برای آنتن تلویزیون چه کابلی را انتخاب کنیم؟

کابل آنتن نوعی کابل کواکسیال است که از نوع کابل‌های انتقال سیگنال محسوب می‌شود. آنتن‌ها از طریق همین مدل کابل به دستگاه تلویزیون، روتر، مودم و مدلاتور و غیره وصل می‌شوند.

اگر نیازمند به خدمات آنتن تلویزیون‌ هستید می‌توانید از متخصصان ویپان استفاده کنید. اما راه‌حل دیگر این است که این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

مناسبترین کابل آنتن تلویزیون

می‌دانید که امواج تلویزیونی در قالب نور و صدا از طریق فرستنده در فضا انتشار می‌یابد. آنتن امواج را دریافت کرده و آن را به شکلی که تلویزیون قادر به دریافت آن باشد در اختیارش می‌گذارد، بنابراین لازم است کابل‌های به کار رفته در آنتن از نوع کابل‌های انتقال دهنده‌ی سیگنال‌های RF باشند.برای آشنایی بیشتر مقاله معرفی انواع آنتن تلویزیون و کاربرد آنها (هوایی، برقی، رومیزی) را از دست ندهید.

کابل کواکسیال مناسب‌ترین انتخاب برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی از طریق آنتن است و می‌توان آن را متداول‌ترین کابل در سیم‌کشی آنتن‌ها دانست. البته نوع و مقاومت اسمی کابل نیز در انتخاب آن تاثیرگذار است. همچنین هر کابل کواکسیال قابلیت اتصال به آنتن را ندارد و معمولا کابل‌های کواکسیال با مقاومت اسمی ۷۵ اهم برای این کار انتخاب می شوند. کابل 2.5c-2v، کابل 4.5c-2v، کابل RG6 از انواع کابل‌های کواکسیال هستند. ضخامت عایق و همچنین قطر رسانی مرکزی در این کابل‌ها متفاوت است.

????برای تهیه کابل آنتن نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. شیلد آن بهتر است از جنس مس باشد.
  2. رسانای مرکزی آن از جنس مس خالص باشد.
  3. روکش آن از مواد مرغوب تهیه شده باشد.
  4. کابل 5 c-2v عملکرد بهتری نسبت به کابل 2.5 c-2v دارد.
  5. از کابل RG6 برای فواصل زیاد استفاده می‌شود.

جنس روکش کابل آنتن هم پارامتر مهمی در انتخاب آن است. استفاده از مواد مرغوب و متناسب با کابل کواکسیال سبب افزایش عمر مفید آن می‌شود. روکش کابل‌های نامرغوب زمانی که در معرض آفتاب و پرتوفرابنفش قرار می‌گیرد، در زمان کوتاه‌تری خاصیت پوششی خود را از دست می‌دهد.
به کارگیری آلومینیوم در هادی مرکزی و شیلد کابل آنتن هر چند قیمت تمام شده آن را کاهش می‌دهد؛ اما بر کیفیت عملکرد کابل اثر منفی می‌گذارد. بنابراین هنگامی که صحبت از بهترین کابل تلویزیون است، نمی‌توان کابل کواکسیال با هادی و شیلد آلومینیومی را پیشنهاد داد.

همانطور که در بالا اشاره گردید کابل‌های آنتن از نوع کواکسیال مناسب‌ترین کابل‎های آنتن هستند. با این حال توجه به موارد زیر انتخاب یک کابل باکیفیت را تضمین خواهد کرد:

_ مقاومت: تمامی کابل‌های به کار رفته در آنتن خانگی دارای مقاومت ۷۵ اهم هستند.

_ میزان از دست دادن سیگنال: از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب مناسب‌ترین کابل با کیفیت میزان از دست دادن سیگنال است. هرچه این مقدار بیشتر باشد کیفیت سیگنال دریافتی کاهش خواهد یافت. خوشبختانه بیشتر کابل‌‌ها با میزان از دست‌دهی پایین به فروش می‌رسند.

_ ضخامت: کابل‌ آنتن مناسب باید ضخامت استاندارد ۲۲ awg و انعطاف‌پذیری کافی برای کابل‌کشی باشد. اغلب کابل‌های آنتن خانگی با این استاندارد و به بازار عرضه می‌شوند.

 

 

 

نکته اساسی در کار با کابل آنتن تلویزیون

  • نکته اول : کابل آنتن را یک تکه بکشید!

تا جایی که امکان دارد، از یک کابل آنتن یک تکه، از آنتن تا تلویزیون استفاده کنید. دو یا چند تکه یکی از مهمترین عوامل افت کیفیت تصویر در تلویزیون است.

سیم آنتن تلویزیون با کابل آنتن چه تفاوتی دارد؟

اصطلاح درست، کابل آنتن است اما، بعضی افراد به آنسیم آنتن میگویند. در واقع هر مجموعه‌ای که دارای بیش از دو رشته سیم باشد را کابل می‌گوییم.

بهترین کابل آنتن تلویزیون را چطور انتخاب کنیم؟

در استفاده از یک کابل آنتن، سعی کنید طول کابل بیشتر از 15 متر نباشد، زیرا هرچه طول آن بیشتر باشد، سیگنال افت بیشتری خواهد داشت. البته این مسئله به طول و جنس و قیمت هم بستگی دارد. اگر نیاز به طول بیشتری دارید، از کابلهای آنتن 4.5C استفاده کنید. این کابلها در بازار به کابلهای صادراتی معروفند. استاندارد بودن کابل، همان چیزی است که باید به عنوان پارامتر اول در انتخاب کابل، مورد توجه قرار گیرد. هنگام خرید، مراقب اجناس غیراستاندارد و تقلبی در بازار باشید. در انتخاب کابل به پارامتر افت سیگنال نیز توجه کنید. هر چقدر افت سیگنال یک کابل در طول مشخص، کمتر باشد، کیفیت آن بهتر است.

  • نکته دوم: اتصال کابل آنتن مانندسیم قطعی نیست!

نحوه اتصال دو سیم آنتن

اگر مجبور هستید که از کابل آنتن دو تکه یا چند تکه استفاده کنید، باید از فیشهای رابط مخصوص که coaxial coupler نام دارند استفاده کنید. اگر سیم آنتن دو تکه را مانند سیم‌های برق به هم بتابانید، بخش زیادی از اطلاعات ارسالی یا سیگنال‌های تصویر را از دست خواهید داد.

برای کابل کواکسیال که کابل آنتن هم زیرمجموعه آن است، انواع مختلف فیشهای نر و ماده موجود است. برای اتصال این فیشها یا کانکتورها به هم، کوپلرهای مخصوص وجود دارد.

اگر دو کابل آنتن رو مانند دو سیم برق به هم متصل کنید، نتیجه خوبی در کیفیت تصاویر و یا تعداد کانال‌های دریافتی نمی‌گیرید. چون کابل آنتن با سیم و کابل برق خیلی متفاوت است.

نحوه اتصال فیش آنتن به سیم آنتن

اگر شما با روشهای غیر استاندارد، کابل آنتن را به فیش متصل کنید، بعد از مدتی بر اثر گرما یا ضربه یا جابجایی، اتصال  خراب می‌شود. و شاید تشخیص اینکه مشکل تصویر تلویزیون شما از فیش آنتن است، دیگر آسان نباشد.

  • نکته سوم: به طول کابل و جنس آن، استاندارد بودن و تقلبی نبودن آن توجه کنید!

در بازار دو نوع کابل آنتن برای تلویزیون‌های رنگی موجود است. کابل 3 C که به معمولی یا ساده معروف است و کابل 4.5C که به صادراتی معروف است. کابلهای 3C برای فواصل کوتاه (کمتر از 15 متر) استفاده می‌شوند. اما از آنجایی که افت سیگنال این کابلها به نسبت کابلهای 4.5C بالاست، برای مسافتهای بالای 15 متر، از کابل‌های 4.5C  استفاده می‌شود. برای اینکه بتوانید هزینه‌های خود را برای تغییر کابل آنتن برآورد کنید، قیمت برندهای معتبر را ببینید.

  • نکته چهارم: اتصال دو تلویزیون را با اسپلیتر انجام دهید!

اتصال دو تلویزیون به یک کابل آنتن یا دو رسیور به آن، روش مخصوص دارد. اساسا برای اینکه بتوانیم از یک کابل کواکسیال ، انشعاب بگیریم، نمی‌شود مثل سیم برق، با آن رفتار کنیم. باید برای این کار از قطعه‌ای به نام splitter یا انشعاب دهنده استفاده کرد. اسپلیترها، انواع مختلفی دارند و در خرید آنها، به تعداد خروجی و پهنای باند باید توجه کرد.

می‌توانید اتصال دو تلویزیون به یک آنتن یا دو گیرنده به یک آنتن را به وسیله این اسپلیتر انجام دهید. این اسپلیتر یک ورودی و دو خروجی دارد که سمت ورودی به آنتن و هر کدام از خروجی‌ها به یک تلویزیون یا گیرنده متصل می‌شوند.

این اسپلیتر میتواند از یک کابل، 8 خروجی بگیرد.

حتی الامکان سعی کنید، کابل آنتن را از کابلهای برق و لوازم برقی دور نگه دارید تا افت سیگنال کمتری داشته باشید.

آیا برای تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی جدید هم میشه از همون کابل آنتن‌های قدیمی استفاده کرد؟

برای تلویزیون‌های دیجیتال می‌توان از همان کابل آنتن استفاده کرد که در تلویزیون‌های آنالوگ استفاده می‌شود. تلویزیون‌های پلاسما، ال ای دی و ال سی دی، همگی دیجیتال هستند و تلویزیون‌های لامپ تصویری قدیمی، آنالوگ. اما برای تلویزیون‌های قدیمی سیاه و سفید نمیشه سیم آنتن تلویزیون رنگی استفاده کرد. سیم آنتن تلویزیون سیاه و سفید باید از سری D کابلهای کواکسیال یعنی 50 اهم باشد. کابل آنتن تلویزیون رنگی، سری C با امپدانس 75 اهم است.

امیدواریم این مطلب برایتان کاربردی بوده باشد. با این حال شما می‌توانید برای نصب آنتن تلویزیون با متخصصان شرکت برق ساختمان ویپان با شماره 02191013700 تماس حاصل فرمائید. تکنسینهای ما از 9 صبح الی 9 شب آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما گرامیان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق