ساختار چاک لاین ها و شیارزنی اصولی برای سیم کشی برق

چاک لاین‌ها و شیارزنی در سیم‌کشی ساختمان یک امر بسیار حائز اهمیت برای ایجاد فضای مناسب جهت لوله‌های برق و قوطی‌ است که برای انجام درست و دقیق این کار ما نیاز به چاک لاین (ریسمان رنگی) و دستگاه شیار زن داریم.

چاک لاین‌ها که اغلب ظاهری شبیه به مترهای فلزی دارند طوری طراحی شده‌اند که ریسمان آنها توسط پودر مخصوصی رنگی که در داخلشان وجود دارد آغشته به رنگ شده و شما می‌توانید ابتدا و انتهای مسیرهای لوله را طبق نقشه‌های اصلی سیم‌کشی برق ساختمان علامت‌گذاری کرده و توسط چاک لاین‌ها این ابتدا و انتها را به یکدیگر متصل کنید و یک خط رنگی مشهود ایجاد کنید، به همین صورت ما می‌توانیم قطر محلی که قرار است توسط شیارزنی برش دهیم را علامت‌گذاری کنیم، بعد از اینکه تمامی مسیرهای لوله‌گذاری و قوطی‌گذاری را علامت‌گذاری کردیم و مشخص نمودیم می‌توانیم عملیات شیارزنی را شروع کنیم.

 

برای شروع عملیات شیارزنی شما به یک دستگاه شیارزنی و یک‌تیغه گرانیت نیاز دارید که اگر دستگاه شیار زن نداشته باشیم می‌توانیم این کار را با یک دستگاه برش فرز بزرگ به همراه تیغه گرانیت‌بُر انجام دهیم.

قبل از شروع شیارزنی بهتر است با مخاطرات این کار نیز آشنا شویم؛  زیرا این کار بسیار خطرناک و سخت می‌باشد و نیاز است اطلاعاتی را در مورد نحوه برش‌کاری داشته باشیم و از قبل حتماً این کار را یک‌مرتبه با یک استادکار ماهر انجام داده باشیم.
  • استفاده از ماسک تنفسی، لباس کار و دستکش‌ مناسب
  • استفاده از محافظ مناسب برای سنگ فرزها جهت حفظ ایمنی و حوادث احتمالی که ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.
  • نحوه ایستادن در هنگام شیارزنی و در دست‌گرفتن دستگاه طوری که بار کمتری به ستون فقرات و عضلات بدن وارد شود.
  • در هنگام شیارزنی مخصوصاً مواقعی که فضاهای سختی مانند بتن و سیمان را شیار می‌زنیم به اطرافیان حاضر در محل هشدار دهیم تا حتی‌المقدور خود را از محل دور کنند.

اگر شما با دستگاه شیارزنی کار خود را شروع کنید، این دستگاه‌ها به دلیل طراحی مخصوصی که برای این کار دارند ، دارای پوشش کامل‌تری در بخش تیغه هستند و در نتیجه خطر کمتری دارند؛ ولی همه ما می‌دانیم که کار با سنگ فرز راحت‌تر بوده و سریع‌تر می‌توان کار را پیشبرد، باید دید که این راحتی و سرعت نسبتاً خوب ارزش و ریسک استفاده از سنگ را دارد یا خیر  زیرا سنگ فرزها در عین راحتی کار گردوخاک بیشتری تولید می‌کند که  دید شما را کم می‌کند؛ ولی شیار زن‌ها خاک کمتری تولید می‌کنند، یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد قابل‌تنظیم بودن تیغه شیار زن‌ها است که باعث می‌شود به‌اندازه‌ی موردنیاز برش را انجام دهیم.

بعد از اتمام مرحله شیارزنی برای اتمام کار ‌ آماده‌سازی کامل محل قرارگیری لوله‌ها و قوطی‌ها نیاز است که فضاهای شیارزنی را با قلم و چکش خالی کرده و آماده لوله‌گذاری و قوطی‌گذاری گردد.

در شیارزنی باید دقت کرد که مراحل کار را به صورتی انجام دهیم تا موانعی که ممکن است در لوله‌گذاری مزاحمت ایجاد کند را از بین ببریم و این‌قدر دقیق کار کنیم که لوله‌ها را به‌راحتی در محل خود قرار دهیم و هیچ دوباره‌کاری نداشته باشیم.

با دانستن تمامی این موارد و داشتن صبر و حوصله که یکی از موارد مهم در کارهای فنی است می‌توانیم بهترین نتیجه را در اتمام کار داشته باشیم، جهت مشاوره رایگان در خصوص موارد بالا می‌توانید از طریق شماره 91013700-021 با مشاوران ما در ارتباط باشید؛ همچنین اگر نیاز به هر یک از موارد سیم کشی، عیب‌یابی، تعویض و یا تفکیک ساختمان مدنظر خود داشتید می‌توانید درخواست خود را از طریق وبسایت ویپان ثبت نمایید و از کمک متخصصین باتجربه ما بخوردار شوید.

نظرات بسته شده است.

درخواست خدمات تخصصی برق