقشه‌های برق ساختمان است که مسیر جریان را برای مصرف‌کننده روشن می‌کند. به کمک این نقشه می‌توان به‌راحتی عیب‌یابی مدار را انجام داد. همچنین اتصالات مسیر را به‌خوبی توصیف و تشریح کرد.

 نقشه فنی و تک خطی

برای نشان دادن وسایل به کار گرفته شده در مدار مدنظر قرار می‌گیرد. ضمن اینکه نحوه مونتاژ قطعات برقی را به شکل مناسب نشان می‌دهد. این نقشه به کمک علائم اختصاری طراحی شده و در بیشتر موارد برای تخمین هزینه برق‌کشی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 نقشه فرمان

این نقشه از دیگر خدمات برق ساختمان است که می‌تواند  چگونگی کنترل مدار را توصیف کند. در واقع به کمک این طراحی، می‌توان قدرت برق ساختمان را کنترل کرد.

نقشه مدار قدرت الکتریکی

این نقشه بخشی از مدار حقیقی را در بر می‌گیرد و انرژی انتقالی به مصرف‌کننده را نشان می‌دهد. با این مدار جریان مصرفی برق به‌خوبی نمایش داده می‌شود. این جریان از مدار قدرت عبور داده می‌شود.

 نقشه مونتاژ

خدمات برق ساختمان مربوط به نقشه مونتاژ برای جانمایی و جایگذاری تجهیزات در تابلوی برق گزینه بسیار مناسبی است. چرا که به کمک آن می‌توان با چگونگی جایگذاری قطعات بر روی تابلوی الکتریکی نیز آشنا شد.

 نقشه خارجی

به کمک این نوع خدمات برق ساختمان شرکت ویپان می‌توان ارتباط بین تجهیزات خارج از تابلو را با قطعات روی تابلوی الکتریکی به‌خوبی روشن کرد. با استفاده از اطلاعات نقشه خارجی، تجهیزات داخلی و خارجی نیز از هم تفکیک می‌شوند. ضمن اینکه عیب‌یابی مربوط به قطعات نیز به شکل صحیح انجام می‌شود.

 نقشه ترمینال‌ها

نقشه ترمینال‌ها از دیگر نقشه‌های برق ساختمان است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای نقشه مونتاژ و نقشه خارجی باشد. در طراحی این نقشه، از ترمینال‌های تابلو فرمان و سیم‌های ورودی و خروجی کمک گرفته می‌شود.

معرفی نقشه‌های الکتریکی صنعتی

این نوع نقشه‌ها با توجه به کارکردی که دارند، می‌توانند بخشی از خدمات برق ساختمان را به خود اختصاص دهند. نقشه‌های الکتریکی صنعتی به شکل عمومی در دسترس قرار می‌گیرند و ساختار و وضعیت ابزار برقی و تاسیسات الکتریکی را نشان می‌دهند. به طور کلی این گروه از نقشه‌ها در سه دسته شماتیکی، گزارشی و گرافیکی طبقه‌بندی می‌شوند.

نقشه‌های برق ساختمان از نوع شماتیک

نقشه‌های شماتیکی از زیر مجموعه نقشه‌های الکتریکی صنعتی هستند که به دو شکل تک قطبی و چند قطبی ترسیم می‌شوند. به‌عنوان مثال زمانی که می‌خواهیم نصب تاسیسات یا کابل را بدون دخالت رشته‌های سیم نشان دهیم، از نقشه‌های برق ساختمان تک قطبی استفاده می‌‌کنیم اما اگر نقشه‌ای پیش رو با توصیف جزئیات همراه باشد، ما تمایل به نشان دادن تعداد رشته درون کابل نیز داریم. برای نمایش جزئیات در این وضعیت از نقشه چند قطبی کمک گرفته می‌شود. البته توجه داشته باشید که رشته سیم‌های کابل به شکل خطوط مورب نشان داده می‌شوند.

مدار قدرت و فرمان را می‌توان در نقشه‌های برق ساختمان چند قطبی یا تک قطبی ترسیم کرد. نقشه تاسیساتی، نقشه فنی یا نقشه کلی جزء ترسیمات تک‌ قطبی ساختمان طبقه‌بندی می‌شوند. نقشه‌ مسیر جریان و نقشه خارجی(منظور نقشه سیم‌کشی است) نیز در نقشه چند قطبی قرار می‌گیرند.

ترسیم تک قطبی

در ترسیم تک قطبی، طراحی کلی برای شناسایی قطعات انجام می‌شود. در واقع این ترسیم با هیچ نوع اطلاعاتی درباره عملکرد مدار همراه نیست. این نوع خدمات برق ساختمان توسط شرکت ویپان قابل انجام است و در دو دسته‌بندی کلی نقشه فنی(کلی) و نقشه تاسیساتی انجام می‌شود.

 نقشه‌های مدار تاسیساتی

نقشه‌های مدار تاسیساتی می‌توانند جزء نقشه‌های برق ساختمان باشند. در این نقشه‌ها، تمامی سیم‌ها و ابزارهای برقی جای داده می‌شوند و طرح مورد نظر نیز با مقیاس دقیق و معین در نقشه به کار گرفته می‌شود. به طور کلی منظور از نقشه تاسیساتی همان نقشه مربوط به سیم‌کشی تاسیسات است. این نوع نقشه بخش مهمی از خدمات برق ساختمان شرکت ویپان بوده و برای نصب قطعات برقی بسیار کاربردی است. چون اطلاعات زیادی مانند تعداد رشته‌های سیم، نوع مدار مورد استفاده، نحوه نصب مدار، جنس سیم‌های مصرفی برای مدار و قطر هادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

راهنمای علائم
                             راهنمای علائم نقشه مدار تاسیساتی
نقشه کلی یا نقشه فنی تک قطبی

این نوع نقشه‌ها نیز برای نمایش اجزای مهم و اصلی تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. با تکیه بر اطلاعات نقشه کلی، می‌توان با نحوه جایگذاری سیم‌ها و قطعات در مدار آشنا شد. این جایگذاری به شکل مناسب و صحیح انجام می‌شود. به همین خاطر با تاسیسات دیگر همخوانی و هماهنگی کامل دارد. واقعیت امر این است که در طراحی نقشه کلی، موقعیت مکانی قطعات مدار از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. این نقشه صرفاً می‌تواند یک دید کلی به مخاطب و بیننده در مورد علائم اختصاری به کار گرفته شده، تاسیسات مورد استفاده در ساختمان، ارتباط بین مصرف‌کننده و منبع تغذیه و سایر اجزای مدار ارائه کند.

نقشه‌های برق ساختمان با این دید کلی به منظور نمایش اطلاعات ساختمان مدنظر قرار می‌گیرند. در طراحی این نقشه مسیر سیم‌ها به شکل عمودی و افقی مشخص شده اما در هیچ کجای نقشه خبری از جزئیات مدار یا مشخصات تجهیزات نیست.

ترسیم چند قطبی در نقشه‌های برق ساختمان

نقشه ترسیم چند قطبی مدار از توصیف موقعیت فیزیکی قطعات و ابزارها فاکتور می‌گیرد و تنها دیاگرام مربوط به سیم‌کشی‌ها و وسایل را مدنظر قرار می‌دهد.

نقشه مسیر جریان الکتریکی

نقشه مسیر جریان الکتریکی جزء نقشه های برق ساختمان چندقطبی محسوب می‌شود. با تکیه بر یک نقشه مسیر جریان می‌توان از چگونگی نصب قطعات و مدارها به شکل کامل مطلع شد. این نقشه مسیر به دو صورت ترکیبی و تحلیلی قابل ترسیم است.پیشنهاد می کنیم مقاله علت به وجود آمدن اتصالی برق شرکت ویپان رو هم دنبال کنید.

نقشه تحلیلی جریان مدار

در نقشه تحلیلی جریان مدار، عملکرد مربوط به قطعه و مدار به شکل واضح مشخص می‌شود. ترسیم تحلیلی به موقعیت مکانی و فیزیکی قطعه و مدار توجهی ندارد و تنها مسیرهای جریانی چند قطبی را نشان می‌دهد. این مسیرها بدون تقاطع به شکل عمودی و افقی در مدارهایی همچون کنتاکتور یا مدار کنترل قابل نمایش هستند.

نقشه ترکیبی جریان مدار

نقشه ترکیبی جریان  مدار، توصیف‌کننده مناسبی برای ارتباط بین اجزای یک مدار است. این نقشه، قطعات را با اطلاعات لازم به شما ارائه می‌کند. در نتیجه شما می‌توانید با مطالعه اطلاعات ترسیم ترکیبی جریان مدار، عملکرد مدارات مختلف را نیز به‌خوبی تشخیص دهید. سیم‌کشی مربوط به مدارهای داخلی یا وسایل برقی نیز با تکیه بر چنین ترسیماتی انجام می‌شوند. فراموش نکنید که طراحی و نحوه سیم‌کشی جزء نقشه‌های برق ساختمان چند قطبی محسوب می‌شوند و به صورت شمای گرافیکی و شمای حقیقی قابل ترسیم هستند.

نقشه خارجی

شرکت ویپان در زمینه طراحی نقشه سیم‌کشی(نقشه خارجی) نیز فعالیت گسترده‌ای دارد. این نوع خدمات برق ساختمان به شما کمک می‌کنند تا دستگاه‌های الکتریکی همچون شستی، الکتروموتور و… که خارج از تابلوی مدار فرمان قرار دارند را نیز مشخص کنید. در واقع این نقشه نحوه اتصالات این دستگاه‌ها را با تابلو فرمان نمایش می‌دهد. در این ترسیمات، اتصالات خارج  تابلو فرمان که به کمک سیم به تابلو فرمان متصل شده نمایش داده می‌شود. در نتیجه شما می‌توانید مسیر این اتصالات را به شکل واضح ببینید و اطلاعات لازم را درباره آن‌ها کسب کنید.

توجه داشته باشید خدمات برق ساختمان در این زمینه صرفاً با مجموعه‌ای از کلیات سروکار دارد. بنابراین برای ساده به نظر رسیدن نقشه، حواشی و جزئیات کمرنگ می‌شوند. به همین خاطر تمامی سیم‌ها بر روی نقشه خارجی قابل رویت نیست و فقط دسته کلی سیم‌ها قابل تفکیک و شناسایی است. البته برای تکمیل شدن اطلاعات این نقشه‌ها، تعداد سیم‌های هر دسته نیز به‌درستی مشخص شده است. همچنین در قسمت ابتدایی و انتهایی هر دسته نیز شماره مربوط به سیم‌ها به شکل صحیح مشخص شده است.

نقشه‌های گرافیکی

نقشه‌های گرافیکی از دیگر خدمات برق ساختمان به حساب می‌آیند. در این نقشه‌ها اطلاعاتی نظیر وضعیت ظاهری المان‌های به کار گرفته شده در مدار، مونتاژ تابلو برق و همچنین نقشه‌های PLC همراه با کارت‌های مربوطه مشخص و ترسیم می‌شوند. نقشه گرافیکی در چند گروه کلی نقشه مونتاژ، نقشه عملیاتی، نقشه ترمینال‌ها و شمای گرافیکی طبقه‌بندی می‌شود.

نقشه مونتاژ

این نقشه وضعیت مونتاژ وسایل الکتریکی در تابلوی فرمان را مشخص کرده و سیم‌کشی آن‌ها را به شکل مناسب به نمایش می‌گذارد. شکل ظاهری ترسیم نقشه مونتاژ به نحوی است که شما می‌توانید موقعیت مکانی وسایل الکتریکی را بر روی تابلو فرمان مشاهده و اتصالات داخلی برقرار شده بین اجزای آن‌ها را به‌درستی شناسایی کنید. برای نمایش هر یک از دستگاه‌ها بر روی نقشه مونتاژ از علائم اختصاری کمک گرفته می‌شود. این علائم باید به‌گونه‌ای ترسیم شوند که بتوان ترمینال‌های دستگاه را در شکل واقعی نصب کرد.

نقشه ترمینال‌های مدار

نقشه ترمینال‌های مدار به‌عنوان یک جایگزین نقشه مونتاژ و نقشه خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع خدمات برق ساختمان، ترمینال‌های تابلو فرمان به کمک سیم‌های خروجی و ورودی ترسیم شده و شماره‌گذاری خواهند شد. این شماره‌ها، سیم‌های به کار رفته در نقشه مسیر جریان را نشان می‌دهند. سطح مقطع مربوط به هر یک از کابل‌ها و سیم‌ها نیز در نقشه‌های مدار به‌ دقت قابل نمایش است. نقشه‌های برق ساختمان مربوط به ترمینال برای بررسی اتصال و نصب سیم‌های کاربر به تابلو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 نقشه عملیاتی مدار

نقشه عملیاتی مدار نیز برای نشان دادن برنامه در سیستم PLC و همینطور نمایش کنترل دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شمای گرافیکی مدار، المان‌های مصرفی تابلو برق کاربر را به شکل فیزیکی نمایش می‌دهد. این ساختار صرفاً وضعیت فیزیکی و ظاهری مدار را نشان می‌دهد اما اطلاعات دیگری به همراه ندارد.

جمع‌بندی

نقشه‌های برق ساختمان به منظور دریافت اطلاعات کلی برای تامین روشنایی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نقشه‌ها از انواع مختلفی برخوردار بوده و از بروز نقص و تداخل در سیستم روشنایی ساختمان جلوگیری به عمل می‌آورند. تنها نقشه‌های برق استاندارد ساختمان می‌توانند تامین‌کننده مناسبی برای نیاز مشتریان باشند.

بهتر است نقشه‌های برق ساختمان را از شرکت‌های با سابقه و مطمئن خریداری کنید. شرکت ویپان یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه ارائه خدمات برق ساختمان است. این شرکت کلیه نقشه‌های برق ساختمان مهندسی شده را به کاربران ارائه می‌کند. ضمن اینکه همواره رضایت مشتری را مدنظر قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید بروز هر گونه نقص در سیم‌کشی ساختمان می‌تواند منجر به آتش‌سوزی یا عدم عملکرد سیستم روشنایی شود، از این رو پیشنهاد می کنیم مقاله علت آمپر کشیدن برق را نیز از دست ندهید تا با اهمیت بالای سیم کشی اصولی و انتخاب شرکت معتبر و کارآمد با نیروهای کارشناسی متخصص بیشتر آشنا شوید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق