حضور هم بنیانگذار ویپان در پنل استارتاپ های موفقِ دهمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور

جشنواره‌ها و رویدادهای فناوری اطلاعات همواره به‌عنوان فرصتی برای اشتراک تجربیات، یادگیری، و ایجاد ارتباطات حرفه‌ای شناخته می‌شوند. در این رویدادها، افراد با تجربیات گوناگون در حوزه فناوری اطلاعات به‌اشتراک‌گذاری تجربیات خود می‌پردازند تا دیگران نیز از این تجربیات بهره‌مند شوند. امروز می‌خواهم در مورد تجربه خودمون از شرکت در این رویداد صحبت کنم، امسال خانم ناصری مدیرعامل ویپان به‌عنوان سخنران و به نمایندگی از شرکت ویپان در این رویداد حضور داشتند و از تجربیات خودشون گفتند.

 

خانم شیوا ناصری نوشنق به بررسی تجربیات، دغدغه‌ها، چالش‌ها، و البته موفقیت‌های خود در حوزه فناوری اطلاعات پرداختند. اینکه از کجا شروع‌کردن از اینکه به الکتریکی علاقه داشتن و فقط 17 سالشون بود که اولین الکتریکی خودشون رو توی یک زیرپله با پس‌انداز خودشون راه‌انداختن و بعد از چند سال اون رو تبدیل‌کردن به یک فروشگاه بزرگ‌تر، از فضای مردانه لاله‌زار گفتن و اینکه چقدر فضا برای فعالیت یک دختر سخت بود؛ اما با سرسختی تونستن به جلو حرکت کنن، تا اینکه تو موج دیجیتالی که در ایران شروع شد همراه با آقای امید قانع تصمیم به راه‌اندازی بستری جهت ارائه آنلاین خدمات و ایجاد موقعیت بیشتر شغلی برای جوانان گرفتند که البته واقعاً آسون نبود، دارایی‌های خودشون رو روی این موضوع هزینه کردند و تو مسیری قدم گذاشتند که کمتر کسی وارد شده بود.

خانم ناصری از دغدغه هاشون گفتند که دولت‌ها و نظام قانونی هر کشور مسئول تعیین و اجرای سیاست‌ها و قوانین مالیاتی هستند. در بسیاری از جوامع، تشویق کارآفرینی و حمایت از استارتاپ‌ها به‌عنوان مولفه‌های کلان سیاست‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. مثلاً معافیت‌های مالیاتی و یا ارائه تسهیلات مالی و اعتباری و یا ارتقای زیرساخت‌های فنی و ایجاد محیط‌های نوآورانه برای توسعه فناوری می‌تواند مزیت‌های بزرگی فراهم کند.

مالیات‌های بالا یا قوانین پیچیده مالیاتی در سال‌های اولیه می‌تواند زندگی استارتاپ‌ها را دشوارتر کند و این موضوع ممکن است موانعی را برای رشد و توسعه استارتاپ‌ها ایجاد کند استارتاپ‌ها بر خلاف مشاغل سنتی دارای شفافیت بیشتری هستند و خوب هست که این ادارات همپای فناوری روز قدم بردارند. ایشان معتقدند که باید قوانین مالیاتی و مقررات به‌گونه‌ای باشند که به استارتاپ‌ها امکان‌پذیرش ریسک‌های بالا در دوران ابتدایی را بدهند. اصلاحات در این زمینه می‌تواند به استقرار و رشد بهتر استارتاپ‌ها کمک کند.

بخشی از صحبت‌های ایشان نگرانی‌های جاری در مورد تهدیدهای امنیتی که اخیراً گریبان سایت‌های بزرگ ایرانی رو گرفته و منجر به نشت اطلاعات کاربران شده اختصاص داده شد و ایشون معتقد هستند که همکاری بین‌المللی در زمینه امنیت سایبری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امنیت سایبری به یکی از چالش‌های اصلی جوامع جهانی تبدیل شده است و باتوجه‌به پیشرفت فناوری و اتصالات گسترده، تأثیرگذاری حملات سایبری می‌تواند تا حد زیادی فراتر از مرزهای ملی باشد. همکاری بین‌المللی در این زمینه به کشورها این امکان را می‌دهد که اطلاعات و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، تشخیص سریع‌تر حملات را انجام دهند و راهکارهای مشترکی برای پیشگیری از حملات و مقابله با تهدیدهای سایبری پیشنهاد کنند. همچنین، همکاری بین‌المللی می‌تواند به توسعه استانداردها و قوانین مشترک در زمینه امنیت سایبری کمک کند که این امر می‌تواند به تحقق اهداف مشترک در این حوزه کمک نماید.

در ادامه برخی از سؤالاتی که از ایشان پرسیده شد به‌صورت خلاصه بیان شده است.

ویپان آیا قراره در زمینه‌های دیگه هم وارد بشه یا فقط تخصصی برق هست؟

تمرکز بر نیچ مارکت به ما این امکان را داده که در یک بازار خاص و محدود، با ارائه خدمات الکتریکی باکیفیت برتر و تخصصی، تبدیل به یک برند تخصصی و معتبر بشویم. این راهبرد از اهمیت خاصی برخوردار هست؛ زیرا به‌جای جذب حداکثری مشتریان، ما به دنبال جلب مشتریانی هستیم که به خدمات و محصولات باکیفیت نیاز دارند و اهمیت کیفیت در خدمات را درک میکنند، این نیچ مارکت به ما این امکان را می‌دهد که با تمرکز بر رضایت کاربران و ارائه خدمات باکیفیت بالا، روابط طولانی‌مدت و مستدام با مشتریان خود برقرار کنیم.

ایران رو برای راه‌اندازی استارتاپ چطور می‌بینید؟

ایران به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ منطقه با جمعیت جوان، محل زندگی بسیاری از استارتاپ‌ها و کارآفرینان نوظهور هست. اما تا زمانی که زیرساخت‌های مناسب پیاده نشود و از انرژی موجود این جوانان به‌درستی استفاده نشود ما در این رقابت از کشورهای اطراف عقب خواهیم ماند.

چه مشکلاتی پیشروی خودتون می‌بینید؟

یکی از چالش‌های اساسی برای استارتاپ‌ها در ایران، مشکلات مربوط به زیرساخت‌های اینترنتی است. سرعت پایین اینترنت و مشکلات مربوط به پرداخت‌های آنلاین، برخی از موانع اساسی در راه توسعه فعالیت‌های استارتاپ ها محسوب می‌شوند در زمینه فینتک باید کار بیشتری انجام دهیم و این نیازمند همکاری نهادهای دولتی و بانک ها می باشد همچنین ارتقای امنیت سایت های آنلاین و سازمان ها متاسفانه جدی گرفته نشده.

آیا کارهای انجام شده کافی نبوده؟

استارتاپ‌ها در ایران به دنبال باز شدن فضای کسب‌وکار و ایجاد شفافیت در معاملات هستند. افزایش شفافیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، از جمله اهداف اصلی این کسب‌وکارهاست. انتظار می‌رود که افزایش شفافیت بهبود محیط کسب‌وکار را تسهیل کند و باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این حوزه شود.

یکی از چالش‌های مهم که کسب‌وکارهای ایرانی با آن مواجه هستند، جذب نیروی انسانی ماهر و متخصص است. توانمندی‌های فنی و علمی نیروهای ایرانی، جلب‌توجه کشورهای دیگر را جلب کرده و به دنبال جذب این نیروها هستند. این وضعیت به‌ویژه در حوزه‌های فناوری اطلاعات، مهندسی، پزشکی، علوم پایه و صنایع پیشرفته قابل‌مشاهده است. جذب نیروی انسانی ماهر به کشورهای دیگر ممکن است منجر به ازدست‌دادن استعدادهای ملی و توانمندی‌هایی شود که می‌توانستند در کشور محلی به نقل‌وانتقال فناوری و توسعه کسب‌وکارهای داخلی کمک کنند.

چه درخواستی از نهادهای مرتبط دارید در ارتباط مستقیم با ویپان منظورم هست؟

ما به‌صورت پیوسته با فنی حرفه‌ای در ارتباط هستیم یکی از نیازهای افراد بعد از پایان دوره داشتن شغل هست که ما می‌توانیم این تضمین را به این دوستان بدهیم؛ اما متأسفانه اداره فنی و حرفه‌ای همکاری لازم جهت معرفی این افراد به ما یا معرفی ما به این افراد را نمی‌کند. پیشنهاد ما قانون‌گذاری جهت دسترسی به این مشخصات جهت همکاری دوسویه است.

چطور تیم‌های خودتون رو مدیریت می‌کنید؟

همدلی در محیط کار یک عامل اساسی برای افزایش کارایی و رضایت کارکنان است که در محیط کسب‌وکار ما نیز اهمیت زیادی دارد. در یک فضای کاری با رقابت سالم، همکاران با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بهترین نتیجه را برای سازمان خود بیاورند. یکی از مثال‌های برجسته همدلی در محیط کار قابلیت همکاران در به‌اشتراک‌گذاری تجربیات است. زمانی که یک کارمند تجربیات و دانش خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد، این اقدام نه‌تنها باعث ارتقای دانش کل سازمان می‌شود؛ بلکه احساس همبستگی بین اعضای تیم را نیز تقویت می‌کند. برای مثال، یک پروژه دشوار می‌تواند با تجربیات یک فرد که درگذشته با چالش‌های مشابه روبرو شده، به بهترین شکل مدیریت شود و این تجربیات می‌توانند به‌عنوان راهنمایی برای تصمیم‌گیری‌های آتی تیم خدمت کنند. تمامی تلاش ما در تیم هایی که داریم ایجاد و زنده نگه داشتن همین همدلی بوده و هست.

در پایان رویداد و بعد از سخنرانی شبکه‌سازی خوبی شکل گرفت و ساعتی به اشتراک تجربه‌ها و دادن مشاوره به علاقه‌مندان حوزه استارتاپ و کارآفرینی سپری شد که دراین‌بین به بسیاری از سؤالات جوانان نیز پاسخ داده شد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه جشنواره فناوری کشور لطفاً روی کلمه تاریخچه کلیک کنید.

امیدواریم نوشتن این تجربه برای شما مفید بوده باشه و به امید برگذاری رویدادهای تأثیرگذار و اثربخش بیشتر برای اکوسیستم استارتاپی ایران.

با تشکر

روابط‌عمومی ویپان

نظرات بسته شده است.

درخواست خدمات تخصصی برق