تعداد کلید و پریز در ساختمان به چه عواملی بستگی دارد؟

برای همه‌ی ما بارها پیش‌آمده که در ساختمان مشکلاتی با تعداد کلید و پریز ها داشتیم و برای راحتی خود دنبال نزدیک‌ترین پریز و استفاده از آن برای لوازم برقی هستیم و این موضوع که چرا پریزها هیچ‌وقت مکان مشخصی ندارند ما را آزار می‌دهد؛ زیرا فواصل پریزها از هم بسیار زیاد است و این موجب می‌شود ما به استفاده از چند راهی برق روآوریم که چندان هم اصولی نبوده و نمی‌توان از چند راهی برای چند وسیله پرمصرف هم‌زمان استفاده کرد و حتماً نیاز به یک پریز مجزا دارند.

وقتی با این مشکل روبرو می‌شویم به این فکر می‌کنیم که آیا تعداد کلید و پریزها در ساختمان قانون خاصی دارد یا خیر؟

تعداد کلیدها در ساختمان برمی‌گردد به نیاز ساختمان از نور که چه میزان روشنایی در ساختمان موردنیاز است و بر اساس تعداد روشنایی‌ها و فواصل آنها از یکدیگر، محل تعبیه کلیدها متفاوت است و تعداد کلیدها بستگی به تعداد روشنایی‌ها دارد که می‌توانیم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی از تعداد کلیدها بستگی به تعداد روشنایی‌ها دارد که می‌توانیم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی از تعداد کلیدهای بیشتری استفاده کنیم  تا بتوانیم تقسیم‌بندی روشنایی‌ها را بالا ببریم و بسته به نیازمان از میزان نور آنها را روشن کنیم و مورداستفاده قرار دهیم.

و اما انتخاب تعداد پریزها در ساختمان بر می‌گردد به نوع چیدمان لوازم و مبلمان در ساختمان که این را در طراحی اولیه لحاظ کرده و در هر اتاق تعداد پریزها را مشخص می‌کنیم.

مدار کلید و پریز

ضوابط اصولی تعداد پریزها در ریزفضاهای مسکونی:

  • تعداد پریزها در سالن پذیرایی با ابعاد کوچک حداقل سه عدد است که معمولاً یک یا دو عدد آن برای لوازم صوتی و تصویری تعبیه می‌شود و الباقی برای مصارف دیگر مورداستفاده قرار داده می‌شود.
  • در اتاق‌خواب‌ها نیز محل تعبیه پریزها بیشترین اهمیت را دارد که معمولاً در دو محل مجزا پریزها تعبیه می‌شود و در کنار درب‌ها و محلی که ممکن است تختخواب مقابل آن قرار بگیرد پریزی تعبیه نمی‌شود و می‌توان در اتاق‌خواب‌ها، پریزها را طوری تعبیه کرد که در کنار تخت قرار بگیرد.
  • در سرویس و حمام اگر از همدیگر مجزا باشند بستگی به ابعاد حمام‌ها دارد که معمولاً برای حمام‌های با ابعاد کوچک که روشویی به دوش نزدیک است به‌هیچ‌عنوان پریز برق توصیه نمی‌شود؛ ولی در سرویس‌ها برای استفاده ریش‌تراش، اتو مو و … یک پریز بافاصله استاندارد از لوله‌های آب تعبیه می‌شود.
  • در آشپزخانه‌ها تعداد پریزها را باتوجه‌به چیدمان لوازم برقی بزرگ مانند یخچال، لباسشویی و ظرف‌شویی تعیین می‌کنند و پریزهای اضافه را برای مصارف موقت دو عدد در نظر می‌گیرند که در مجموع با پریزهای لوازم دائم کار برای آشپزخانه حداقل 5 پریز تعبیه می‌شود.

درمجموع بهتر است بدانیم که تعداد پریزها علاوه بر نیاز مصرف و نوع طراحی به کیفیت ساخت توسط سازنده آن ساختمان نیز بستگی دارد.

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشه، در صورتی که نیاز به مشاوره در خصوص کلید و پریزها در محل کار و یا سکونت خود داشتید میتوانید از طریق تماس با شماره ی 91013700-021 از کمک رایگان مشاورین متخصص ما برخوردار شوید.

در صورتی که نیاز به نصب و یا تعویض کلید و پریز اماکن خود داشتید میتوانید از طریق وب‌سایت ویپان، پس از دریافت قیمت آنی و دقیق، خدمت خود را ثبت کنید؛ در ضمن تمامی خدمات ما دارای 45 روز گارانتی رسمی خدمت می‌باشند.

نظرات بسته شده است.

درخواست خدمات تخصصی برق