نحوه تعویض پوشال کولر آبی

کولر آبی پرکاربردترین وسیله سرمایشی در ایران است و پوشال کولر آبی هم یکی از بخش‌های مهم آن محسوب می‌شود و می‌تواند در کارکرد مناسب یا نامناسب آن اثرگذار باشد. پوشال هرچند وقت یکبار نیاز به تعویض دارد تا آب کولر در تمام بخش‌های پوشال پخش شده و هوای خنک‌تری را دریافت کنید، خیلی از اوقات عدم تعویض به موقع پوشال، می‌تواند باعث  کاهش قدرت کولر شده و نتواند فضای خانه را خنک کند.

 ما در بخش خدمات سرویس کولر آبی ویپان، تعویض پوشال را هم انجام می‌دهیم، اما اگر خواستید خودتان کار تعویض پوشال کولرتان را انجام دهید، باید با این کار آشنایی کامل داشته باشید و به چم و خم آن وارد باشید.

ما در این مقاله به مهترین نکات در تعویض پوشال کولر آبی می‌پردازیم.

پوشال کولر چیست؟

پوشال رشته‌هایی از چوب است که توسط ماشین پوشال‌سازی تولید گردیده و دربسته بندی‌هایی از توری‌های نایلونی مخصوص قرار گرفته است. چوب به دلیل متخلخل بودن و داشتن ساختاری از فیبر، آب را به‌خوبی در خود نگهداری می‌دارد و در اثر حرکت باد تولید شده توسط پره‌های متصل به الکتروموتور موجب ایجاد خنکی بیشتر می‌گردد.

امروزه انواع پوشال کولر آبی در جنس سلولوزی و معمولی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. پوشال در جلوگیری از ورود ذرات آلودگی در دریچه کولر و همین طور به جریان در آوردن هوای خنک در کانال‌های کولر آبی تاثیر بسزایی دارد.  همچنین اگر پوشال‌ها عمر خود را از دست داده باشند و یا عیبی داشته باشند در نتیجه بر روی خنک‌کنندگی کولر تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است تهویه‌ی هوا را نیز با مشکل روبرو کند و در نهایت شرایط نامناسبی را به وجود بیاورد. باید همواره پوشال‌های کولر را بشویید و عوض کنید.

همانطور که می‌دانید پوشال ها دو نوع هستند :

  1. پوشال معمولی کولر آبی
  2. پد سلولزی

 

معایب پدهای سلولزی

 

از معایب این نوع پد‌ها هزینه گران آنها است، این پد‌های سلولزی زمانی مقرون به صرفه‌ است که در ابعاد بزرگ و صنعتی استفاده شوند و به همین دلیل در کولرهای خانگی توجیه اقتصادی ندارند. هر دو نوع پوشال در انواع کولرهای آبی خانگی و صنعتی در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما پوشال معمولی کولر آبی قدیمی‌ترین و پرکاربردترین نوع پوشال هستند، و به علت متناسب بودن با آب و هوای ایران و همچنین قیمت مناسب و بازدهی خوب طرفداران زیادی دارد.در این مقاله منظور ما از پوشال کولر، همان پوشال معمولی است.

بهترین مارک پوشال کولر و بهترین نوع آن

بهترین مارک پوشال کولر، همان است که از چوب درختان سپیدار، تیره بید و یا صنوبر در آن استفاده ‌شده است؛ زیرا این‌گونه چوب‌ها می‌توانند آب را در منافذ خود به بهترین نحو نگهداری کنند و البته بهترین نوع آن، پوشال کولر سلولزی است زیرا با داشتن بافتی یکدست و صاف به‌خوبی خیس می‌گردد و آب را درون خود نگاه می‌دارد

تعویض پوشال کولر آبی و بهبود قدرت آن 

پوشال کولر آبی دریچه ورود هوا به داخل کولر است تا این هوا در اثر فرآیندهای داخلی کولر، خنک شده و از طریق کانال‌کشی، وارد ساختمان گردد. لذا اگر پوشال‌ها کوچک‌ترین ایرادی داشته باشند، قدرت خنک‌کنندگی کولر و حتی تهویه هوای مناسبی ندارند و شرایط نامساعدی در محیط ایجاد می‌کنند؛ بنابراین شستن و یا تعویض پوشال کولر آبی الزامی است البته بهبود بهتر عملکرد کولر نیازمند نصب درست برزنت نیز میباشد برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما خواندن مطلب آموزش تعویض برزنت است.

عدم تعویض پوشال کولر آبی و مشکلات تنفسی

از آنجایی که از کولرهای آبی فقط در فصل‌های گرم استفاده می‌شود و در نتیجه ممکن است به طور مثال در فصل زمستان که بدون استفاده هستند گرد و غبار گرفته و حتی موجب لانه‌سازی حشرات و آفات درون این پوشال‌ها شوند، در نتیجه زمانی که کولرتان آماده فعال سازی می‌شود و جریان باد هم ایجاد شود این ذرات و حشرات احتمالا  وارد خانه و زندگیتان می‌شود. بنابراین این موارد موجب خطرات تنفسی شده و شرایط را برای رخنه کردن حشرات موذی به محیط زندگی یا کارتان فراهم ‌کنند.

روش تعویض پوشال کولر

تعویض پوشال
تعویض پوشال کولر آبی

برای تعویض پوشال کولر آبی دریچه کولر را باز کرده و به سمتی بخوابانید که پوشال آن به سمت خودتان باشد. بسته به نوع کولر فنر یا حفاظی که برای نگه‌داشتن پوشال بر روی آن قرار گرفته است را در بیاورید.

در زمان سرویس کولر آبی که یکی از مراحل تعویض پوشال کولر آبی است اول خود دریچه‌ها را با مایع شوینده  یا آب به خوبی شستشو دهید. بعد پوشال‌های نو را از بسته بندی خارج کنید و به این پوشال‌ها را هم شستشو دهید . ممکن است در جابه‌جایی کمی گرد و غبار گرفته باشند و ریزگردهای با شروع کارکرد کولر وارد فضای خانه می‌شود. و اینکه برای راحت‌تر جا انداختن پوشال‌ها کمک می‌کند . دریچه‌ها را  بر روی زمین تمیز قرار دهید و پوشال را بر روی آن قرار دهید. باید پوشال به خوبی تمامی سطح دریچه را بدون بیرون زدگی و یا جای خالی بپوشاند.

برای جا انداختن فنرها، اول لبه‌هایی که وارد سوراخ می‌شوند اقدام و بعد به سراغ دریچه‌های بعدی بروید. حفاظ‌‌ها را  به ترتیب از بالا به پایین در جای خودش قرار بدهید. بعد از تعویض هر سه دریچه یک بار دیگر همه پوشال‌ها را آب بگیرید و دریچه‌ها را جا بیاندازید.

نحوه قرار گرفتن پوشال در کولر

نحوه قرار گرفتن پوشال در دریچه کولر بعد از تعویض آن، اهمیت دارد. اگر نتوانید پوشال را به‌خوبی در محل خود نصب‌کرده و نگه‌دارید، موقع بستن دریچه‌ها، پوشال کولر آبی از جای خود بیرون می‌آید و در نتیجه نمی‌تواند نقشی در خنک کردن فضا داشته باشد. بنابراین افتادن پوشال به موتور کولر آسیب زده و احتمال سوختن موتور را بالا می‌برد. یادتان باشد در مرحله آخر پوشال کولر آبی را بر روی دریچه‌ها قرار داده و فنرهای آن را محکم ببندید. 

نحوه شستن پوشال کولر آبی

در ابتدا حتما دریچه‌ها را بشویید. زمانی که آب بر روی پوشال‌ها ریخته می‌شود، در اثر تبخیر آب، املاح آب روی دریچه رسوب‌ می‌کند و گچ در شیارهای دریچه ایجاد می‌شود. برای تعویض پوشال کولر آبی اول دریچه‌ها را بشویید.

دقت داشته باشید که هنگام سرویس و تعویض پوشال کولر در برخی موارد پوشال‌ها بعد از یک‌سال استفاده به هیچ عنوان دچار مشکل نشده‌اند، و نیازی به تعویض مجدد ندارند. ولی به دلیل وجود گرد و غبار موجود در فضا در فصل گرما و یا مدت زمانی که به دلیل تغییر فصل مورد استفاده قرار نگرفته دچار آلودگی شده باشد. برای برطرف کردن این مورد باید دریچه‌های کولر را بعد از باز کردن بر روی زمین بخوابانید و توسط فشار آب آلودگی‌های موجود در آن را پاک کنید. و در صورت وجود حشرات موذی در آن باید از مواد ضدعفونی کننده و رفع کننده حشرات مناسب مانند سرکه استفاده کنید.

در صورتی که در زمان استفاده مجدد این مورد را رعایت نکنید، تمام این آلودگی‌ها و گردو غبار وارد محیط زندگی شما می‌شوند، و می‌توانند باعث بروز مشکلات تنفسی و حساسیستی شوند. به همین دلیل قبل از استفاده باید با یک پارچه مرطوب جلو دریچه را ببندیم تا بتوانیم از ورود آنها به داخل جلوگیری کنیم تا باعث بروز مشکلات تنفسی برای افراد خانواده نشود.

بالا بردن راندمان کولر بوسیله پوشال‌

با روشن شدن کولر آبی که وارد کولر می‌گردد، اول باید پوشال کولر خیس شود تا هوایی که از پوشال عبور می‌کند، خنک شده و از طریق کانال وارد ساختمان شود. باید به این نکته  توجه داشته باشید که در زمان تعویض پوشال کولر از پوشال‌هایی استفاده کنید که ساختار یکدست و منسجمی داشته باشند. و از نظر اندازه هم مناسب باشند، دراین صورتی که آب به‌ صورت یکنواخت به تمامی بخش‌های پوشال برسد با رطوبت مناسب و کافی راندمان کولر را بالا می‌برد.

نکات مهم در تعویض پوشال کولر

 باید هنگام خرید پوشال و استفاده از آن دقت کنید که یک دست و منسجم باشند تا پمپ آب بتواند تمام پوشال را خیس کند. هنگامی که پوشال کولر شما نیاز به تعویض دارد باید دقت داشته باشید که قبل از راه اندازی کولر آن را سرویس‌دهی کنید. تمام قسمت‌های کولر را بررسی کنید و در صورتی که بخش‌هایی از آن مانند پوشال،گرد و خاک گرفته‌اند آنها را تمیز کنید

قبل از شروع به کار برای تعویض پوشال کولر و سرویس آن از قطع بودن برق اطمینان حاصل کنید، شاید بگویید که تعویض پوشال چه ارتباطی به برق دارد ولی این را بخاطر داشته باشید که گاهی اوقات بدنه کولر برق دارد و می‌تواند باعث برق‌گرفتگی شود برای آشنایی بیشتر برق کولر روی لینک کلیک کنید. پس برای باز کردن دریچه و درآوردن پوشال مراقب دست خود باشید تا بدلیل کم تجربگی به خود آسیب نزنید. برای جلوگیری از آسیب به دست‌ها بهتر است که از دست‌کش استفاده کنید.

نحوه تعویض پوشال کولر

در زمان تعویض پوشال کولر  قبل از روشن کردن اولیه دقت کنید که پوشال جدید حتماً باید خیس باشد تا باعث کاهش مصرف آب و  فشار آمدن به کولر شود. چرا که اگر پوشال‌های کولر خشک باشد کولر باید مدت زمان زیادی کار کند تا بتواند کل پوشال را خیس کند و خنکای مناسبی را به درون کانال و منزل‌تان وارد کند. تا زمانی که این مرحله بدرستی انجام نگیرد، پمپ آب پیوسته روشن می‌ماند و به آن فشار وارد می‌شود. و این اتفاق می‌تواند به پمپ آب کولر آسیب بزند.

زمان مناسب تعویض پوشال کولر

همان‌طور که می‌دانیم کولر آبی سالی یکبار نیاز به سرویس کامل دارد، و برای بهتر شدن نحوه عملکرد کولر باید پوشال کولر را در صورت نیاز تعویض کنیم. مواردی که نشان دهنده این است که پوشال باید تعویض شود به شرح زیر می‌باشد:

  • در صورت وجود املاح بر روی پوشال‌‌ها
  • تخلیه نشدن آب کف کولر و وجود آلودگی در آن
  • وجود آلاینده‌ها بر روی پوشال
  • وجود حشرات موذی بر روی پوشال کولر

قرار گرفتن مناسب پوشال‌ها

در زمان تعویض پوشال کولر آبی قرار گرفتن مناسب پوشال در جای خود بعد از تعویض آن، اهمیت زیادی دارد. اگر پوشال به‌خوبی در محل خود جا نگیرد، موقع بستن دریچه‌ها، پوشال از جای خود خارج شده و نمی‌تواند نقشی در خنک کردن فضا داشته باشد.

از طرفی دیگر ممکن است، به موتور کولر آسیب بزند و احتمال سوختن موتور کولر را بالا ببرد. دقت کنید که بعد از جایگزینی پوشال فنرهای آن را محکم ببندید.

خدمات سرویس کولر آبی ویپان

شرکت برق ساختمان ویپان خدمات نصب، سرویس و تعویض پوشال کولر آبی را به صورت تخصصی به شما عزیزان ارائه می‌دهد. تنها کافیست از 9 صبح تا 9 شب با شماره 02191013700 تماس گرفته و یا درخواستتان را در سایت ما ثبت کنید. پس از بررسی درخواست شما، در کوتاه‌ترین زمان تکنیسینها ما به محل اعزام شده و خدمات مورد نیازتان را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهند. ضمنا تمامی خدمات ویپان، گارانتی تضمین کیفیت 45 روزه دارند و شما می توانید از این گارانتی در صورت عدم رضایت از خدمات استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق