علت آمپر کشیدن برق چیست؟

امروز در زندگی همه ما لوازم بسیاری وجود دارند که با برق کار می‌کنند. به طور کلی در هر ساختمان یک شبکه پیچیده و گسترده برق وجود دارد؛ که از کنتور و تابلو برق شروع می‌شود و تا پریزها و کلیدها ادامه خواهد داشت. هر گونه ایرادی که در شبکه برق رسانی یک ساختمان وجود داشته باشد می‌تواند موجب آمپر کشیدن برق شود.

در واقع می‌توان گفت آمپر کشیدن برق به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که این اتفاق ممکن است هم در وسایل خانگی رخ دهد هم در سیم کشی‌های ساختمانی ایجاد شود. همان‌ طور که می‌دانید زندگی کردن بدون وسایلی همچون لامپ، یخچال و فریزر، اتو، تلویزیون و دیگر وسایلی که با برق کار می‌کنند بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. توجه داشته باشید که ممکن است در بعضی ساختمان‌ها پس از گذشت چند سال شبکه برق دچار ایراد و فرسودگی گردد و در صورتی که این مشکلات رفع نشود منجر به آمپر کشیدن برق می گردد.

به همین دلیل است که تعمیرات سیم کشی و همچنین رفع اتصالی در ساختمان‌ها اهمیت زیادی دارد.اگر دست به آچار نیستید در این مطلب قصد داریم که اطلاعات بیشتری در مورد علت آمپر کشیدن برق در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید.

دلیل و علت آمپر کشیدن برق:

برق کشی ساختمان شامل خدمات مختلفی مانند کابل کشی، سیم کشی، نصب تابلو برق، استفاده از دستگاه‌های مرتبط مانند سوئیچ، تابلوهای توزیع برق و همچنین اتصالات سبک در ساختار برق ساختمان خواهد بود.توجه داشته باشید که در هنگام طراحی و نصب برق در یک ساختمان باید تمام موارد ایمنی در نظر گرفته شود.

پس رعایت نکات ایمنی الزامی است.مثلاً باید با توجه به ولتاژ مدار و جریان الکتریکی که در یک ساختمان وجود دارد اندازه سیم‌ها مشخص گردد.همچنین بعضی از محدودیت‌ها مانند رطوبت و دمای محیط، قرار گیری در برابر نور خورشید و دیگر مواد شیمیایی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

اما به هر حال در یک ساختمان عواملی مانند عدم توجه به سرویس دهی و تعمیرات سیم کشی‌ها، مشکلات مربوط به بار اعمال شده، مشکلاتی که در دستگاه‌های برقی مختلف وجود دارند و… باعث آمپر کشیدن برق می‌گردند.

به طور کلی می‌توان گفت هر عملی که باعث گردد جریان برق افزایش پیدا کند می‌تواند باعث آمپر کشیدن گردد.

مهم‌ترین دلایل آمپر کشیدن برق 

  •  اتصالات سست:

یکی از دلایل اصلی آمپر کشیدن برق را می‌توان سیم کشی ضعیف یا اتصالات سست دانست. بهتر است بدانید اگر آن آمپر کشیدن به دلیل سیم کشی سست اتفاق افتد احتمال آتش سوزی الکتریکی وجود خواهد داشت. خوشبختانه این اتفاق خیلی کم رخ می‌دهد اما با این حال باید سیم کشی‌ها مورد بررسی قرار بگیرند و حتماً از افراد متخصص برای سیم کشی ساختمان کمک بگیرید.

همچنین باید سیم کشی ساختمان‌های قدیمی را در صورت نیاز تعویض نمایید تا از بروز آتش سوزی جلوگیری گردد.
در واقع اتصالات سست موجب می‌گردند تا در زمانی که جریان بار افزایش پیدا می‌کند گرمای شدیدی ایجاد گردد‌، در این زمان یک جرقه الکتریکی موجب آتش‌ سوزی خواهد شد. مثلاً شل بودن پریزهای برق می‌تواند زمینه‌ ساز یک مشکل جدی در برق کشی ساختمان ایجاد کند.

  •  استفاده از چند راهی‌ها:

در بعضی از مواقع استفاده از چند راهی‌ها نیز می‌تواند موجب آمپر کشیدن برق گردد‌. در هر ساختمان تعداد پریزها با توجه به طرح و مساحت آن مشخص می‌گردد و تعداد پریزها در هر ساختمان نباید پایین‌تر از حد استاندارد باشند. اما مهندسی نادرست موجب خواهد شد تا در بعضی از ساختمان‌ها پریزهای کمی نصب گردد. بنابراین افراد مجبور هستند از چند راهی‌ها برای اتصال وسایل برقی به پریز استفاده کنند. در نتیجه این موضوع باعث می‌گردد تا میزان جریان برق بیشتر از ظرفیت و حد توان آن گردد. بنابراین پریز داغ شده و در نهایت دچار آتش سوزی خواهد شد.

  •  استفاده نکردن از محافظ برق:

همه ما می‌دانیم که استفاده از محافظ برق برای لوازم مختلف برقی یکی از مهم‌ترین و واجب‌ترین تجهیزات است، که در هر خانه باید استفاده شود. محافظ‌های برق برای وسایل برقی همچون کولرهای گازی بسیار مهم هستند. حتی استفاده از محافظ برق برای دستگاه‌های دیگری که مصرف برق متعادل دارند مانند پکیج‌ها نیز لازم و ضروری است. به طور کلی می‌توان گفت به دلیل این که نوسانات برقی و اضافه بار باعث داغ شدن وسایل برقی و همچنین پریز‌ها می‌گردند، پس ممکن است باعث آمپر کشیدن برق ساختمان نیز گردند. علاوه بر آن این مشکل می‌تواند عمر دستگاه‌ها را نیز کوتاه کند. بنابراین برای جلوگیری از هرگونه ایراد در سیم کشی ساختمان باید حتماً برای لوازم برقی پر مصرف از محافظ برق استفاده نمایید.

  • سیم کشی آلومینیومی در ساختمان:

ممکن است در بعضی از ساختمان‌های قدیمی از سیم کشی آلومینیومی برای کابل‌های برق استفاده شده باشد. اما بهتر است بدانید که آلومینیوم از جمله فلزاتی می‌باشد که خیلی ساده اکسید می‌گردد‌. در این زمان واکنشی که رخ می‌دهد باعث خواهد شد تا میزان گرمای زیادی تولید شود. همین موضوع باعث می‌گردد تا آمپر کشیدن برق اتفاق افتاده و آتش سوزی رخ دهد.

به همین دلیل است که امروزه برای سیم کشی برق ساختمان تنها از سیم‌های برق مسی استفاده می‌گردد. درست است که سیم‌های برق مسی گران‌تر از سیم‌های برق آلومینیومی هستند. اما به هر حال موجب بالا رفتن کیفیت سیم کشی برق ساختمان خواهند شد و سلامتی این کار را تضمین خواهند کرد.

  • وجود سیم کشی های قدیمی:

یکی دیگر از مسائلی که باعث آمپر کشیدن برق خواهد شد طول عمر بالای سیم کشی برق در یک ساختمان خواهد بود. زیرا گذر زمان باعث می‌گردد تا کیفیت اولیه سیستم سیم کشی در ساختمان کاهش پیدا کند. حتی این موضوع در بعضی از موارد ممکن است باعث فرسوده شدن و خوردگی لوله‌های برق، محل‌های اتصال سیم‌ها، پریزهای و کلید‌ها خواهد شد.

در نتیجه ممکن است اتصالات از جای خود جدا گردد. در این زمان تنها راهی که می‌توانید از آمپر کشیدن جلوگیری کنید بازسازی و نوسازی سیستم برق ساختمان است.

  •  ایجاد مشکل در تابلو برق:

ایجاد مشکل بر روی تابلو برق در ساختمان نیز موجب آمپر کشیدن برق خواهد شد. زیرا هر تابلو برقی که در ساختمان نصب می‌شود دارای ظرفیت مشخصی است. بنابراین تنها قادر به کنترل و مدیریت میزان معینی از جریان برق خواهد بود. پس زمانی که بار اضافی بر روی این تابلو ایجاد می‌گردد ظرفیت آمپراژ بالا رفته و در نهایت موجب پریدن فیوز خواهد شد. این مشکل حتی می‌تواند موجب آتش ‌سوزی تابلو برق نیز گردد.

علت آمپر کشیدن برق چیست؟
تابلو برق
  •  بی نظمی در جعبه تقسیم:

همان طور که می‌دانید استفاده از تجهیزاتی مانند جعبه تقسیم یا همان جعبه فیوز برای آن است که سیم‌های برق یک ساختمان در داخل یک فضای بسته با چینش صحیح و نظمی عالی قرار بگیرند. از طرف دیگر این موضوع باعث می‌گردد تا سیم‌های برق با یکدیگر برخورد نکنند و از ایجاد اتصالی جلوگیری گردد. علاوه بر آن در هنگام عیب ‌یابی شما می‌توانید به راحتی مشکل را در محل مورد نظر پیدا کنید.

دقت داشته باشید که اگر سیم کشی برق توسط افراد بی تجربه که تخصص زیادی در این زمینه ندارند انجام شود. چینش سیم‌ها در جعبه تقسیم یا همان جعبه فیوز برق خانگی با بی نظمی انجام می‌گردد. شاید این موضوع به نظرتان ساده و بی اهمیت برسد، اما می‌تواند موجب آمپر کشیدن برق، اتصالی و ایجاد آتش سوزی گردد.

نشانه‌های آمپر کشیدن برق:

علائم مختلفی وجود دارند که نشان دهنده آمپر کشیدن برق در یک ساختنان هستند. در واقع شما می‌توانید با مشاهده چنین نشانه‌هایی متوجه گردید که مشکلی در سیستم سیم کشی یک ساختمان وجود دارد. از جمله این علائم و نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد،برای درک بهتر خواندن مقاله همه چیز در مورد برق تک فاز پیشنهاد میگردد.

  • احساس بوی سوختگی

زمانی که آمپر کشیدن برق شدید باشد احتمال دارد که سیم کشی‌های ساختمان بیش از اندازه داغ گردند، که این موضوع باعث سوختگی سیم‌های برق خواهد شد. در نتیجه شما بوی سوختگی را احساس خواهید کرد.

چنین نشانه‌ایی را می‌توان یک زنگ خطر جدی دانست که نشان دهنده ایجاد آتش سوزی در سیم کشی‌های برق است. در این زمان شما باید ابتدا جریان اصلی برق را قطع نمایید. مثلا اگر ساختمان مجهز به جعبه تقسیم است کل فیوز‌ها را قطع نمایید. سپس منشا بو را دنبال کنید تا بتوانید محل سوختگی را مشخص کنید.

مراحل پیدا کردن بو سوختگی :

بهتر است ابتدا از وسایل برقی شروع کنید زیرا شاید ذوب شدن سیم‌ها و بوی سوختگی مربوط به لوازم برقی باشد. همچنین باید جعبه تقسیم را چک نمایید، زیرا بار اضافی باعث می‌گردد تا جعبه فیوز بیش از اندازه داغ شود و دچار سوختگی گردد. پس درب جعبه را باز کرده و با بررسی سیم‌ها مطمئن شوید که تمامی روکش پلاستیکی آن ها سالم است.

  •  پریدن مداوم فیوز:

از دیگر نشانه‌هایی که می‌تواند اخطاری برای بروز آمپر کشیدن برق در سیم کشی ساختمان باشد می‌توان به پریدن مداوم فیوز برق اشاره کرد. همان ‌طور که می‌دانید وظیفه اصلی فیوز در یک ساختمان کنترل جریان برق است.

بنابراین زمانی که میزان جریان برق بیشتری به آن وارد شود، اجازه ورود این بار به لوازم برقی یا مدارات الکتریکی یک ساختمان را نخواهد داد. در نتیجه موجب قطع شدن جریان برق خواهد شد. در این زمان به اصطلاح می‌گویم که پریدن فیوز اتفاق افتاده است. دقت داشته باشید اگر فیوز برق ساختمان شما به طور مداوم می‌پرد یا دچار سوختگی می‌شود باید حتماً سیستم برق کشی ساختمان را چک کنید و مشکل را برطرف نمایید.

البته پیشنهاد میشود مقاله دلایل شایع پریدن فیوز برق و نحوه رفع این مشکل را مطالعه کنید.

  •  تغییر نورچراغ‌ ها:

شاید شما نیز با این مشکل روبرو شده باشید که به طور ناگهانی میزان نور چراغ‌های روشنایی تغییر کند. یعنی در ساختمان نور لامپ کم و زیاد گردد. این موضوع می‌تواند به علت آمپر کشیدن برق باشد.

به طور کلی بهتر است بدانید اگر تنها نور یک لامپ یا لوستر کم و زیاد شود این اتفاق نشان ‌دهنده مشکلی در سیم کشی مربوط به آن لامپ خواهد بود. اما اگر تمامی وسایل روشنایتان به صورت دائمی با چنین مشکلی همراه هستند مطمئن باشید که تمامی سیستم برق ساختمانیتان دچار مشکل است و باید به یک برقکار ماهر برای بررسی سیم کشی ساختمان اطلاع دهید.

  •  داغ شدن پریزهای برق:

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های آمپر کشیدن برق ساختمان داغ شدن پریز برق است. در واقع لوازم برقی زمانی که در حال کار هستند حرارتی را تولید خواهند کرد.‌ وجود این حرارت تا میزان کمی عادی خواهد بود. اما به هیچ عنوان خود پریز برق که دو شاخه به آن متصل گردیده است نباید داغ یا حتی گرم گردد. در صورتی که متوجه شوید پریز ‌برق داغ یا گرم شده است. باید سریعاً دستگاه را خاموش کرده و دوشاخه را جدا نمایید. دقت داشته باشید که تا زمان برطرف شدن مشکل به هیچ عنوان نباید از این پریز استفاده نمایید.

چگونگی رفع آمپر کشیدن برق:

همان طور که گفته شد آمپر کشیدن برق به دلیل وجود مشکلات مختلفی در سیم کشی ساختمان‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین برای رفع این مشکلات و جلوگیری از مشکلات خطرناک‌تر مانند آتش‌ سوزی باید راهکارهایی را انجام دهید.
اولین کار این است که در هنگام مشاهده هر یک از نشانه‌هایی که در بالا بیان شد ابتدا برق اصلی را قطع نمایید. سپس به دنبال عیب یابی در مدارهای آسیب دیده باشید.

چک لیست پیدا کردن اتصالی :

برای این کار باید تمامی وسایل برقی خود را از برق جدا نمایید و به چک کردن کابل‌های برق بپردازید. اگر در بین این کابل‌ها سیم ذوب شده مشاهده کنید مطمئناً علت آمپر کشیدن برق به دلیل اتصالی این سیم بوده است. همچنین اگر پس از آن که لوازم برقی از برق جدا شدند، دیگر هیچ گونه اتصالی مشاهده نگردید. متوجه خواهید شد که قطعاً مشکل در سیم کشی مربوط به لوازم و وسایل برقی بوده است.

اما اگر با حذف لوازم برقی باز هم متوجه اتصالی در شبکه برق ساختمانی شوید مطمئن خواهید شد که این مشکل مربوط به سیم کشی برق ساختمان است. پس در این هنگام باید به سراغ جعبه تقسیم و تابلو برق بروید. سپس خطوط توزیع برق را به صورت یکی یکی قطع کنید و به چک کردن خط تغذیه اصلی بپردازید.
اگر در این جا نیز مشکلی دیده نشد باید هر کدام از خطوط تغذیه ساختمان را به صورت جداگانه بررسی نمایید و در نهایت از یک شخص مجرب و برقکار ماهر برای مشخص کردن محل دقیق آمپر کشیدن برق و رفع آن کمک بگیرید.

جلوگیری از آمپر کشیدن برق:

همان طور که می‌دانید پیشگیری از مشکلات کوچک‌تر می‌تواند از بروز مشکلات بزرگ‌تر و حتی خطرناک‌تر جلوگیری نماید. بنابراین شما نیز می‌توانید با پیشگیری از آمپر کشیدن برق از بروز مشکلاتی مانند آتش‌ سوزی جلوگیری کنید. برای این کار بهتر است عمر سیم کشی ساختمان را بررسی کنید و در صورتی که تصور می‌کنید سیم‌ها فرسوده شده‌اند آن‌ ها را تعویض نمایید.

همچنین اگر در بین سیم‌ها، سیم لختی وجود دارد باید آن را تعویض نمایید. زیرا چنین مشکلاتی باعث می‌شود مصرف برق افزایش پیدا کند و هم چنین خطرات جانی نیز به همراه خواهد داشت. بهتر است برای سیم کشی ساختمان از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید این کار موجب می‌شود تا سیم کشی ساختمانتان به صورت اصولی و یکپارچه انجام شود.

نتیجه گیری :

همان طور که گفته شد سیم کشی برق ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا اگر به صورت غیر اصولی انجام شود می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند آمپر کشیدن برق گردد. همچنین خرابی در سیم ‌کشی ساختمان یا فرسوده شدن سیم‌ها می‌تواند باعث اتصالی و آتش سوزی گردد.

بنابراین باید حتماً سیم کشی برق ساختمان را توسط شرکت‌های معتبر، متخصص و با تجربه در این زمینه انجام دهید. علاوه بر آن در صورتی که هر گونه نشانه یا خرابی در سیم‌ کشی مشاهده کردید باید سریعاً با مراکز خدماتی معتبر تماس بگیرید.

شرکت خدمات برق ساختمان ویپان تمامی امور مربوط به سیم کشی ساختمان‌ها، عیب یابی مشکلات مربوط به سیم کشی برق، تعویض سیم کشی‌های فرسوده و…. را توسط متخصصین با تجربه و ماهر انجام می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت سیم کشی ساختمان‌های خود را به شرکت خدمات برق ساختمان ویپان بسپارید.

1 نظر
  1. علیرضا می گوید

    سپاس از توضیحات مفید ، استفاده کردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق