آموزش نحوه نصب کلید کولر آبی

چگونگی نصب کلید کولر آبی و سیمهای آن پرسشی است که پس از نصب خود کولر ایجاد می‌شود. از آن جا که کلیدها مدل‌های متفاوتی دارند، نحوه نصب کلید کولر آبی نیز بسته به نوع آن تغییر می‌کند. همچنین قبل از اقدام به نصب کلید کولر، نیاز به سیم‌کشی برای اتصال کلید کولر آبی است.

آشنایی با نقشه کلید کولر و نحوه نصب آن، برای نصب کولر از اهمیت بسزایی برخوردار است، توصیه ما را پذیرفته و تا آخر این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب روش سیم‌کشی کولر آبی را بررسی کرده و سپس به سراغ بررسی نقشه کلید کولر آبی می‌رویم.

اما قبل از آن اگر می‌خواهید یک متخصص فنی نصب کلید کولرتان را انجام دهد می‌توانید از تکنسینهای حرفه‌ای ویپان مساعدت بخواهید.

سیم‌کشی برای نصب کلید کولر آبی

نحوه نصب کلید کولر آبی و سیم‌های آن، پرسشی است که پس از نصب خود کولر پیش می‌آید. از آن جا که کلیدها مدل‌های گوناگونی دارند، نحوه نصب کلید کولر آبی نیز بسته به نوع آن متفاوت است. همچنین قبل از اقدام به نصب کلید کولر، نیاز به سیم کشی برای اتصال کلید کولر آبی است. آشنایی با نقشه کلید کولر و نحوه نصب آن، برای نصب کولر از اهمیت زیادی برخوردار است که در ادامه نحوه نصب سیم کشی آن توضیح می‌دهیم.

سیم کشی مناسب براساس نقشه کلید کولر، از ارکان مهم نصب استاندارد کلید کولر آبی است. برای نصب کلید کولر ابتدا باید سه رشته سیم در پشت کلید کولر آمده باشد؛ این سه رشته از سمت کنتور (در سیستم برق کشی قدیمی) یا از سمت جعبه فیوزها (در سیستم برق کشی جدید) است. بهتر است سیم کشی برای وصل کردن کلید کولر آبی به صورت جدا و مستقیم از جعبه فیوز باشد.

قطر استاندارد برای این سه رشته سیم 2.5 میلی‌متر بوده و مربوط به فاز، نول و ارت است. در مرحله بعد شما به 5 رشته سیم به قطر 1.5 میلی‌متر برای انتقال برق از پشت کلید کولر آبی به محل نصب کولر آبی خود نیاز دارید؛ این 5 رشته سیم به دور تند، کند، نول، ارت و پمپ آب اختصاص دارد.

ارتفاع مناسب برای نصب کلید کولر آبی 110 تا 130 سانتی‌متر است، و باید در جایی نصب شود که دسترسی به آن ساده باشد. همچنین از نصب سیم‌های کلید کولر آبی در مکان‌های مرطوب مانند حمام و دستشویی خودداری شود.

وصل کردن کلید کولر آبی

با توجه به توضیحات بالا در پشت کلید کولر باید دو یک سیم ورودی سه رشته‌ای و یک سیم خروجی 5 رشته‌ای وجود داشته باشد. در مجموع دو کابل در پشت کلید کولر خواهیم داشت. به یاد داشته باشید که سیم‌های زرد رنگ و یا سبز رنگ به عنوان سیم‌های ارت شناخته می‌شوند و نهایتا باید به ارت کولر نصب شوند.

نکته دیگر اینکه بعضی از سیم‌های ارت رنگ متفاوت مثلا مشکی هستند.با این وجود با یک نوار زرد و یا سبز رنگ بر روی روکش نوع ارت بودن آنها مشخص شده است. اگر کولر آبی شما به ارت مجهز نیست باید سیم ارت به بدنه کولر متصل شود

نقشه کلید کولر آبی

استفاده از نقشه کلید کولر آبی جهت اطلاع از نحوه نصب کلید کولر آبی بسیار یاری‌رسان است. در واقع نصب سیم‌های کلید کولر بدون اطلاع از نقشه کلید کولر غیرممکن است. پس حتما پیش از نصب کردن کلید کولر آبی، نقشه سیم‌کشی کولر آبی کلید جدید را بررسی کنید.

به‌طور کلی هر کلید کولر آبی شامل سه کلید با علامت مشخص بوده که عملکرد آن را نشان می‌دهند. این علامت‌ها، علاوه بر کمک به نحوه نصب کلید کولر آبی، به کاربران نیز یاری می‌کنند تا به درستی از کولر استفاده کنند. در نقشه کلید کولر آبی کلید سمت راست مربوط به پمپ آب، کلید وسط برای اتصال توان به موتور کولر آبی و کلید سمت چپ جهت تنظیم سرعت دور موتور به صورت کند یا تند است.

آشنایی با انواع کلید کولر و نحوه نصب آن

کلیدهای کولر آبی در انواع متفاوتی وجود دارند که به شرح ذیل است:

  • کلید کولر آبی سوکتی

این نوع کلید کولر آبی از نوع قدیمی است و امروزه کاربردی ندارند.

  • کلید سوکتی کولر آبی

این نوع کلید کولر 8 سوکت دارد که البته همه آنها قابل استفاده نیست. تنها پل‌ها و یا سوکت‌های 1، 2، 7 و 9  مورد استفاده هستند. برای این منظور باید سیم را به سرسیم‌های مخصوص اتصال دهید و بصورت خشابی سیم را جا بزنید.

سیم نول نیازی به اتصال به کلید کولر ندارد و باید مستقیماً به سیم نول مرتبط به جعبه تقسیم کولر آبی اتصال داده شود. اما سایر سیم‌ها را باید به ترتیب به این صورت به کلید کولر سوکتی اتصال دهید که سیم فاز به سوکت شماره 1، سیم دور تند به شماره 7، سیم دور کند به شماره 9 و پمپ آب به شماره 2 وصل می شود.

  • کلید توکار کولر از نوع سه پل

نصب  کولر آبی با این نوع کلید کولر بسیار  رایج است. در واقع اکثر خانه‌ها با استفاده از این نوع کلید برق‌کشی شده‌اند و طریقه نصب ساده تری هم دارند.

  • کلید توکار سه پل کولر آبی

یکی دیگر از انواع کلید کولر، کلید سه پل است که در آن سیم نول وارد کلید نشده و مستقیما وارد جعبه تقسیم کولر می‌شود.  این نوع کلید کولر تنها چهار عدد پیچ ورودی دارند که باید به رشته سیم‌ها متصل شود. و معمولاً با علامتی مشخص شده که هر ورودی برای کدام یک از رشته سیم‌ها است.

دور تند با F ، دور کند با S ، پمپ باP  و فاز باF  که معمولاً حروف اختصاری آنها است نشان داده می‌شوند که سیم‌ها به ترتیب باید به این پیچ ها متصل شوند.

سر سیم باید کوتاه باشد تا اتصال به سایر سیم‌ها پیدا نکند و با فازمتر بر زیر این پیچ‌ها گیر انداخته و محکم شود.

  • کلید کولر آبی از نوع 4 پل

این کلید کولر آبی چند سالی است که وارد بازار شده است، اما نصب آن تفاوت چندانی با کلید سه پل ندارد. تنها تفاوت آن در یک کلید اضافه در نقشه کلید کولر است. این کلید اضافه برای قطع کردن نول در زمانی که کولر کار نمی‌کند تعبیه شده است. این کار احتمال اتصال کوتاه در بدنه را کاهش می‌دهد، و از نظر ایمنی در مقابل برق گرفتگی بالاتر است. در شرایطی هم امکان دارد به دلیل دستکاری سیم‌ها در کنتور و یا ترمینال برق خانه نول با فاز جابه‌جا شود و باعث برق گرفتگی شدید شود.

در پشت کلیدهای 4 پل کولر آبی 6 پیچ با حروفی اختصاری وجود دارد.

برای اتصال سیم کولر به این کلیدها باید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. سیم دور تند را به ورودی sp
  2. سیم دور کند را به ورودی  sl
  3. سیم پمپ آب را به ورودی p 
  4. سیم فاز را به ورودی  L
  5. سیم نول ورودی را به ورودی N پایین 
  6. سیم نول خروجی را به N بالا 
  • کلید کولر از نوع تمام قطب

کلیدهای کولر تمام قطب به این منظور طراحی و روانه بازار شده‌اند که بتوانید هم زمان اتصال فاز و نول را با کولر قطع کنید. اینکار ایمنی و سلامت کولر را بیشتر تضمین می‌کند. البته در ظاهر و روی کلید تفاوت زیادی با کلید سه پل ندارد. 

  •  کلید کولر آبی هوشمند

    نصب کلید کولر آبی
    کلید کولر هوشمند

کلیدهای قبلی در سیستم کنترلی خود ترموستات ندارند. در نتیجه، نمی‌توانند زمان روشن بودن کولر را با دمای محیط تنظیم کنند و تا زمانی که شما کلید را نزنید، خاموش نمی‌شوند. اتصال کلید کولر آبی هوشمند این مشکل را حل کرده است.

برای نصب کلید کولر آبی هوشمند کافی است سیم فاز را آزاد کنید و به ترمینال فاز کلید هوشمند وصل کنید. بعد یک سیم جدا از دسته نول بگیرید و به ترمینال نول کلید هوشمند وصل کنید. برای تکمیل نقشه سیم کشی کولر آبی کلید جدید، سیم‌های پمپ، تند و کند هستند را باز، و به ترمینال‌های کلید هوشمند وصل کنید.

طریقه اتصال سیم‌ها به ترمینال کولر

نصب کولر با هر یک از کلیدهای فوق متناسب با توضیحاتی که ارائه شد به راحتی امکان‌پذیر است، ولی باید برای نصب این سر سیم‌ها در داخل ترمینال کولر هم دقت شود.در داخل کولر و عمدتاً در قسمت بالای داخلی کولرها جعبه‌ای به نام ترمینال برق تعبیه شده است. از پشت کولر ورودی برای کابل 5 رشته به داخل آن در نظر گرفته شده است که باید کابل را از این ورودی به داخل جعبه هدایت کنید.همانگونه که توضیح داده شد سیم سبز و یا سیم زرد از نوع ارت است که به پیچ اتصال زمین نصب می‌شود و اگر جایی برای ان تعبیه نشده بود باید سیم را به بدنه کولر نصب کنید.برای درک بهتر این مطلب مقاله تا حدی با سیم کشی ساختمان آشنا شوید را مطالعه کنید.

 متناسب با حروف اختصاری که بر روی ورودی‌ها درج شده هر یک از سیم‌ها را به محل خود اتصال می‌دهید

  • حرفp  برای ورودی پمپ 
  • حرف L برای ورودی فاز
  • حرف S برای ورودی دور کند 
  • حرف F برای ورودی دور تند 

 

نحوه نصب سیم‌ها در ترمینال کولر آبی

برخی از تکنسینهای کولر برای نصب کولر آبی اقدام به اتصال سیم‌های کولر آبی بصورت سر به سر انجام می‌دهند. این کار هر چند سبب راه اندازی کولر می‌شود، ولی ایمنی و کیفیت لازم را نداشته، ضمن اینکه سیم‌ها داغ شده و احتمال اتصالی در آنها بالاتر می‌رود، برای درک بهتر این مطلب مقاله علت به وجود آمدن اتصالی پیشنهاد میکنیم.

نکته مهم در تنظیم و اتصال کلید کولر آبی

اگر اطلاعات برقی کافی ندارید، به این مقاله اکتفا نکنید و کار را به یک متخصص بسپارید. متاسفانه آمار مرگ ناشی از برق‌گرفتگی در کشور ما بالاست. علل عمده این حوادث هم از طريق برق گرفتگی در نقاط مرطوب خانه مثل حمام و آشپزخانه، و در هنگام سرويس كولر آبی است. ولی شما می‌توانید با یک تماس با شماره 02191013700 و یا ثبت درخواستتان در سایت ما از این حوادث جلوگیری کرده و کار  را به تکنسینهای ویپان بسپارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق