آموزش نحوه نصب کولر آبی

با نزدیک شدن به فصل گرما یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که اعضای خانواده درگیر آن می شوند، نصب کولر آبی است. فرق نمی کند که وارد خانه نوساز شده‌اید و یا کولر قبلی‌تان به هر دلیلی دیگر قابل استفاده نیست، باید هرچه زودتر به فکر نصب کولر آبی باشید. در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد سیستم های خنک کننده مورد استفاده در کشورمان را کولرهای آبی تشکیل داده‌اند. از این رو، آشنایی با نحوه نصب این سیستم‌ها می تواند کارگشا باشد. پس ما را تا انتهای مطلب دنبال کنید.

اگر برای نصب یا تعویض کولر آبی‌تان هم نیاز به تکنسین برق دارید، همکاران ما در ویپان آماده خدمت‌رسانی به شما گرامیان هستند.

کولر آبی و لزوم تعمیر یا تعویض آن

شرایط زیست‌ محیطی انسان یکی از عواملی  است که بر رفتار افراد و حالات روحی و روانی، و نحوه انجام کار آنها تأثیر مستقیم می‌گذارد. استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع و تعمیر و تعویض کولر آبی در فصل تابستان از جمله اقداماتی هستند که شرایط هوایی مطلوب را در محیط، ممکن می‌سازند.

منظور از تهویه مطبوع، عملیاتی است که به‌صورت خودکار بروی هوا انجام می‌شود تا بتوان با ثابت نگه‌داشتن یا تغییر آن، شرایط محل موردنظر را برای زندگی، کار یا عملیات صنعتی معین، مطلوب و بهداشتی کرد. تهویه مطبوع عموماً شامل سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی، رطوبت‌زدایی و تصفیه هوا می‌باشد. سیستم‌های سرمایشی (کولرآبی) که در تابستان مورداستفاده قرار می‌گیرند، از این جمله هستند.

کارکرد کولرهای آبی

کولرهای آبی با استفاده از فرایند سرمایش تبخیری، با تبخیر کردن آب، موجب خنک شدن هوا می‌شوند. این کولرها، گرمای هوا را جذب می‌کنند تا به‌وسیله آن بتوانند گرمای موردنیاز برای تبخیر آب را داشته باشند که در نتیجه موجب خنک شدن محیط می‌شوند. کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی، برق کمتری مصرف می‌کنند و به این دلیل که رطوبت محیط را افزایش می‌دهند برای مناطق خشک مناسب هستند.

مراحل نصب کولر آبی

نصب کولر آبی به دو بخش عمده تقسیم می‌شود:

  1. تراز کردن کولر و اجرای سیستم آب کولر: این مرحله، شامل حمل و تراز کردن کولر در محل مناسب، تامین آب کولر، اتصال کولر به کانال و نصب تمامی بخشهای لازم است.
  2. نصب اتصالات برق کولر: این بخش شامل سیم کشی، نصب برق و کلیدهای لازم برای راه اندازی کولر آبی می‌باشد.

در ادامه تمامی مراحل نصب کولر  را با شرح جزئیات بیان کرده‌ایم. آشنایی با بخش‌های مختلف کولر آبی به شما در نصب آن کمک می‌کند.

  • ساخت شاسی برای نصب کولر آبی

یکی از مراحل مهم در هنگام نصب کولر ، ساخت شاسی است. به دلیل قرار گرفتن سر ریز در تشتک کولر، بر آمدگی سر دنده  و مهره سر ریز کولر، توانایی تخلیه آب بصورت مناسب  و فاصله داشتن  دهانه کانال توزیع هوا از کف بام یا محل نصب باید این شاسی تهیه شود. شاسی نصب کولر آبی بسته به موقعیت کولر باید تدارک دیده شود و به همین دلیل نوع آماده آن در بازار موجود نیست.

شما باید ابتدا محل نصب کولر را برآورد کرده و شاسی را متناسب با نوع نیاز خود طراحی کنید. برای ساخت شاسی باید از دو نوع نبشی استفاده شود. نبشی‌های پایه باید از نوع قوطی مانند باشند و نبشی‌های محل قرار گرفتن کولر باید از نوع 90 درجه یا لبه‌دار باشند تا کولر درون آن قرار بگیرد.

  • تراز کردن کولر آبی هنگام نصب

بعد از ساخت شاسی و انتقال کولر آبی به محل مورد نظر، لازم است که آن را به درستی بر روی شاسی قرار دهید و تراز کنید. بهتر است برای انجام این کار از یک تراز کمک بگیرید و به چشمانتان اعتماد نکنید. توجه به تراز بودن کولر در مراحل نصب کولر آبی، از آن رو اهمیت دارد که کوچکترین ایراد در شاسی و تراز نبودن کولر، باعث نشت آب و کاهش کارایی کولر آبی می‌شود.

  • اتصال کولر آبی به کانال

هنگام مشخص کردن محل نصب کولر، باید به این نکته توجه کنید که فاصله خروجی کولر تا کانال کولر حدودا 30 سانتی‌متر بوده و دقیقا در راستای یکدیگر قرار داشته باشند. برای نصب کولر به کانال، بهتر است از یک برزنت استفاده کنید و آن را به کمک چسب، گیره‌های فلزی یا پلاستیکی و یا تسمه به دهانه کولر متصل کنید و سپس دورتادور برزنت را با کمک دریل و پیچ محکم کنید.

اتصال درست و صحیح کولر به کانال، باعث کاهش لرزش و صدا هنگام روشن کردن کولر می‌شود و سبب می‌شود که هوای تولید شده در دستگاه مستقیما وارد کانال کولر شود.

  • نصب برق و سیم کشی کولر ابی

یک از مراحل مهم در نصب کولر آبی، سیم کشی و نصب برق است. هنگام مشخص کردن محل قرار گیری کولر آبی واجب است که به این مورد هم توجه کنید. در این مرحله باید از کنترل برق تا محل نصب کولر سیم کشیده شود. برای جلوگیری از آسیب سیمها و در تماس نبودن با آب از جعبه تقسیم استفاده می‌کنیم.

  • انتقال آب در نصب کولر آبی

بعد از قرار دادن و نصب کولر در محل مورد نظر، حالا نوبت انتقال آب از کنتور به محل قرار گیری کولر است. اصولا برای ساختمان های قدیمی از تانکر برای تامین آب کولر استفاده می‌کردند ولی در ساختمان های جدید، برای هر واحد ساختمانی، یک شاخه جدا در نظر گرفته می‌شود.

حالا باید لوله کشی آب را تا نزدیکترین محل به کولر انتقال دهید، برای این کار کافی است از لوله های مخصوصی که به آنها لوله کولر می‌گویند استفاده کرده و لوله مورد نظر را به خروجی شناور کولر متصل کنید تا آب مورد نیاز کولر تامین شود.

نصب کولر آبی

  • نصب کلید کولر آبی

نصب کلید کولر یکی دیگر از مراحل نصب کولر است که لازم است که سیم کشی های لازم از قبل انجام شده باشد. کلید کولر شامل سه دکمه است که از راست به شرح زیر می‌باشد:

  • دکمه اول که آبی ررنگ است، مربوط به پمپ آب کولر است.
  • دکمه دوم که قرمز رنگ است، برای موتور کولر آبی است.
  • دکمه سوم که  سبز رنگ است مربوط به دور تند و دور کند کولر آبی می‌باشد.

البته این رنگها می‌تواند متفاوت باشد. همچنین برای نصب کلید کولر، می‌توان از کلیدهای مختلفی مثل، کلید سه پل، چهار پل و … استفاده کرد که در مقاله “آموزش نحوه نصب کلید کولر آبی” بطور مفصل به آن  پرداخته‌ایم.

  • نصب شیر شناور کولر آبی

همانطور که بیان کردیم، آب از لوله آب به کمک شیر شناور وارد تشتک کولر می‌شود. وظیفه شناور کولر، کنترل حجم آب ورودی به کولر است و مانع سر ریز شدن و نشتی آب می‌شود. برای اینکه شناور به درستی کار کند، لازم است که کولر به درستی تراز شده باشد.

هنگام نصب شیر شناور، توجه کنید که این شناور کمی به صورت قائم باشد تا در صورت زیاد شدن آب، آن را قطع کند. اگر سر شیر شناور رو به پایین باشد، ورودی آب به کولر هم بیشتر است. در این زمینه می‌توانید مقاله : ” آموزش نحوه نصب و تعویض شناور کولر آبی ” را هم مطالعه کنید.

  • نصب موتور کولر آبی و برق آن

بعد از وصل کردن قطعات مختلف و انجام تمام مراحل بالا، نوبت به نصب موتور کولر آبی و اتصال سیم برق به موتور است، که لازم است برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، سیم‌ها از جعبه تقسیم عبور کند، از آنجایی که مراحل نصب موتور کولر آبی، نیاز به توضیحات بیشتری دارد، ما درمقاله  “تعویض و تنظیم موتور (دینام) کولر آبی” به صورت جداگانه و کامل به آن پرداخته‌ایم.

مرحله نهایی نصب کولر آبی

بعد از انجام تمامی مراحل بالا، زمان قرار دادن پوشال مناسب با کولر جهت تولید باد خنک است که باید به صورت زیر این کار را انجام دهید:

نصب پوشال‌ها یا پدهای خنک‌کننده

پوشال ها یا پدهای خنک کننده کولرهای آبی از جمله مهم ترین و موثرترین اجزای آن ها هستند. این اجزای در هنگام نصب اولیه اغلب روی سیستم سوار هستند. این پدها در حقیقت سطح تماس بین آب (رطوبت) و جریان هوای گرم را فراهم می کنند. در صورت نیاز به نصب، کافی است از فنرهای مخصوص پوشال ها کمک بگیرید. با یک فشار معمولی می‌توان این پوشال‌ها را از سیستم خارج کرده و یا مجددا نصبشان نمود.لازم است هر سال و بعد از هر بار سرویس کردن کولر خود، برای بازدهی بیشتر و دریافت باد خنک پوشال‌ها را عوض نمایید.

شما برای انتخاب کولر آبی گزینه‌های متنوعی در دسترس دارید. بسیاری از این کولرها تولید داخل هستند و عملکرد قابل قبولی دارند. اغلب این کولرهای آبی عملکرد مشابه یکدیگر دارند، که با بررسی دقیق‌تر می‌توانید این اطلاعات را کسب کنید. اما اگر همچنان دچار شک و ترید هستید می‌توانید با یک متخصص مشورت کنید. این متخصص با توجه به بودجه‌ای که دارید، توان کولر و دیگر مشخصه‌ها شما را برای خرید و نصب کولر آبی راهنمایی می‌کند و در نهایت تکنسینهای ویپان راهگشای شما در این زمینه می‌باشند. برای این کار کافیست درخواستتان را در سایت ما ثبت کنید و یا با شماره 02191013700 تماس بگیرید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق