هر مکانی برای این‌که قابل سکونت باشد، نیاز به نورپردازی دارد. شاید فکرکنید که تعریف نورپردازی واضح است؛ اما وقتی به‌صورت تخصصی وارد این مقوله شوید، متوجه انواع مختلف آن و مدل‌های متفاوت اجرای نورپردازی ساختمان خواهید شد. برای آشنایی با انواع نورپردازی در ادامه با ما همراه باشید.

انواع نورپردازی ساختمان

نورپردازی ساختمان، بسته به فضاهای مختلف، به سه دسته اصلی داخلی، نما و محوطه تقسیم می‌شود که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید:

·       نورپردازی داخلی

نورپردازی داخلی به تأمین نور مناسب در فضاهای داخلی مانند واحدهای مسکونی شامل نورپردازی اتاق‌خواب، نورپردازی آشپزخانه و...، واحدهای اداری یا تجاری شامل نور مخفی سقف، نور خطی و... اختصاص دارد. هدف از این نوع نورپردازی، فراهم‌کردن نوری کافی و مناسب به همراه زیبایی‌های بصری موردنیاز در فضاهای داخلی است.

برای هر فضا نیز، نیاز به‌شدت روشنایی (لوکس) متفاوت است که باید با انتخاب لامپ‌ها و اجرای نورپردازی مناسب تأمین شود.

·       نورپردازی نما

نورپردازی نما به‌منظور ایجاد تأثیرات بصری زیبا و جذاب بر روی نماهای ساختمان‌ها انجام می‌شود. با استفاده از نورهای مختلف و ترکیب‌های نورپردازی هوشمندانه، ساختمان‌ها می‌توانند شبانه‌روز به شکلی دیدنی و منحصربه‌فرد ظاهر شوند و جذابیت خاصی برای مشاهده‌کنندگان ایجاد کنند.

·       نورپردازی محوطه

نورپردازی محوطه، برای فضاهای خارجی ساختمان‌ها اجرا می‌شود. هدف اصلی این نوع نورپردازی، فراهم‌کردن امنیت و راحتی در  تاریکی شب‌ها است. همچنین، با استفاده از نورپردازی مناسب در باغ‌ها، پارک‌ها، پیاده‌روها و محیط‌های عمومی، محیط‌های خارجی به شکلی زیبا و دلنشین تزیین می‌شوند.

به‌علاوه، یکی از اشتباهات رایج در انتخاب لامپ‌ها برای نورپردازی، این است که معمولاً میزان مصرف برق یا وات لامپ‌ها به‌عنوان معیار انتخاب در نظر گرفته می‌شود. درحالی‌که معیار اصلی برای انتخاب لامپ‌ها، شدت روشنایی یا لوکس (lux) است. شدت روشنایی، میزان نور موجود در یک واحد مترمربع را نمایش می‌دهد و برای هر فضا باید باتوجه‌به نیازهای آن و شدت روشنایی موردنیاز تعیین شود.

نورپردازی مدرن چیست؟

نورپردازی مدرن، یک رویکرد هوشمندانه و خلاقانه در نورپردازی ساختمان است که از تکنولوژی‌ها و روش‌های نوین نورپردازی بهره می‌برد. در این رویکرد، هدف اصلی ایجاد تجربه بصری منحصربه‌فرد و ارائه زیبایی‌هایی فراتر از تصویر سنتی نورپردازی است. برخلاف نورپردازی‌های سنتی که کاربرد محدودی دارند؛ نورپردازی مدرن از نور متغیر، افکت‌های نوری متنوع و کنترل هوشمند نور برای بهترین تأثیرات بصری استفاده می‌کند.

نورپردازی مدرن در انواع مختلفی از فضاها مانند فضاهای داخلی مسکونی، فضاهای تجاری و رستوران‌ها، مراکز تفریحی و هتل‌ها، فضاهای عمومی و مناطق شهری و نمایشگاه‌ها و رویدادها استفاده می‌شود تا جلوه‌های بصری زیبا، آرامش‌بخش و منحصربه‌فرد را باتوجه‌به کاربری هر محیط ایجاد کند.

یکی از مهم‌ترین ملاک‌های نورپردازی مدرن در واحدهای مسکونی، ایجاد یک تجربه بصری آرامش‌بخش و مطلوب برای افراد است. به‌همین جهت برای جلوگیری از اذیت‌شدن چشم‌ها و ایجاد یکدستی نور در این فضاها، باید نورپردازی به‌طور دقیق و با استفاده از نورهای همگن برنامه‌ریزی شود تا فضا یکدست و بدون اختلافات نوری باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله به‌طور خلاصه با کلیات نورپردازی ساختمان و انواع آن آشنا شدید. اگر شما هم برای منزل، محل کار یا ساختمان خود نیاز به طراحی و اجرای نورپردازی اصولی، دقیق و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه دارید، روی ویپان حساب کنید.