تعمیر هواکش ممکن است؟ / نحوه تعویض هواکش ها

هواکش‌ها یکی از وسایلی هستند که به‌مرورزمان به علت‌های متفاوتی دچار مشکل شده و نیازمند تعمیر و یا تعویض می‌باشند؛ حال به جهت عیب‌یابی و نحوهٔ اقدام برای حل مشکل و یا تعویض هواکش ها، در ادامهٔ این مقاله با ما همراه باشید.

عیب‌یابی و یا حتی تعویض هواکش‌ ها نیز همچون هر وسیله الکتریکی دیگری نیازمند بررسی باتوجه‌به نوع و مدل هواکش است.

به‌طورکلی فن در هواکش‌ها به دودستهٔ کوچک‌تر و بزرگ‌تر از سایز 50 تقسیم‌بندی می‌شوند:

دسته اول فن‌های کوچک‌تر از سایز 50 هستند، این نوع از فن‌ها ارزش تعمیر ندارند؛ زیرا هم قطعات مصرفی در این نوع از فن‌ها کمیاب هستند و هم در صورت موجود بودن، صرفه اقتصادی جهت تعمیر را دارا نمی‌باشند؛ مانند پمپ‌های آب کولر آبی.

اما موتور فن‌های کوچک‌تر از سایز 50، به شرطی که قاب آن‌ها تماماً فلزی باشد، قابل تعویض هستند؛ زیرا قاب‌های پلاستیکی توسط تغییر دمای حاصل از کارکرد موتور فن‌ها دچار تغییر فرم شده و پس از تعویض، مجدداً به‌صورت قائم روی پایه قرار نمی‌گیرند.

همچنین این نوع از فن‌ها چون در محل‌هایی با رطوبت زیاد یا رطوبت معمولی نصب شده‌اند، هسته موتور فن‌ها و شفت و بلبرینگ‌های داخل موتور فن؛ دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شود که گاهی اوقات به صدا افتاده یا گیرپاژ می‌کند.

دسته دوم، فن‌های بزرگ‌تر از سایز 50 هستند که عموماً بدنه و قاب فلزی دارند و در نوع باکیفیت‌تر این نوع از فن‌ها، محفظه موتور کاملاً پوشیده شده و در نفوذ رطوبت و گردوغبار به داخل فن جلوگیری می‌شود و  امکان خرابی در این فن‌ها فقط با نوسان آمپر یا ولتاژ است.

 نکته: در موتور فن‌های سه‌فاز، قطع‌شدن یکی از فازهای ورودی به موتور فن می‌تواند آسیب بسیار جدی به موتور بزند که البته قابل تعمیر و اصلاح است، و باتوجه‌به بالابودن قیمت و طراحی مدل این نوع از فن‌ها ارزش تعمیر را دارا هستند.

تا به اینجا دو نوع از انواع فن‌ها باتوجه‌به سایز را بررسی کردیم و در ادامه به نحوه سیم‌بندی و تعویض این هواکش‌ها خواهیم پرداخت:

به‌طورکلی هواکش‌ها باتوجه‌به سایز، وزن، محل نصب و ابزار و یراق‌های مختلف روی سطح مشخص شده نصب می‌شوند و نحوه سیم‌بندی هواکش‌های کوچک که دو عدد سیم یک رنگ دارد (معمولاً به یکی از دورنگ سفید و مشکی و گاه قرمز و یا زرد هستند) اما کنار این دو عدد سیم، یک سیم به رنگ مجزای دیگر هم هست (معمولاً به رنگ زرد که خط سبزرنگ دارد) که این سیم به بدنه موتور فن متصل است و به سیستم ارت ساختمان وصل می‌شود و وظیفهٔ انتقال اضافه‌بار یا نشتی جریان حاصل از خطای کارکرد موتور فن را به چاه ارت ساختمان بر عهده دارد.

با همه این تفاسیر ما برای تعویض هواکش ها و یا تعمیر آن ها نیاز داریم پس از بررسی مشکل و  عیب‌یابی، سیم‌های وصل شده را جدا کرده، پیچ‌ها را باز کنیم بعد از تعویض یا تعمیر مجدد به سرهم‌بندی هواکش بپردازیم.

نکته: بعضی از هواکش‌ها دو دور هستند؛ یعنی دورزدن به جهت عقربه ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت؛ این نوع از هواکش‌های دو دور تک‌فاز هستند و دارای سه سیم ورودی و یک سیم ارت هستند.

از این نوع فن‌ها اغلب به جهت کنترل هوای مجتمع‌های بزرگ در مواقع عادی برای تهویه مطبوع و یا برای دفع اکسیژن در مواقع آتش‌سوزی  در سانتریفیوژها استفاده می‌شود و در صورت بروز مشکل در این نوع فن‌ها و سانتریفیوژها حتماً نیاز است که از کارشناسان متخصص و زبده یاری بگیرید.

در صورتی که نیاز به خدمات مشاوره و یا نصب انواع هواکش داشتید می توانید از طریق تماس با شماره ی 02191013700 با کارشناسان و متخصصین ماهر ما در ارتباط بوده و همچنین شما میتوانید از طریق وب سایت شرکت ویپان، قیمت آنی خدمت خود را دریافت کرده و از 45 روز گارانتی خدمات ما برخوردار شوید.

 

نظرات بسته شده است.

درخواست خدمات تخصصی برق