نحوه تشخیص اتصالی برق در ساختمان + اقدامات حیاتی

از جمله مشکلات رایج در سیم کشی‌های ساختمانی اتصالی برق است که عدم رفع آن باعث ایجاد آتش سوزی می‌گردد. بهتر است بدانید که وجود اتصالی در سیم کشی ساختمان‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن رفع گردد و حتما این موضوع را جدی بگیرید. زیرا تنها یک جرقه کوچک می‌تواند باعث ایجاد یک فاجعه بزرگ گردد. اما اصلاً نگران نباشید زیرا اگر دلایل اتصالی برق را بدانید می‌توانید به راحتی و با کمک یک سیم کش ماهر به رفع و تشخیص اتصالی برق بپردازید.
البته یک نکته مهم دیگر که باید بدانید آن است که در هر ساختمان تابلو برقی نصب می‌گردد که دارای فیوز است. توجه داشته باشید که فیوز برای پیشگیری از حادثه نصب می‌شود. بنابراین در صورتی که متوجه هر گونه مشکلی در برق ساختمان شده‌اید باید فیوز را قطع کرده و حتما با یک برقکار ماهر تماس بگیرید.

درست است که به هیچ عنوان پیدا کردن منبع اتصالی به افراد غیر متخصص پیشنهاد نمی‌شود اما در این مطلب اطلاعاتی بیان شده است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید محل اتصالی برق را پیدا کنید با ما همراه باشید.

چگونگی تشخیص اتصالی برق در ساختمان:

همان طور که گفته شد یکی از مشکلات رایج در سیم کشی ساختمان اتصالی برق است که معمولا باعث پریدن فیوز می‌گردد. در این هنگام زمانی که مجدداً فیوز را متصل می‌کنید ممکن است دوباره قطع گردد. توجه داشته باشید در صورتی که فیوز پس از اتصال مجدد بلافاصله قطع شود و صدای بلندی ایجاد کند؛ این موضوع می‌تواند نشان دهنده اتصالی برق در سیم کشی ساختمان باشد. اما در صورتی که فیوز بدون هیچ صدایی و خیلی آرام قطع شود احتمالاً فیوز دچار مشکل شده است و باید عوض گردد.
به طور کلی می‌توان گفت زمانی که فیوز دچار مشکل می‌شود باید ابتدا مطمئن شوید که این مشکل به دلیل اتصالی رخ داده است یا به دلایل دیگر قطع می‌گردد.

برای مشخص کردن این موضوع همان طور که گفته شد در اولین قدم باید دلایل اتصالی برق را در فیوز جستجو کنید تا اگر این مشکل به دلیل خرابی فیوز ایجاد شده است با تعویض آن مشکل را برطرف کنید.

اما اگر مشکل مربوط به فیوز برق نبود، باید با کمک راهکارهای دیگری تشخیص و سپس رفع اتصالی برق بپردازید. در ادامه راهکارهای مربوط به چگونگی تشخیص اتصالی برق را بیان کرده‌ایم:

  •  بررسی وسایل برقی:

اولین کاری که باید برای تشخیص اتصالی برق انجام دهید بررسی وسایل برقی است. در این هنگام باید تمامی وسایل برقی که در خانه وجود دارند و به پریزهای برق متصل هستند را جدا نمایید. زیرا ممکن است دستگاه برقی یا حتی دوشاخه آن به دلیل ایرادات داخلی باعث بروز اتصالی گردند. پس بهتر است وسایل را از برق جدا کرده و دوباره به چک کردن فیوز برق بپردازید. در صورتی که اتصالی برطرف شده باشد و مطمئن می‌گردید که وسایل برقی دچار مشکل هستند و در سیم کشی ساختمانی اتصالی وجود ندارد. اما اگر پس از جدا کردن وسایل برقی دوباره فیوز بپرد باید عیب یابی را در قسمت‌های دیگر انجام دهید تا بتوانید دلایل اتصالی برق را پیدا کنید.

  •  چک کردن کلیدهای روشنایی:

پس از این که وسایل برقی چک شدند و مشخص گردید که اتصالی برق مربوط به هیچ یک از وسایل یا دستگاه‌های برقی نیست، باید کلیدهای روشنایی مورد بررسی قرار بگیرند. در این هنگام باید تمامی کلیدهای برق را خاموش نمایید. بهتر است بدانید که برای خاموش کردن وسایل روشنایی باید کلیدها رو به بالا قرار بگیرند. سپس فیوز برق را متصل کنید. در این هنگام اگر فیوز نپرید متوجه خواهید شد که مشکل در سیستم روشنایی است. در این زمان باید تک تک کلیدهای روشنایی بررسی گردد تا کلید مورد نظر و معیوب مشخص شود. برای این کار باید هر یک از کلیدها به صورت جداگانه روشن شود. این کار باعث می‌گردد تا در هنگام روشن کردن کلید مورد نظر فیوز دچار مشکل شود و شما متوجه خرابی آن کلید گردید.

  •  بررسی پریزها:

از جمله راهکارهای دیگری که برای تشخیص اتصالی برق مورد استفاده قرار می‌‌گیرد بررسی تمامی پریزها است. زیرا در بعضی از پریزها شل شدن سیم‌ها موجب بروز مشکل می‌شود. در واقع زمانی که سیم‌های داخلی شل می‌شوند از پیچ‌های خود جدا شده و برخورد آن ها با یکدیگر باعث ایجاد اتصالی برق خواهد شد. پس باید همه پریزهای ساختمان را بررسی کنید و از سالم بودن سیم کشی درون آن ها مطمئن گردید‌.

  • چک کردن لامپ و سرپیچ آن:

    تشخیص اتصالی برق
    چک کردن سربندی هالوژن

ممکن است اتصالی برق به دلیل وجود سرپیچ یا لامپ خراب باشد. در واقع سیم‌هایی که درون سرپیچ وجود دارند اگر دچار مشکل شوند موجب ایجاد اتصالی خواهند شد. در این هنگام باید سرپیچ مورد نظر را عوض نمایید.‌ همچنین ممکن است در بعضی از ساختمان‌ها برای نصب چراغ ‌های اضافی سیم‌هایی در نظر گرفته شده باشد که در این هنگام باید این سیم‌ها نیز از نظر سالم بودن چک شوند یا این که در صورت معیوب اقدامات لازم برای رفع اتصالی برق انجام گردد.
یک نکته دیگر برای تشخیص اتصالی سوسو زدن نور یا سوختن مکرر لامپ‌ها است. بنابراین اگر لامپ‌هایتان به صورت مکرر دچار سوختگی می‌شوند یا این که با مشکل سوسو زدن نور همراه هستند باید اقدامات اولیه برای رفع اتصالی انجام گردد.

دلایل اتصالی برق:

در بالا سعی کرده شد تا راهکارهای تشخیص اتصالی برق توضیح داده شود. جالب است بدانید که انجام هر یک از این راهکارها باعث می‌گردد تا دلایل اتصالی برق نیز مشخص گردد. پیشنهاد میکنیم از مقاله علت بوجود آمدن اتصالی برق غافل نشوید ، در ادامه در مورد مواردی که باعث ایجاد اتصالی برق میگردد را با هم بررسی میکنیم :

1-  وجود اضافه بار:

یکی از اصلی‌ترین دلایل اتصالی برق اضافه بار است. بهتر است بدانید که هر مدار الکتریکی به گونه‌ای طراحی می‌گردد که تنها قادر به انتقال میزان مشخصی جریان برق خواهد بود. در این زمان اگر اضافه بار یا همان جریان اضافه به مدار وارد شود موجب ایجاد گرمای بسیار شدیدی خواهد شد. این گرما در نهایت باعث ذوب شدن عایق سیم‌ها می‌گردد و اتصالی برق را به همراه خواهد داشت. در این هنگام تنها یک جرقه باعث ایجاد آتش سوزی خواهد شد.

 2- عدم پوشش مناسب برای جعبه اتصال:

جعبه اتصال را می‌توان جعبه‌ای دانست که از تعداد زیادی سیم تشکیل شده است. در واقع سیم‌ها در این جعبه به یکدیگر متصل خواهند شد. به طور کلی جعبه اتصال باید دارای پوشش مناسب باشد. زیرا پوشش جعبه اتصال باعث می‌گردد تا از سیم‌هایی که در این جعبه به یک دیگر متصل شده‌اند محافظت گردد. در غیر این صورت به مرور زمان سیم‌ها دچار آسیب دیدگی شده و باعث اتصالی برق می‌گردند.
یک نکته بسیار مهم است که باید بدانید آن است که آسیب دیدن سیم‌ها در جعبه اتصال می‌تواند برای انسان نیز خطرات جدی را به همراه داشته باشد و شوک الکتریکی به آن وارد کند. بنابراین نداشتن پوشش مناسب برای جعبه اتصال را نیز می‌توان یکی دیگر از دلایل اتصالی برقی دانست.

3- جرقه الکتریکی:

جرقه الکتریکی که همان اتصالی برق است ممکن است هم به دلیل وجود مشکل در سیم کشی داخلی منزل رخ دهد و هم به دلیل عواملی مانند برخورد صاعقه و رعد و برق به سیم کشی‌های خارجی ایجاد گردد. در هر صورت یعنی چه وجود خرابی در سیم‌های داخلی و چه آسیب دیدن سیم‌های خارجی ساختمان می‌تواند باعث ایجاد اتصالی گردد.

بهتر است بدانید که این موضوع در نهایت باعث پریدن یا سوختن فیوز و همچنین خراب شدن دستگاه‌های برقی خواهد شد. در واقع انفجاری که به دلیل این مشکلات ایجاد می‌شود در مدت زمان کوتاهی اتفاق خواهد افتاد و می‌تواند به تمامی تجهیزات برقی آسیب وارد کند یا این که موجب شود تا عمر مفید دستگاه ها کاهش پیدا کند. بنابراین رفع اتصالی برق در چنین مواردی برای جلوگیری از خسارات بیشتر اهمیت دارد.

4- وجود سیم کشی‌های قدیمی:

وجود سیم کشی‌های قدیمی و فرسوده نیز می‌تواند باعث بروز اتصالی برق برق گردد. شاید تصور کنید اگر از کلید‌های جدید برای این سیم کشی‌ها استفاده شود احتمال اتصالی کاهش پیدا می‌کند‌ اما باید بدانید که حتی استفاده از کلیدهای جدید نیز می‌تواند موجب شل شدگی و پیچ‌ خوردگی سیم‌ها گردد که این موضوع در نهایت می‌تواند منجر به اتصالی گردد. بنابراین سیم کشی‌های فرسوده که بیشتر در ساختمان‌های قدیمی وجود دارند را می‌توان به عنوان یکی دیگر از دلایل اتصالی برق نام برد.

5-  استفاده از سیم‌های آلومینیومی:

ممکن است بعضی از افراد برای سیم کشی ساختمان از سیم‌های آلومینیومی به دلیل ارزان بودن آن ها استفاده کنند. اما همان طور که می‌دانید امروزه تنها سیم‌های مسی برای سیم کشی ساختمان مورد تایید قرار گرفته‌اند. زیرا سیم‌های آلومینیومی به مرور زمان دچار خوردگی خواهند شد و در نتیجه باعث شل شدن اتصالات می‌گردند. این موضوع می‌تواند منجر به انفجار و آتش سوزی گردد. بنابراین برای جلوگیری از بروز اتصالی باید از سیم‌های استاندارد و مسی برای سیم کشی ساختمان استفاده نمایید.

6-  سیم کشی غیر اصولی:

یکی دیگر از دلایل اتصالی برق را می‌توان سیم کشی و برق کاری غیر اصولی و غیر استاندارد و همچنین استفاده از لوازم بی کیفیت دانست. در واقع اگر برق کاری ساختمان توسط افراد متخصص انجام نشود. ممکن است به دلیل اشتباهاتی مانند اتصالات نادرست در زمان سربندی، استفاده بیش از اندازه از سیم‌ها درون لوله‌ها، استفاده از لوازم و سیم‌های غیر استاندارد و بی‌ کیفیت، استفاده از فیوزهای نامناسب و …. موجب گردد تا برق کاری به درستی انجام نشده و در نتیجه این موضوع می‌تواند باعث اتصالی برق گردد.

رفع اتصالی برق:

در قسمت‌های قبلی در مورد دلایل اتصالی برق و همچنین نحوه تشخیص آن در ساختمان اطلاعاتی در اختیار شما دوستان عزیز قرار داده شد. اما شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چگونه باید به رفع اتصالی برق بپردازیم؟ برای این کار در ابتدا باید بر روی دلیل ایجاد مشکل تمرکز کنید و به تعویض یا تعمیر آن بپردازید. در زیر راه‌های رفع اتصالی را به صورت مختصر توضیح داده‌ایم:

1- تعویض فیوز:

زمانی که اتصالی برق مربوط به خرابی فیوز باشد باید حتماً فیوز آسیب دیده تعویض شود‌. همچنین استفاده از فیوزهای غیر استاندارد و بی ‌کیفیت نیز باعث می گردد تا جریان عبوری برق به درست انجام نشود. بنابراین بهتر است برای رفع اتصالی از فیوزهای باکیفیت استفاده کنید. همچنین بهتر است بدانید که فیوزها قابل تعمیر نیستند و برای رفع مشکل باید تعویض گردند. اما در صورتی که فیوز سالم و بدون هیچ گونه مشکلی باشد باید منبع اصلی اتصالی را پیدا کنید.

2- عوض کردن سیم‌های فرسوده:

گذر زمان باعث می‌گردد تا روکش‌های برق دچار فرسودگی گردند. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای رفع اتصالی برق در خانه‌های قدیمی آن است که اقدام به عوض کردن سیم کشی‌های قدیمی و فرسوده نمایید. به طور قطع و با اطمینان می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین علت‌های اتصالی برق در ساختمان‌های قدیمی وجود سیم‌ کشی‌های پوسیده و فرسوده خواهد بود. بنابراین شما می‌توانید با مشاهده علائمی همچون قطع شدن دائمی فیوز و کم و زیاد شدن یا سوسو زدن نور چراغ‌های روشنایی به این موضوع پی برده و به رفع آن بپردازید.

3- عدم استفاده از وسایل برقی معیوب:

یکی دیگر از روش‌های رفع یا حتی جلوگیری از اتصالی برق عدم استفاده از وسایل برقی معیوب، قدیمی و پرمصرف است. زیرا وسایل برقی معیوب به دلیل اتصالی که در آن ها وجود دارد باعث پریدن فیوز می‌شوند. همچنین وسایل برقی که قدیمی و پرمصرف هستند باعث ایجاد بار اضافی خواهند شد. در نتیجه حرارت زیادی ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد آتش سوزی گردد.

4- استفاده از سیم‌های مسی:

اگر قصد تعویض سیم کشی ساختمان را دارید یا این که تازه در حال ساخت ساختمان هستید بهتر است به استفاده از سیم‌های مسی توجه نمایید. زیرا این سیم‌ها در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و همچنین احتمال بروز اتصالی برق ، انفجار و آتش‌ سوزی در آن ها بسیار پایین است.

5- محکم کردن سیم‌ها در کلیدها یا پریزهای برق:

همان طور که گفته شد یکی از دلایل اتصالی برق شل شدن سیم‌ها داخل کلیدها یا پریز‌های برق خواهد بود. بنابراین برای رفع این اتصالی باید به محکم کردن سیم‌ها در کلید‌ها یا پریزهای برق بپردازید‌.

6- استفاده از جعبه تقسیم:

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از اتصالی برق استفاده از جعبه تقسیم است. زیرا جعبه تقسیم باعث می‌گردد تا سیم‌ها به صورت مرتب در کنار یکدیگر قرار بگیرند و از برخورد کردن آن‌ ها با یکدیگر جلوگیری می‌کند. همچنین جعبه تقسیم باعث محافظت سیم‌ها در برابر مشکلاتی مانند خوردگی خواهد شد.

سخن آخر:

اتصالی برق را می‌توان یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به ساختمان‌ها دانست. این مشکل به دلایل مختلفی مانند استفاده از وسایل برقی قدیمی و معیوب، استفاده از فیوز‌های بی کیفیت و آسیب‌ دیده، وجود خرابی در پریزها یا کلیدهای روشنایی، وجود خرابی در لامپ‌ها و سرپیچ‌ها و…. رخ می‌دهد.

همچنین عواملی مانند فرسوده بودن سیم کشی ساختمان‌ها، عدم استفاده از سیم‌های با کیفیت یا سیم‌های مسی برای برق کاری ساختمان، وجود بار اضافی و همچنین عدم استفاده از پوشش مناسب برای جعبه اتصال نیز می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در ساختمان و در نهایت اتصالی برق و آتش ‌سوزی گردد.

بنابراین اگر فیوز به دلیل نامشخصی قطع می‌شود باید حتماً به دنبال منبع اتصالی بگردید و با رفع آن از بروز یک فاجعه هولناک مانند آتش سوزی یا انفجار جلوگیری نمایید. به طور کلی رفع  و تشخیص اتصالی برق در ساختمان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و از روش‌های مختلفی برای این کار استفاده می‌شود. همه‌چیز در ارتباط با برق تک فاز مقاله ای است که پیشنهاد میشود برای درک بهتر این مطلب مطالعه کنید.

شرکت خدمات برق ساختمان ویپان:

تشخیص اتصالی برق اهمیت بسیار زیادی دارد و همان طور که گفته شد این موضوع می‌تواند از بروز آتش سوزی و انفجار جلوگیری کند. بنابراین بهتر است این کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

همچنین برق کشی ساختمان یا تعویض سیم کشی‌های فرسوده نیز باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام گردد. زیرا اگر برق‌ کشی به صورت اصولی انجام نشود می‌تواند پیامدهای خطرناکی را به همراه داشته باشد.

شرکت خدمات برق ساختمان ویپان از جمله شرکت‌های معتبر و عالی در خدمات مربوط به برق کشی ساختمان‌ها و همچنین رفع مشکلات مربوط به سیم کشی و… می‌باشد که شما می‌توانید با کمک از متخصصین حاضر در این شرکت با خیال راحت به رفع مشکلات مربوط بپردازید.

2 نظرات
  1. منیژه آبادانی می گوید

    مقالات سایت شما بسیار کاربردی هست از این جهت که کاملا با هدف آموزش و استفاده کاربر نوشته شده نه صرفا تولید محتوا برای گوگل، این برای من که اندکی در این زمینه اطلاع دارم به شدت جالب بود. مرسی و خدا قوت همگی

    1. مدیر سایت می گوید

      دوست ویپانی عزیز از همراهی شما سپاسگزاریم و خوشحالیم که مقالات ما براتون اثر بخش بوده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق