نحوه سیم‌کشی تلفن سانترال

برای برقراری تماس با استفاده از گوشی تلفن رومیزی یکی از اصلی‌ترین مواردی که نیاز است سیم‌کشی صحیح می باشد. به همین دلیل اهمیت سیم‌کشی سانترال و دقت در سیم‌کشی یکی از مهمترین آیتم هایی می باشد که اگر به درستی انجام نشود امکان برقراری تماس وجود ندارد. در واقع سالم بودن سیمها و بهترین روش در سیم‌کشی یکی از اصولی است که باید تمامی کارشناسان فنی  آن را در تمامی مراحل کار خود چک و بررسی کنند.

از همین رو نحوه سیم‌کشی سانترال در کیفیت برقراری خطوط ارتباطی تلفن تاثیر مستقیم دارد. بسیاری از شرکتها و سازمانها با استفاده از تلفن سانترال، سیستم تلفن داخلی را مدیریت می‌کنند. سیم‌کشی تلفن اصلی‌ترین راه ارتباطی در این موارد است. برای نصب و راه اندازی سانترال لازم است تا تکنیسین با کدهای برنامه‌ریزی سانترال آشنایی کامل داشته باشد.پیشنهاد ما مطالعه مقاله همه چیز در ارتباط با سانترال قبل از خواندن این مقاله است.

سیم‌کشی تلفن داخلی در شرکتهای بزرگ کاری نیست که یک فرد بی‌تجربه آن را انجام دهد. لازم است تا متصدی مربوطه در این زمینه آموزش دیده باشد. در بسیاری از موارد  اتصالی سیم‌کشی تلفن و خرابی تلفن مربوط به نحوه سیم‌کشی سانترال و اشتباه در این زمینه است. اگر می‌خواهید از سیستم سانترال برای کسب و کار خود استفاده کنید، تکنسینهای ویپان با توجه به سابقه و تجربیات خود آماده خدمت‌رسانی به شما گرامیان می‌باشند.

نحوه سیم‌کشی سانترال

همانطور که واضح است پیش از شروع سیم‌کشی سانترال، ابتدا بایستی متناسب با نیاز خود، سانترال مورد نظرتان خریداری شود.  سانترال، دستگاهی است که می‌تواند به مدیریت خطوط شهری یاری می‌رساند و از بهم ریختگی تماس‌ها جلوگیری کند. هر کسب و کاری می‌تواند با استفاده از دستگاه سانترال و با چند خط شهری، سیستم تلفن داخلی و یک مرکز تلفن حرفه‌ای ایجاد کند.

مدل های مختلفی از دستگاه سانترال وجود دارد که هر کدام امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. دستگاه‌های کم‌ظرفیت برای شرکت‌های کوچک و دستگاه‌های پرظرفیت برای ارگانها و کارخانجات بزرگ ایده آل هستند. علاوه بر این، دستگاه‌های تحت شبکه هم در بازار وجود دارند که بیشتر مناسب شرکت‌هایی هستند که چند شعبه در مکان‌های مختلف دارند.

یکی از مهمترین نکاتی که باید قبل از نصب، راه اندازی و برنامه ریزی دستگاه سانترال مورد توجه قرار گیرد، رعایت کابل‌کشی اصولی است.

از کجا سیم‌کشی سانترال را شروع کنیم؟

آخرین مرحله از راه‌اندازی یک سیستم سانترال، به سیم‌کشی‌های مختلف اختصاص دارد. در این مرحله، خطوط شهری وارد دستگاه سانترال می‌شوند و در طرف مقابل، خطوط داخلی نیز از دستگاه تا میز هر کارمند، کشیده می‌شوند.

سیم‌کشی مرکز تلفن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و حتما باید توسط افراد متخصص انجام شود. زیرا در صورت انتخاب مسیرهای اشتباه، ممکن است متحمل هزینه‌های سنگین و اضافی شوید.

با طی کردن این مراحل می‌توان ادعا کرد که سیستم سانترال شما آماده شده و می‌توانید از آن استفاده کنید. مطمئن باشید که این سیستم، ارزش تمام هزینه‌ای را که برای آن پرداخت کرده‌اید  دارد، بطوریکه در مدت زمان کوتاهی هزینه‌ها را بازگردانده و کسب و کار شما را متحول کند.

 

 

سیم کشی سانترال

 

نکاتی در ارتباط با سیم‌کشی تلفن سانترال

محل مناسب برای قرارگیری دستگاه سانترال بایستی حداقل یک متر از زمین فاصله داشته و حرارت و رطوبت مازاد نداشته باشد. برای سیم‌کشی سانترال بایستی نقشه مخابراتی، شامل رنگبندی خطوط مخابراتی، شماره خط و رنگبندی کابل‌های داخلی، توسط افراد مجرب تهیه شود. باید تمامی اتاق‌ها، سالن‌ها و هر آنچه که در یک مجموعه و یک ساختمان وجود دارد را بر روی کاغذ پیاده سازی کنید.

 بر اساس نقشه مخابراتی و نوع سیستم سانترال ( آنالوگ یا دیجیتال) سیم‌کشی انجام می‌شود. برای داخلی‌های آنالوگ ، از یک زوج سیم استفاده می‌شود. در حالی که در داخلی‌های دیجیتال و آنالوگ، از دو زوج سیم، یکی برای انتقال دیتا و دیگری برای انتقال صدا کاربرد دارد.

سیم‌کشی سانترال آنالوگ روی پریز تلفن انجام می‌شود. به طوری که می‌توان با اتصال سیم تلفن منشعب از خطوط مخابرات یا دستگاه سانترال به دو رشته سیم میانی، پریز تلفن را ایجاد کرد. در نهایت با اتصال دو پین میانی گوشی به پریز، ارتباط برقرار می‌شود. در سیم‌کشی سانترال هایبرید به جز زوج سیم برای انتقال صدا، زوج سیم دیتا نیز برای انتقال سیگنال دیتا مانند وضعیت نمایش خطوط شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. سانترال دیجیتال هم مانند سانترال هایبرید، سیم صدا و دیتا دارد با این تفاوت که ماهیت این سیستم، دیجیتال است. سیم‌کشی سانترال دیجیتال با استفاده از دو زوج سیم از دستگاه سانترال به تلفن انجام می شود.

آموزش سیم‌کشی تلفن سانترال پس از تهیه نقشه کار

پس از مشخص کردن نوع داکت در هر محدوده و نوع سیمی که باید به کار گرفته شود اینک باید مشخص نمود که چگونه سیم‌کشی را انجام داد که کمترین متراژ برای هر کاربر استفاده شود تا بتوان این امر را اقتصادی‌تر کرد. برای این کار بهترین راه حل این است که با استفاده از متر تمامی محیط را سنجیده و یا به صورت چشمی بهترین راه را برای نصب مناسب دستگاه سانترال استفاده کرده و پس از مشخص کردن محل نصب بهترین نوع داکت کشی را انتخاب نمود.

برای ارتباطات مخابراتی معمولا از کابل‌های چند زوجی استفاده می شود. این کابل‌ها از 1 زوج شروع می‌شوند. در کابل‌هایی که تعداد زوج آنها زیاد است، هر ۲۵ زوج آن در یک گروه با نوار رنگی که دور آنها پیچیده شده است، دسته‌بندی می‌شوند.

دراین نوع کابل‌ها 5 رنگ اصلی و 5 رنگ فرعی وچود دارد. رنگهای اصلی عبارتند از:

  • سفید
  • قرمز
  • مشکی
  • بنفش
  • زرد

و رنگ‌های فرعی عبارتند از:

  • آبی
  • نارنجی
  • سبز
  • قهوه‌ای
  • طوسی

به طور مثال چند نمونه از نحوه پیچیدن کابل‌ها بدین گونه است:

  • سفید، آبی
  •  سفید، نارنجی
  • سفید، سبز
  • سفید، قهوه ای
  • سفید، طوسی
  • قرمز، آبی
  •  قرمز، نارنجی
  • قرمز، سبز
  • قرمز، قهوه‌ای
  • قرمز، طوسی

نحوه سیم‌کشی سانترال تلفن شرکت

نحوه سیم‌کشی سانترال : داخلی ها

پورت های مرکز تلفن توسط کابل تا سوکت کاربران در ادارات کشیده می شود به این ترتیب امکان اتصال دستگاه تلفن و به اصطلاح بوق دستگاه فراهم می شود. نحوه سیم‌کشی سانترال برای داخلی ها یکسان نیست. با توجه به نوع کاربری از کابل کشی مناسب استفاده می شود. همه این طبق نقشه راهنمای انجام می شود. لازم است تا از قبل نسبت به تهیه نقشه اصولی اقدام شود. هیچ شرکت بزرگی بدون نقشه راهنمای سانترال نمی تواند سیستمی کارامد را داشته باشد. در ضمن موقع عیب‌یابی و تعمیر سیم‌کشی تلفن هم به این نقشه احتیاج پیدا می کنید.

به طور معمول ۳ نوع داخلی در تلفن‌های سانترال وجود دارد:

  • داخلی هایبرید که دارای ۲ رشته سیم است

  • داخلی دیجیتال که دارای ۴ رشته سیم متفاوت است

  • داخلی آنالوگ با ۲ سیم مجزا کار شده است

عیب یابی و تعمیر تلفن سانترال

سرویس سیم‌کشی سانترال در هنگام خرابی و یا قطعی ضروری است. شاید در ابتدا کار ساده‌ای به نظر بیاید ولی در عمل با ده‌ها و صدها سیم رنگی سر و کار دارید که هر کدام می‌تواند مداری را قطع و یا وصل کند. هرگز با آزمون و خطا نمی‌توانید سیم‌کشی را تعمیر کنید. تعمیر دستگاه سانترال و یا عیب‌یابی مدار سیم‌کشی تلفن نیاز به دانش و تخصص حرفه‌ای دارد. اگر در این زمینه تخصصی ندارید هرگز اقدام به تعمیر و یا تعویض سیم‌کشی سانترال نکنید. در صورتی که سیستم سانترال شرکت‌تان دچار مشکل شده با خدمات ویپان به شماره 02191013700 تماس گرفته یا در سایت ما درخواستتان را ثبت کنید. سرویس سیم‌کشی تلفن و رفع خرابی آن با بررسی نحوه سیم‌کشی سانترال انجام می شود. به این ترتیب در زمان و هزینه های تعمیراتی صرفه‌جویی خواهید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق