انتقال تصویر دوربین مداربسته بروی آنتن مرکزی

ممکن است برایتان این سوال پیش آمده باشد که آیا می‌توانید فیلم دوربین مداربسته را در تلویزیون هم تماشا کنید؟ برای این کار کافی است از طریق آنتن مرکزی تصاویر را بر روی تلویزیون‌تان انتقال دهید. متخصصان ویپان آماده ارائه این خدمت با بالاترین کیفیت و کمترین زمان ممکن هستند. با این حال اگر می‌خواهید خودتان این کار را امتحان دهید، این مقاله را تا به انتها دنبال نمایید. ما به شما نحوه اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی را آموزش خواهیم داد.

آنتن‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

آنتن یک تجهیزات مخابراتی است که به صورت گیرنده، فرستنده یا هر دو عمل می‌نماید و وظیفه آن تبدیل سیگنال الکتریکی به امواج‌ الکترومغناطیسی در حالت فرستندگی و تبدیل امواج‌ الکترومغناطیسی به سیگنال الکتریکی در حالت گیرندگی می‌باشد.
آنتن‌های گیرنده که در سیستم آنتن مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ساختارهای متنوعی دارند که با توجه به کاربرد، محل نصب، آلیاژ ساخته شده و غیره از یکدیگر متفاوت خواهند بود. هر آنتن در یک فرکانس مشخص، به تشدید درمی‌آید و به ازای آن فرکانس، ولتاژ بیشینه مشخصی را تولید می‌کند.برای دانستن همه چیز در ارتباط با آنتن تلوزیون روی لینک کلیک کنید. 

آنتن مرکزی چگونه کار می‌کند؟

روش کار سیستم آنتن مرکزی ساده است. در این سیستم بجای استفاده از چند آنتن برای گرفتن سیگنال در هر تلویزیون از یک آنتن مشترک برای آنها استفاده می‌گردد. به طور معمول زمانی با مشکل مواجه می‌شویم که مجبور به تقویت خروجی آنتن خود باشیم. سیگنال خروجی آنتن نمی‌تواند به طور مستقیم بین تمامی نمایشگرها تقسیم شود. (در این صورت افت شدید سیگنال خواهیم داشت) لذا می‌بایست از یک دستگاه مرکزی (آمپلی‌فایر) برای تقویت و سازمان‌دهی خروجی آنتن استفاده گردد. اجزای آنتن مرکزی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • آنتن:

همانطور که در بالا اشاره کردیم آنتن از اجزای اصلی محسوب می‌شود که سیگنال‌های تلویزیونی را دریافت می‌کند.

  • تقویت‌کننده:

این بخش کار تقویت سیگنالهای دریافتی را به عهده دارد، به طور کلی سیگنالهای دریافتی با تقسیم در شبکه دچار کاهش قدرت می‌شوند و نیاز به تقویت دارند که دستگاه تقویت‌کننده از افت این سیگنالها جلوگیری می‌کند.

  • اسپلیتر یا تقسیم‌کننده:

 تقسیم سیگنالها به طور مساوی بین خروجی ها توسط دستگاه اسپلیتر یا تقسیم‌کننده انجام می‌شود.

انواع آنتن مرکزی

آنتن مرکزی را می‎توان به سه دسته MATV،SMATV، CCTV تقسیم بندی کرد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد که در ادامه به کاربردها هر یک از آنها اشاره می‌کنیم:

MATV (Master Antenna Television):   

 این نوع آنتن جهت افزیش قدرت سیگنالهای تلویزیونی استفاده می‌شود. در واقع تنها کاری که انجام می‌دهد تقویت باندهایی است که بتوان به راحتی سیگنالها را در تلویزیون بدون هیچ گونه اختلالی دریافت کرد و از ساده‌ترین نوع آنتن‌های مرکزی محسوب می‌شوند.

SMTV :

اگر بخواهیم سیگنال‌های ماهواره‌ای را دریافت نماییم نیاز به این نوع آنتن مرکزی است که با عنوان ماهواره مرکزی سیگنالهای ماهواره‌ای را دریافت و بین گیرنده‌ها پخش می‌کند.

CCTV :

از پرکاربردترین نوع آنتن‌های مرکزی است که امکان دریافت تصویر، صدا و ویدئو را از دوربین‌های مداربسته و انتقال به گیرنده‌های تلویزیون در آن وجود دارد و امروزه به طور وسیع در اکثر ساختمانها مورد استفاده قرار می‌گیرد. و امکان انتقال سیگنالها و تصاویر را به تمامی واحدها خواهد داشت.

به صورت کلی نوع خروجی آنتن‌های تلویزیونی با نوع خروجی دستگاه ضبط دی وی آر (DVR) در سیستم‌های مداربسته متفاوت می‌باشد. لذا شما نمی‌توانید دستگاه DVR را به صورت مستقیم به آنتن مرکزی متصل نمایید. برای اتصال دستگاه DVR به آنتن مرکزی می‌بایست از دستگاه مدولاتور استفاده شود.

 

 

دستگاه مدولاتور چیست؟

دستگاه مدولاتور در واقع یک نوع تبدیل‌کننده خروجی دستگاه DVR به ورودی VHF و UHF می باشد. این تبدیل‌کننده به شما امکان می دهد تا دستگاه DVR را به آنتن مرکزی متصل نمایید. برخی از این تبدیل کننده‌ها دارای خروجی‌های متعددی می باشند که امکان اتصال به خروجی‌های VGA یا HDMI را هم به آنتن مرکزی فراهم می‌نمایند.

برای اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی به چه نوع مدولاتوری نیاز است؟

به طور کلی دو نوع مدولاتور وجود دارد، یکی آنالوگ و دیگری HD که خرید نوع آنالوگ ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. چرا که آنتن‌های مرکزی نیازی به خرید دستگاههای مدلاتور HD ندارند، اما ایراد آن این است که تصاویر دوربین مداربسته با کیفیت پایین بر روی تلویزیون‌تان به نمایش درمی‌آید.

یک مدولاتور آنالوگ شما را قادر می‌سازد تا کانال تلویزیونی آنالوگ را از منبع AV ایجاد کنید که معمولا ورودی و خروجی‌های SCART یا phono / RCA که هر دو نیز در سیستم آنالوگ هستند، که در پشت آن وجود دارد. انتخاب نوع مدولاتور بستگی به ورودی‌های پشت  DVR یا NVR دوربین مداربسته دارد. بیشتر دستگاه‌های DVR یا NVR دوربین مداربسته جدید دارای اتصالات HDMI  و RCA  (قرمز ، سفید، زرد) هستند. اما ممکن است انواع دیگری از ورودی‌ها را نیز داشته باشند.

مراحل نصب دستگاه مدولاتور:

برای اتصال مدولاتور باید ورودی آن را به خروجی تقویت‌کننده و ورودی تصویر DVR را به ورودی تصویر مدولاتور متصل شود. ورودی زرد مدولاتور برای نمایش فیلم، و قرمز و سفید برای پخش صدا است، بنابراین به احتمال زیاد شما به آنها احتیاج نخواهید داشت، اما اگر دوربین های مدار بسته شما میکروفون دارد، بنابراین می‌توانید برای شنیدن صدا ورودی سفید و قرمز مدولاتور را به خروجی صدا  DVR و خروجی صدای مدولاتور را به اسپلیتر نصب کنید. پس از اتصال، باید دوربین مداربسته را روی یک کانال UHF تنظیم کنید.

طریقه اتصال دستگاه DVR به دستگاه مدولاتور

اتصال دستگاه دی وی آر DVR به دستگاه مدولاتور کار پیچیده‌ای نیست به شرط آنکه نصاب با روش کار مدولاتور و آمپلی‌فایر (تقویت کننده سیگنال‌های آنتن آنالوگ) آشنا باشد برای این کار ابتدا می‌بایست کابل تصویر که از خروجی CVBS که در پشت دستگاه DVR وجود دارد را به UHF دستگاه مدولاتور متصل نماید و سپس نسبت به فرکانس‌های شبکه‌های تلویزیونی یک فرکانس به مدولاتور بدهیم. فرکانس‌های شبکه‌های تلویزیونی ایران به صورت ذیل می‌باشد:

شبکه قرآن: فرکانس ۶۰                                         شبکه دوم سیما: فرکانس ۵۴
شبکه خبر: فرکانس ۴۹                                         شبکه سوم سیما: فرکانس ۴۷
شبکه آموزش: فرکانس ۵۷                                      شبکه چهارم: فرکانس ۴۴
شبکه اول سیما:فرکانس ۲۵                                    شبکه پنجم: فرکانس ۴۱

در صورتی که دستگاه تقویت مرکزی شما دارای UHF باشد می‌بایست ابتدا خروجی آنتن هوایی خود را به آنتن IN دستگاه مدولاتور متصل نموده و سپس از خروجی CVBS دستگاه DVR خود یک کابل به VIDEO IN که معمولا زرد رنگ است وصل نمایید و سپس یک خروجی از آنتن OUT با کابل برای ورودی UHF تقویت‌کننده آنتن مرکزی بگیرید.

پس از انجام این کارها بهتر است تنظیمات دستگاه مدولاتور را روی C و بین عدد ۶ تا ۱۸ قرار دهید. (هرچه عدد بالاتر برود فرکانس قوی‌تری خواهید داشت.) حال اگر دستگاه آمپلی‌فایر (تقویت‌کننده آنتن مرکزی) شما UHF نداشته باشد و فقط خروجی VHF دارد روش بالا را انجام دهید و فقط به جای خروجی UHF بر روی VHF وصل کنید و فرکانس را نیز بین ۳۱ عدد تا ۳۶ تنظیم نمایید. پس از رویت ابتدای اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی، برای بهتر شدن تصاویر می‌بایست فرکانس را کمی بالا و پایین ببرید تا نتیجه بهتری بدست آورید.

استفاده از آنتن مرکزی در سیستم دوربین مداربسته چه مزایا و معایبی دارد؟

از مزایای اتصال آنتن مرکزی به دوربین مدار بسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاهد آسان تصاویر:

اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی امکان انتقال تصاویر به داخل واحدها را فراهم کرده تا همه واحدها  بتوانند تصاویر و ویدئوهای دوربین‌های مدار بسته  را روی گیرنده تلویزیون خود به صورت یکی از شبکه‌های تلویزیون دریافت نمایند. مشاهده تصاویر برای تمام افراد عادی و غیرفنی به سادگی و در هر زمان که بخواهند امکان‌پذیر است.

  • هزینه پایین:

برای دریافت تصاویر و اتصال دوربین مداربسته فقط نیاز به خرید یک دستگاه مدولاتور است که بعد از انجام مراحل نصب، به راحتی دریافت تصاویر دوربین مدار بسته برای همه واحدها  امکانپذیر است.

از معایب اتصال آنتن مرکزی به دوربین مدار بسته نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم امکان بازپخش تصاویر: 

متاسفانه با اتصال سیستم مداربسته به آنتن مرکزی شما امکان بازبینی تصاویر یا دسترسی به منوهای دستگاه را در محل نمایش آنها نخواهید داشت. در واقع برای دریافت تصاویر ضبط شده قبلی باید از دستگاه DVR کمک بگیرید.

  • رزولوشن پایین:

با توجه به انتقال تصاویر دوربین ها به صورت PAL رزولوشن تصویر دوربین‌ها به شدت در محل نمایش کاهش خواهد یافت.

هزینه انتقال تصاویر به داخل واحدها

اگر ساختمان شما مجهز به سیستم دوربین مداربسته و آنتن مرکزی است به شما پیشنهاد می‌کنیم قابلیت انتقال تصویر به داخل واحدها را نیز فعال نمایید. زیرا شما همه تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دارید و تنها کافی است با خرید یک مدولاتور با هزینه اندک از این قابلیت جذاب و منحصر به فرد هم برخوردار شوید. هزینه راه‌اندازی این سیستم نیز با سرشکن شدن قیمت مدولاتور و متعلقات آن و هزینه نصب بین کلیه واحدها به صرفه خواهد بود و هر واحد با پرداخت مبلغ معقولی می‌تواند از دریافت تصاویر زنده دوربین‌های مداربسته روی گیرنده تلویزیون خود به راحتی بهره‌مند شود.

با اینکار هم مانع تخطی افراد مختلف از قانون می‌شوید و هم از سویی حفاظت عمومی ساختمان را افزایش داده، باعث امنیت بیشتر و کاهش جرم در فضاهایی که دوربین مداربسته قرار دارد را فراهم می‌کنید که در نهایت به تامین آرامش خاطر بیشتر ساکنین منجر می‌گردد.

امیدوارم این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد. بار دیگر به شما یادآوری می‌کنیم که اگر مهارت لازم در وصل دوربین مدار بسته خود به آنتن مرکزی را ندارید یا وقت و حوصله و  انجام این فرایند را در حد توان خود نمی‌بینید کافی است، روی لینک سایت ویپان کلیک کرده و یا با شماره 02191013700 تماس گرفته و سفارش خود را ثبت کنید. متخصصان مجرب ما در اسرع وقت در نقاط مختلف شهر تهران برای انجام این خدمت به حضورتان رسیده و در کمترین زمان و بالاترین کیفیت به ارائه خدمت می‌پردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق