همه چیز در رابطه با آیفون تصویری

یکی از زیبایی‌های تکنولوژی، ساخت و تولید وسایلی است که انجام بعضی فعالیت‌ها را برای ما آسان می‌کند. یکی از این وسایل آیفون تصویری است. تصور کنید که برای باز کردن درب آپارتمان، مجبور باشد پنج طبقه را پایین بروید. اینجاست که به مخترع این وسیله پنج ستاره و امتیاز مثبت خواهید داد. البته طبیعی است که مانند هر وسیله برقی دیگری، آیفون‌ها هم ممکن است دچار مشکلاتی شوند. در این متن سعی داریم تعمیر و سرویس آیفون تصویری را برای شما شرح دهیم. در بعضی موارد با کمی دقت می‌توانید مشکلات به وجود آمده را عیب‌یابی و رفع کنید. اما در موارد پیچیده‌تر، کمک گرفتن از یک تعمیرکار متخصص راه‌حل نهایی خواهد بود. در صورتی که به تعمیرکار آیفون تصویری نیاز پیدا کردید، ویپان در کنار شماست.

انواع آیفون تصویری

برای اینکه بدانید آیفون شما با چه مشکلی روبه‌رو شده است و سرویس آیفون تصویری خود را به خوبی انجام دهید، حتما باید نوع آن را بشناسید. این دسته محصولات در دو نوع اصلی وارد بازار می‌شوند. سیستم نامبرینگ و سیستم کدینگ.  آیفون‌های صوتی و تصویری ممکن است آنالوگ یا دیجیتال باشند که هر کدام برای شرایطی مناسب هستند که در مارک های مختلفی به بازار عرضه میشوند ، همچنین پیشنهاد ما مطالعه همه مقاله های مرتبط با برندهای مختلف است کافی است به هر کدام علاقه مند هستید روی اسم آن کلیک کنید.

آیفون تصویری الکتروپیک ، آیفون تصویری سیماران ، آیفون تصویری تابا ، آیفون تصویری کماکس

 

آیفون تصویری آنالوگ

بیشتر ما با این نوع آیفون آشنا هستیم. پنل این دستگاه در نمای بیرونی ساختمان قرار گرفته و زنگ هر واحد با شماره یا نام صاحب‌خانه مشخص می‌شود. فرد مراجعه‌کننده باید دکمه مربوط به واحد مورد نظر را فشار بدهد تا صدا و تصویر او قابل رویت باشد. این نوع آیفون در ساختمان‌ها و آپارتمان‌های کوچک کاربرد بهتری دارد. زیرا در ساختمان‌های بزرگ، احتمالا با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که به سرویس آیفون تصویری نیاز خواهیم داشت. مواردی مانند تداخل تصاویر، تداخل زنگ واحدهای متفاوت و زنگ نخوردن آیفون یک واحد از جمله این مشکلات هستند.

آیفون تصویری دیجیتال

این نوع آیفون نیز یک پنل اصلی دارد که بیرون از ساختمان نصب می‌شود اما با این تفاوت که برای انتخاب واحد مورد نظر، دکمه‌ای تعبیه نشده است. ما در این نوع آیفون با یک ماژول شماره‌گیری روبه‌رو هستیم.

ویژگی‌های آیفون تصویری

برای اینکه بتوانیم در سرویس آیفون تصویری موفق عمل کنیم، لازم است ویژگی‌های مهم هر آیفون را بدانیم تا بفهمیم کدام یک از آنها دچار مشکل شده است. با توجه به مارک و مدل، آیفون تصویری می‌تواند ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • قابلیت ذخیره صدا، فیلم و عکس از افراد مراجعه‌کننده
  • برقراری ارتباط بین واحدهای ساختمان
  • صفحه‌نمایش رنگی یا سیاه‌وسفید
  • قابلیت تغییر و تعویض صدای زنگ
  • اتصال به دوربین مداربسته
  • برخورداری از حافظه داخلی و امکان استفاده از حافظه جانبی
  • و غیره.

عیب‌یابی و سرویس آیفون تصویری

همان‌طور که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، برخی از مشکلات به وجود آمده در آیفون را می‌توان به راحتی حل کرد. اما در بعضی موارد خاص نیاز است که با یک فرد متخصص تماس بگیرید. ما در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

انتقال بد صدا

در اکثر موارد، عیب اصلی آیفون ما مشکل صدا در آیفون تصویری است. در این موقعیت یا فردی که بیرون از ساختمان است صدای ما را نمی‌شنود و یا ما از داخل منزل صدایی بیرون را نمی‌شنویم. قبل از هر چیزی باید سیم رابط دستگاه و گوشی را بررسی کنید. این سیم دقیقا شبیه به سیم‌های تلفن، از دو سر دارای سوکت مخصوص است. به احتمال 90 درصد، یکی از این دو سوکت (یا هر دوی آنها) دچار مشکل شده‌اند. سیم را به نزدیک‌ترین مغازه لوازم الکترونیکی برده و از مغازه‌دار بخواهید سوکت جدیدی به سیم شما وصل کند. در صورتی که سرویس آیفون تصویری با تعویض سوکت‌ها و حتی خود سیم انجام نشد، به دنبال دلیل دیگری برای عدم انتقال صدا می‌رویم.

قطعی کامل صدا

اگر صدای شما به فرد مراجعه‌کننده نمی‌رسد، میکروفون گوشی مشکل پیدا کرده و اگر صدای بیرون را نمی‌شوید، بلندگوی گوشی دچار مشکل شده است. در این مورد احتمالا با قطعی سیم داخل گوشی مواجه شده‌ایم. می‌توانید پیچ داخل گوشی را باز کرده، با اهرم کردن پیچ گوشتی دو طرف گوشی را از هم جدا کنید. داخل گوشی، بلندگو و میکروفن تنها اجزایی هستند که مشاهده خواهید کرد. این دو جزء معمولا با دو سیم در رنگ‌های زرد و مشکی به هم وصل هستند. از وصل بودن هر دو سیم اطمینان حاصل کنید. اگر مشکل از سیم‌های رابط نبود، باید میکروفون و بلندگو را تعویض کنیم.

مشکلات مربوط به مانیتور آیفون تصویری

معمولا آیفون‌ها از چند بُرد تشکیل شده‌اند. اگر پیچ‌های پشت دستگاه را باز کنید، می‌توانید داخل دستگاه را مشاهده کرده و عیب دستگاه را برای سرویس آیفون تصویری خود پیدا کنید.

هشدار مهم: قبل از باز کردن پشت دستگاه، حتما برق آن را از مدار اصلی قطع کنید. نباید دستگاه متصل به برق را باز کرد زیرا خطر برق‌گرفتگی یا اتصالی و آسیب به دستگاه وجود دارد.

پس از باز کردن دستگاه، معمولا شش عدد بُرد مختلف مشاهده می‌کنید. هر کدام از این بُردها وظایف خاص خودشان را دارند. البته مهم‌ترین قسمت این دستگاه بُرد پاور (power) است. بیشتر اوقات دلیل روشن نشدن مانیتورها، خرابی پاور است. ورودی این پاور به سیم اصلی برق وصل می‌شود. این قسمت با یک کلید خاموش و روشن که در قسمت پایین دستگاه وجود دارد، قطع و وصل خواهد شد. اگر دستگاه به برق وصل بود و کلید اتصال نیز به طرف روشن بودن دستگاه کج شده بود، اما مانیتور روشن نشد، به احتمال زیاد بُرد اصلی ما سوخته است. اگر کمی دست به آچار هستید، می‌دانید که این نوع بُرد در بازار موجود است. می‌توانید با تهیه آن، بُرد را تعویض کرده و سرویس آیفون تصویری خود را با موفقیت تمام کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که بُردهای سوئیچی به تعمیر خاصی نیاز دارد و کار هر کسی نیست. در نتیجه همان تعویض بُرد گزینه مناسبی برای رفع خرابی به وجود آمده است. بعضی از افراد نیز گمان می‌کنند که با تعویض فیوز روی بُرد می‌توانند سرویس آیفون تصویری را انجام دهند اما احتمال اینکه با تعویض فیوز، بُرد کار خودش را از سر بگیرد 50 درصد است. در بُردهای سوئیچی معمولا قسمت سلف بُرد و سیم‌پیچی‌ها بیشتر دچار مشکل می‌شوند که به‌راحتی قابل تعمیر نیستند. پیشنهاد ما این است که اگر از ورود برق به دستگاه مطمئن بودید و دستگاه روشن نشد، پاور بُرد را به‌طور کامل تعویض کنید.

مشکلات مربوط به بُرد تقویت صدا

در صورتی که فرد مراجعه کننده دکمه واحد شما را زده است، شما تصویر او را می‌بینید اما صدایی به گوش نمی‌رسد، بُرد تقویت صدای دستگاه را چک کنید. تا به حال به اهرمی که زمان برداشتن یا گذاشتن گوشی جابه‌جا می‌شود، توجه کرده‌اید؟ این قطعه قلابک نام دارد و این اهرم قطعه‌ای روی بُرد تقویت صدا را به حرکت در می‌آورد. احتمال دارد که قلابک کثیف شده یا خاک گرفته باشد و این مسئله باعث رد نشدن صدای افراد شود.

برای تمیز کردن این قطعه کوچک باید از اسپری هوای فشرده استفاده کنید. بعد از استفاده از اسپری، برای مدتی (حدود 30 تا 40 دقیقه) صبر کنید تا قطعه کاملا خشک شود. بعد دستگاه را سر هم کرده و به برق متصل کنید. مطمئنا سرویس آیفون تصویری شما به خوبی انجام شده است.

تعمیرات آیفون تصویری
تعمیرات آیفون تصویری

مشکلات کنتراست صدا

مورد دیگری که احتمالا دچار مشکل شده و شما می‌توانید با توجه به کاربردهای آن سرویس آیفون تصویری را در منزل انجام دهید، قسمت پایین دستگاه است که کنتراست صدا را مشخص می‌کند. البته این قسمت در دستگاه‌های مختلف، به صورت‌های متفاوت تعبیه شده است، اما در کل احتمال دارد که با تمیز کردن قطعات پتانسیومتر این قسمت، مشکل کم و زیاد کردن صدای آیفون برطرف شود.

مشکلات ال‌سی‌دی در سرویس آیفون تصویری

یکی از حساس‌ترین قسمت‌های هر دستگاه آیفون، قسمت صفحه‌نمایش یا ال‌سی‌دی آن است. اگر این قسمت به‌طور کامل سوخته باشد، هیچ راهی برای تعمیر آن وجود ندارد. در این مواقع ما هم صدای زنگ و هم صدای فرد مراجعه‌کننده را می‌شنویم اما تصویری از بیرون دیده نمی‌شود. احتمال دارد که قسمت ال‌سی‌دی و یا بُرد مخصوص به آن در اثر اصابت یک ضربه یا نوسانات برق، سوخته باشد. در این وضعیت هیچ راهی جز تعویض کامل آن وجود ندارد.

مشکلات کلیدهای اصلی

نکته دیگر در سرویس آیفون تصویری مشکلات مربوط به کلیدهای اصلی است که روی دستگاه مشاهده می‌شوند. بعد از باز کردن دستگاه، یک بُرد ساده را مشاهده می‌کنیم که تنها سه کلید ساده در خودش دارد. این سه کلید برای بازکردن درب، قطع و وصل تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر برای استفاده از هر کدام این دکمه‌ها دچار مشکل شده‌اید، بُرد مورد نظر را بررسی کنید. این بُرد کوچک را هم می‌توان با کمی الکل تمیز کرد. دو پیچ کنار آن را باز کنید و با دقت بُرد را تمیز کرده و سر جای خود برگردانید.

اگر با تمیز کردن این بُرد همچنان در باز کردن درب با دکمه اصلی مشکل دارید، ایراد اصلی روی بُرد آمپلی‌فایر است. تعمیر این بُرد به دست شما انجام نمی‌شود و باید برای عیب‌یابی و سرویس آیفون تصویری خود با یک متخصص تماس بگیرید.

تعمیرات آیفون تصویری

زنگ نخوردن دستگاه

در این حالت دکمه واحد زده می‌شود اما شما صدای زنگ دستگاه را نمی‌شنوید. شاید این میان، تصویر فرد بیرون از ساختمان را ببینید و شاید حتی تصویر هم دیده نشود. در این وضعیت ابتدا سیم مربوط به زنگ دستگاه را چک کنید. اگر سیم مربوطه مشکلی نداشت، احتمال دارد که شاسی روی پنل مشکل پیدا کرده باشد. اگر هیچ کدام از این دو مورد معیوب نبودند، بلندگوی مانیتور خراب شده و می‌توانید آن را تعویض کنید.

آبی شدن صفحه مانیتور

گاهی برای سرویس آیفون تصویری با این سؤال مواجه می‌شویم که چرا صفحه دستگاه آبی شده؟ در این وضعیت به احتمال زیاد ارتباط بین دستگاه و پنل قطع شده است. در وهله اول پشت مانیتور را بررسی کنید. باید کانتور سالم باشد و سیم‌ها سر جای خودشان و بدون قطعی کار کنند. بعد مسیر سیم‌کشی شده را چک کنید. اگر مشکلی در این مرحله نبود، پنل دچار مشکل شده است و لازم است که یک متخصص آن را بررسی کند.

به‌خاطر داشته باشید که گاهی تنها مشکل همین آبی بودن تصویر است و مابقی اجزاء دستگاه به‌درستی کار می‌کنند. در این وضعیت هم به احتمال زیاد دوربین پنل به مشکل برخورده است. برای اطمینان از این مسئله، زنگ دیگر واحدها را زده و از آنها بپرسید با مشکل مشابه مواجه هستند یا نه. این مشکل توسط یک متخصص رفع خواهد شد.

مشکل نویز در تصویر آیفون

در برخی موارد دیده شده که مشکل نویز در تصویر آیفون چشم را آزار داده و فرد را عصبانی می‌کند. البته این مشکل عملکرد کل دستگاه را مختل نخواهد کرد اما تحمل آن کمی سخت است. در این موارد احتمال دارد که سیم‌کشی مربوطه دچار مشکل باشد. لازم است که سیم‌های رابط را بررسی کنید. حتما هنگام کار با سیم‌ها اتصال برق را قطع کنید تا دچار آسیب نشوید.

قطع نشدن صدا

شاید برای برخی جالب باشد که علاوه بر قطع شدن صدا یا انتقال بد آن، در بعضی موارد بعد از گذاشتن گوشی صدای بیرون ساختمان همچنان شنیده می‌شود. در این موارد باید گوشی را دوباره سر جای خود بگذارید. احتمال دارد که گوشی روی شاسی قرار نگرفته باشد. اگر همچنان صدا قطع نشد، مانند موارد ذکر شده در بالا، قطعه مورد نظر برای قطع و وصل شدن صدا در بُرد تقویت صدا را تمیز کنید. اگر با تمیز کردن این قسمت سرویس آیفون تصویری شما انجام نشد، بُرد را به‌طور کامل تعویض کنید.

شنیدن صدای بوق از پنل اصلی

در برخی موارد دیده شده که پنل اصلی دستگاه، صدا می‌دهد. در این حالت اصطلاحا با فیدبک صدا روبه‌رو هستیم و مشکل در زمان رفت‌وبرگشت صداست. در ابتدا باید به این مسئله فکر کنید که قوطی پنل درست جاگرفته است یا نه. شاید در زمان نصب، آن را به زور در جای خود فشار داده باشند. در این صورت با درست جا انداختن پنل مشکل مربوطه حل خواهد شد. گاهی هم ممکن است صدای ورودی و خرجی دستگاه مشکل داشته باشد که با کم کردن این صدا در قسمت پشت پنل، می‌توان این صدای اضافه را از بین برد. در نهایت اگر صدای بوق همچنان شنیده می‌شود با فرد متخصصی تماس بگیرید که به سرویس آیفون تصویری شما مسلط باشد.

آیفون تصویری الکتروپیک
آیفون تصویری الکتروپیک

ضعیف بودن دید در شب مانیتور

در حالت عادی نباید انتظار داشته باشیم که مانیتور یک آیفون تصویری مسافتی بیشتر از یک متر را به ما نشان دهد. اما در صورتی که برای دیدن همین فاصله هم دچار مشکل هستید ابتدا دوربین و شیشه LED دید در شب را تمیز کنید. گاهی مشکل را همین کار ساده برطرف خواهد شد. اگر مشکل همچنان ادامه دارد، LED دید در شب خراب شده و باید آن را تعویض کرد. بهتر است تعویض آن را به تعمیرکار متخصص بسپارید.

این نکته را هم فراموش نکنید که گاهی ممکن است LED دید در شب دائما روشن باشد. در این وضعیت ابتدا مانیتور داخل خانه را چک کنید. اگر مشکلی در مانیتور نبود، مدار فتوسل دید در شب دستگاه دچار مشکل شده است. علاوه بر تعویض مدار، باید کیت دید در شب نیز تغییر کند.

گاهی به همراه روشن بودن دید در شب دستگاه، صدای نویز هم شنیده می‌شود که در این صورت باید خرابی را در قسمت آمپلی پنل بررسی کرد. این قطعه نیز باید تعویض شود.

وجود مشکل در سیم کشی آیفون تصویری

در خاطر داشته باشید که سیم‌کشی ساختمان نقش مهمی در عملکرد دستگاه‌های برقی دارد. اگر این مسئله به خوبی انجام نشده باشد، تمام دستگاه‌ها دچار مشکل خواهند شد. در آیفون تصویری، سیم‌های مختلفی را در رنگ‌های متفاوت می‌بینیم که هر کدام عملکرد خاصی دارند و اگر در مسیر خود دچار مشکل شوند، یا تصویر دستگاه به‌درستی دیده نخواهد شد و یا صداها در زمان رفت‌وبرگشت، مشکل خواهند داشت. به خاطر اینکه کار با سیم‌های برق، حساسیت بالائی دارد، لازم است که تعمیر و تعویض آنها را به دست یک فرد کاربلد بسپارید.

البته طبیعی است که با بالا بودن هزینه‌های این کار، لازم بدانید خودتان وارد عمل شوید اما پیشنهاد ما این است که در ابتدا تمام موارد ذکر شده در این متن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تعویض سیم‌ها آخرین مورد قابل توجه است. اگر بتوانید تنها با یک تمیز کردن ساده یا تعویض سوکت گوشی، مشکل خود را برطرف کنید، بهتر است که این کار را انجام داده و در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

در نهایت می‌دانیم که تمام دستگاه‌های برقی دارای ضمانت‌نامه هستند و خدمات پس از فروش را شامل می‌شوند. در اکثر موارد نیز اگر خرابی و عیب دستگاه را خودتان برطرف کنید، گارانتی دستگاه از بین رفته و شرکت فروشنده از ایرادات بعدی پشتیبانی نخواهد کرد. پس بهتر است زمانی که به تعمیر آیفون تصویری احتیاج داشتید، اول با خود شرکت تماس گرفته و در صورتی که مشکل برطرف نشد، با دیگر متخصصان امر ارتباط برقرار کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست خدمات تخصصی برق