روشهای نصب دستگاه سانترال

دستگاه سانترال در مراکز اداری، تجاری و سازمانی، نقشی حیاتی ایفا می‌کند. این مجموعه‌ها برای مدیریت خطوط شهری و ارتباطات تلفنی خود، نیازمند راه‌اندازی یک مرکز تلفن هستند. می‌توان گفت که سانترال یا همانPBX  ، هسته اصلی این مرکز محسوب می‌شود. اما آیا دستگاه مرکزی، به تنهایی می‌تواند نیازهای یک اداره، شرکت یا سازمان را برآورده کند؟ پاسخ قطعا منفی است! بدون نصب تلفن سانترال راه‌اندازی یک مرکز تلفن، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

تلفن سانترال یکی از انواع تلفن‌های ثابت محسوب شده و صرفا با هدف استفاده در محیط‌های کاری، طراحی و روانه بازار می‌شود. از آنجایی که نصب و راه‌اندازی سانترال یک کار تخصصی است  برای این کار می‌توانید از متخصصان برق ساختمان ویپان هم کمک بگیرید.

نکات آموزشی در نصب سانترال

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه ارتباطات مردم و نیاز بیشتر به انجام امور غیر حضوری و مکالمات تلفنی، استفاده از دستگاه تلفن سانترال  ارتباطی آسان و مقرون به صرفه را بین واحدها و شعبات یک یا چند شرکت و یا ادارات و کارخانجات بزرگ و کوچک را به ارمغان آورده است. ما در این مقاله قصد داریم نکاتی مهم در زمینه “راه‌اندازی و نصب دستگاه سانترال را به شما آموزش دهیم باشد تا مورد استفاده شما قرار گیرد اما پیشنهاد میکنیم قبل از آن برای اطلاعات بیشتر مقاله همه چیز در ارتباط با سانترال را مطالعه کنید.

  • محل نصب سانترال

اولین و مهمترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم انتخاب محلی مناسب برای نصب تلفن سانترال می‌باشد.
بهترین محل برای نصب دستگاه سانترال بر روی دیواری با سطحی مسطح و با فاصله ۱ متری از زمین می‌باشد لازم به ذکر است مکانی را که برای راه‌اندازی تلفن سانترال در نظر می گیرید باید دور از هرگونه وسایل حرارتی باشد. همچنین این فاصله باعث می‌شود که  رطوبت و گرد و غبار کمتری  به سانترال منتقل شود.

موضوع بعدی، در نظر گرفتن فاصله مناسب با پست مخابراتی است که کار توزیع خطوط در ساختمان و ارتباط آن‌ها با خطوط مرکز تلفن را انجام می‌دهد.

  • تهیه نقشه سیم‌کشی سانترال

در این مرحله به تهیه نقشه مخابراتی و کابل‌کشی میپردازیم.  ابتدا باید خطوط شهری را از ورودی مخابرات تا پست کنار دستگاه سانترال انتخاب و کابل‌کشی نماییم و همینطور خطوط داخلی خود را از سوکت محل استقرار هر تلفن از طریق کابل مخابراتی به پست نزدیک دستگاه سانترال برسانیم لازم به ذکر است که برای داخلی های آنالوگ و دیجیتال یک زوج سیم شامل دو رشته سیم برای داخلی های هایبرید دو زوج سیم که زوج اول برای بوق و زوج دوم برای دیتا می‌باشد کشیده می‌شود.

نهایتا سیم‌ها در پریزهای تلفن قرار می‌گیرد که برای داخلی‌های آنالوگ و دیجیتال در دو پین مرکزی و برای داخلی‌های هایبرید دو رشته بوق در دو پین مرکزی و دو رشته دیتا در دو پین کناری پریز تلفن بسته می‌شود.

  • نصب و آرایش پست

در این مرحله به تناسب ورودی و خروجی دستگاه سانترال و تعداد زوج های کابل‌های داخلی و شهری پست خود را انتخاب کرده و کنار دستگاه نصب نمایند بهتر است برای سهولت کار و نظم در آرایش پست، در یک طرف پست ابتدا کابل ورودی خطوط شهری را به ترمینال کروز متصل نموده و در ادامه کابل‌های خطوط داخلی را به ترتیب به ترمینال کروز وصل نمایید.
و در طرف دیگر کابل‌هاو خطوط شهری و داخلی دستگاه سانترال خود را به ترمینال کروز وصل کرده و در انتها برای انتقال خطوط داخلی و شهری بین دو طرف پست از سیم استفاده می‌کنیم.

  • نحوه کابل کشی در نصب دستگاه سانترال

بعد از اینکه دستگاه سانترال را با موفقیت و در محل تعیین شده، نصب کردید، نوبت به کابل‌کشی‌های مورد نیاز خواهد رسید. برای شروع، باید خطوط شهری مخابرات به دستگاه سانترال وصل شوند؛ این کار توسط کابل‌های مخصوص مخابرات انجام می‌شود که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

کابل مخابرات، وظیفه انتقال اطلاعات و دیتای آنالوگ را بر عهده دارد و در دو نوع کابل مسی و فیبر نوری تولید می‌شود. نوع قدیمی آن یعنی کابل‌های مسی بیشتر مورد بحث ماست.

کابل مسی در دو نوع زمینی و هوایی طراحی می‌شود، نوع هوایی آن برای مسافت‌های طولانی و بین شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالی که از نوع زمینی آن، برای سیم‌کشی داخل منازل استفاده می‌شود.

نکته:

کابل‌های مخابارتی بر اساس زوج سیم‌های به کار رفته در آن‌ها بررسی می‌شوند و از این لحاظ، در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • کابل تک زوج
  • کابل دو زوج
  • کابل چهار زوج
  • کابل شش زوج
  • کابل ده زوج
  • کابل پانزده زوج
  • کابل بیست زوج
  • کابل بیست و پنج زوج
  • کابل سی و دو زوج
  • کابل پنجاه زوج
  • کابل صد زوج
  • کابل دویست زوج

 

 

نحوه کابل کشی خطوط داخلی سانترال

بطور کلی خطوط داخلی سانترال  به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. خطوط داخلی دیجیتال
  2. خطوط داخلی آنالوگ
  3. خطوط داخلی هایبرید

کابل‌کشی جهت خطوط دیجیتال باید 2 زوجی باشد یعنی جهت راه‌اندازی هر خط دیجیتال، 4 سیم لازم است. معمولا برای راه‌اندازی خطوط داخلی دستگاه سانترال، از خطوط دیجیتال استفاده می‌شود.

خطوط آنالوگ دارای 2 سیم هستند که در سوراخ های وسط سوکت تلفن قرار گرفته‌اند. از خطوط آنالوگ برای راه‌اندازی فکس و تلفن‌های معمولی استفاده می‌شود.

خطوط هایبرید دارای 2 سیم هستند که در سوراخ‌های کناری سوکت تلفن قرار می‌گیرند. برای استفاده از این گونه خطوط، به تلفن‌های هایبرید نیاز دارید.

برنامه‌ریزی و تنظیمات سانترال

برای برنامه‌ریزی مرکز تلفن سانترال دو روش اصلی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

  • روش اول برنامه‌ریزی از طریق گوشی های اپراتوری که به این روش pt-programming گفته می‌شود.
  • روش دوم برنامه‌ریزی از طریق کنسول نرم افزاری و برقراری ارتباط کامپیوتری با سانترال که به این روش pc-programming گفته می‌شود.
ورود به حالت برنامه‌ریزی سانترال

سانترال پاناسونیک در سری کم ظرفیت خود این قابلیت را برای کاربران فراهم کرده است که از طریق تلفن سانترال KX-T7730 (تلفن اپراتوری) کار برنامه‌ریزی را انجام دهند. در این تلفن برای ورود به حالت تنظیمات، روند یکسانی از طرف پاناسونیک در نظر گرفته شده است. این یکسان بودن حالت ورود به صفحه تنظیمات باعث سهولت در بخاطر سپردن موارد می‌شود. در هنگام ورود به حالت برنامه‌ریزی و یا در هنگام تغییرات بر روی سانترال، حتما تلفن مذکور باید به پورت JACK01 متصل باشد. این جک مهم ترین جک در دستگاه های سانترال است زیرا به عنوان جک اپراتوری برای دستگاه معرفی شده است. توجه به نکات زیر اهمیت دارد:

  • در هنگام برنامه‌ریزی داخلی در حالت اشغال قرار دارد.
  • تلفن مورد نظر باید در اولین جک در دستگاه باشد.
  • رمز دستگاه به صورت پیش فرض ۱۲۳۴ است.
  • تلفن برنامه‌ریزی حتما باید تلفن هایبرید باشد.
  • سانترال پاناسونیک در سری پر ظرفیت و یا دیجیتال ازطریق تلفن اپراتوری KX-DT543 کار برنامه‌ریزی را میتوانید انجام دهید .
برای ورود به حالت تنظیمات سانترال مراحل زیر را انجام دهید:
  • کلید * را فشار دهید.
  • کلید # را بفشارید.
  • رمز عبور را وارد کنید.

تمامی کدهای تلفن سانترال باید با آگاهی کامل انجام شود. علت این کار، حساسیت بالا در کار است و در صورتی که مرحله‌ای به اشتباه طی شود ممکن است تمام برنامه‌ریزی و راه‌اندازی سانترال دچار اختلال شود. توصیه می‌شود تمام توضیحات هر کد را مطالعه نمایید زیرا در آن بیان شده است که چه کدهای با هم در تضاد هستند و یا چه کدهایی نیاز به پیش زمینه‌ای برای فعال شدن دارند.

سوالات متداول در ارتباط با نصب تلفن سانترال

تلفن سانترال آنالوگ با کدام سانترال پاناسونیک کار می‌‎کند؟

برای اینکه بتوانید از تلفن‌های آنالوگ یا معمولی در محیط کاری خود استفاده کنید، باید سانترال شما، دارای خروجی آنالوگ باشد. این خروجی تنها در سانترال‌های کم‌ظرفیت پاناسونیک موجود است.

تفاوت تلفن سانترال دیجیتال و هایبرید چیست؟

تلفن دیجیتال برای اتصال به دستگاه سانترال از یک رشته سیم استفاده می‌‎کند. در حالی که تلفن‌های هایبرید با دو رشته سیم به سانترال وصل می‌شود.

برای برنامه ریزی سانترال پرظرفیت از چه روشی باید استفاده کرد؟

بهترین روش برای برنامه ریزی سانترال‌های پرظرفیت، استفاده از کامپیوتر است. در این روش، دستگاه سانترال از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل شده و سپس از طریق نرم افزار مخصوص، برنامه ریزی می‌شود.

برای برنامه ریزی سانترال کم ظرفیت از چه روشی باید استفاده کرد؟

برای اینکه بتوانید یک سانترال کم ظرفیت پاناسونیک را برنامه ریزی کنید، نیاز به یک تلفن مدیریتی مانند KX-T7730 دارید. در این روش، تلفن از طریق جک 01 به سانترال وصل شده و بعد از آن، کدهای برنامه‌ریزی به دستگاه داده می‌شوند.

کلام پایان

اگرچه با خواندن این مقاله و تا حدود  با نصب تلفن سانترال، بخصوص سانترال پاناسونیک آشنا شده‌اید؛ اما باز هم توصیه می‌کنیم این کار را شخصا انجام ندهید. راه‌اندازی مرکز تلفن و در راس آن، نصب و برنامه‌ریزی سانترال، نیازمند دانش، تخصص و تجربه کافی است و در هرگونه اشتباه در این زمینه، می‌تواند منجر به تحمیل هزینه‌های سنگین به شما گردد.

تکنسین‌های فنی ویپان با داشتن تجربه‌ای چندین ساله، آماده راه‌اندازی انواع سانترال‌ در مجموعه‌های کاری مختلف هستند. تنها کافیست با ما به شماره 02191013700 تماس گرفته و یا درخواستتان را در سایت ما ثبت نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق